per
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت صنعتی
2251-8029
2476-602X
2020-06-21
18
57
1
42
10.22054/jims.2018.31280.2031
11227
Research Paper
ارائه رویکردی مبتنی بر برنامه ریزی تصادفی و زنجیره مارکوف به منظور بهینه سازی بازتولید و برون سپاری در زنجیره تامین
Stochastic And Markov Chain Approach To Optimize Re-Manufacturing and Outsourcing in the Closed Loop Supply Chain
عادل آذر
azara@modares.ac.ir
1
میثم شهبازی
meisamshahbazi@ut.ac.ir
2
علی امیری
aliamiri67@outlook.com
3
استاد دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه تربیت مدرس
استادیار دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه تهران
دانشجوی دکتری دانشگاه تهران
محیط پر تلاطم و پویای دنیای کسب وکار امروزی بیش از پیش عرصه را بر سازمان هایی که در زمینه های مختلف تجاری فعالیت می کنند تنگ کرده است. در چنین وضعیتی برای رهایی از این شرایط، حرکت به سمت و سویی که برای سازمان ها افق های نوینی از سودمندی و بقا را نوید می دهد، آرزو و تفکر سیستمی بسیاری از آن هاست. در این میان برحسب شرایط و اقتضائات خاصی که بر هر موسسه یا سازمان حاکم است و برای رسیدن به بهره وری مطلوب و موردنظر خود، از استراتژی ها و برنامه های خاصی استفاده می کنند که برون سپاری از جمله این استراتژی ها است. امروزه سازمان ها به طور وسیعی جهت افزایش توان رقابتی و کسب سود و تمرکز بر روی مزیت رقابتی خود به دنبال برون سپاری هستند.در این تحقیق رویکردی مبتنی بر برنامهریزی ریاضی به منظور بهینه سازی مساله برون سپاری در زنجیره تامین ارائه شده است. در این رویکرد در ابتدا مدل ریاضی مساله تشریح شده و سپس به منظور حل مساله تئوری زنجیره های مارکوف تشریح شده است. تابع هدف مساله شامل کمینه سازی هزینههای خرید، برون سپاری و تقاضای از دست رفته است. به منظور حل مساله از سه الگوریتم فراابتگاری ژنتیک، گرگ خاکستری و شیرمورچه استفاده شده که پس از بررسی نمودهای عددی، الگوریتم گرگ خاکستری بالترین سطح عملکرد را دارا است. به منظور گسترش ابعاد کاربردی تحقیق در شرایط دنیای واقعی، شرکت تولید کننده عایقهای فشارقوی، مانه پرتو به عنوان مورد مطالعاتی تحقیق درنظر گرفته شده است
The turbulent and dynamic environment of today's business world has become increasingly challenging for organizations operating in different business areas. In such a situation, in order to get rid of these conditions, moving forward and towards the perspective of the new horizons of prosperity and survival is the dream of many of them. In the meantime, according to the specific circumstances and requirements that govern each institution or organization, and in order to achieve their desired productivity, they use certain strategies and programs that outsourcing is one of these strategies. Today, organizations are outsourcing to boost competitive ability and profit and focus on their competitive edge.In this research, a mathematical programming approach is proposed to optimize the issue of outsourcing in the supply chain. In this approach, at first the mathematical model of the problem showed and then in order to solve the problem of the theory of Markov chains described. The objective function of the problem involves minimizing the cost of purchasing, outsourcing and lost demand. In order to solve the problem, three genetic metamorphic algorithms, gray wolves and ant lion have been used. After examining the numerical expressions, Gray wolf's algorithm has the highest level of performance. In order to expand the applied dimensions of research in real-world conditions, a company (MPEICO) that manufactures insulators is considered as the case study
https://jims.atu.ac.ir/article_11227_1f508fe62184ac4ed6669e32fa4a7e81.pdf
برون سپاری در زنجیره تامین
برنامه ریزی ریاضی
زنجیره مارکوف
Supply Chain Outsourcing
Genetic Algorithm
Gray Wolf's Algorithm
Ant Lion Algorithm
per
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت صنعتی
2251-8029
2476-602X
2020-06-21
18
57
43
99
10.22054/jims.2019.26435.1906
11228
Research Paper
ارائه یک مدل برنامه ریزی ریاضی برای مسئله چیدمان تسهیلات پویا با در نظر گرفتن وسایل حمل کننده
A Mathematical Model for Dynamic Facility Layout Problem Considering Transportation Devices
شمس الدین حسینی
sh_539339@yahoo.com
1
پرهام عظیمی
p.azimi@yahoo.com
2
مانی شریفی
manisharifi@gmail.com
3
مصطفی زندیه
m_zandieh@sbu.ac.ir
4
