per
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت صنعتی
2251-8029
2476-602X
2020-03-20
18
56
1
49
10.22054/jims.2018.32671.2069
10968
Research Paper
ارائه مدل زنجیره تامین ناب درصنایع دفاعی ایران با رویکرد مدلسازی ساختاری تفسیری
Providing a Lean Supply Chain Model for Iran's Defense Industries Using Interpretative Structural Modeling Approach
اکبر رحیمی
rahimi_akr@yahoo.com
1
عباس راد
a-raad@sbu.ac.ir
2
اکبر عالم تبریز
a-tabriz@sbu.ac.ir
3
علیرضا موتمنی
a-motameni@sbu.ac.ir
4
دانشجوی دکتری مدیریت صنعتی دانشگاه شهید بهشتی)
استادیار دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه شهید بهشتی
استاد دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه شهید بهشتی
دانشیار دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه شهید بهشتی
از یک سو، تولید محصولات دفاعی به دلیل نقشی که در ایجاد بازدارندگی و ارتقاء امنیت ملی کشور دارند، ضروری می باشند و از سوی دیگر شرایط اقتصادی حاکم بر کشور، تولید محصولات دفاعی با کمترین هزینه را، به یک الزام تبدیل نموده است. ناب سازی زنجیره تامین صنایع دفاعی با تمرکز بر حذف اتلاف ها در سطوح مختلف زنجیره تامین، پاسخی به چگونگی تولید محصولات دفاعی با هزینه کمتر می باشد. این تحقیق با هدف تدوین مدل زنجیره تامین ناب صنایع دفاعی، ابتدا به شناسایی مهمترین اقدامات زنجیره تامین ناب متناسب با اتلاف های موجود در زنجیره تامین صنایع دفاعی پرداخته، سپس با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی، دسته بندی و تایید اقدامات بر مبنای مدلسازی معادلات ساختاری(SEM)را به انجام رسانده و در ادامه با استفاده از مدلسازی ساختاری تفسیری(ISM) به ارائه مدلی که روابط بین این اقدامات را نشان می دهد، می پردازد. قدرت نفوذ و وابستگی اقدامات نیز با استفاده از تکنیک MICMAC، تحلیل گردیده است. نتایج تحقیق نشان می دهد که از مجموع 84 اقدام معرفی شده در تحقیقات پیشین برای زنجیره تامین ناب،49 اقدام در ناب سازی زنجیره تامین صنایع دفاعی موثرند که در قالب 8 دسته و شامل مدیریت سطح کارگاه، مدیریت کیفیت، تولید بهنگام، مدیریت نت، مدیریت منابع انسانی، ارتباط با تامین کنندگان، طراحی محصول جدید و ارتباط با مشتریان می باشند. ارتباط با مشتریان به عنوان پایه ای ترین و محرک ترین اقدام و ارتباط با تامین کنندگان، وابسته ترین و تحت تاثیرترین اقدام زنجیره تامین ناب صنایع دفاعی هستند.
The production of defense products is indispensable because of the role it plays in deterring and promoting the national security of the country, and, on the other hand, the economic conditions prevailing in the country have made production of defense products at the lowest cost an obligatory requirement. The lean supply chain of defense industries by focusing on waste removal and reducing costs, is an answer for producing lower-cost defense products. The purpose of this research is to identify the most important practices of the defense industries lean supply chain, and then, using exploratory and confirmatory factor analysis, the categorization and verification of the practices based on Structural Equation Modeling (SEM), and then, using the Interpretive Structural Modeling (ISM) model, presents a model that shows the relationships between these practices. The power of driving and dependence of practices are also analyzed using the MICMAC technique. The results of the research show that out of a total of 84 practices introduced in the previous research for the lean supply chain, 94 practices are effective in the lean supply chain of defense industries. It consists of 8 categories and includes: Workshop level management, Quality management, just in time, Repairs and Maintenance management, Human resource management, Suppliers relationships, new products design and Customer relationship. Customer’s relationship as the most basic and most driving practice and supplier relationship is the most dependent practice of the defense industries lean supply chain.
