محمد حسین کریمی گوارشکی؛ نیما اسفندیاری؛ محمود مرادی
دوره 13، شماره 39 ، دی 1394، ، صفحه 145-170
چکیده
بسیاری از شرکتها به منظور کاهش هزینه ها، بهبود خدمات مشتری و دستیابی به مزیت رقابتی در حالپیگیری تولید چابک هستند. در واقع چابکی به عنوان پارادایم جدیدی برای مهندسی سازمانها و بنگاه-های رقابتی مطرح است. در این پژوهش بعد از مطالعه مبانی نظری و پیشینه مبحث چابکی، ویژگیها،معیارها و توانمندسازهای آن شناسایی شدهاند و چارچوبی برای اولویتبندی ...
بیشتر
بسیاری از شرکتها به منظور کاهش هزینه ها، بهبود خدمات مشتری و دستیابی به مزیت رقابتی در حالپیگیری تولید چابک هستند. در واقع چابکی به عنوان پارادایم جدیدی برای مهندسی سازمانها و بنگاه-های رقابتی مطرح است. در این پژوهش بعد از مطالعه مبانی نظری و پیشینه مبحث چابکی، ویژگیها،معیارها و توانمندسازهای آن شناسایی شدهاند و چارچوبی برای اولویتبندی و تحلیل این شاخصها باتوجه به مزایای رقابتی عمده موجود در ادبیات پژوهش، تدوین شده است. برای اولویتبندی شاخصهااز ترکیب تکنیک توسعه عملکرد کیفیت فازی) FQFD ( با تحلیل شکاف ) Gap Analysis )چابکی « استفاده شده است. یافتههای پژوهش در سازمان مورد مطالعه بیانگر این است که توانمندسازدارای کمترین میزان بلوغ در میان توانمندسازهای چابکی است که همین امر منجر به این » مدیریت تولیدشده تا این توانمندساز از بیشترین ارجحیت برخوردار باشد. از طرف دیگر مشاهده میشود کهتوانمندساز چابکی مدیریت تولید با استفاده از تکنیک FQFD بیشترین وزن را کسب کرده و این بهمعنی است که این توانمندساز از بالاترین اولویت و اهمیت برای سازمان برخوردار است. همچنین معیارمدیریت دانش با داشتن بیشترین شکاف، رتبه نخست را میان تمامی معیارها بهدست آورد.
سید محمود زنجیر چی؛ مجید نجاتیان قاسمیه؛ محسن طاهری دمنه
دوره 8، شماره 21 ، تیر 1390، ، صفحه 85-106
چکیده
در دنیای تجاری امروز، چابکی یکی از مهمترین ویژگی ها در صنایع رقابتی قلمداد می شود. در این راستا پژوهش حاضر به ارائه یک رویکرد نوین در راستای ارتقای چابکی سازمانی در شرکت ها و موسسات می پردازد. رویکرد مذکور بر اساس تکنیک توسعه عملکرد کیفیت شده است و با تدوین دو خانه کیفیت صورت می پذیرد. در گام نخست، مهم ترین پایه های رقابتی صنعت شناسایی ...
بیشتر
در دنیای تجاری امروز، چابکی یکی از مهمترین ویژگی ها در صنایع رقابتی قلمداد می شود. در این راستا پژوهش حاضر به ارائه یک رویکرد نوین در راستای ارتقای چابکی سازمانی در شرکت ها و موسسات می پردازد. رویکرد مذکور بر اساس تکنیک توسعه عملکرد کیفیت شده است و با تدوین دو خانه کیفیت صورت می پذیرد. در گام نخست، مهم ترین پایه های رقابتی صنعت شناسایی می شود. گام دوم به شناسایی و تقویت آن دسته از توانمندیهای چابکی که برای رسیدن به پایه های رقابتی مذکور، مورد نیاز سازمان است اختصاص دارد. در گام سوم توانمندسازهای چابکی مناسب که ابزار رسیدن به توانمندی های چابکی مذکور است شناسایی شده و مورد بهره برداری قرار می گیرد. در نتیجه سازمان می تواند با اتکا به مجموعه ای از توانمند سازهای چابکی متناسب با حوزه فعالیت خود، به پایه های رقابتی بازار دست یابد. در این تحقیق به منظور برگرداندن قضاوت های کلامی افراد به مقادیر عددی، چارچوب کلی مطرح در بستر منطق فازی بنا نهاده شده است. در پایان پژوهش مثالی گویا بر اساس اطلاعات گرد آمده از پیشینه تحقیق ارائه شده و رویکرد به صورت تحلیلی مورد بررسی قرار گرفته است.