دانشجوی دکتری مهندسی صنایع، دانشکده مهندسی صنایع و مکانیک، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
دانشیار، دکتری مهندسی صنایع، دانشکده مهندسی صنایع و مکانیک، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
استادیار، دکتری مهندسی صنایع، دانشکده مهندسی صنایع و مکانیک، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
دانشیار گروه مدیریت صنعتی دانشگاه شهید بهشتی
هدف مسئله چیدمان تسهیلات پویا، یافتن بهترین چیدمان برای تسهیلات در یک افق زمانی با تعدادی دوره زمانی مشخص است به گونه ای که مجموع هزینه های حمل مواد و جابجایی تسهیلات حداقل گردد. این نوشتار به توسعه یک مدل دو هدفه می پردازد و سعی دارد تا به طور همزمان هزینه انتقال مواد بین تسهیلات و هزینه جابجایی تسهیلات و نیز زمان مورد نیاز برای حمل مواد را کمینه کند. با توجه به احتمالی بودن مشخصات کارکردی حمل کننده ها، مانند زمان انجام عملیات حمل و وجود خرابی، محاسبه زمان مورد نیاز برای حمل مواد با استفاده از روابط تحلیلی امکان پذیر نمی باشد؛ بنابراین این نوشتار از رویکرد شبیه سازی و شبکه های عصبی مصنوعی استفاده می کند. در این رویکرد ابتدا سناریوهای زیادی از ترکیب سطوح مختلف متغیرها ایجاد می شود که هر سناریو نشان دهنده مکان تسهیلات و چگونگی انجام عملیات های حمل در هر دوره است. سپس هر یک از این سناریوها از طریق شبیه سازی کامپیوتری اجرا و نتایج حاصل از شبیه سازی به عنوان متغیر پاسخ در نظر گرفته می شود. در نهایت با استفاده از متغییرهای ورودی و پاسخ، یک شبکه عصبی مصنوعی تربیت می شوند تا بتواند زمان انجام عملیات های حمل را به خوبی براورد کرد. با توجه به که این مساله در درجه پیچیدگی سخت قرار می گیرد، این نوشتار استفاده یک الگوریتم فراابتکاری جدید را برای بهینه سازی مسئله پیشنهاد می دهد و کارایی الگوریتم پیشنهادی را با الگوریتم های موجود در ادبیات مقایسه می کند.
The aim of dynamic facility layout problem is to find the best layout for facilities at a multi period planning horizon so that the total cost of material handling and relocating the facilities is minimized. This paper developed a bi-objective mathematical model which is able to simultaneously minimize the material handling costs between facilities and the cost of rearrangement facilities and material handling time. Due to probabilistic characteristic of the transporters, such as the time of handling operation and existence of the failure, calculating the time required to carry the material using analytical relationships is impossible.Therefore, this paper uses the simulation approach and artificial neural networks. In this approach, a lot of scenarios are generated by combining of various levels of variables. Each scenario shows the location of the facilities and how transportation operations in each period is performed. Then each of these scenarios is implemented through computer simulation and simulation results are considered as the response variable. Finally, using input and response variable, an artificial neural network is trained to accurately estimate the time of carrying out the transportation operations. Given that the above problem is a NP-hard; this paper proposes a new meta-heuristic algorithm to optimize the problem and compares the performance of the proposed algorithm with existing algorithms in literature.
https://jims.atu.ac.ir/article_11228_4bf38b01cd89f1981a9790e96d78017f.pdf
مساله چیدمان تسهیلات پویا
شبیه سازی
شبکه های عصبی مصنوعی
الگوریتم های فراابتکاری چند هدفه
Dynamic facility layout problem
Simulation
artificial neural networks
Multi-Objective Meta-Heuristic Algorithms
per
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت صنعتی
2251-8029
2476-602X
2020-06-21
18
57
101
143
10.22054/jims.2019.36999.2190
11229
Research Paper
بهینه سازی تسهیم دانش بر مبنای نظریه بازی: کاربرد برنامه ریزی دوسطحی
Knowledge Sharing Optimization Based on the Game Theory: A Bi-Level Programming Application
محسن طباطبایی
tabatabaie@aut.ac.ir
1
عباس افرازه
afrazeh@aut.ac.ir
2
عباس سیفی
aseifi@aut.ac.ir
3
دانش آموخته دکترای مهندسی صنایع، دانشکده مهندسی صنایع و سیستم های مدیریت، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تهران، ایران.
دانشیار و عضو هیات علمی دانشکده مهندسی صنایع و سیستم های مدیریت، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تهران، ایران
استاد و عضو هیات علمی دانشکده مهندسی صنایع و سیستم های مدیریت، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تهران، ایران.
