@article { author = {Mehregan, M.R. and Rahmani, M.}, title = {Performance Appraisal & Analysis of Industrial Productivity of Iran, during 1359-1379}, journal = {Industrial Management Studies}, volume = {1}, number = {3}, pages = {1-30}, year = {2003}, publisher = {Allameh Tabataba'i University}, issn = {2251-8029}, eissn = {2476-602X}, doi = {}, abstract = {The paper investigates excesses and deficits in Iranian industrial productivity for the years by combining data envelopment analysis with other management science approaches such as analytical hierarchy process. The application also identifies factors that affect the productivity of Iranian industry in a positive or negative way i.e., simultaneously identifies both excesses and deficits. The current study demonstrates that DEA can be combined with other methods to yield more valid results insights and recommendations such as : 1- the trend of Iranian industrial productivity in this 21 year period demonstrates some periods of fall and rise that is due to the conditions of the time 2- in the main factors of productivity we see some continuous trends of weakness; this means that it is necessary to think about this point in the strategic plans for industrial development plans can be set and corrections and revisions can be made.}, keywords = {productivity,Data Envelopment Analysis,additive model,Benchmarking}, title_fa = {ارزیابی عملکرد و تجزیه و تحلیل بهره وری صنعت ایران طی سالهای 1379-1359: رویکرد تحلیل پوشش داده ها}, abstract_fa = {آنچه پیش روست، پژوهشی پیرامون تجزیه و تحلیل نقاط قوت و ضعف عملکردی صنعت ایران از لحاظ بهره وری طی سال های 1359 تا 1379 هجری شمسی می باشد. اساسا شناخت عملکرد گذشته و وضع موجود، از لوازم تدوین استراتژی های آینده است. بنابراین در این تحقیق عواملی که بر بهره وری صنعت ایران در جهت مثبت یا منفی تاثیر گذاره اند، شناسایی شده اند به عبارت دیگر به طور همزمان مازادها و کسری ها و میزان آنها در تک تک سالهای فوق مورد بررسی قرار گرفته اند. برای این منظور رویکردهای مختلف تجزیه و تحلیل بهره وری صنعتی، بررسی و در نهایت رویکرد تحلیل پوشش داده ها به عنوان محور تحلیل به کار گرفته شده است. به کمک این رویکرد و مدل های آن و با دخالت دادن اطلاعات اولیه ای که از طریق تکنیک فرایند تحلیل سلسله مراتبی گروهی به دست می آید، بینش هایی در خصوص عملکرد بخش صنعت ایران حاصل گردیده که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد: 1- روند بهره وری صنعت ایران طی این دوره 21 ساله افت و خیزهایی را نشان می دهد که ناشی از شرایط خاص زمانی در مقاطع مختلف می باشد 2- با نگاهی به فاکتورهای مختلف اثر گذار بر بهره وری، روند پیوسته ای از ضعف را در برخی از این فاکتورها مشاهده می کنیم که در برنامه های استراتژیک توسعه صنعتی، تامل در این نقاط ضعف، ضروری است و 3- اهداف موثر و کارایی را می توان در برنامه های توسعه صنعتی تعیین کرد اصلاحات و بازنگری هایی را صورت داد.}, keywords_fa = {بهره وری,تحلیل پوششی داده ها,مدل جمعی,الگو برداری}, url = {https://jims.atu.ac.ir/article_4340.html}, eprint = {https://jims.atu.ac.ir/article_4340_0b66db6f03fd9fb6ccee61114164aff0.pdf} } @article { author = {Kazazi, A. and Dehghani, Y.}, title = {A Model to Upgrade the Quality of Postal Services in the Islamic Republic of Iran}, journal = {Industrial Management Studies}, volume = {1}, number = {3}, pages = {31-71}, year = {2003}, publisher = {Allameh Tabataba'i University}, issn = {2251-8029}, eissn = {2476-602X}, doi = {}, abstract = {This dissertation investigates the quality of postal services and the relationship between postal services and customers satisfactions from the viewpoint of customers and postal employees. Quality of postal services is formal through the process of collection to delivery. With regard to expansion