per
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت صنعتی
2251-8029
2476-602X
2014-12-22
11
31
1
17
186
Research Paper
تجزیه و تحلیل موانع پیاده سازی برنامه های بهبود در صنایع کوچک و متوسط(مورد مطالعه: شهرک های صنعتی منتخب استان یزد)
Analyzing barriers to the implementation of Improvement Programs in Small and Medium Sized Enterprises (SMEs)
Case Study: Yazd Selected Industrial Parks
سید حیدر میرفخرالدینی
1
سید علی محمد بنی فاطمه
banifateme89@yahoo.com
2
دانشکده اقتصاد،مدیریت و حسابداری یزد
دانشآموخته رشته مدیریت صنعتی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری، دانشگاه یزد
صنایع کوچک و متوسط در بیشتر کشورها نقش عمده و اصلی را در اشتغالزایی و تولید ملی ایفا میکنند. با توجه به ماهیت متحول و تغییرات پرشتاب جهان کنونی، این گونه صنایع میکوشند تا برای انطباق و استفاده بهینه از چنین شرایطی، مناسبترین برنامههای بهبود را انتخاب و اجرا کنند. از آنجا که برای اجرای چنین برنامههایی، موانعی نیز وجود دارد، هدف از انجام این پژوهش، شناسایی و دستهبندی این موانع است تا بر اساس آن افراد و ارگانهای مسئول بتوانند وظایف خود را در جهت رفع این موانع به خوبی بشناسند. بر همین اساس، ابتدا با مطالعه ادبیات موضوع، طیف گستردهای از موانع مربوط به برنامههای بهبود و صنایع کوچک و متوسط شناسایی و سپس با کمک خبرگان غربالگری شدند. دادههای جمعآوری شده با استفاده از تکنیک تحلیل عاملی تائیدی مرتبه دوم در قالب معادلات ساختاری و با رویکرد EFQM در محیط نرمافزار ایموس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. در نتیجه این کار مشخص شد که 5 عامل "استراتژی"، "کارکنان"، "رهبری"، "فرآیندها، محصولات و خدمات" و "مشارکتها و منابع" به ترتیب بیشترین بار عاملی را با عامل مرتبه دوم "توانمندسازها" دارند. همچنین مهمترین موانع بر اساس بار عاملی نسبت به هر بعد از ابعاد مدل EFQM شناسایی شدند. همچنین نتیجه این تحقیق نشان میدهد که مدل EFQM مدلی مناسب برای دستهبندی موانع پیادهسازی برنامههای بهبود در صنایع کوچک و متوسط است.
production in most countries. Based on uncertain changes in the world, such industries should choose the most appropriate improvement programs for confirmation with such conditions. Because there are a lot of barriers to implementation of these programs, the purpose of this research is identifying and classification of these barriers. Based on this, at the first a lot of barriers related to SMEs and improvement programs from literature were identified and then screened based on experts opinions. The data were analyzed by confirmatory factor analyze in structural equations by EFQM in Amos. The result of this research showed that strategy, personnel, leadership, process and resources are 5 factors that categorize barriers respectively based on factor load. The results showed that EFQM is a good framework for categorizing these barriers in SMEs.
https://jims.atu.ac.ir/article_186_4c2277e4869904bc265deb62f84a1cb8.pdf
صنایع کوچک و متوسط (SMEs)
برنامههای بهبود
موانع پیادهسازی
مدل EFQM
معادلات ساختاری
استان یزد
Key words: small and medium sized enterprises (SMEs)
improvement programs
implementation barriers
EFQM
Structural Equation
Yazd
per
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت صنعتی
2251-8029
2476-602X
2014-12-22
11
31
19
33
187
Research Paper
ارائه تابع ارزش (مطلوبیت) اولویت بندی پروژه های تحقیقاتی در مراکز تحقیق و توسعه با استفاده از روشUTA (مطالعه موردی شرکت منابع آب ایران)
Offerthevalue function(utility) to prioritizeresearch projectsinR & D centersusing theUTA method(Case of Water Resources companyin Iran)
فاطمه سلاطی
salati.166@gmail.com
1
احمد ماکویی
2
کارشناس ارشد مهندسی سیستمهای اقتصادی و اجتماعی، دانشگاه علوم اقتصادی، تهران،ایران.
دانشیاردانشکده مهندسی صنایع دانشگاه علم وصنعت، تهران،ایران.
