وجهالله قربانیزاده؛ محمد امینی؛ جعفر رشیدی بافتانی
چکیده
رقابت تنگاتنگی بین دانشگاههای علامه طباطبایی، تهران و شهید بهشتی در جـذب دانشـجویان مسـتعد وجود داشته است. از سوی دیگر، دانشجویان نیز معیارهای متعددی را برای انتخاب دانشگاه در سـطح تحصـیلات تکمیلی در نظر داشتهاند. این تحقیق باهدف تعیین جایگاه رقابتی دانشکده مدیریت این سه دانشگاه و برای یافتن پاسخ به این سؤال انجام شد کـه «وضـعیت ...
بیشتر
رقابت تنگاتنگی بین دانشگاههای علامه طباطبایی، تهران و شهید بهشتی در جـذب دانشـجویان مسـتعد وجود داشته است. از سوی دیگر، دانشجویان نیز معیارهای متعددی را برای انتخاب دانشگاه در سـطح تحصـیلات تکمیلی در نظر داشتهاند. این تحقیق باهدف تعیین جایگاه رقابتی دانشکده مدیریت این سه دانشگاه و برای یافتن پاسخ به این سؤال انجام شد کـه «وضـعیت پذیرفتـهشدگان کارشناسی ارشد رشتههای مدیریت دانشگاه علامه طباطبایی در مقایسه با دانشگاههای تهـران و شـهید بهشـتی ازنظر متغیرهای رتبه کنکور، تعداد پذیرش، معدل کارشناسی، نوع دانشگاه محل تحصیل، مرتبط بودن رشته کارشناسی و کارشناسی ارشد و سن چگونه بوده است؟». این پژوهش ازنظر هدف، کاربردی و ازنظر روش، توصیفی با رویکرد تطبیقی بود. جامعه آماری تحقیق کلیه پذیرفتهشدگان کارشناسی ارشد در سه دانشکده مدیریت دانشگاههای علامه طباطبایی، تهران و شهید بهشتی از سال 1388 تا 1392بود. یافتهها نشان داد که دانشگاه علامه طباطبایی در مقایسه با دو دانشگاه دیگر در رشتههای مدیریت بیشترین پذیرش دانشجو را داشت و میانگین رتبه پذیرفتـهشـدگان این دانشگاه پایینتر از دو دانشگاه دیگر بود. معدل کارشناسی و سن پذیرفتهشـدگان در سه دانشگاه، فاصله عمدهای باهم نداشتند. در متغیرهای دیگر نیز وضعیت مشابه و یکسانی بین سه دانشگاه حاکم بود.
محمدعلی خاتمی فیروزآبادی؛ جهانیار بامداد صوفی؛ حسین محبی؛ محسن رحیمی مزرعه شاهی
دوره 12، شماره 32 ، فروردین 1393، ، صفحه 67-97
چکیده
مسئله یافتن یک ترکیب بهینه از دانشجویان ورودی به دانشگاهها و مؤسسات آموزشعالی به یکی از چالشهای مهم مؤسسات آموزشی تبدیل شده است و بهعنوان یک مسئله بهینهسازی پیچیده مطرح است. مقاله حاضر بر آن است تا با نگرش سیستمی و ارائه یک مدل ریاضی، تعداد مطلوب دانشجویان ورودی به دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی را پیشنهاد ...
بیشتر
مسئله یافتن یک ترکیب بهینه از دانشجویان ورودی به دانشگاهها و مؤسسات آموزشعالی به یکی از چالشهای مهم مؤسسات آموزشی تبدیل شده است و بهعنوان یک مسئله بهینهسازی پیچیده مطرح است. مقاله حاضر بر آن است تا با نگرش سیستمی و ارائه یک مدل ریاضی، تعداد مطلوب دانشجویان ورودی به دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی را پیشنهاد نماید.
در طراحی مدل از اطلاعات مربوط به واحدهای آموزشی، رفاهی وخدماتی دانشگاه از جمله ظرفیت آموزشی دانشکده، ظرفیتهای سایت کامپیوتر، غذاخوری دانشجویان، تعداد دانشجویان فعلی و فارغالتحصیل در سال جاری در مقاطع گوناگون تحصیلی استفاده شد و به جهت تطابق بیشتر مدل پیشنهادی با واقعیتهای عینی، از محدودیتهای فازی استفاده گردید. در این مقاله تلاش شدهاست تا با تجزیهوتحلیل روابط متغیرها و پارامترهای موجود در سیستم دانشکده و اولویتبندی آنها به کمک تکنیک تحلیل سلسلهمراتبی، مدل مناسبی برای تعیین تعداد مطلوب دانشجویان رشتههای مختلف در هر سال را برای سال بعد بدست آورد و همچنین کمبودها و فاصله با سطح مطلوبیت مرجع واحدهای رفاهی و خدماتی را ارزیابی و جهت رفع آنها برنامهریزی نمود. نتایج حاصل از حل مدل ارائهشده در این مقاله به کمک نرمافزار LINGO نشان میدهد در دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبائی بین میزان پذیرش سالیانه دانشجویان با امکانات آموزشی و رفاهی در برخی از رشته– مقطعها تناسب مناسبی وجود ندارد و نیازمند بازبینی برنامه جذب دانشجو است. همچنین ارزیابی کمی اولیهای در خصوص کمبودهای واحدهای خدماتی و رفاهی دانشکده صورت گرفت که میتوان از آنها جهت تدوین برنامه توسعه و گسترش دانشکده مذکور استفاده نمود.