https://jims.atu.ac.ir/article_10968_9b41f1fd3eb13b151214d2dede6eae0d.pdf
زنجیره تامین
رویکرد ناب
مدلسازی ساختاری تفسیری
صنایع دفاعی
Supply Chain
Lean Approach
Interpretative Structural Modeling
Defense Industries
per
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت صنعتی
2251-8029
2476-602X
2020-03-20
18
56
51
86
10.22054/jims.2018.20762.1726
10969
Research Paper
طراحی زنجیره تامین چند سطحی فازی همکارانه با در نظر گرفتن تخفیف و هزینه بازاریابی:رویکرد تئوری بازی ها
Designing a Cooperative Multi-Echelon Fuzzy Supply Chain Considering Discount and Marketing Costs: a Game Theory Approach
جواد بهنامیان
behnamian@basu.ac.ir
1
محمدمهدی بشر
bashar.mehdi@yahoo.com
2
دانشیار گروه مهندسی صنایع دانشکده مهندسی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان
کارشناسی ارشد گروه مهندسی صنایع دانشکده مهندسی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان
یکی از مهمترین بحثهای امروزه در مدیریت زنجیرهتامین ایجاد همکاری در زنجیرهتامین با وجود تضاد در اهداف و خواستهها است که در آن اعضای درون سطوح با یکدیگر توافق نموده و بهعنوان یک کل در بازی زنجیرهتامین مشارکت داشته باشند. به منظور دستیابی به حداکثر سود ممکن در کل زنجیرهتامین در شرایط همکاری، در اینجا با استفاده از مفهوم تئوری بازیها و بر اساس قرارداد جانبی مشارکت در سود و در نظر گرفتن هزینه بازاریابی بین تولیدکننده و خردهفروش، مدلی برای زنجیره تامین چند سطحی در شرایط همکاری طراحی شده است. در این تحقیق برای اولین بار مدلسازی ریاضی در محیط فازی با در نظر گرفتن تخفیف ارائه شده که در آن برای نزدیکتر شدن به شرایط واقعی، هزینه بازاریابی به صورت عدد فازی مثلثی در نظر گرفته شده است. در ادامه و با توجه به پیچیدگی مدل پیشنهادی ، برای چند مثال تصادفی با استفاده از الگوریتمهای فراابتکاری ژنتیک، انجماد تدریجی و ترکیبی ژنیک- انجماد تدریجی حل شده و کارایی الگوریتمهای پیشنهادی با یکدیگر مقایسه شده است. در ضمن اعتبار سنجی مدل با استفاده از از نرمافزار گمز مورد بررسی قرار گرفته است.
Cooperation in supply chain, due to conflicts in goals, is one the most important topics in SCM. With cooperation, players in supply chain echelons have agree with each other to play in supply chain game as a whole. To reach highest profit in the whole supply chain in cooperation condition, using game theory concept and side-contract of partnership in profits and considering marketing cost between manufacture and retailer, a cooperative multi-echelon supply chain is designed. In this paper, for the first time, mathematical modeling in fuzzy environment is presented, taking into account a discount that is approximated to the actual situation where the marketing cost is considered as triangular fuzzy number. The proposed model has been solved using Genetic algorithm (GA), simulated annealing algorithm (SA) and a hybrid algorithm based on GA-SA, for some random examples, and the model has been validated using GAMS software.
https://jims.atu.ac.ir/article_10969_ce9968ceb96e9c0388ad57cbd0744da4.pdf
زنجیرهتامین
تئوری بازی
همکاری
الگوریتم فراابتکاری
هزینه بازاریابی
Supply Chain
Game Theory
cooperation
Metaheuristic algorithm
Marketing cost
per
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت صنعتی
2251-8029
2476-602X
2020-03-20
18
56
87
127
10.22054/jims.2019.27628.1950
10970
Research Paper
چارچوبی برای پذیرش نوآوریباز در سطح بنگاه (مطالعه موردی :یک بنگاه بزرگ فعال در صنعت بستهبندی و چاپ مواد غذایی)
A Framework for Open Innovation Adoption at firm level (the Case: a Firm in Food Packaging and Printing Industry)
احمد احمدی
a.ahmadi@solico-kaach.com
1
ابوالفضل کزازی
kazazi@atu.ac.ir
2
محمد نقی زاده
mohamadnaghizadeh@yahoo.com
3
مقصود امیری
mg_amiri@yahoo.com
4
دانشجوی دکترای مدیریت تکنولوژی، دانشگاه علامه طباطبائی
استاد دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی
استادیار دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی
استاد دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی
با در نظر گرفتن نوآوریباز بعنوان یک طیف و نه بعنوان یک مفهوم غیرقابل انعطاف، تحقیقات بسیاری برای انعکاس پویاییهای مختلف موجود در پیادهسازی این مفهوم در قالب ارائهی گونهها، مدها، تمها، و مکانیزمهای نوآوریباز انجام شده است. این تحقیقات هر یک با مدنظر قراردادن تنها جنبههای خاصی از فرآیند نوآوری، سعی در توسعهی روشی برای طبقهبندی و ارائه الگویی برای استقرار نوآوریباز بودهاند. نوشتار حاضر نیز در صدد است تا با تمرکز بر پیاده سازی نوآوری باز در سطح یک بنگاه بزرگ، چارچوبی روشمند برای بررسی اجزای نوآوری باز شامل بازیگران، محتوی و مکانیزم ها و عوامل موثر بر آنها در هر یک از مراحل پیاده سازی نوآوری باز در بنگاه بسته بندی و چاپ مواد غذایی ارائه کند. جهت تحقق هدف تحقیق، پس از مرور ادبیات تحقیق و مصاحبه با خبرگان، اجزا و عوامل در هر یک از مراحل پیاده سازی احصا گردید و در نهایت به منظور تحلیل و ترسیم روابط متقابل میان اجزاء مختلف مدل نوآوری باز از تکنیک دیمتل استفاده شد. مهمترین یافته های این تحقیق نشاندهنده این موضوع است که مدل نوآوریباز شرکت مورد مطالعه که حاصل زنجیرهای از تصمیمات در رابطه با هر یک از اجزاء مدل در گسترهی فرآیند نوآوری میباشد شامل: انتخاب حوزهی "پیش از چاپ" بعنوان محتوی مدل نوآوریباز؛ انتخاب جهتگیری "طرف بازار-انتخابی" برای بازیگران؛ و انتخاب مکانیزمهایی برای افزایش "ظرفیت جذب"، "ظرفیت تبدیلی و پیوندی"، و "ظرفیت انتقال"؛ میباشد.