of operations geographical discrepancies and other restrictions quality of services in postal field is more complex and more comprehensive than in other manufacturing. The case study is Tehran province and a sample of 580 persons who were selected on the basis of stratified and random systematic sampling. The model used is SERVQUAL which is a tool for measuring the quality. The achievements of this research are as follows: 1-  In the five -level dimensions of service quality such as Reliability, Responsiveness, Assurance, Empathy  and Tangibility, there seems to be a gap in grades allocated to perception and expectations of the two groups. 2-   The gap between perception and expectations of customers in the fields of Reliability, Responsiveness and Empathy is greater than the gap between the   existing   fact   and   knowledge of customers’' expectations by the employees: this gap has a negative correlation with customers’ satisfactions.   Concept of customers in the field of Assurance and Tangibility is less than the gap between the existing fact and knowledge of the customers' expectations by the employees. This gap has also a negative correlation with customers' satisfaction. 3-   The gap between concept of customers in the field of Assurance and Tangibility is less than the gap between the existing fact and knowledge of the customers’ expectations by the employees this gap has also a negative correlation with customers’ satisfaction. 4-   From the viewpoint of both, the customers and the employees, Reliability dimension is the most important variance. 5-   Customers’ satisfaction from postal services in five dimensions has a more positive relation with their perception from quality of postal services (received quality). Postal employees also put emphasis on the existing fact for the customers' perception and their judgment from the quality of postal services.  }, keywords = {}, title_fa = {الگوی بهینه ارزیابی کیفیت خدمات پستی جمهوری اسلامی ایران}, abstract_fa = {امروزه اندیشه مشتری مداری و جلب وفاداری مشتری در کنار بهره گیری از فناوری اطلاعات و ارتباطات، اثر بخشی و کارایی سازمان هایی را که می خواهند در رقابت جهانی حضور چشمگیر داشته باشند افزایش داده است. فزونی عرضه کالا و خدمات توسط مشتری، سازمان های نوین را وادار کرده است که ضمن پاسخگویی به انتظارات مشتریان همواره در راستای ارتقاء کیفیت کالا و خدمات خود نیز کوشا باشند. به این دلیل اکثر سازمان های موفق الگو و آرمان مشتری محور را برای توسعه فعالیت خود انتخاب نموده اند. تحقق این امر مستلزم ایجاد ویژگی انعطاف پذیری، سرعت، کیفیت و قیمت مناسب در پاسخ به انتظارات مشتریان می باشد. در این پژوهش سعی شده تا با استفاده از مدل سروکوال رضایت مندی مشتریان و پاسخگویی شرکت پست جمهوری اسلامی ایران را در قالب پنج بعد ظاهر فیزیکی، قابلیت اطمینان، پاسخگویی، تضمین و همدلی مورد بررسی قرار دهیم. در این تحقیق، نشان داده می شود که شکاف کیفیت خدمات پستی درک شده توسط مشتریان (درک – انتظار) و شکاف کیفیت خدمات پستی تحویلی (واقعیت موجود – شناخت انتظارات مشتری) با رضایت مشتری رابطه معنی داری دارد.}, keywords_fa = {کیفیت}, url = {https://jims.atu.ac.ir/article_4341.html}, eprint = {https://jims.atu.ac.ir/article_4341_e73473793daa32392182196ebba6420d.pdf} } @article { author = {Salami, S.R. and Goodarzi, M.