هدف این مقاله ارائه یک مدل بهینهسازی تسهیم دانش بر مبنای نظریه بازی است که تصمیمات سازمان و دانشکاران را بصورت همزمان بهینهسازی کند. بدین منظور از برنامهریزی دوسطحی استفاده شد. در سطح بالا تصمیمات سازمان در خصوص پاداش و در سطح پایین تصمیمات دانشکار در خصوص زمان و تلاش تخصیص یافته به تسهیم دانش مدلسازی شد. طراحی فرمولاسیون ریاضی رفتار دانشکاران بر اساس ادبیات و در چارچوب انگیزش-فرصت-توانایی انجام شد. مدلسازی دوسطحی ارائه شده نسبت به مدلهای قبلی امکان بررسی پارامترهای بیشتری را فراهم میکند و علاوه بر انگیزش به دو عامل دیگر یعنی توانایی و فرصت نیز توجه دارد. همچنین ساختار تابع عایدی بصورت غیرخطی در نظر گرفته شده است و لذا انطباق بیشتری با واقعیت دارد. علاوه بر این، میزان زمان در دسترس به عنوان یک عامل کلیدی در آن آمده است. مدل دوسطحی در نرم افزار GAMS و با سینتکس EMP کدنویسی شد و برای مجموعهای از دادهها که بصورت تصادفی تولید شدند، با استفاده از الگوریتم بارون حل شد. نتایج نشان میدهد که افزایش میزان کاربردپذیری دانش و ضریب تأثیر مقایسه اجتماعی میتواند منجر به بهبود عملکرد سازمان و صرفهجویی در هزینههای پاداش شود. نادیده گرفتن این دو عامل میتواند منجر به اتخاذ تصمیمات غیربهینه شود. این تحقیق با فراهم نمودن بستری برای در نظر گرفتن پارامترهای بیشتر، به بهبود تصمیمات سازمان در این زمینه کمک میکند. همچنین، بر اساس این تحقیق الگوریتم بارون برای مسائل در اندازه بزرگ نیاز به بهبود دارد و پیشنهاد میشود تحقیقات آتی الگوریتمهای کاراتری برای این مسئله ارائه نمایند.
This paper aims to propose a knowledge sharing optimization model based on the game theory that optimizes both employer and employee(s) decisions simultaneously. This model is a bi-level programming model. The upper-level problem includes employer decision about the reward, and the lower-level problem contains employee(s) decisions about time and effort allocation to knowledge sharing activity. Mathematical formulation of the model designed based on previous literature and in the framework of Motivation-Opportunity-Ability. The proposed bi-level programming model provides a foundation to investigate more different parameters comparing with previous models introduced in the literature. This model considers opportunity and ability factors in addition to the motivation. Also, payoff functions in this model are non-linear and therefore is more consistent with real cases relative to previous linear models. Additionally, this model analysis the effects of available time as a key factor. The bi-level model coded in GAMS using EMP syntax and solved for a set of randomly generated data using BARON algorithm. Results show that the increase of applicability of codified knowledge and impact coefficient of social comparison could improve organizational performance and also save the cost of reward system. Therefore, neglecting these two parameters in designing a reward system could lead to non-optimized decision making. This research provides a basis to consider more parameters simultaneously and help to improve organizational decisions. However, based on the results, BARON algorithm is not efficient to solve big problems, so developing a more efficient algorithm is needed
https://jims.atu.ac.ir/article_11229_bae8b4df03238f50cc8cfaa2a1928400.pdf
تسهیم دانش
برنامه ریزی دوسطحی
نظریه بازی
چارچوب انگیزش-فرصت-توانایی
Knowledge Sharing
bi-level programming
Game Theory
Motivation-Opportunity-Ability Framework
per
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت صنعتی
2251-8029
2476-602X
2020-06-21
18
57
145
174
10.22054/jims.2018.29605.1986
11230
Research Paper
ارزیابی و تحلیل عملکرد -اهمیت اقدامات زنجیره تأمین لارج در صنایع لبنی (مورد مطالعه: شرکت لبنی کاله)
Evaluation and Importance-Performance Analysis of LARG Supply Chain Practices in Dairy Industries
(The Case: Kalleh Dairy Company)
زین العابدین اکبرزاده
abed.akbarzadeh@gmail.com
1
عبدالحمید صفایی قادیکلایی
ab.safaei@umz.ac.ir
2
دانش آموخته دکتری مدیریت تولید و عملیات، دانشکده علوم اقتصادی و اداری، دانشگاه مازندران
استاد و عضو هیات علمی گروه مدیریت صنعتی، دانشکده علوم اقتصادی و اداری، دانشگاه مازندران.
امروزه یکی از دغدغههای اصلی مدیران علاقمند به استقرار پارادایمهای نوین زنجیرهتأمین، شناسایی اولویتهای بهبود و تعیین نقاط تمرکز برای ارتقای عملکرد پاردایمهای نوین زنجیرهتأمین است. پژوهش حاضر با مطالعه عمکلرد اقدامات موثر در سه سطح زنجیره-تأمین شرکت کاله (شامل تأمینکننده رده اول، شرکت مرکزی، توزیع کننده رده اول) درصدد است با توسعه یک مدل تصمیمگیری استراتژیک و کاربردی، عوامل کلیدی پارادایم زنجیرهتأمین لارج را شناسایی کرده و در واحدهای مورد مطالعه بهبود دهد. نتایج پژوهش حاکی از آن است که، در شرکت پل بیشترین شکاف در اقدامات تولید به هنگام و کمترین شکاف در توانایی کاهش ریسک های احتمالی وجود دارد. در شرکت کاله بیشترین شکاف در روابط نزدیک و بلندمدت با تأمین کنندگان و کمترین شکاف در توسعه قابلیت رویت در گستره زنجیره تأمین مشاهده میشود. بیشترین شکاف شرکت بانیچاو مربوط به پاسخگویی سریع به نیازهای مشتریان و کمترین شکاف مربوط به توانایی کاهش ریسک های احتمالی است.
