مدیریت زنجیره تامین
مونا موسوی؛ محمود مرادی؛ مصطفی ابراهیم پور ازبری
چکیده
افزایش هزینهها و پیچیدگیهای موجود در سازمانها از یک سو و افزایش ریسکهای موجود از سوی دیگر، باعث شده که مدیران بهمنظور کاهش انحراف از اهداف تعیینشده، ارزیابی و مدیریت ریسک را سرلوحه فعالیتهای خود قرار دهند؛ بنابراین ریسک یکی از چالشهای بسیار مهم زنجیره تأمین است که میتواند بر عملکرد توسعه محصول جدید تأثیرگذار باشد. ...
بیشتر
افزایش هزینهها و پیچیدگیهای موجود در سازمانها از یک سو و افزایش ریسکهای موجود از سوی دیگر، باعث شده که مدیران بهمنظور کاهش انحراف از اهداف تعیینشده، ارزیابی و مدیریت ریسک را سرلوحه فعالیتهای خود قرار دهند؛ بنابراین ریسک یکی از چالشهای بسیار مهم زنجیره تأمین است که میتواند بر عملکرد توسعه محصول جدید تأثیرگذار باشد. در این پژوهش با توجه به بررسیهای صورتگرفته در خط تولید کارخانه پوشاک هپیلند، فرآیند تولید "پک کاملسیسمونی" به عنوان فرآیند توسعه محصول جدید درنظرگرفته شد؛ سپس با بررسی پیشینه پژوهشی، هر یک از ریسکهای زنجیره تأمین و ابعاد عملکردی محصول شناسایی شدند. بهمنظور انتخاب مهمترین ریسکهای این زنجیره، از تکنیک دلفی و به کمک ابزار پرسشنامه و بهمنظور استخراج روابط بین معیارهای اصلی ریسک از روش تجزیهوتحلیل اثر متقابل با استفاده از نرمافزار MicMac استفاده شده است. درنهایت با استفاده از شبکه بیزین و با کمک نرمافزارAgenaRisk 10، به بررسی تأثیرگذاری ریسکهای شناساییشده بر عملکرد محصول جدید منتخب، تحت تحلیل حساسیت و تجزیه و تحلیل سناریو پرداخته شد. یافتهها نشان میدهند که احتمال وقوع ریسکهای محیطی و تأمین به ترتیب 4/74% و 56% است که نسبت به سایر ریسکها احتمال وقوع بالاتری دارند و سه ریسک عملیاتی، توزیع و تقاضا با تأثیرپذیری از ریسکهای محیطی و تأمین بهطور مستقیم بیشترین تأثیرگذاری را بر عملکرد توسعه محصول جدید بهخصوص بعد عملکردی کیفیت داشته اند.
رضا یوسفی زنوز؛ اکبر حسن پور؛ پریسا موسوی
دوره 13، شماره 37 ، تیر 1394، ، صفحه 161-185
چکیده
ریسک جزیی ذاتی و جدایی ناپذیراز زندگی و تجارت است. همواره شرایط عدم اطمینانی که ناشی ازاطلاعات و دادههای ناقص و یا متغیرهای غیرقابلکنترل است، با فرصتها و تهدیداتی همراه است. در عصرحاضر بسیاری از سازمانها به شدت به سیستمهای اطلاعاتی خود متکیاند و مدیریت امنیت اطلاعات به یکیاز موضوعات مهم سازمانی تبدیل شدهاست. با توجه به این واقعیت ...
بیشتر
ریسک جزیی ذاتی و جدایی ناپذیراز زندگی و تجارت است. همواره شرایط عدم اطمینانی که ناشی ازاطلاعات و دادههای ناقص و یا متغیرهای غیرقابلکنترل است، با فرصتها و تهدیداتی همراه است. در عصرحاضر بسیاری از سازمانها به شدت به سیستمهای اطلاعاتی خود متکیاند و مدیریت امنیت اطلاعات به یکیاز موضوعات مهم سازمانی تبدیل شدهاست. با توجه به این واقعیت که در استفاده از سیستمهای امنیتاطلاعات نیز ریسکهایی وجود دارد، یک فرایند مدیریت ریسک موثر، میتواند برنامه امنیتی موفقی را نتیجهدهد. مدیریت ریسک شامل فرایند شناسایی ریسکها، ارزیابی ریسک، و تلاش برای کاهش ریسکها بهسطح قابل قبول میباشد. هدف این پژوهش، اولویتبندی ریسکهای امنیت اطلاعات سازمانی، بهمنظور ارائهراهکاری برای ارتقا وضعیت امنیت اطلاعات سازمانی است. به این منظور، با استفاده از AHP فازی و شبکهبیزین، مدلی جهت ارزیابی و اولویتبندی ریسکهای امنیت اطلاعات سازمانی ارائه گردید. در فرایند ارزیابیریسک،شدت ریسکها با استفاده از AHP فازی و احتمال آنها با استفاده از شبکه بیزین،محاسبه شد وسرانجام ریسکها اولویتبندی شدند. یافتههای این پژوهش نشان میدهد در سازمان مورد پژوهش، ریسکعدم آگاهی و عدم ارائه آموزشهای مناسب در حوزه امنیت اطلاعات، بالاترین اولویت و بیشترین نیاز بهتوجه را دارد