}, title = {The Role of Intellectual Property Rights in Technological Development Some Suggestions and Policy Implications for Iran}, journal = {Industrial Management Studies}, volume = {1}, number = {3}, pages = {73-95}, year = {2003}, publisher = {Allameh Tabataba'i University}, issn = {2251-8029}, eissn = {2476-602X}, doi = {}, abstract = {The main objective of this article is to study the role of intellectual property Rights (IPRs) in the technological development of development countries in general and Iran in particular. Firstly some of the main relevant literature of the role of IPRs in technological development has been surveyed. The performance of the IPRs system of the country and its interaction with national innovation system with some selected countries including japan S Korea and China has been discussed. Some internal and external experts in the area of IPRs have been interviewed. Finally some suggestions and policy implication regarding the improvement and promotion of IPRs system in Iran have been presented.}, keywords = {Intellectual Property Rights,National Innovation system,Technology Development,Iran}, title_fa = {راهکارهای بهبود نظام مالکیت فکری ایران در جهت توسعه تکنولوژی کشور}, abstract_fa = {مقاله حاضر حاصل پژوهشی می باشد که به منظور بررسی وضعیت نظام مالکیت فکری در ایران و ارایه راهکارهای بهبود آن در جهت توسعه تکنولوژیکی کشور انجام شده است. در این پژوهش محققان پس از انجام مطالعات مختلف، شرکت در سمینارهای گوناگون و مصاحبه با خبرگان مالکیت فکری در داخل و خارج از کشور، سعی در شناخت و بررسی نظام مالکیت فکری در ایران، نحوه تعامل این نظام با سیستم ملی نوآوری کشور و مقایسه آن با نظام مالکیت فکری در سه کشور جهان (ژاپن، کره جنوبی و چین) نموده اند. در پایان این مقاله نیز، پس از بررسی مطالعات صورت گرفته در خصوص مسائل مربوط به مالکیت فکری و توسعه تکنولوژی، راهکارهایی جهت بهبود نظام مالکیت فکری در ایران از جنبه های مختلف ارایه شده است.}, keywords_fa = {راهکار,بهبود,مالکیت فکری}, url = {https://jims.atu.ac.ir/article_4342.html}, eprint = {https://jims.atu.ac.ir/article_4342_32728b3e91c7e01006490aca81fa5513.pdf} } @article { author = {Aarabi, S.M. and Yaghobi, G.}, title = {Summary Developing Suitable Strategy for Rubber and Tire Industry with Delphi Method; Case Study: Iran Tire Factory}, journal = {Industrial Management Studies}, volume = {1}, number = {3}, pages = {97-123}, year = {2003}, publisher = {Allameh Tabataba'i University}, issn = {2251-8029}, eissn = {2476-602X}, doi = {}, abstract = {Stages of Strategic Management: The Strategic Management Process Consists Of Three Stages: Strategy Formulation Strategy Implementation & Strategy Evaluation. In  This   Research    Indicate   Just   Strategy    Formulation     For Rubber   & Tire  Industry  Tn IRAN  TIRE  Factory  .  Srtategy Formulation  Includes Developing a Business Mission,  Identify Organizations  External Opportunities  &  threats  , Determining Determining  Internal  Strengths  & Weeknesses  ,  Establishing Long -  Term Objectives,   Generating Alternative  Srtategies & Choosing   Particular   Strategies  To  Pursue   .  This   Research Includes 4 Stages I-ZERO STAGE: Establishing Mission & Long - Term Objectives. 2 - THE INPUT  STAGE: The External Assessment (Economic Factories, Social Factories, Political   Factories .  Technological   Factories  & Competitive)   and then Developing External Factor Evaluation Matrix  (EFE  )  .  The  Internal  Assessment  (Management  , Marketing,   Finance,   Research &  Development,   Production, Computer  Information  System,   Human  Resource)   and then Developing Internal Factor Evaluation Matrix ( IFE ) . 3-THE   MATCHING STAGE: Developing The Threats - Opportunities - Weaknesses - Strengths  (  TOWS)  Matrix  &   Constructing  The  Internal  - External ( IE) Matrix. 4 - THE DECISION STAGE: Developing The Quantitative Strategic Planning Matrix (QSPM) At The End,   Choose The Best Strategy  For IRAN TIRE.   Implementation All Stages, With CO-Working Delphi Grope & With Brainstorming Method. Conclusion: Defensive Strategies are suitable for this factory.