Today, one of the main concerns of managers interested in supply chain novel paradigms (SC) is identification of improvement priorities and determination of the focal points to promote the performance of SC. With studying effective practices performance in three echelons of Kalleh SC (first tier supplier, focal firm and first tier distributor), the present paper seeks to identify key components of LARG (Lean, Agile, Resilient and Green) SC and improve them in this company by developing a practical and strategic decision making model. The results show that the greatest gap in Pole Co. is in just-in-time production practices and the smallest gap is in the ability to reduce likely risks. In Kalleh Co., the greatest gap was found in close & long term relationship with suppliers and the least one was in the development of visibilities in SC. The greatest gap in Banichow Co, was quick responsiveness to customers and the least one was the ability to reduce of likely risks
https://jims.atu.ac.ir/article_11230_bd0bca4638061e522e9416bb214df496.pdf
"زنجیره تأمین"
"اقدامات لارج"
"تحلیل اهمیت-عملکرد"
"صنایع لبنی"
Supply Chain
LARG Practices
Importance-Performance Analysis
Dairy Industries
per
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت صنعتی
2251-8029
2476-602X
2020-06-21
18
57
175
212
10.22054/jims.2017.17638.1631
11231
Research Paper
تأثیر ویژگی های شبکه اجتماعی سازمانی بر عملکرد شغلی با نقش میانجی گری فعالیت های تسهیم دانش
The Effect of Organizational Social Network Features on Job Performance Considering the Mediation Role of Knowledge Sharing Activities
محمد تقی تقوی فرد
dr.taghavifard@gmail.com
1
فائزه عبدلی مسینان
faezeh.abdoli71@gmail.com
2
دانشیار، دانشکده مدیریت و حسابداری،دانشگاه علامه طباطبائی، تهران،ایران
کارشناس ارشد،مدیریت سیستمهای اطلاعاتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
پژوهش حاضر تحت عنوان" تأثیر ویژگی های شبکه اجتماعی سازمانی بر عملکرد شغلی با نقش میانجیگری فعالیت های تسهیم دانش" در محدوده زمانی سال1395 در شرکت بیمه ایران تهران انجام شده است. هدف اصلی این پژوهش بررسی تأثیر ویژگیهای شبکه اجتماعی سازمانی(عوامل فردی شامل: خودکارآمدی دانش ، لذت بردن از کمک و اجتماعی شامل : پیوندهای متقابل اجتماعی ، هنجارهای ارتباط متقابل) بر فعالیتهای تسهیم دانش و عملکرد شغلی در سازمان میباشد. نوع تحقیق کاربردی،روش آن توصیفی-پیمایشی و برای گردآوری اطلاعات از روش های کتابخانه ای و میدانی(پرسشنامه) استفاده شده است.جامعه این تحقیق 230 نفراز کارکنان ستاد مرکزی شرکت بیمه ایران در شهر تهران که تعداد143 نفر به عنوان نمونه جهت انجام تحقیق از طریق فرمول کوکران انتخاب شده است. داده ها با استفاده از پرسشنامه جمع آوری شده اند. برای آزمون فرضیات از روش آنالیز رگرسیون و نرمافزارهای SPSS و LISREL استفاده شده است و متغیرها به روش کمی با استفاده از روش معادلات ساختاری و نیز تحلیل عاملی تاییدی بررسی و سنجیده شده اند. نتایج پژوهش نشان می دهد که خودکارآمدی دانش،لذت بردن از کمک، پیوند های متقابل اجتماعی و هنجار ارتباط متقابل اثر مثبتی بر روی فعالیت های تسهیم دانش دارند که به نوبه خود عملکرد شغلی فرد را تحت تاثیر قرار می دهد و باعث افزایش آن می شود و شبکه های اجتماعی سازمانی افراد را قادربه جمع آوری و اشتراک گذاری دانش میکند.
The present research has done in Iran Insurance Company (Tehran Branch) in the year of 2016. The aim of this research is to study the effect of organizational social network features (Individual factors including: knowledge self-efficacy, enjoyment of helping and social factors include: social interaction ties, norm of reciprocity) on knowledge sharing activities and job performance. This applied research method is descriptive and survey. Literature review and field study have been used to collect information. The statistical population of this study included 230 employees (mainly experts) of Iran Insurance Company staff in Tehran. A group of 143 employees was selected as the sample for research through Cochran’s formula. Data was gathered by questionnaires and regression analysis was performed using SPSS and LISREL software to examine the hypotheses and Variables in quantitative method have been reviewed and evaluated by using structural equation and also confirmatory factor analysis. The results show that knowledge self-efficacy, enjoyment of helping, social interaction ties and norm of reciprocity have a positive effect on knowledge sharing activities which affect a person's job performance. Also, organizational social networks enable individuals to gather and share their work knowledge.
