احسان دهقان؛ مقصود امیری؛ محسن شفیعی نیک آبادی؛ آرمین جبارزاده
چکیده
در سالهای اخیر پیچیدگیهای محیطی، رقابتهای شدید سازمانها و فشار دولتها بر تولیدکنندگان برای مدیریت پسماند محصولات، فشارهای زیستمحیطی و از همه مهمتر سود ناشی از بازیافت محصولات، بر اهمیت طراحی شبکه زنجیره تأمین معکوس و حلقه بسته افزوده است. همچنین وجود عدم قطعیتهای ذاتی در پارامترهای ورودی، یکی دیگر از موارد مهمی است ...
بیشتر
در سالهای اخیر پیچیدگیهای محیطی، رقابتهای شدید سازمانها و فشار دولتها بر تولیدکنندگان برای مدیریت پسماند محصولات، فشارهای زیستمحیطی و از همه مهمتر سود ناشی از بازیافت محصولات، بر اهمیت طراحی شبکه زنجیره تأمین معکوس و حلقه بسته افزوده است. همچنین وجود عدم قطعیتهای ذاتی در پارامترهای ورودی، یکی دیگر از موارد مهمی است که عدم توجه به آن میتواند تصمیمات استراتژیک، تاکتیکی و عملیاتی سازمان را تحت تأثیر قرار دهد. به همین جهت این پژوهش به طراحی یک مدل شبکه زنجیره تأمین حلقه بسته چند محصولی و چند دورهای در شرایط عدم قطعیت میپردازد. در همین راستا ابتدا یک مدل برنامهریزی خطی عدد صحیح به منظور حداقل سازی هزینههای زنجیره تأمین ارائه میگردد. سپس جهت در نظر گرفتن عدم قطعیتهای ترکیبی مدل که شامل عدم قطعیت شناختی و تصادفی میباشد، پنج مدل استوار امکانی- تصادفی مختلف توسعه دادهشده و نقاط ضعف، قوت و کاربرد هر یک مورد ارزیابی و تحلیل قرار میگیرد و مناسبترین مدل جهت پاسخگویی به عدم قطعیتهای موجود در مدل پیشنهاد میشود. در پایان عملکرد و کاربردی بودن مدل پیشنهادی، از طریق مطالعه موردی در یک صنعت روغن خوراکی مورد ارزیابی قرار میگیرد.
حدیث دریکوند؛ سید محمد حاجی مولانا
چکیده
نگرانیهای محیطی موجب جلب توجه محققان به مطالعه در حوزه رنجیره تأمین سبز شده است. امروزه سازمانها دولتی و غیردولتی دریافتهاند که مدیریت محیطی یک موضوع استراتژیک کلیدی است که منافع زیادی را در بردارد. از این رو سعی دارند علاوه بر توجه داشتن به فرآیندهای داخل سازمان با توجه به عوامل بیرونی، مانند اثرات محیطی، مقبولیت خود را نزد ...
بیشتر
نگرانیهای محیطی موجب جلب توجه محققان به مطالعه در حوزه رنجیره تأمین سبز شده است. امروزه سازمانها دولتی و غیردولتی دریافتهاند که مدیریت محیطی یک موضوع استراتژیک کلیدی است که منافع زیادی را در بردارد. از این رو سعی دارند علاوه بر توجه داشتن به فرآیندهای داخل سازمان با توجه به عوامل بیرونی، مانند اثرات محیطی، مقبولیت خود را نزد مشتریان افزایش داده و سهم بیشتری از بازاررا کسب نمایند. در این پژوهش، یک مدل عدد صحیح مختلط دو هدفه برای شناسایی مکان بهینه احداث کارخانهها و مراکز جداسازی در یک زنجیره تأمین سبز توسعه داده شده است. این پژوهش نقش قابلیت اطمینان تسهیلات و وسایل نقلیه را در برقراری ارتباط مؤثر در زنجیره تأمین را مد نظر قرار داده است. توابع هدف مدل پیشنهادی شامل کمینه سازی هزینههای کل و کمینه سازی تصاعد گاز دیاکسید کربن هستند. با استفاده از روش برنامه ریزی تصادفی (سناریو) برای بررسی عدم قطعیت استفاده شده و پس از خطیسازی قسمتهای غیرخطی، برای حل مدل دو هدفه ریاضی از روش چندهدفه معیار جامع استفاده شده است. کارایی مدل پیشنهادی با استفاده از دادههای یک مثال واقعی نشان داده شده است.