Following Chesbrough's statements of open innovation as a spectrum rather than a dichotomy, many studies have been conducted to reflect the dynamics in its implementation in the form of typologies, modes, themes, and mechanisms. These studies, with considering only some aspects of the innovation process, have tried to develop a method for classifying and providing a model for adoption of open innovation. After reviewing the literature and interviewing with experts, the components and factors in each implementation step were obtained. Finally, to analyze and plot the interrelationships between the various components of the open innovation model DMATELE technique was used. Consequently, the open innovation model was determined in the study company. This model is the result of a chain of decisions in relation to each component of OI model within the phases of the innovation process. The decision chains include: selecting the “pre-print” domain as content of the model, choosing the direction of “market driven –invitational” for actors, and choosing mechanisms for increasing “absorptive capacity”, “transformative and connective capacity”, and “desorptive capacity.”
https://jims.atu.ac.ir/article_10970_84806972afdc3a055c8fb90241c2a263.pdf
نوآوریباز
ظرفیتهای دانشی
فرآیند نوآوری
بستهبندی و چاپ مواد غذایی
Open Innovation
Knowledge Capacity
Innovation Process
Food Packaging and Printing
per
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت صنعتی
2251-8029
2476-602X
2020-03-20
18
56
129
169
10.22054/jims.2019.29711.1988
10971
Research Paper
مدلسازی و حل مساله یکپارچه برنامهریزی تولید ادغامی و تعمیرات و نگهداری در حالت دو هدفه و با رویکرد کاهش نارضایتی مشتریان
Modelling and Solving the Integrated Bi-Objective Aggregate Production Planning and Maintenance Problem with Dissatisfaction Reduction Approach
سید محمد حسن حسینی
sh.hosseini@shahroodut.ac.ir
1
استادیار دانشکده مهندسی صنایع و مدیریت ، دانشگاه صنعتی شاهرود
امروزه تحقق برنامههای از پیش تعیین شده و تامین به موقع تقاضاها و سفارشات مشتریان یکی از اهداف مهم و استراتژیک سازمانها و واحدهای تولیدی محسوب میشود. اهمیت این موضوع ریشه در جایگاه مشتریان و موضوع رضایت ایشان از تحویل به موقع تقاضاهایشان و همچنین بهرهبرداری مناسب از منابع تولیدی سازمان دارد. در تحقیق حاضر، مساله یکپارچه برنامهریزی تولید و تعمیرات و نگهداری مورد مطالعه قرار میگیرد. برای این مساله دو تابع هدف مدنظر میباشد. تابع هدف اول عبارتست از هزینههای کل سیستم که همه عوامل هزینهای تولید را شامل میشود. تابع هدف دوم نیز میزان نارضایتی مشتریان است که در اثر تاخیر در تامین به موقع تقاضاها افزایش مییابد. باتوجه به اهمیت جایگاه و رضایتمندی مشتریان در دنیای رقابتی امروزی، اضافه کردن تابع هدف دوم مساله را به دنیای واقعی نزدیکتر میکند. ابتدا مساله تشریح و متغیرها و پارامترهای آن تعریف شده و براساس آن، مدل ریاضی این مساله در حالت چندهدفه توسعه داده شده است. سپس باتوجه به اینکه این مساله از نوع NP-Hard میباشد، یک روش حل مبتنی بر الگوریتم ژنتیک با رتبهبندی نامغلوب-بازنگری 2 (NSGA-II) ارائه گردیده است. در پایان نیز این مساله با دادههای استاندارد موجود در منابع با دو تکنیک محدودیت اپسیلون و NSGA-II حل شده و نتایج مورد ارزیابی قرار گرفته است. نتایج حاکی از عملکرد مناسب الگوریتم NSGA-II در زمان حل و کیفیت جواب میباشد.
