علیرضا پویا؛ غلامرضا سلطانی فسقندیس
دوره 13، شماره 37 ، تیر 1394، ، صفحه 55-90
چکیده
بسیاری از شرکتها هنگام استفاده از ابزارها و شیوههای دستیابی به اهداف تولید ناب، به علت عددم وجدودیک نگرش واحد از ابزارهای پیادهسازی و ارزیابی بدا مشدلاتت عدیدده ای مواجده شدده اندد بده ردوری کدهمحققان مختلف با توجه دیدگاههای خود روشهای مختلفی را به منظور استقرار و ارزیابی تولید ناب در صنایعپیشنهاد دادهاند. بر همین اساس نیز هدف این ...
بیشتر
بسیاری از شرکتها هنگام استفاده از ابزارها و شیوههای دستیابی به اهداف تولید ناب، به علت عددم وجدودیک نگرش واحد از ابزارهای پیادهسازی و ارزیابی بدا مشدلاتت عدیدده ای مواجده شدده اندد بده ردوری کدهمحققان مختلف با توجه دیدگاههای خود روشهای مختلفی را به منظور استقرار و ارزیابی تولید ناب در صنایعپیشنهاد دادهاند. بر همین اساس نیز هدف این تحقیق ارائه مدلی جهت ارزیابی تولید ناب در صدنایع کوکدک ومتوسط با استفاده از ترکیب روشهای تحلیل عاملی تأییدی، خوشهبندی و تلانیک PROMOTEE میباشد.جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه شرکتهای صنایع کوکک و متوسط تولیدکننده فلزات اساسی و فابریلایاستان آذربایجانشرقی بوده است. به منظور جمعآوری دادهها در این تحقیق از پرسشنامه محقق سداخته اسدتفادهگردیده که پس از ارمینان از روایی و پایایی در بین نمونه آماری تحقیق توزیدع شدده اسدت. یافتده هدای تحلیدلعاملی تأییدی نشان دهنده وجود هشت سازه اصلی به عنوان شیوهها و ابزارهای اصدلی تولیدد نداب بدوده اسدت.تحلیل خوشهای انجام گرفته به روش k میانگین نیز، تولیدکنندگان نمونه آمداری را در سده خوشده دسدته بنددینمود. در نهایت رتبهبندی انجام گرفته نشان داد که خوشه دوم، سوم و اول به ترتیب در رتبههای اول تا سد وم ازمنظر عمللارد آنها در تولید ناب قرار گرفتند. نتایج تحقیق نشان میدهد که صنایعی که توجه بیشتری به تولید بهموقع، تأمینکنندگان و مشتریان دارند، عمللارد بالاتری نیز در تولید ناب دارند
میثم شفیعی رودپشتی؛ سید حبیب اله میر غفوری
دوره 9، شماره 22 ، مهر 1390، ، صفحه 49-74
چکیده
تولید ناب به عنوان یک ابزار کاربردی جهت بهبود سطح کیفی محصولات در ادبیات مدیریت معرفی شده است. علی رغم غنای مطالعاتی تولید ناب، کماکان به کارگیری موثر و کارامد این نظام با مشکلاتی مواجه است. به نظر می رسد ریشه این مشکلات در نبود مدلی جامع برای ارزیابی و بررسی تولید ناب در شرکت های تولیدی می باشد. این مقاله در صدد است تا مدلی را ارائه ...
بیشتر
تولید ناب به عنوان یک ابزار کاربردی جهت بهبود سطح کیفی محصولات در ادبیات مدیریت معرفی شده است. علی رغم غنای مطالعاتی تولید ناب، کماکان به کارگیری موثر و کارامد این نظام با مشکلاتی مواجه است. به نظر می رسد ریشه این مشکلات در نبود مدلی جامع برای ارزیابی و بررسی تولید ناب در شرکت های تولیدی می باشد. این مقاله در صدد است تا مدلی را ارائه نماید که با استفاده از آن بتوان به طور دقیق درجه نابی صنایع را ارزیابی و بررسی نماید. در این مطالعه ابتدا از ادبیات تحقیق تولید ناب به ویژه از مدل های موجود در این زمینه استفاده شده و ابزارها و مولفه های نابی استخراج گردیدند. سپس یک مدل سلسله مراتبی با قابلیت سنجش درجه نابی طراحی و ابعاد و عناصر آن تعریف شدند. در آخرین گام طراحی مدل، بر اساس رویکرد سلسله مراتبی فرمول ها و روابط لازم جهت انجام فاز ارزیابی طراحی و تدوین شده و در پایان درجه نابی صنایع کاشی و سرامیک استان یزد با استفاده از این مدل مورد سنجش و ارزیابی قرار گرفت.