https://jims.atu.ac.ir/article_11231_688cef88867bb8027c4ede3e8fbb5131.pdf
شبکه اجتماعی سازمانی
فعالیتهای تسهیم دانش
خودکارآمدی دانش
لذت بردن از کمک
پیوند متقابل اجتماعی
Organizational social network
knowledge sharing activities
knowledge self-efficacy
enjoyment of helping
social interaction ties
per
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت صنعتی
2251-8029
2476-602X
2020-06-21
18
57
213
234
10.22054/jims.2019.42875.2325
11232
Research Paper
تعیین درجه سبز بودن محصولات نفتی با استفاده از سیستم استنتاج سلسله مراتبی فازی
Petroleum Products Greenness Degree Evaluation Using Fuzzy Hierarchy Inference System
امیر یوسفلی
yousefli@soc.ikiu.ac.ir
1
وحید کریم پور خامنه
v.karimpour@ymail.com
2
رضا نوروزی
norouzi.rezaa@gmail.com
3
* عضو هیات علمی، گروه مهندسی صنایع، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه زنجان.
کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندر عباس، بندر عباس
کارشناسی ارشد، گروه مدیریت صنعتی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه بین المللی امام خمینی )ره(، قزوین.
پالایشگاهها از جمله صنایع تبدیلی از ماده اولیه نفت و گاز هستند که در صورت عدم مدیریت صحیح، فرآیند تولید آنها و همچنین محصولات تولید شده توسط این شرکتها میتواند تاثیرات زیست محیطی بسیار نامطلوبی به همراه داشته باشد. امروزه این شرکتها تمام تلاش خود را به کار میگیرند تا آسیبهای زیست محیطی وارده از طریق محصولات و زنجیره تامین، تولید و توزیع خود را به حداقل برسانند. اولین گام برای مدیریت صحیح تاثیرات زیست محیطی، توجه به شرایط فعلی و ارزیابی صحیح از محصولات تولیدی میباشد. در این مقاله روشی برای ارزیابی درجه سبز بودن محصولات پالایشگاهها ارائه میشود که برای این منظور ابتدا پارامترهای موثر بر سبز بودن محصول تعیین شده و در ادامه در قالب یک ساختار سلسله مراتبی دسته بندی میشوند. با توجه به عدم امکان تعریف تابعی صریح برای ارزیابی نحوه تاثیر پارامترها در افزایش یا کاهش درجه تطابق محصول با شرایط زیست محیطی، از کنترلرهای فازی استفاده شده و با بکارگیری پایگاه قواعد ممدانی، یک سیستم استنتاج سلسله مراتبی برای تعیین درجه سبز بودن محصولات تولیدی پالایشگاه ها ارائه شده است. کارایی مدل ارائه شده با پیاده سازی آن بر روی تعدادی از محصولات پالایشگاه بندرعباس ارزیابی شده و نتایج بدست آمده عملکرد منطبق بر واقعیت سیستم استنتاج ارائه شده را تایید میکند.
Refineries, including the conversion industries, use oil and gas as row materials and their production processes and products could be so harmful to the environment if they could not manage properly. Nowadays, these companies are working hard to minimize the environmental damages caused by their products, production processes, supply chain, distribution methods and etc. The first step to manage environmental impacts properly, is considering the current condition and correct evaluation of products. In this paper a new method is presented to evaluate the refinery products degree of greenness. The developed model consists of influencing parameters on greenness degree, which are classified in a hierarchical structure. Due to the difficulties in defining an explicit function, fuzzy controllers are implemented to infer degree of greenness based on influencing parameters values. Effectiveness of the presented model is evaluated by assessing the greenness degree of Bandar Abbas refinery products and the results reflect good performance of the developed model.
https://jims.atu.ac.ir/article_11232_2cc12158d1cb3bdd9146b625f4026f75.pdf
زنجیره تأمین سبز
محصول سبز
درجه سبز بودن محصولات
پایگاه قواعد فازی
استنتاج سلسله مراتبی فازی
Green supply chain
Green product
Products greenness degree
Fuzzy rule base
Fuzzy hierarchy inference
per
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت صنعتی
2251-8029
2476-602X
2020-06-21
18
57
235
274
10.22054/jims.2020.44148.2339
11233
Research Paper
عوامل موثر بر تصمیمات ساختاری شبکه توزیع و سیاستگذاری مدیریت توزیع در صنعت پخش مواد غذایی
Factors Influencing Distribution Network Structural Decisions and Distribution Management Policies in the Food Distribution Industry
مهدی حقیقی کفاش
m.haghighi@atu.ac.ir
1
زهره دهدشتی شاهرخ
dehdashtishahrokh@atu.ac.ir
2
وحید خاشعی
khashei@atu.ac.ir
3
رضا هاجری
reza.hajari92@gmail.com
4
دانشیار، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
دانشیار، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
دانشیار، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی گرایش سیاست گذاری بازرگانی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