Today, the realization of pre-determined programs and timely supply of customer requests and orders is one of the important and strategic goals of organizations and production units. This importance is caused by importance of customer position and also exploitation of resources. In this paper, the integrated production planning and maintenance problem is studied. Two objective function is considered for this problem. First, minimizing total cost and second, minimizing dissatisfaction of customer that comes from delay in demands. Due to the importance of the customer place in nowadays competitive environment, the last objective function is added to problem to getting closer to the real world. First, problem is definined with variables and parameters then, bi-objective mathematical model is presented. Since, this problem has been proved as NP-hard, an approximation method is also developed based on Non-dominated Sorting Genetic Algorithm II (NSGA-II). Finally, this problem is solved by applying two algorithmand NSGA-II using standard data that is obtained from references. Results show that performance of the proposed method based on NSGA-II both in solution quality and running time is suit.
https://jims.atu.ac.ir/article_10971_d1df4b3a8d0c3b95eb0d8b41d60fde79.pdf
برنامهریزی تولید ادغامی
چند محصولی
تعمیر و نگهداری
چندهدفه
الگوریتم فراابتکاری NSGA- II
Integrated Production Planning
Multi-Product
maintenance
Bi-Objective
NSGA-II Metaheuristic Algorithm
per
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت صنعتی
2251-8029
2476-602X
2020-03-20
18
56
171
207
10.22054/jims.2017.24916.1859
10972
Research Paper
بررسی مساله موجودی – مکان یابی- مسیریابی چندهدفه برای کالاهای فاسدشدنی و در شرایط وجود چند تامین کننده، با استفاده از رویکرد سناریو محور
Multi-Objective Inventory-Location-Routing Problem, with Multiple Suppliers and Perishable Products using Scenario-Based Approach
زهرا رفیعی مجد
z_rmajd@yahoo.com
1
حمید رضا پسندیده
pasandid@yahoo.com
2
دانشجوی دکترای مهندسی صنایع دانشگاه خوارزمی تهران
دانشیار دانشکده مهندسی صنایع دانشگاه خوارزمی تهران
در این مقاله یک زنجیره تامین سه سطحی متشکل از چند تامین کننده، چند انبار (توزیع کننده ) و چندین خرده فروش (مشتریان)، به صورت یک مساله جدید موجودی- مکان یابی- مسیریابی دو هدفه به گونه ای مدل شده است که کالاهای فاسدشدنی در یک افق زمانی محدود و متشکل از چند دوره زمانی از طریق مراکز توزیع به مشتریان ارسال می شوند. تقاضای خرده فروشان غیرقطعی است و به صورت سناریوهای گسسته با احتمال رخداد مشخص در مدل ریاضی اعمال شده است. ناوگان حمل و نقل ناهمگن است و مراکز توزیع، از یک جدول زمانی استفاده می کنند که از تداخل کار ماشینها و تخصیص اشتباه یک ماشین به بیش از یک مرکز توزیع در هر دوره جلوگیری خواهد کرد. سه روش مبتنی بر محاسبه فاصله تا نقطه آرمان، جهت حل مدل بررسی و تحلیل شده اند. در انتها نیز ضمن نتیجه گیری، پیشنهاداتی برای تحقیقات آتی ارائه شده است.
In this paper, a three-echelon supply chain, consisting a number of suppliers, distribution centers (DCs), and retailers (customers) is modeled as an integrated bi-objective inventory- location – routing problem (ILRP) which, perishable products are delivered to the customers through DCs in a limited time horizon, consisting of several time periods. The retailers’ demand is stochastic and is applied on the model by the concept of discrete scenario. The transportation fleet is heterogeneous, and distribution centers use a timetable, which will prevent interference of the vehicles operation and allocation of a vehicle to more than one distribution center in each time period. Three methods of calculating the distance to the ideal point are used in to solve and analysis the model. At the end, besides concluding the discussion, recommendations are made for future studies.
