ارزیابی ریسک اعتباری متقاضیان تسهیلات بانکی به روش استدلال مبتنی بر مورد (CBR)

امیر خرمی؛ محمدتقی تقوی فرد؛ سید محمد علی خاتمی فیروزآبادی

دوره 18، شماره 59 ، دی 1399، ، صفحه 79-116

https://doi.org/10.22054/jims.2018.18574.1660

چکیده
  ارزیابی ریسک اعتباری یکی از موضوعات اساسی برای بانک­ها و مؤسسات­مالی بوده که مدل­های مختلفی برای این منظور توسعه یافته است. این پژوهش با استفاده از مدل استدلال مبتنی بر مورد (CBR) و در نظر گرفتن یک بانک اطلاعاتی از مشتریان اعتباری بانک به ارزیابی ریسک اعتباری متقاضیان تسهیلات بانکی می­پردازد. در این راستا 9 معیار مطابق با نظر ...  بیشتر

بخشبندی قیمتی بازار خودروی سواری ایران و رتبهبندی خودروها در بخشهای قیمتی با استفاده از روش ترکیبی دیمتل خوشه بندی دو - مرحله ای تاپسیس و وزن دهی دو مرحله ای آنتروپی شانون

طاهره زعفریان؛ محمد اندبیلی؛ حسین مومنی؛ سید اسماعیل نجفی

دوره 16، شماره 50 ، مهر 1397، ، صفحه 159-192

https://doi.org/10.22054/jims.2018.9110

چکیده
  امروزه بیش از 055 نوع خودروی نو در بازار خودروی ایران وجود دارد که نسبت به دهه گذشته رشد قابلتوجهی داشته است. تنوع بالای مدلها امکان انتخاب خودرو را دشوار میسازد. تاکنون مدلی ریاضی جهتبخشبندی و رتبهبندی بازار خودرو توسعه داده نشده است که تعداد خوشههای بهینه توسط الگوریتم و بااستفاده از مدل ریاضی تعیین شود و نیز در رتبه بندی، وزن دهی ...  بیشتر

توسعه تاپسیس با درنظر گرفتن پراکندگی بین شاخصهای هر گزینه

سیامک خیبری؛ مصطفی کاظمی

دوره 16، شماره 49 ، تیر 1397، ، صفحه 199-219

https://doi.org/10.22054/jims.2018.8790

چکیده
  تاپسیس که در گروه جبرانی روشهای تصمیمگیری قراردارد، بر این مفهوم که گزینه انتخابی باید کمترین فاصله را باراه حل ایدهآل مثبت و بیشترین فاصله را با راه حل ایدهآل منفی داشته باشد، استوار است. وجود روند یکنواخت افزایشیو کاهشی در شاخصهای مثبت و منفی از جمله ویژگیهای تاپسیس در تعیین نقاط ایدهآل مثبت و منفی است. ایندرحالی است که میزان مطلوبیت ...  بیشتر

بکارگیری رویکرد ترکیبی FA ، AHP و TOPSIS برای انتخاب و رتبه بندی استراتژیهای مناسب نگهداری و تعمیرات

محسن شفیعی نیک آبادی؛ حبیب فرج پور خاناپشتانی؛ حسین افتخاری؛ علی اصغر سعدآبادی

دوره 13، شماره 39 ، دی 1394، ، صفحه 35-62

چکیده
  امروزه شرکت­ها پذیرفته­ اند که نگهداری و تعمیرات یک عنصر تجاری سود­آور است و بنابراین، نقش نگهداری و تعمیرات در سیستم­ها تولیدی مدرن مهم­تر شده است. سیستم نگهداری و تعمیرات نقش مهمی در دستیابی به اهداف سازمانی و بهبود شاخص­های قابلیت اطمینان، کاهش زمان توقف تجهیزات، کیفیت تولیدات، افزایش بهره­وری، ایمنی تجهیزات و غیره ...  بیشتر

مدلی جهت محاسبه میزان پرداخت های انگیزشی به کارکنان با استفاده از تصمیم گیری های چند معیاره

علی محتشمی؛ سروناز طیبی

دوره 8، شماره 20 ، فروردین 1390، ، صفحه 101-128

چکیده
  مسئله تخصیص پاداش عادلانه به افراد سازمان که جنبه انگیزشی داشته باشد همواره از دغدغه های مدیران سازمان ها بوده است. در این مقاله سعی شده تا مدلی ابتکاری جهت محاسبه میزان پرداخت های انگیزشی به کارکنان ارائه شود. با توجه به ماهیت چند شاخصه ارزیابی افراد در سازمان ها این تحقیق با استفاده از روش های تصمیم گیری چند معیاره به ارائه یک متدولوژی ...  بیشتر