موضوع اولویتبندی پروژه های تحقیقاتی، به دلیل محدودیت منابع که مهمترین آن منابع مالی، نیروی انسانی و تجهیزات است، ضروری می باشد.به همین منظور دفتر آموزش، تحقیقات و فناوری شرکت منابع آب با انجام این طرح یک گام مهم در ساماندهی اجرای پروژه های تحقیقاتی در این سازمان برداشته است. در این مقاله سعی شده است شاخص های ارزیابی مناسب برای پروژه های تحقیقاتی این شرکت مشخص شود و در این بررسی 10 پروژه تحقیقاتی شرکت منابع آب که به دلیل محرمانه بودن و عدم مجوز این شرکت از بیان عناوین پروژه های تحقیقاتی خودداری شده است به عنوان نمونه انتخاب شده است بعد از تعیین شاخص های تصمیم گیری با روش دلخواه AHP گروهی این پروژه ها رتبه بندی شده اند این رتبه بندی یک مجموعه مرجع برای برآورد تابع مطلوبیت تصمیم گیری می باشد و بدست آوردن این مجموعه مرجع با هر روش تصمیم گیری دیگر امکان پذیر است سپس با استفاده از روشUTASTAR تابع ارزش کلی برای مسئله برآورد شده است. هدف نهایی این مقاله ارائه تابع ارزش اولویت بندی برای پروژه های تحقیقاتی در این شرکت می باشد تا با استفاده از این تابع ارزش به دست آمده دفتر آموزش، تحقیقات و فناوری شرکت منابع آب بتواند پروژه های تحقیقاتی بخش های دیگر شرکت منابع آب یا پروژه هایی که در آینده شرکت با آنها روبرو خواهد شد را ارزیابی و رتبه بندی نماید. بی شک در این نگرش و در چارچوب توجه به تابع ارزش کلی مسئله، فرصت های مناسب تری برای ارتقا سیاست گذاری در زمینه اعتبارات برای اولویت بندی پروژه های تحقیقاتی فراهم می شود. R
Subjectto prioritizeresearch projectsdue toresource constraints, the most important financial resources,manpower andequipmentis essential. To this purpose,the Officeof Education, Research and Technologyof Water ResourcesWith theimplementationof thisresearch is asignificant stepin coordinatingresearch projectsinthe organizationhas taken.Thispaperissuitable forthe evaluationofresearch projects, the company is identifiedInthisreview of10researchprojects inthewater supplycompanyforconfidentiality andnon-licensed companyhasrefrainedfrom expressingresearchtopicsselectedbyAfter specifyingthe desiredcriteriadecision makingmethodAHPgroupprojectsarerankedTheratingdecisionisareferenceto estimate theutility functionand obtainthereferenceset ofdecisionsis no longer possiblewith anymethod,Themethodforthe estimation ofthe value functionisUTASTAR. The ultimate goalof thisarticle isprovidedsubjecttotheprioritization ofresearch projectsinthe company.With the use of this value subject to the office of education, research and technology resources company research projects can water the water resources of the other company or project that company in the future with them will assess and ranking.Undoubtedly this attitude and in the framework of the general value subject to the opportunity for Investment Promotion policy in the field of credits for priority research project .
https://jims.atu.ac.ir/article_187_07c897d33cc1de8e3825c051fdb88c1f.pdf
ارزیابی و اولویتبندی پروژههای تحقیقاتی- تصمیم گیری چند معیاره
روش AHP گروهی
روش UTA
:assessment andprioritization ofresearch projects
multi-criteria decision makingmethod
AHPgroup method
UTA method
UTASTARtechniques
per
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت صنعتی
2251-8029
2476-602X
2014-12-22
11
31
35
53
189
Research Paper
رویکرد تعاملی فازی برای حل مسئله برنامهریزی تولید چند محصولی چند دورهای
An interactive fuzzy approach for solving multi product, multi period production planning problem
سید حسین رضوی حاجیآقا
s.hossin.r@gmail.com
1
هادی اکرمی
2
شیده سادات هاشمی
3
عضو هیئت علمی گروه مدیریت موسسه آموزش عالی خاتم (نویسنده مسئول)
کارشناس ارشدگروه مطالعات و پژوهشهای سیستم و بهرهوری، عضو هیئت علمی موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی
کارشناس ارشد مدیریت صنعتی، گروه مدیریت صنعتی، دانشگاه علامه طباطبایی
برنامه اصلی تولید یک برنامه میان مدت در فرآیند برنامهریزی تولید است که برنامه بلند مدت تولید ادغامی را به برنامهای تبدیل میکند که میزان و زمان تولید محصولات مختلف را معین میسازد. تصمیمگیری در این خصوص به اطلاعات زیادی درباره پارامترهای مختلف از قبیل تقاضا، نیازمندیهای منابع تولیدی و هزینهها نیاز دارد. یکی از ویژگیهای ذاتی این پارامترهای مختلف عدم قطعیت آنها است. در این مقاله، مدلی برای حل مساله برنامهریزی اصلی تولید در شرایط عدم قطعیت پیشنهاد شده که در آن اطلاعات تحلیلگر درباره پارامترهای مسئله به صورت فازی مشخص میباشند. همچنین، یک رویکرد ترکیبی برای حل مدل توسعه یافته پیشنهاد شده است. کاربرد مدل پیشنهادی در دو مثال عددی مورد بررسی قرار گرفته است. بر اساس نتایج این مدل، مقادیر تولید محصولات در افق برنامهریزی همراه با میزان منابع مورد نیاز برای تولید این محصولات مشخص میگردد. این نتایج از کاربردهای بالقوه زیادی در خصوص تصمیمات عملیاتی در حوزه برنامهریزی تولید برخوردارند.
