@article { author = {Azimi,, Parham and ghanbari,*, Mohammad Reza}, title = {Optimization of Cereal Transportation System at Shahid Rajaee Container Port based on a simulation optimization model}, journal = {Industrial Management Studies}, volume = {13}, number = {38}, pages = {133-161}, year = {2015}, publisher = {Allameh Tabataba'i University}, issn = {2251-8029}, eissn = {2476-602X}, doi = {}, abstract = {Considering the increasing demand for operational activities in ports, ports managers are facing the challenge of optimal usage of port facilities and equipment. (In the last two decades, maritime transportation systems have been experienced an increasing development. Now the rate of development in this section has been reached 8 percent per year. Nowadays, the port managers are faced with the challenge of optimal use of equipment and facilities). One of these challenges is to reduce the waiting times of ships at the ports.so that in this study, placing the buffer area for loading and unloading cereals has been investigated using a simulation optimization model based on queuing theory at SHAHID RAJAEE port. Three important criteria of the port performance have been considered including the ship turn-around time, number of loaded ships and loading norm. The results indicate that optimization of cereal transportation between the buffer area and the port can increase the capacity of transportation and loading- unloading capacity up to (The results show that the proposed model can increase the capacity of loading and unloading of the system up to %15.5between the port and buffer area.)}, keywords = {SHAHID RAJAEE port,buffer area,Queuing Theory,Simulation,ship system tim}, title_fa = {بهینه سازی حمل و نقل مواد غله بر اساس یک مدل شبیه سازی در بندر شهیدرجایی}, abstract_fa = {با در نظرگیری افزایش روز افزون تقاضا برای فعالیتهای عملیاتی در بنادر، مدیران بنادر با چالش استفاده بهینهاز تجهیزات و تسهیلات بندری رو به رو میباشند. یکی از این چالشها جلوگیری از ماندگاری زیاد کشتیهادر بنادر م باشد. بدین منظور در این مطالعه به بررسی ایجاد انبار موقت در بندر خدماتی شهید رجایی برایبارگیری غلات به کشتی با استفاده از یک مدل شبیه سازی بر پایه تئوری صف خواهیم پرداخت. در این راستا،برخی از معیارهای مهم نظیر زمان سیستم کشتی ها، تعداد کشتیها ی بارگیری شده و نرم بارگیری در نظر گرفتهشده است. نتایج نشان میدهد که بهینه سازی حمل و نقل غلاتها بین انبار موقت و اسکله ظرفیت حمل و نقلو بارگیری را به میزان 6555 درصد افزایش خواهد داد}, keywords_fa = {بندر شهید رجایی,انبار موقت,تئوری صف و شبیهسازی,زمان سیستم کشتی}, url = {https://jims.atu.ac.ir/article_1665.html}, eprint = {https://jims.atu.ac.ir/article_1665_0fe06edcbc234675a945aa946a3e9e95.pdf} }