https://jims.atu.ac.ir/article_10972_90077631c52be9459e5e64f611a02907.pdf
مساله یکپارچه موجودی- مکان یابی- مسیریابی
کالاهای فاسدشدنی
سناریو
بهینه سازی چندهدفه
Integrated Inventory-Location-Routing Problem
perishable products
scenario
Multi-Objective Optimization
per
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت صنعتی
2251-8029
2476-602X
2020-03-20
18
56
209
243
10.22054/jims.2019.36668.2182
10973
Research Paper
انتخاب همزمان تکنولوژی و روش انتقال بهینه آن از ارجحترین تامینکننده با استفاده از روش تصمیم گیری ترکیبی بهترین-بدترین و تحلیل شبکه ای خاکستری
Simultaneous Selection of the Technology and its Transfer Method from the Preferred Supplier Applying BWM and Grey ANP Methods
علی بنیادی نایینی
bonyadi@iust.ac.ir
1
سیروس امیرقدسی
sirous_a@yahoo.com
2
احمد ماکویی
amakui@iust.ac.ir
3
استادیار، دکترای تخصصی مدیریت بازرگانی، دانشکده مهندسی پیشرفت، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران،
دانشجوی دکتری مدیریت تکنولوژی، دانشکده پیشرفت، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران
دانشیار دکتری مهندسی صنایع، دانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران
یکی از تصمیمات مهم در زنجیره تامین انتخاب تامین کننده است که بر بخشها و اهداف مختلف یک زنجیره اثرات مهمی برجای میگذارد. ازآنجاکه در حوزه انتخاب تامینکننده سه شاخص: انتخاب محصول/تکنولوژی، انتخاب روش انتقال محصول/ تکنولوژی و انتخاب تامین کننده محصول/تکنولوژی، قابل بحث و بررسی میباشند؛ در این مقاله، عوامل تاثیرگذار بر این سه شاخص شناسایی و اهمیت معیارها با استفاده از روش دیمتل خاکستری و روش بهترین-بدترین (BWM) تعیین خواهد شد. سپس اولویت گزینه ها با استفاده از روش تصمیمگیری تحلیل شبکهای خاکستری که از قویترین روشهای تصمیمگیری است مشخص خواهد شد. در این مقاله تلاش شده است تا برتری روش BWM برای تعیین اهمیت معیارها نسبت به روشهای پیشین در این گروه نشان داده شود. میزان سازگاری به دست آمده برای روش BWM تایید کننده این ادعا است. به منظور بررسی روش پیشنهادی، یک نمونه مطالعاتی با وجود 5 تامینکننده نهایی، 3 تکنولوژی و 5 روش انتقال تکنولوژی اجرایی گردید که به انتخاب بهترین تامینکنندهای که دارای تکنولوژی برتر بوده و با روش انتقال بهینه قادر به انتقال تکنولوژی است، ختم شد.
One of the important decisions in the supply chain is the supplier selection affecting different sectors and objectives of a chain significantly. In supplier selection area, product/technology selection, product/technology transfer method selection, and product/technology supplier selection are three debatable factors. Hence, in this paper, criteria influencing these three indicators will be identified and their importance will be ranked by Gray-DEMETEL and Best-Worst Method (BWM). Then, the priority of the options will be determined using Gray Analytical Network Process (GANP), which is one of the strongest decision-making methods. This paper attempts to demonstrate the superiority of the BWM method in determining the importance of criteria while comparing previous methods in this group. The compliance rate obtained for the BWM confirms this claim. In order to investigate the proposed approach, a case was conducted with 5 final suppliers, 3 technologies and 5 technology transfer methods, which ended with the selection of the best supplier with the highest technology and capable of transferring the technology by the optimal transfer method.
https://jims.atu.ac.ir/article_10973_4358ab7e2685a1bcfc878226fb815ef2.pdf
انتخاب تامین کننده
انتخاب تکنولوژی
انتقال تکنولوژی
روش بهترین-بدترین
فرآیند تحلیل شبکه ایی خاکستری
Supplier Selection
Technology Selection
Technology Transfer
Best-Worst Method
Gray Analytical Network Process
per
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت صنعتی
2251-8029
2476-602X
2020-03-20
18
56
245
274
10.22054/jims.2019.22352.1776
10974
Research Paper
تاثیر آموزش سبز بر عملکرد سازمان از طریق نقش میانجی مدیریت زنجیره تامین سبز(مورد مطالعه: شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه گیلان)
The Impact of Green Training on Organizational Performance Through the Mediating Role Of Green Supply Chain Management (the Case: National Oil Products Distribution Company of Guilan)
سروش آوخ دارستانی
avakh@qiau.ac.ir
1
فاطمه فاضل
fazel.fatemeh@yahoo.com
2
گروه مهندسی صنایع، دانشکده مهندسی صنایع و مکانیک، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قزوین، قزوین، ایران
گروه مهندسی صنایع، مرکز آموزش بین المل دانشگاه آزاد اسلامی بندرانزلی، دانشگاه آزاد اسلامی، انزلی، ایران
در بازار رقابتی امروزه در سطح جهانی مدیریت زنجیره تامین دارای اهمیت بسزایی است. مدیریت زنجیره تامین سبز به عنوان یک چارچوب برای بهینه سازی عملکرد زیست محیطی سازمان ها و شرکتها، که امروزه یکی از شاخص های مهم مدیریتی به شمار می رود.هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش سبز بر مدیریت زنجیره تأمین سبز و تأثیر آن بر عملکرد سازمان تعیین گردید. در این راستا یک مدل مفهومی برای این تحقیق طراحی گردید. جامعه آماری پژوهش کلیه کارشناسان و مدیران شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه گیلان بودند. نوآوری پژوهش حاضر این است که با وارد کردن "مسائل سبز" در مدیریت منابع انسانی سبز و مدیریت زنجیره تأمین علاوه بر یکپارچه سازی این دو فرآیند، تأثیر آن را بر عملکرد سازمان نیز بسنجیم. نتایج حاصل از بررسی فرضیات پژوهش با استفاده از مدل معادلات ساختاری با نرم افزار لیزرل در سطح اطمینان 95% نشان داد آموزش سبز از طریق نقش میانجی مدیریت زنجیره تأمین سبز بر عملکرد سازمان تأثیر گذار است.