}, keywords = {}, title_fa = {استراتژی صنعت لاستیک از دیدگاه خبرگان}, abstract_fa = {استراتژی پدیده ای جهانی است. استراتژی صنعت لاستیک نیز به عنوان زیر مجموعه ای از سیستم صنعت جهانی باید مدون باشد در این تحقیق به منظور تدوین استراتژی صنعت لاستیک، برنامه ریزی استراتژیک برای این صنعت طی شش مرحله توفان مغزی خبرگان در گروه دلفی تدوین گردید. الگوی جامع مدیریت استراتژیک شامل سه مرحله تدوین، اجرا و ارزیابی می باشد که در این تحقیق به قسمت اول یعنی مرحله تدوین پرداخته شده است. مدل انتخابی برگرفته از کتاب مدیریت استراتژیک فرد آر دیوید می باشد. علت انتخاب جامعیت و شفافیت این الگو و تلفیق علمی – کاربردی موضوع تحقیق همگام با طبقه بندی و دسته بندی منماسب برای تدوین، اجرا و ارزیابی استراتژی است. فرضیه کلی عبارتست از اینکه استراتژی های تدافعی در صنعت لاستیک، استراتژی های مناسبی هستند که مبنای آن وجود نقاط ضعف داخلی غالب بر نقاط قوت و تهدیدات بیشتر از فرصت های این صنعت می باشد. طی فرایند تحقیق، استراتژی صنعت لاستیک توسط خبرگان آن طی شش نشست تدوین شد. فعالیت نشست اول مشخص کردن ماموریت های صنعت، نشست دوم تعیین اهداف سازمانی در 10 محور، نشست سوم ارزیابی عوامل مهم و تاثیر گذار داخلی و خارجی بر سازمان، نشست چهارم تشکیل ماتریس ارزیابی عوامل خارجی(EFE) و عوامل داخلی(IFE) با تعیین ضرائی و رتبه ها، نشست پنجم تکمیل ماتریس (SWOT) و استخراج استراتژی های چهار گانه SO، ST، WO، WT و سپس تشکیل ماتریس (IE) و در نهایت نشست ششم به اولویت بندی استراتژی های تدافعی به روش تحلیلی ماتریس برنامه ریزی استراتژیک کمی (QSPM) می باشد که در پایان نتایج حاصله ارائه می گردد. در انتها نیز پس از نتیجه گیری به ارائه پیشنهاد هایی به محققین بعدی، مدیران، دست اندرکاران و سیاستگذاران تدوین کننده استراتژی صنعت لاستیک اقدام گردیده است.}, keywords_fa = {تدوین استراتژی,صنعت لاستیک,کشور ایران}, url = {https://jims.atu.ac.ir/article_4343.html}, eprint = {https://jims.atu.ac.ir/article_4343_c6512c7d36eebdcca6def406e4794d8a.pdf} } @article { author = {Feizi, K. and Moghaddasi, A.R.}, title = {A Brief Research of Entrepreneurship Training Concepts, Applications and Courses}, journal = {Industrial Management Studies}, volume = {1}, number = {3}, pages = {125-145}, year = {2003}, publisher = {Allameh Tabataba'i University}, issn = {2251-8029}, eissn = {2476-602X}, doi = {}, abstract = {This paper serves to better introduce the concepts and some definitions of entrepreneurship, entrepreneur, and entrepreneurship training. Then some objectives, advantages and content outlines in three levels (individual, organizational and environmental) of entrepreneurship training are described. Indeed, this article sheds light on the process, several courses, some centers and managerial issues about entrepreneurship raining. The article concludes by discussing about experiences of some countries in implementation of entrepreneurship training.}, keywords = {Entrepreneurship,Entrepreneur,Entrepreneurship training}, title_fa = {پژوهشی در مفاهیم، کارکردها و دوره های آموزش کارآفرینی}, abstract_fa = {در این مقاله پس از بیان مقدمه ای پیرامون مفهوم کارآفرینی و تعاریفی چند از کارآفرینی و کارآفرین، تاریخچه ای کوتاه از آموزش کارآفرینی بیان می گردد. آنگاه تعاریف آموزش کارآفرینی مطرح می شوند. سپس طی پژوهشی در ادبیات معاصر کارآفرینی، عمده ترین اهداف و رئوس مطالب آموزش کارآفرینی در قالب سه سطح فکری، سازمانی و محیطی تشریح می گردند. در ادامه فرایند آموزش کارآفرینی و انواع دوره های آموزشی آن بررسی و مرور می شوند. این مقاله با معرفی مهمترین مراکز آموزش کارآفرینی و تجربیات برخی از کشورها در پیاده سازی برنامه های آن خاتمه می یابد.}, keywords_fa = {کارآفرین,کارآفرینی,آموزش کارآفرینی}, url = {https://jims.atu.ac.ir/article_4344.html}, eprint = {https://jims.atu.ac.ir/article_4344_f43fc35686f63bd6eb6b89dbd6eebf19.pdf} }