این پژوهش با هدف شناسایی و تحلیل رابطه بین عوامل مؤثر در طراحی شبکه توزیع (DND) در شرکتهای پخش در صنعت مواد غذایی انجام شدهاست. در این مقاله، طراحی شبکه توزیع به دو حوزه اصلی ساختار استراتژیک شبکه توزیع و سیاستهای مدیریت توزیع طبقهبندیشده و تأثیر متغیرهای کلیدی توزیع بر طراحی شبکه توزیع مورد بررسی قرار گرفته است. پژوهش حاضر از نوع توصیفی، اکتشافی است و از روش تحقیق کمی استفاده کرده است. جامعه آماری این پژوهش کلیه 54 شرکت پخش سراسری در صنعت مواد غذایی در ایران است و با استفاده از روش تمامشماری، پرسشنامهای برای تمامی مدیران عامل و مدیران بازاریابی آن شرکتها (108 نفر) ارسال شد. در مجموع 92 نفر پرسشنامههای ارسالی را تکمیل کردند که با توجه به معیارهای تعیین شده تنها 81 پرسشنامه قابل استفاده بود، که این میزان استاندارد فرمول کوکران را نیز پوشش میدهد. از روش حداقل مربعات جزئی (PLS) به منظور تحلیل دادهها استفاده شد و نتایج حاکی از این بود که ویژگیهای محصول، الزامات خدمات، ویژگیهای تقاضا، ویژگیهای عرضه و متغیرهای اقتصادی متغیرهای کلیدی هستند که بر طراحی شبکه توزیع تأثیر میگذارد. با توجه به کمبود پژوهشهای انجام شده در مورد طراحی شبکه توزیع و بررسی عوامل مؤثر بر شکلدهی ساختار و سیاستهای استراتژیک توزیع درکشور، میتوان ادعا کرد این مقاله بینش ارزشمندی را برای دانشگاهیان و متخصصان فراهم میکند زیرا در آن مدلی از مؤلفههای مختلف طراحی شبکه توزیع، تصمیمهای مربوط به طراحی شبکه توزیع و تحلیل عوامل اصلی تأثیرگذار بر ساختار شبکه توزیع ارائه شده است.
This study is conducted to identify and analysis the relationship between the factors affecting the distribution network design (DND) in the food distribution industry in Iran. In this paper, the distribution network design has been classified into two main areas of the strategic structure of the distribution network and the distribution management policies and the impact of the key variables on distribution network design has been investigated. This study is descriptive, exploratory and using quantitative research method. The statistical population of this research is all 54 food distribution companies in Iran. Using a census method, a questionnaire was sent to all general and marketing managers of these companies (108 people). 92 questionnaires were completed, according to the established criteria, only 81 questionnaires could be used, which also covers the standards of Cochran formula. The partial least squares (PLS) method is used to analyze the data and the results show that product characteristics, service requirements, demand characteristics, supply characteristics, and economic variables are the key variables that affect the distribution network design. Given the lack of research on the distribution network design and the study of the factors affecting the formation of strategic distribution structures and policies, it can be argued that this article provides valuable insights for academics and professionals, because in many studies the various components of distribution network design, the decisions related to the design of the distribution network and the analysis of the main factors affecting the distribution network structure are presented
https://jims.atu.ac.ir/article_11233_0060c5dfe1da50629c76f6a94a063c7c.pdf
مدیریت زنجیره تأمین
طراحی شبکه توزیع
لجستیک
تصمیمات استراتژیک
صنعت پخش مواد غذایی
Supply Chain Management
distribution network design
logistics
strategic decisions
food distribution industry
per
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت صنعتی
2251-8029
2476-602X
2020-06-21
18
57
275
306
10.22054/jims.2020.38121.2219
11234
Research Paper
بهبود یکپارچگی زنجیره تامین برای رسیدن به تولید در کلاس جهانی بااستفاده از تحلیل اهمیت عملکردIPA) )در صنایع لوازم الکترونیک خانگی ایران
Improving the Integration of Supply Chain for Successful Implementation of World Class Manufacturing by using IPA: Evidence from Electronic Home Appliance
سید داود میرحبیبی
d.mirhabibi@yahoo.com
1
حسن فارسیجانی
h-farsi@sbu.ac.ir
2
محمود مدیری
m_modiri@azad.ac.ir
3
کاوه خلیلی دامغانی
kaveh.khalili@gmail.com
4
دانش آموخته دکتری مدیریت صنعتی،دانشکده مدیریت، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران، ایران
دانشیار گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
استادیار گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران، ایران
دانشیارگروه مهندسی صنایع، دانشکده مهندسی صنایع، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران،ایران
