محمدرضا تقوا؛ مهرداد کازرونی؛ محمدتقی تقوی فرد؛ محمد رحمانی
دوره 4، شماره 12 ، فروردین 1385، ، صفحه 183-211
چکیده
یکی از جنبه های مهم برنامه ریزی جامع منابع سازمان هم برای مجریان و هم برای محققین ملاحظات اجرایی است. در حالی که شرکت ها در سراسر دنیا سرمایه گذاری های هنگفتی روی پیاده سازی سیستم های برنامه ریزی جامع منابع سازمان کرده اند اما دیده شده که اجرای این سیستم ها مشکلات غیر منتظره ای را بهمراه داشته و تحقق مزایایی نهایی آن در هاله ای از ابهام ...
بیشتر
یکی از جنبه های مهم برنامه ریزی جامع منابع سازمان هم برای مجریان و هم برای محققین ملاحظات اجرایی است. در حالی که شرکت ها در سراسر دنیا سرمایه گذاری های هنگفتی روی پیاده سازی سیستم های برنامه ریزی جامع منابع سازمان کرده اند اما دیده شده که اجرای این سیستم ها مشکلات غیر منتظره ای را بهمراه داشته و تحقق مزایایی نهایی آن در هاله ای از ابهام قرار دارد. برای پیاده سازی برنامه ریزی جامع منابع سازمان با کمترین ریسک و تضمین برگشت سرمایه باید پارامترهای سازمانی را که با توجه به مختصات سازمان مورد نظر، تاثیر مثبت و منفی دارند شناسایی کرد. تحقق حاضر مطالعه ای در راستای تبیین شرایط مناسب سازمان برای این سیستم سازمانی برای صنایع تولیدی ایران بطور موردی سازمان ایران خودرو می باشد. این شرایط سازمانی در قالب معماری مناسب سازمانی مورد بررسی قرار گرفته شده است. معماری سازمانی از دیدگاه طرح/برنامه دیده شده و مدل تحقیق بر مبنای شکل مناسب این عامل بصورت متغیری بنام همخوانی طرح برای موفقیت برنامه ریزی جامع منابع سازمان طراحی گردیده است. همخوانی طرح یکسانی بین طرز تلقی نیروی انسانی درباره ابعاد سازمان و واقعیت آن است. نتایج نشان می دهد که در معماری سازمانی مناسب برنامه ریزی جامع منابع سازمان همخوانی طرح وجود دارد. این یافته با شواهد موجود از مطالعات مشابه قبلی، تایید میشود. در مورد سازمان هدف این تحقیق ایران خودرو می توان گفت که این سازمان برای آماده سازی برای ای آر پی باید بسمت این همخوانی حرکت کند.
بعلاوه مدیریت پایداری سامانه های اطلاعاتی سازمانی امر مهمی است که برای بیشینه سازی مزایای سرمایه گذاری روی سیستم اطلاعاتی گرانقیمتی چون ای آر پی باید بدان توجه داشت.
محمدرضا تقوا؛ هادی اسماعیل زاده؛ امیر محترمی
دوره 3، شماره 9 ، تیر 1384، ، صفحه 57-71
چکیده
گسترش کاربریها و وسعت تاثیرات فناوری اطلاعات بر زنجیره ارزش سازمانها در هزاره سوم سبب شده است که این فناوری در اغلب سازمانهای امروزین ماهیتی استراتژیک یابد. تاثیر پذیری روز افزون سازمان از این فناوری موجب گشته که همواره مدیریت بر این فناوری نیز از اهمیت راهبردی برخوردار شود. در این مقاله ابتدا به تاریخچه تحول فناوری اطلاعات اشاره ...
بیشتر
گسترش کاربریها و وسعت تاثیرات فناوری اطلاعات بر زنجیره ارزش سازمانها در هزاره سوم سبب شده است که این فناوری در اغلب سازمانهای امروزین ماهیتی استراتژیک یابد. تاثیر پذیری روز افزون سازمان از این فناوری موجب گشته که همواره مدیریت بر این فناوری نیز از اهمیت راهبردی برخوردار شود. در این مقاله ابتدا به تاریخچه تحول فناوری اطلاعات اشاره می نماییم. در ادامه به سیر تکامل رویکردهای برنامه ریزی فناوری اطلاعات و شرایط مربوط به هر رویکرد و خاستگاه آن می پردازیم. این رویکردها عبارتند از رویکرد تکنولوژیک که تمرکز آن بر کارایی بوده رویکرد همسو سازی که تمرکز آن بر اثر بخشی بوده رویکرد رقابتی که تمرکز آن بر مزیت رقابتی بوده و در نهایت رویکرد بازآفرینی که تمرکز آن بر مزیت رقابتی بوده و در نهایت رویکرد بازآفرینی که تمرکز آن بر تحول سازمانی می باشد. سپس به اجمال مدل های مطرح در زمینه برنامه ریزی استراتژیک فناوری اطلاعات را بر اساس رویکردهای بیان شده و تمرکز اصلی مدل ها دسته بندی کرده تا به عنوان راهنما و ابزاری جهت انتخاب مدل یا مدل های مناسب برنامه ریزی استراتژیک فناوری اطلاعات بر اساس هر رویکرد در اختیار برنامه ریزان فناوری اطلاعات قرار گیرد.
محمدرضا تقوا؛ امیررضا آیت اللهی
دوره 1، شماره 2 ، مهر 1382، ، صفحه 21-54
چکیده
در این مقاله پس از ذکر مقدمه ای کوتاه، ضمن بیان انواع سیستم های اطلاعاتی و طبقه بندی انواع مختلف متدولوژی ها، دیدگاه و متدولوژی شی ءگرا به تفصیل مورد بحث قرار گرفته است. سپس از متدولوژی شی ء گرا برای طراحی یک سیستم اطلاعاتی مکانیزه خرید برای دو فرایند اصلی خرید داخلی و خارجی در صنعت خودرو، استفاده می شود. از این رو واحد خرید یکی از شرکت ...
بیشتر
در این مقاله پس از ذکر مقدمه ای کوتاه، ضمن بیان انواع سیستم های اطلاعاتی و طبقه بندی انواع مختلف متدولوژی ها، دیدگاه و متدولوژی شی ءگرا به تفصیل مورد بحث قرار گرفته است. سپس از متدولوژی شی ء گرا برای طراحی یک سیستم اطلاعاتی مکانیزه خرید برای دو فرایند اصلی خرید داخلی و خارجی در صنعت خودرو، استفاده می شود. از این رو واحد خرید یکی از شرکت های فعال در زمینه خودرو سازی (شرکت سازه گستر سایپا) انتخاب شده است و تحقیق مورد نظر به صورت مورد کاوی در آن صورت می پذیرد.
در پایان نیز با استفاده از پرسشنامه، متدولوژی شی ء گرا با متدولوژی تحلیل و طراحی ساخت یافته از سه جنبه فنی، بکارگیری و مدیریتی و از دیدگاه صاحب نظران و متخصصان، مقایسه شده و یافته های آن مورد تحلیل قرار میگیرد.