علیرضا علی نژاد؛ اسماعیل قربانیان فرح آبادی
دوره 13، شماره 37 ، تیر 1394، ، صفحه 187-219
چکیده
بحث انتخاب و برنامهریزی پروژه و تخصیص منابع محدود سازمان به پروژهها از مباحث بسیار با اهمیت درارتباط با مدیریت پروژهها در سازمانهای پروژه محور میباشد. این چنین سازمانهایی برای اجرای سیاستها واهداف خود و برای رشد و بقا و به اجرا در آوردن برنامههایشان، خود را ملزم به برنامهریزی و کنترل آن درراستای ماموریت و استراتژی سازمان مییابند. ...
بیشتر
بحث انتخاب و برنامهریزی پروژه و تخصیص منابع محدود سازمان به پروژهها از مباحث بسیار با اهمیت درارتباط با مدیریت پروژهها در سازمانهای پروژه محور میباشد. این چنین سازمانهایی برای اجرای سیاستها واهداف خود و برای رشد و بقا و به اجرا در آوردن برنامههایشان، خود را ملزم به برنامهریزی و کنترل آن درراستای ماموریت و استراتژی سازمان مییابند. که گاهی این برنامهها در مقام اجرا بصورت پروژههایی نمایانخواهند شد. بدین منظور در این مطالعه سعی شده است تا به یک مدل ترکیبی ریاضی برای انتخاب وبرنامهریزی ترکیب بهینهای از پروژههایی که یک سازمان با آن روبرو است پرداخته شود. این مدل، یک مدلترکیبی است که از سه بخش و هر بخش از چند مرحله تشکیل شده است، که از ترکیب و با اصلاحاتی ازروش برنامهریزی ریاضی تحلیل پوششی دادهها )برای بازبینی اولیه پروژهها(، تصمیمگیری چند شاخصهیتاپسیس در شرایط عدم قطعیت )برای ارزیابی و رتبهبندی پروژهها( و برنامهریزی خطی عدد صحیح )برایانتخاب بهترین سبد با توجه به ارجحیتها و محدودیتهای سازمان( شکل گرفته است
محمد امین نایبی؛ ابوذر پارسانژاد؛ محمد رضا پارسانژاد
دوره 11، شماره 29 ، تیر 1392، ، صفحه 61-87
چکیده
در این مقاله به ارائة یک مدل تصمیم گیری چندمعیاره برای انتخاب فروشنده سیستم های مخابراتی پرداختهشده است. تصمیم گیری در مورد سیستم های مخابراتی )سانترال( به لحاظ نقش ارتباطی آن ها در سازمان هااز اهمیت زیادی برخوردار بوده و با توجه به وجود معیارهای متعدد در انتخاب فروشندة سیستم هایمخابراتی، آن یک مسئلةچندمعیاره است. با توجه به اینکه ...
بیشتر
در این مقاله به ارائة یک مدل تصمیم گیری چندمعیاره برای انتخاب فروشنده سیستم های مخابراتی پرداختهشده است. تصمیم گیری در مورد سیستم های مخابراتی )سانترال( به لحاظ نقش ارتباطی آن ها در سازمان هااز اهمیت زیادی برخوردار بوده و با توجه به وجود معیارهای متعدد در انتخاب فروشندة سیستم هایمخابراتی، آن یک مسئلةچندمعیاره است. با توجه به اینکه تصمیمات، عموماً بر اساس قضاوت های ذهنیمدیران صورت می گیرد برای لحاظ کردن آن در بهبود تصمیم گیری از منطق فازی استفاده شده است.بدین منظور شاخص های مورد نظر از طریق بررسی ادبیات موجود و نظر خبرگان استخراج گردید و برمبنای آن یک مدل تاپسیس فازی با اوزان ترکیبی توسعه داده شد. وزن ترکیبی، حاصل از ترکیبروش های متعددی شامل: قضاوت ذهنی مدیران، متوسط آماری فازی، وزن تعدیلی و وزن یابی فازی است.در این مدل تمامی اعداد فازی و از نوع مثلثی می باشند. برای آزمون امکان پذیری مدل مورد نظر درانتخاب یک فروشنده سیستم های مخابراتی، یک مطالعة موردی واقعی در دانشگاه آزاد اسلامی قزوینصورت پذیرفت
سید محمد علی خاتمی فیروزابادی؛ سید حسین جلالی؛ سید علی محمد پرورده
دوره 11، شماره 29 ، تیر 1392، ، صفحه 113-137
چکیده
شناسایی موانع پیاده سازی برنامه های استراتژیک در میان پیمانکاران فعال در بخش انرژی و ارائة یکطبقه بندی از حیث میزان اولویت عوامل شناسایی شده، ب هعنوان هدف اصلی این پژوهش پیمایشی وکاربردی مورد توجه است. به منظور دستیابی بدین هدف پس از بررسی پیشینة تحقیقاتی و بهر هگیری ازنظرات خبرگان، هشت عامل به عنوان موانع پیاده سازی برنامه های استراتژیک ...
بیشتر
شناسایی موانع پیاده سازی برنامه های استراتژیک در میان پیمانکاران فعال در بخش انرژی و ارائة یکطبقه بندی از حیث میزان اولویت عوامل شناسایی شده، ب هعنوان هدف اصلی این پژوهش پیمایشی وکاربردی مورد توجه است. به منظور دستیابی بدین هدف پس از بررسی پیشینة تحقیقاتی و بهر هگیری ازنظرات خبرگان، هشت عامل به عنوان موانع پیاده سازی برنامه های استراتژیک در بخش انرژی موردنظر قرارگرفت و با استفاده از ابزار پرسشنامه بر روی نمونه ای متشکل از 78 نفر از مدیران و مشاوران عالیبرنامه ریزی استراتژیک در شرکت های پیمانکاری بررسی شد. روش مورداستفاده بر روی داده هایگردآوری شده جهت رتب هبندی موانع پیاده سازی استراتژی در سازمان، روش تاپسیس فازی می باشد. نتایجتحلیل ها گویای آن است که ساختار سازمانی بیشترین اولویت را به عنوان یک مانع در حین پیاده سازیبرنامة استراتژیک در صنعت پیمانکاری به خود اختصاص می دهد و پس از آن برنامه ریزی عملیاتی،تخصیص منابع، کیفیت استراتژی، ارتباطات، مجریان استراتژی، کنترل و تعهد در رتبه های بعدی قرارمی گیرند. یافته های این پژوهش می تواند کارایی اقدامات مدیران شرکت های پیمانکاری را در هدایتفرایند اجرا و غلبه بر موانع ارتقا دهد