امروزه، سازمانها وصنایع با رقابتی در سطح بین المللی مواجه می باشند. لازمه موفقیت در رقابت جهانی تولید محصولات در کلاس جهانی می باشد که صنایع به منظور تحقق شاخص های تولید در کلاس جهانی ورقابت پذیری وپاسخگویی سریع،نیازمند یکپارچگی بیشتر در سطح سازمان وشرکاء خود در سطح زنجیره تامین می باشند. در این تحقیق معیارهای تولید درکلاس جهانی با استفاده از روش دلفی فازی شناسایی شدند ضمنا ابعاد وشاخص های زنجیره تامین یکپارچه از ادبیات موضوعی استخراج شدند که شامل سه بعد یکپارچگی داخلی، یکپارچگی تامین کنندگان و یکپارچگی مشتریانمی باشد. تحلیل اهمیت عملکرد ((IPAبرای دسته بندی وشناسایی اولویت های بهبود شاخص های زنجیره تامین یکپارچه برای رسیدن به تولید درکلاس جهانی بکارگرفته شد؛جامعه آماری این تحقیقشامل 200نفر از مدیران وسیاستگذاران صنعت لوازم الکترونیک خانگی کشوربودند.با توجه به خروجیهای ماتریس اهمیت عملکرد، رتبه بندی نهایی هریک از شاخص ها وراهبردهای بهینه در جهت کمک به مدیران در تخصیص بهینه منابع مشخص شد. نتایج نشان میدهد که دارابودن سیستم خرید پایدار با تامینکنندگان اصلی، داشتن سیستم یکپارچه بین دپارتمان های داخلی، سطح تبادل اطلاعات با تامینکنندگان و دارابودن سیستم های تبادل اطلاعات با مشتریان مهمترین شاخص های بهبود زنجیره تامین یکپارچه برای رسیدن به تولید در کلاس جهانی در این صنعت بودند
Today, the organization and industries are facing with global competition. Organizations should manufacture their products in a world class level to become successful in global competition and they have to be more integrated at the level of organization partners as well as supply chain. In this article, World Class Manufacturing (WCM) factors have been identified by using fuzzy Delphi Method. Dimensions and components related to integrated supply chain have also been extracted from subject literatures. They include: internal integration, supplier integration and customer integration. Importance Performance Analysis (IPA) has been used to categorize and characterize the priorities related to improvement of supply chain integration (SCI) for achieving (WCM). We used opinions of 200 experts comprising managers and politicians of Iranian domestic appliance industry as well as research final model to identify optimal strategies for managing all factors. According to the outputs of IPA matrix, final ranking of all SCI factors were identified to help managers optimally allocate resources. Results show that having stable purchasing system with main suppliers, integrated system among internal departments, level of sharing information with suppliers and information sharing systems with customers are all considered as the most important factors to improve SCI for achieving WCM in the selected industry
https://jims.atu.ac.ir/article_11234_1e27c5d422d1481cdab9a4accebcedea.pdf
"زنجیره تامین یکپارچه"
"تولید درکلاس جهانی"
"مدل معادلات ساختاری"
"تحلیل اهمیت - عملکرد"
"دلفی فازی"
Integrated Supply Chain
World Class Manufacturing
Structural Equation Model
Importance Performance Analysis
Fuzzy Delphi
per
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت صنعتی
2251-8029
2476-602X
2020-06-21
18
57
307
344
10.22054/jims.2020.43808.2337
11235
Research Paper
تعیین تعداد بهینه گروه های اقلام موجود در انبار بر اساس آنالیز ABC در چارچوب یک شبکه زنجیره تامین
Determine the Optimal Number of Item Groups in the Werehouse Based on ABC Analysis within the Framework of a Supply Chain Network
امید عبدالعظیمی
omid15215@yahoo.com
1
مرضیه خاکستری
samikhakestari@gmail.com
2
دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی صنایع، دانشکده اقتصاد، دانشگاه خوارزمی تهران، ایران
استادیار گروه مهندسی صنایع، دانشکده اقتصاد، دانشگاه خوارزمی تهران، ایران
طبقه بندی موجودی یکی از تکنیکهای مهم در حوزه مدیریت موجودی است. یک روش شناخته شده، روش طبقهبندی بر اساس آنالیزABC است که اقلام موجود در انبار را بر اساس ارزش و اهمیت آنها در طبقات مختلفی قرار میدهد. در این مقاله، یک شبکه زنجیره تامین سه سطحی برای یک مدل بهینهسازی دوهدفه به منظور بهبود کیفیت گروهبندی موجودی بر اساس آنالیزABC ارائه شده است. تابع هدف اول سود خالص اقلام موجود در انبارمرکزی (سطح 2) و تابع هدف دوم نیز سود خالص اقلام موجود در بخشهای مختلف (سطح 3) را در شرایط عدمقطعیت بیشینه می کنند. مدل به طور همزمان تعداد گروههای موجودی، سطح خدمات مربوط به هر گروه و اقلام اختصاص داده شده به گروه ها را با توجه به محدودیتها، کمبود موجودی، در نظر گرفتن هزینههای سفارشدهی و خرید بهینه میکند. به منظور حل مدل ارائه شده از روشهای ابتکاری و دقیق از جملهLP-metric و ε-constraint اصلاح شده استفاده شده است. سپس به منظور مقایسه روشهای ذکر شده از آزمون فرض آماری استفاده شده و نهایتا با استفاده از روش AHP برترین و کاراترین روش حل انتخاب شده است. نتایج نشاندهندهی برتری روش ε-constraint بود؛ در ادامه به منظور اعتبارسنجی مدل از یک مجموعه مثال عددی استفاده شده که نشاندهندهی بهبود و کارایی مدل ارائه شده در کنترل موجودی انبار بوده است.