Training and development are considered as the facilitator of Green Human Resource Management. Green training related to environmental issues and enables all employees to the organization's performance with environmental issues are integrated. The aim of this research was about investigating the relationship between green training and green supply chain management and finally its effect on organizational performance. In this context, a developed conceptual model was designed. The statistical population included all experts and managers of the National Iranian Oil Products Distribution Company of Guilan’s region. The innovation of the present research is to measure the impact of green human resources management and supply chain management in integrating these two processes into the organization's performance. The results of the hypothesis with 95% confidence interval using structural equation modeling using LISREL software show that green education has significant impact on organizational performance through mediating role of green supply chain management and green education can be a source of competitive advantage for companies. Green supply chain management also improves the performance of the organization in terms of efficiency, effectiveness, and environmental distinction in achieving a sustainable competitive advantage
https://jims.atu.ac.ir/article_10974_420e1642bb9a342bd78939b698d11534.pdf
آموزش سبز
خرید سبز
زنجیره تأمین سبز
عملکرد سازمان
Green education
green purchasing
collaboration with customers
Green supply chain
Performance
per
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت صنعتی
2251-8029
2476-602X
2020-03-20
18
56
275
304
10.22054/jims.2018.22216.1771
10975
Research Paper
ارائه یک مدل یکپارچه مکانیابی-تولید-توزیع در زنجیره تامین سبز با در نظرگرفتن سطح سرویسدهی
An Integrated Location-Production-Distribution Model in the Green Supply Chain Considering Customer Service Level
سعید موسی خانی
s.moosakhani@ut.ac.ir
1
علی بزرگی امیری
alibozorgi@ut.ac.ir
2
محمدصادق سنگری
mssangari@ut.ac.ir
3
کارشناس ارشد، دانشکده مهندسی صنایع، پردیس دانشکدههای فنی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
دانشیار، دانشکده مهندسی صنایع، پردیس دانشکدههای فنی، دانشگاه تهران، تهران، ایران،
استادیار، گروه مهندسی صنایع، دانشکده فنی فومن، پردیس دانشکدههای فنی دانشگاه تهران، تهران، ایران
یکی از موضوعات اصلی در مدیریت زنجیره تامین، برنامهریزی یکپارچه تولید- توزیع است که نقش مهمی را در کاهش هزینههای زنجیره بر عهده دارد. علاوه بر این، انتخاب محل بهینه مراکز توزیع میتواند دستیابی به این هدف را تسهیل کند. از سوی دیگر، قوانین و مقررات زیست محیطی که توسط دولتها مصوب شده است، محدودیتهایی را برای فعالیتهای تولید و توزیع ایجاد کرده و اتخاذ رویکرد زنجیره تأمین سبز را بیش از پیش ضروری ساخته است . در این مقاله، یک مدل جدید برای مسئله مکانیابی - تولید - توزیع یکپارچه در یک زنجیره تأمین سبز سه سطحی شامل کارخانههای تولیدی، مراکز توزیع و مشتریان برای چند نوع محصول و در طی چندین دوره زمانی ارائه شده است. تابع هدف شامل کمینهسازی کل هزینههای زنجیره و همچنین کمینهسازی میزان انتشار گاز CO2 در طول زنجیره میباشد. همچنین مقادیر تقاضا و سطح سرویس مشتریان در مدل پیشنهادی به صورت اعداد فازی Z بیان شده تا قابلیت اطمینان اعداد تصمیمگیری نیز در کنار آنها از کارشناسان اخذ شود. از طریق ارائه یک مطالعه موردی، کاربردپذیری و کارایی مدل پیشنهادی با در نظر گرفتن دو شاخص سطح سرویس مشتریان و رویکرد سبز در تولید و توزیع، مورد ارزیابی و مقایسه قرار گرفته است. همچنین به منظور حل مدل پیشنهادی، از نرم افزار تجاری گمز استفاده شده است. نتایج بدست آمده بیانگر عملکرد مطلوب مدل پیشنهادی در کاهش هزینهها در زنجیره تامین سبز میباشد.
