@article { author = {Azar, Adel and Shariati rad, Maryam}, title = {Designing and improvement of quality function development (fuzzy Kano approach)}, journal = {Industrial Management Studies}, volume = {10}, number = {27}, pages = {6-21}, year = {2012}, publisher = {Allameh Tabataba'i University}, issn = {2251-8029}, eissn = {2476-602X}, doi = {}, abstract = {One of the trench that is used in quality desiccation is QualityFunction Deployment. One of the factors which has been used in thismethod is accomplishing the house of quality and as a result isdetermining the degree of importance of the customer's requirements.Kano model is a kind of two dimensional model which help theproducers to divide the consumer's requirements in to five categoriesincluding, basic, performance, attractive, indifferent quality andreverse quality. In the survey by identifying the customer'srequirements we determine kind of them and then according to theimprovement ratio and the degree of importance is assigned. Thedegrees of importance can be used for completing the house of qualitywhich is one of the useful tools in QFD. This research is publicalgorithms that it can use for every product. For example it has beenused in Cement Company of larestan, product II Portland cement}, keywords = {house of quality,Fuzzy Kano model,consumer's requirement,degree of important of consumer's requirement}, title_fa = {طرح ریزی و بهبود بسط عملکرد کیفیت )رویکرد مدل کانو فازی(}, abstract_fa = {یکی از تکنیک های به کاررفته در مباحث کیفیتی مدل گسترش مشخصه های کیفیت است و یکیاز ابزارهای مورد استفاده در این روش، تکمیل خانه کیفیت و در نتیجه تعیین ضریب اهمیتخواسته های مشتری است. مدل کانو یک مدل کیفیت دو بعدی است که به تولید کنندگان کمکمی کند تا خواسته های مشتری را به پنج دسته اساسی، عملکردی، مهیج، بی تفاوت و معکوس تقسیمکنند. در این تحقیق با مشخص کردن خواسته مشتری به تعیین نوع آنها پرداخته می شود و سپس باتوجه به نسبت بهبود و درجه اهمیت نیازها، ضریب اهمیت هر نیاز تعیین می شود. از ضرایب اهمیت بهدست آمده می توان در تکمیل خانه کیفیت که یکی از ابزارهای مفید در گسترش مشخصه هایکیفیت است، استفاده کرد. تحقیق حاضر از نوع کاربردی است که قصد دارد دستاوردهای علمیحاصل از تحقیقات بنیادی را به حوزه تکنولوژی انتقال دهد.این چارچوب یک الگوریتم عمومیاست که برای هر محصولی قابل استفاده است، اما برای نمونه در سال 8811 در شرکت سیمانبه کار گرفته شده است. II لارستان تولید کننده سیمان پرتلند تی}, keywords_fa = {خانه کیفیت,مدل کانو فازی,خواسته های مشتری,ضریب اهمیت خواسته مشتری}, url = {https://jims.atu.ac.ir/article_1900.html}, eprint = {https://jims.atu.ac.ir/article_1900_0b2ae73a09168f33485427d6f3e15141.pdf} }