ابوالفضل کزازی؛ لعیا الفت؛ ابوالفضل بهرامی
دوره 12، شماره 35 ، دی 1393، ، صفحه 27-60
چکیده
امروزه انتخاب تأمینکنندگان مناسب، یکی از مسائل مهم استراتژیک در بین شرکتهایی میباشد که به نحوی جهت تأمین کالای مورد نیاز خود به آنها وابسته میباشند. متخصصین این امر اعتقاد دارند که هیچ یک از راههای ارزیابی و انتخاب، بهترین راه نمیباشد. بنابراین سازمانها با نگرشهای متفاوتی به این موضوع مینگرند و از روشهای متفاوتی ...
بیشتر
امروزه انتخاب تأمینکنندگان مناسب، یکی از مسائل مهم استراتژیک در بین شرکتهایی میباشد که به نحوی جهت تأمین کالای مورد نیاز خود به آنها وابسته میباشند. متخصصین این امر اعتقاد دارند که هیچ یک از راههای ارزیابی و انتخاب، بهترین راه نمیباشد. بنابراین سازمانها با نگرشهای متفاوتی به این موضوع مینگرند و از روشهای متفاوتی برای ارزیابی و انتخاب تأمینکنندگان استفاده میکنند. پژوهش حاضر با هدف شناسایی و الویتبندی معیارهای موثر در انتخاب تأمینکنندگان و انتخاب تأمینکننده مناسب جهت برونسپاری در شرکت آذینتنه انجام گرفته است. در این بررسی از ساختار سودها، فرصتها، هزینهها و ریسکها (BOCR[1]) برای تعیین و الویتبندی شاخصهای موثر بر تصمیمگیری مدیران برای حل این مشکل استفاده گردید. ابتدا مطالعات اولیه در خصوص شناسایی معیارهای تأثیرگذار در انتخاب تأمینکنندگان صورت پذیرفت. سپس این معیارها بر اساس شاخصهای اصلی مدل BOCR تفکیک گردیدند. پس از آن پرسشنامههایی جهت مقایسه و رتبهبندی این معیارها و تأمینکنندگان مورد نظر، تنظیم و نظر کارشناسان مرتبط اخذ گردید. با استفاده از روش ANP[2] و نرم افزار سوپردسیشن پاسخهای به دست آمده تجزیه و تحلیل و ارزش وزنی هر یک از معیارها محاسبه گردیده و الویتبندی معیارها و تأمینکنندگان صورت پذیرفت و در نهایت مناسبترین تأمینکننده جهت برونسپاری شناسایی گردید.
لعیا الفت؛ سیما صدیقی گاریز
دوره 12، شماره 32 ، فروردین 1393، ، صفحه 99-121
چکیده
امروز مدیریت زنجیرهتأمین بر پایه دو اصل هماهنگی و همکاری، سازمانهای یک زنجیره را از طریق بهاشتراکگذاری و شفافسازی اطلاعاتی با یکدیگر هماهنگتر نموده و به همکاری در یک رقابت برای کسب مزایای رقابتی بیشتر دعوت مینماید. از جمله مزایای تسهیم اطلاعات در زنجیره تأمین میتوان به کاهش هزینه موجودی، بهبود بخش سفارشدهی، بهبود ...
بیشتر
امروز مدیریت زنجیرهتأمین بر پایه دو اصل هماهنگی و همکاری، سازمانهای یک زنجیره را از طریق بهاشتراکگذاری و شفافسازی اطلاعاتی با یکدیگر هماهنگتر نموده و به همکاری در یک رقابت برای کسب مزایای رقابتی بیشتر دعوت مینماید. از جمله مزایای تسهیم اطلاعات در زنجیره تأمین میتوان به کاهش هزینه موجودی، بهبود بخش سفارشدهی، بهبود روابط شرکا و بهبود اعتماد در میان آنها، افزایش یکپارچگی فعالیتها، افزایش هماهنگی موجود در زنجیره تأمین، کاهش هزینههای انتقال اطلاعات و غیره اشاره نمود. عوامل متعددی از قبیل زیرساختهای تکنولوژی اطلاعات، حمایت مدیران ارشد، میزان دقت در ارائه اطلاعات و غیره بر فرآیند تسهیم اطلاعات در زنجیره تأمین تأثیر میگذارند. لذا با توجه به اهمیت تسهیم اطلاعات بهمنظور ایجاد هماهنگی و یکپارچگی بیشتر در زنجیره تأمین، این مقاله به شناسایی و رتبهبندی مهمترین عوامل مؤثر بر تسهیم اطلاعات در زنجیره تأمین صنعت پالایش و پخش فرآوردههای نفتی کشور براساس نظر خبرگان صنعت میپردازد. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها نیز از نرمافزارها و آزمونهای آماری مربوطه و تکنیک ANP فازی استفاده گردیدهاست.
نتایج حاصله از تجزیهوتحلیل اطلاعات گردآوریشده گویای آن است که از میان مهمترین عوامل مؤثر بر تسهیم اطلاعات در زنجیره تأمین صنعت پالایش و پخش فرآوردههای نفتی کشور، عامل مسئولیتپذیری و تعهد در بین اعضای زنجیره تأمین نسبت به سایر عوامل در بالاترین اولویت و عامل منافع اعضای زنجیره تأمین در پایینترین اولویت قرار دارد.