Integrated production-distribution planning is one of the main issues in supply chain management that plays an important role in reducing supply chain costs. In addition, choosing optimal location of distribution centers can facilitate achieving this goal. On the other hand, environmental laws and regulations established by governments impose constraints to production and distribution activities and make necessary the adoption of green supply chain approach more than ever. In this paper, a novel model is developed for integrated location-production-distribution planning in a three-echelon green supply chain consisting of manufacturing plants, distribution centers, and customers with multiple products and multiple time periods. The objective function includes minimization of the total supply chain costs as wll as CO2 emissions throughout the chain. Also, the customer demand and service level are expressed as fuzzy Z-number in order to obtain the reliability of the values from the experts. The applicability and efficiency of the proposed model is demonstrated through a real case which, considering two indexes of customer service level and green production and distribution. In order to solve the proposed model, GAMS software package is used. Results show satisfactory performance of the proposed model in reducing costs in the green supply chain.
https://jims.atu.ac.ir/article_10975_493c4fd90b415200eb3a78d9ef0bf40a.pdf
برنامهریزی تولید - توزیع
مکانیابی
زنجیره تامین سبز
سطح سرویس مشتریان
عدد فازی Z
Production-distribution planning
Location
Green supply chain
Customer service level
Fuzzy Z-number
per
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت صنعتی
2251-8029
2476-602X
2020-03-20
18
56
305
335
10.22054/jims.2019.37853.2210
10976
Research Paper
تاثیر قدرت بر عملکرد مالی در روابط بین اعضای زنجیره تأمین صنعت ساختمان
Impact of Power on Financial Performance in Relations between Members of the Supply Chain in Building Industry
احسان کاشی
e.kashi@iau-shahrood.ac.ir
1
مهری شهریاری
mehri_shahriari70@semnan.ac.ir
2
استادیار، گروه عمران، دانشکده فنی مهندسی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد شاهرود، شاهرود، ایران
دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
مدیریت روابط در زنجیره تأمین تأثیر قابل توجهی بر رقابتهای عملیاتی، عملکرد و سودآوری شرکتها دارد و قدرت یکی از مفاهیم مهمی است که در روابط بین اعضای زنجیره تأمین در نظر گرفته میشود. هدف این پژوهش بررسی تأثیر قدرت در روابط اعضای زنجیره تامین بر عملکرد مالی شرکتهای ساختمانی در شهر سمنان است. اعتماد، تعهد و عملکرد استراتژیک نیز به عنوان متغیرهای میانجی استفاده شدهاند. نوع پژوهش بر اساس هدف، کاربردی است و روش آن بر اساس نحوه گردآوری دادهها، توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش، مدیران شرکتهای ساختمانی شهر سمنان است. بدین منظور، 140 پرسشنامه از این جامعه جمعآوری و فرضیات پژوهش به کمک معادلات ساختاری، بررسی شدند. نتایج حاکی از آن است که قدرت غیراجبار، تأثیر مستقیم و معنادار بر اعتماد و تعهد در روابط زنجیره تامین در صنعت ساختمان دارد، در صورتیکه قدرت اجبار بر اعتماد تأثیر معکوس و معناداری داشته است. تأثیر مستقیم و معنادار اعتماد بر تعهد و عملکرد مالی و عملکرد استراتژیک شرکت تأیید شده است. تعهد در روابط زنجیره تامین بر عملکرد استراتژیک و عملکرد مالی تأثیر مستقیم و معنادار داشته و تأثیر مستقیم و معنادار عملکرد استراتژیک بر عملکرد مالی نیز تأیید شده است.