احمد جعفر نژاد؛ احمد احمدی؛ محمد حسن ملکی
دوره 8، شماره 20 ، فروردین 1390، ، صفحه 1-25
چکیده
تاکنون تلاش های فراوانی در دو حوزه ی مفهومی، و سنجش و پیاده سازی تولید ناب از سوی محققین دانشگاهی و اجرایی صورت گرفته است. مقاله ی حاضر با بررسی مطالعات پژوهشی انجام شده در این حوزه ها، سعی در ارائه ی پیشنهادهایی در دو محور زیر دارد: 1. آشنایی مخاطبان با مفهوم و تعریف جامع نابی و 2. ارائه چارچوب ارزیابی مناسبی که مبتنی بر تعریف جامع نابی ...
بیشتر
تاکنون تلاش های فراوانی در دو حوزه ی مفهومی، و سنجش و پیاده سازی تولید ناب از سوی محققین دانشگاهی و اجرایی صورت گرفته است. مقاله ی حاضر با بررسی مطالعات پژوهشی انجام شده در این حوزه ها، سعی در ارائه ی پیشنهادهایی در دو محور زیر دارد: 1. آشنایی مخاطبان با مفهوم و تعریف جامع نابی و 2. ارائه چارچوب ارزیابی مناسبی که مبتنی بر تعریف جامع نابی بوده و قادر به سنجش و ارائه ی راهکارهایی مفید برای رفع موانع موجود در پیاده سازی مناسب آن باشد. در راستای دستیابی به اهداف ذکر شده، پس از اطمینان از درک مناسب از مفاهیم نابی، در مرحله بعد، مدل های موجود در سنجش نابی سازمان ها را مورد مطالعه قرار داده و پس از بررسی اجمالی نقاط قوت و ضعف آنها به ارائه ی مدلی که در واقع ترکیبی از رویکرد های ANP و DEMATEL در شرایط فازی می باشد پرداخته و در نهایت با انجام یک مطالعه تجربی، نحوه ی کاربرد آن را نشان داده است.
لعیا الفت؛ سید محمود زنجیرچی
دوره 3، شماره 11 ، دی 1384، ، صفحه 37-61
چکیده
تولید چابک به عنوان جدیدترین سیستم تولید، امروزه بخش قابل توجهی از ادبیات مدیریت عملیات را به خود اختصاص داده است. اما این ابهام هنوز در ادبیات تحقیق موجود است که آیا تولید چابک همان مفاهیم موجود در تولید ناب را به شیوه ای نو بیان نموده یا ارائه دهنده رویکردی جدید به تولید به همراه تکنیک های مورد نیاز آن است. به منظور پاسخ به این سوال ...
بیشتر
تولید چابک به عنوان جدیدترین سیستم تولید، امروزه بخش قابل توجهی از ادبیات مدیریت عملیات را به خود اختصاص داده است. اما این ابهام هنوز در ادبیات تحقیق موجود است که آیا تولید چابک همان مفاهیم موجود در تولید ناب را به شیوه ای نو بیان نموده یا ارائه دهنده رویکردی جدید به تولید به همراه تکنیک های مورد نیاز آن است. به منظور پاسخ به این سوال اساسی، در این تحقیق ابتدا دو سیستم غالب تولید در دهه های اخیر یعنی تولید ناب و تولید چابک با استفاده از ادبیات موضوع مورد بررسی موشکافانه قرار گرفته و ابعاد و مولفه های آنها استخراج گردیدند. پس از آن با استفاده از تعاریف ابعاد و مولفه های این دو رویکرد میزان اشتراک و افتراق آنها بررسی شده است. در نهایت با بررسی اهمیت نقاط افتراق تفاوت موزون این دو رویکرد به تولید نشان داده شده است. نتایج نشان می دهد که علی رغم وجود اشتراکات گسترده در این دو سیستم تولید، نقاط متفاوت تاکید منجر به ارائه جهت گیری های متفاوتی برای آنها شده است. بنابراین بخش نسبتا بزرگی از مفاهیم چابکی، در بر دارنده مفاهیمی عموما مرتبط با تولید ناب است اما پاسخ شایسته آن به نیازمندی محیط امروز کسب و کار، یعنی همراهی با تغییرات مستمر به همراه مولفه های مورد نیاز ترکیبی جدید ایجاد کرده و آن را از دیگر سیستم های تولیدی متمایز نموده است.