سید محمد زرگر
چکیده
این مقاله به موضوع تدوین استراتژی افقی میپردازد که یکی از بخشهای ضروری استراتژی سطح بنگاه میباشد و مبنای آن اشتراک منابع میان کسبوکارها است؛ از اینرو در این تحقیق به منظور تسهیل اتخاذ تصمیمات استراتژیک در سطح بنگاه، مدلی برای ارزیابی فرصتهای اشتراک منابع میان کسبوکارها طراحی شد. در راستای هدف مذکور برای طراحی یک مدل جامع، ...
بیشتر
این مقاله به موضوع تدوین استراتژی افقی میپردازد که یکی از بخشهای ضروری استراتژی سطح بنگاه میباشد و مبنای آن اشتراک منابع میان کسبوکارها است؛ از اینرو در این تحقیق به منظور تسهیل اتخاذ تصمیمات استراتژیک در سطح بنگاه، مدلی برای ارزیابی فرصتهای اشتراک منابع میان کسبوکارها طراحی شد. در راستای هدف مذکور برای طراحی یک مدل جامع، مرور ادبیات تقریبا جامعی صورت گرفت که متغیرهای استخراج شده از مرور ادبیات و استفاده از تجربه خبرگان صنعت برای تعیین رابطه میان آنها در قالب رویکرد پویاییشناسی سیستم منجر به ایجاد یک مدل پویا برای ارزیابی اشتراک منابع شد. این مدل شامل عوامل تأثیرگذار بر فرایند اشتراک منابع و تعاملات میان آنها است که پویاییهای میان این عوامل را در طول زمان نشان میدهد. اعتبار مدل با انجام آزمونهای اعتبارسنجی در رویکرد پویاییشناسی سیستم و با استفاده از شبیهسازیهای کامپیوتری، مورد ارزیابی قرار گرفت که بر اساس نتایج بدست آمده اعتبار مدل برای استفاده در تصمیمگیریهای مرتبط با اشتراک منابع در شرکتهای چند کسبوکاره تأیید شد.