Relationship management in the supply chain has a significant impact on the operational competitiveness, performance and profitability of the companiesand power is one of the important concepts that is considered in the relationships between members of a supply chain. The purpose of this study was to investigate the effect of power in supply chain members’ relationships on financial performance of building companies in Semnan. Trust, commitment and strategic performance are also used as mediator variables.This applied research method is descriptive. The research population is the managers of construction companies in Semnan city. For this purpose, 140 questionnaires were collected from this community. The research hypotheses were studied using structural equation modeling. Results show that non-coercive power has a direct and significant impact on trust and commitment in relations between members of the supply chain. If the coercive power has a reciprocal and significant effect on trust. The direct and significant effects of trust on commitment and financial performance and strategic performance have been confirmed. Commitment has a direct and significant effect on strategic performance and financial performance and the direct and significant impact of strategic performance on financial performance has also been confirmed.
https://jims.atu.ac.ir/article_10976_c7add71c9bc45d32486d75dcd38fae00.pdf
قدرت
تعهد
اعتماد
عملکرد استراتژیک
عملکرد مالی
Power
Commitment
Trust
Strategic Performance
Financial Performance
per
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت صنعتی
2251-8029
2476-602X
2020-03-20
18
56
337
374
10.22054/jims.2019.25341.1875
10977
Research Paper
مدیریت ریسک در پروژههای ساختمانی با در نظر گرفتن روابط متقابل ریسک پروژه: بیشینه نمودن مطلوبیت
Risk Management in Construction Projects Considering the Cross-Dependency Project Risks: Utility Maximization
مسعود فضلی
masoudfazli97@yahoo.com
1
علی فلاح
ali.fallah3170@gmail.com
2
امیر خاکباز
khakbaz@shomal.ac.ir
3
کارشناسی ارشد مهندسی صنایع، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه شمال، آمل، مازندران، ایران
کارشناسی ارشد مهندسی صنایع، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه شمال، آمل، مازندران، ایران
استادیار، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه دامغان، دامغان، ایران
امروزه مدیریت ریسک راهکاری مناسب برای مقابله با ریسکهایی میباشد که ممکن است در یک پروژه رخ دهد. در تحلیل واکنش ریسک، ریسکها اغلب دارای وابستگی متقابل فرض میشوند. درواقع ریسکها در یک پروژه متقابلاً رویهم تأثیر میگذارند و ریسک مستقل بهندرت وجود دارد. اجرا و مدیریت پروژههای مختلف ازجمله پروژههای ساختمانی، دارای موارد مبهم فراوانی است. اینگونه موارد که عدم قطعیت نامیده میشوند، نتیجه را گاهی بهتر و گاهی بدتر ازآنچه پیش بینی شده است، تغییر میدهند. در پروژههای ساختمانی که تعاملهای متفاوتی در بین ارکان داخل و خارج آن در جریان است، پیچیدگی، چالش و عدم قطعیت بیشتر است. از این رو بهمنظور تحقق اهداف کمی و کیفی این دسته از پروژهها با توجه به فعالیتها و پیچیدگی ارتباطات آنها استفاده از چارچوبی جهت شناسایی ریسکها، نظارت و کنترل آنها ضروری است. در این مقاله ابتدا یک پروژه ساختمانی را مد نظر قرار می-دهیم و با توجه به نظرات متخصصین و برگزای یک جلسه طوفان ذهنی ریسک های مربوط به آن را مشخص می نماییم. سپس با بهره گیری از نظرات متخصصین، استراتژی های پاسخ دهی به هر ریسک را شناسایی و درنهایت از یک مدل بهینه برای انتخاب استراتژیهای پاسخ به ریسک با توجه به وابستگی متقابل ریسک استفاده می نماییم. یافته اصلی از طریق تحلیل پروژه موردنظر این است که توجه کم یا غفلت از وابستگی متقابل ریسک ها، مطلوبیت مورد انتظار را کاهش و هزینه پیادهسازی را افزایش می دهد.
Nowadays, risk management is a good way to deal with the risks that may occur in a project. In risk response analysis, risks are often assumed to be interdependent. In fact, the risks affect each other in project. Implementing and managing various projects, including construction projects, has a lot of ambiguous cases. Such cases, called uncertainty, change the outcome sometimes better, and sometimes worse than anticipated. Complexity, challenge and uncertainty are more common in building projects with different interactions between the pillars inside and outside it. Therefore, in order to realize the quantitative and qualitative goals of these projects, it is necessary to use a framework for identifying risks, monitoring and controlling them in relation to the activities and complexity of their communications .In this article, first we consider a construction project and then, with experts' opinions and a brain storm meeting, we identified the risks involved, then, according to experts, we determined the strategy for each risk. Finally, we have used an optimal model for choosing risk response strategies with respect to the risks’ interdependence. The main finding through the analysis of the project is that the low attention or neglect of the interdependence of risk, reduces the expected utility and increases the implementation
https://jims.atu.ac.ir/article_10977_004768c32adeefb8bd0c8cb42782ec83.pdf
مدیریت ریسک پروژه
عدم قطعیت
وابستگی متقابل ریسک
پروژه ساختمانی
Project Risk Management
Uncertainty
Risk interdependence
Construction project