احمد جعفر نژاد؛ حنان عمو زاد مهدیرجی؛ جواد عموزاده
دوره 9، شماره 22 ، مهر 1390، ، صفحه 1-21
چکیده
پیشرفت فناوری های ساخت، تولید و متعاقبا گسترش و تنوع محصولات جدید با خصوصیات ویژه و پیدایش روز افزون مفاهیم مدیریتی و کاربرد اصول بهره وری در سازمان ها باعث شده تا مدیران همواره در جهت مدیریت بهینه کالا و مواد گام بردارند. با توسعه سریع ابزار و روش های علمی، بسیاری از مفاهیم، اصول و روابط کلاسیک در زمینه خرید، نگهداری، سفارش دهی ...
بیشتر
پیشرفت فناوری های ساخت، تولید و متعاقبا گسترش و تنوع محصولات جدید با خصوصیات ویژه و پیدایش روز افزون مفاهیم مدیریتی و کاربرد اصول بهره وری در سازمان ها باعث شده تا مدیران همواره در جهت مدیریت بهینه کالا و مواد گام بردارند. با توسعه سریع ابزار و روش های علمی، بسیاری از مفاهیم، اصول و روابط کلاسیک در زمینه خرید، نگهداری، سفارش دهی و انبار داری بازنگری و تکامل یافته اند. این بازنگری ها خصوصا در هوش مصنوعی این امکان را فراهم می آورد تا بتوان بسیاری از شرایط زمانی و مکانی خاص در مورد الگوهای تصمیم را به کار گرفت. شبکه عصبی مصنوعی نیز به عنوان شاخه ای از هوش مصنوعی در بسیاری از مسائل پیش بینی و تقریب از قابلیت کاربرد فراوانی برخوردار است. در این تحقیق برخی مفاهیم جدید درباره نقطه سفارش معرفی و بررسی شده است. بدین منظور برای تعیین میزان مصرف، از شبکه عصبی مصنوعی و برای ترسیم زمان انتظار سفارش ها، از منحنی نرمال که نقش عمده ای در حل مسائل کاربردی دارد استفاده شده است. نتایج این ترکیب نشان می دهد که مدل مورد بررسی با لحاظ نمودن عوامل متعدد تاثیر گذار بر تقاضا نتایج معتبری را در مقایسه با مدل های سنتی ارائه می دهد.