One of the important techniques in the field of inventory management is inventory classification. ABC analysis is a well-known method which sets the items in a different class, according to their importance and values. In this paper, a three-level supply chain network for a bio-objective optimization model is proposed to improve the quality of inventory grouping based on ABC technique. The first objective maximizes the net profit of the items in the central stock (level 2) and the second objective function maximizes the net profit of items in different wards (level 3) in uncertain condition. The proposed model simultaneously optimizes the service level, the number of inventory groups, and the assigned items to each group based on the set of constraints, inventory shortages, ordering cost, and purchasing cost. To solve this model, the heuristic and exact methods such as LP-metric and modified ε-constraint are applied. Then for comparing those methods, the statistical hypothesis test is used. In conjunction with, the AHP technique is exerted to choose the most efficient solving method. The results show that ε-constraint has the best performance. Ultimately, the proposed model has been implemented in one set of numerical examples to show its applicability in practice.
https://jims.atu.ac.ir/article_11235_fa69285d5979ed1d27f4f1bbf264b2cc.pdf
آنالیز ABC
کنترل موجودی
بهینه سازی دوهدفه
زنجیره تامین سه سطحی
روش های ابتکاری و دقیق
ABC Analysis
Inventory Control
Bio-Objective Optimization
Three-Level Supply Chain
Heuristic and Exact Methods
per
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت صنعتی
2251-8029
2476-602X
2020-06-21
18
57
345
375
10.22054/jims.2018.25088.1864
11236
Research Paper
ارائه مدل چندهدفه مسیریابی در شبکه سیستمهای حمل و نقل عمومی چندوجهی درونشهری
A Mathematical Multi-Objective Model For Routing in the Multi-Modal Public Transportation Network
وحید برادران
v_baradaran@iau-tnb.ac.ir
1
ارمغان آذری خواه
azarikhah.a@gmail.com
2
استادیار، گروه مهندسی صنایع، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، ایران
کارشناسی ارشد، مهندسی صنایع، گرایش مدیریت سیستم و بهره وری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، ایران
توسعه انواع سیستمهای حملونقل عمومی شهری که هر کدام مناطق مختلفی را پوشش میدهند، مسئله انتخاب نوع سیستم حملونقل و تعیین مسیر مناسب سفر بین دو ایستگاه مبداء و مقصد مشخص را برای مسافران و استفادهکنندگان سیستمهای حملونقل عمومی دشوار کرده است. در شهرهای بزرگ مانند تهران شبکهای از سیستمهای حملونقل عمومی موسوم به سیستمهای چندوجهی شامل ایستگاهها به عنوان گرهها و وسایل حملونقل عمومی واسط بین دو ایستگاه متوالی به عنوان کمانهای آن تشکیل میشود. مسافران پیوسته به دنبال روشی برای یافتن مسیر بهینه در شبکههای حملونقل چندوجهی پیچیده میباشند تا با کمترین هزینه و سردرگمی از مبدا مشخص به مقصد مورد نظر خود برسند. در این مقاله، جهت مسیریابی در شبکههای سیستمهای حملونقل چندوجهی مدلی برنامهریزی ریاضی چندهدفه با سه تابع هدف توسعه داده شدهاست. اهداف مدل ارائه شده، حداقلکردن هزینه، زمان سفر و تعداد تغییر نوع وسایل نقلیه میباشد. ضمن بررسی اعتبارسنجی مدلها با مسائل آزمون، دو الگوریتم دقیق و فراابتکاری (الگوریتم مورچگان) برای حل مدل پیشنهادی توسعه داده شده است. نتایج ارزیابی عملکرد روشهای حل نشان میدهد زمان حل مسائل با روش دقیق برای مسائل با بیش از 15 گره غیرکارا است. در حالی که الگوریتم فراابتکاری، مسائل نمونه را با کیفیتی مشابه روش دقیق اما با زمان منطقی ارائه میکند.
The development of a variety of public transportation systems that cover different areas, has made it difficult for passengers and users to choose the type of transportation system and appropriate route between two specified departures. In large cities such as Tehran, a network of public transportation systems, called multi-modal systems, are consist of stations as nodes and public transport vehicles intermediate between the two consecutive stations as arcs. Travelers are looking continuously for a way to find the optimal route in complex multi-modal transportation networks to reach their desired destination with minimal cost and confusion. In this paper, a multi-objective programming model with three objective functions has been developed for routing in multi-modal transport systems. The objectives of the proposed model are to minimize the cost, travel time and the number of vehicle types. By examining the validation of models by test issues, two exact and meta-heuristic algorithms (ant colony algorithm) have been developed to solve the proposed model. The results show that problem solving by exact method for networks with more than 15 nodes are non-operating, while the meta-heuristic algorithm provides the same problems with same precision in the exact method but with logical time.
https://jims.atu.ac.ir/article_11236_330a7c5907e8064acdaaef596324bb5b.pdf
کوتاهترین مسیر
سیستمهای حملونقل عمومی
سیستمهای حملونقل چندوجهی
برنامهریزی ریاضی چندهدفه
الگوریتم مورچگان چندهدفه
Shortest path
Public Transportation Systems
Multi-modal Transportation Systems
Multi-objective planning
Multi-objective Ant Colony Optimization Algorithm