Master production scheduling is a midterm phase in planning which translates the long term aggregate production planning to a plan which determines the scheduling and magnitude of different products production. This problem requires investigating a wide range of parameters about demand, manufacturing resource usage and costs. Uncertainty is an intrinsic characteristic of these parameters. In this paper, a model is developed for master production scheduling under uncertainty where demands are considered as stochastic variables, while cost and utilization parameters are expressed as fuzzy numbers. A hybrid approach is also proposed to solve the extended model. The application of the proposed method is examined in a numerical example.
https://jims.atu.ac.ir/article_189_946e9ef00d2ba2460e1d214004149699.pdf
واژگان کلیدی: برنامه ریزی اصلی تولید
تقاضای فازی
نظریه مجموعههای فازی
رویکرد تعاملی
Keywords: Master production scheduling
Fuzzy demand
Fuzzy set Theory
Interactive approach
per
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت صنعتی
2251-8029
2476-602X
2014-12-22
11
31
55
84
191
Research Paper
زمان بندی حمل و نقل کامیون ها در زنجیره تامین با در نظر گرفتن بارانداز تقاطعی و با استفاده از الگوریتم های فراابتکاری
Scheduling trucks transportation in supply chain regarding cross docking using meta-heuristic algorithms
علی محتشمی
mohtashami@qiau.ac.ir
1
علی فلاحیان نجف آبادی
2
استادیار دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قزوین، گروه مدیریت صنعتی، قزوین، ایران (نویسنده مسئول)
علی فلاحیان نجف آبادی کارشناس ارشد مدیریت صنعتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قزوین، گروه مدیریت صنعتی، قزوین، ایران
دردنیای رقابتی امروز، سازمان ها با بهره گیری از علوم مدیریت، اقدام به ایجاد مزایای رقابتی می کنند. یکی از مهمترین علوم مدیریتی که در این زمینه مباحث بسیار سودمندی را مطرح کرده است، مدیریت زنجیره تامین می باشد. مدیریت زنجیره تامین نتیجه تکاملی مدیریت انبارداری است و به عنوان یکی از مبانی زیرساختی و مهم پیاده سازی کسب و کار است که در بسیاری از آنها تلاش اساسی برای کوتاه کردن زمان بین سفارش مشتری تا تحویل واقعی کالا می باشد. بارانداز تقاطعی[1] یکی از مهمترین گزینه ها برای کاهش زمان در زنجیره تامین می باشد. هدف اصلی در این مقاله تمرکز بر بهینه سازی برنامه ریزی کامیون های ورودی و خروجی با هدف به حداقل رساندن مدل تک هدفه زمان کل عملیات داخل زنجیره تامین می باشد. زمان بندی حمل و نقل در این مقاله، زمان بین مبداها و مقصدها، زمان تخلیه و بارگیری و جابجایی محصولات را کمینه سازی می نماید. از آن جا که این مدل مقاله از نوع صفر و یک بوده و متعلق به کلاس NP-hard است زمان حل آن ها با افزایش ابعاد مسأله به شدت افزایش می یابد. بنابراین برای پیدا کردن جواب های نزدیک بهینه مساله از الگوریتم های ژنتیک [2] و بهینه سازی گروه ذرات[3] استفاده شده است. سپس این الگوریتم ها با معیارهایی همچون زمان اجرا و کیفیت جواب ها با یکدیگر مقایسه شده و الگوریتم برتر در هر معیار مشخص گردید.
In today’s competitive world, the organizations decide to establish competitive benefits by making benefit from management sciences. One of the most important management sciences arisen lots of so useful matters is the supply chain. The supply chain management is the evolved result of warehousing management and is regarded as one of the infrastructure and important concepts for implementing the career so that in many of them it is essentially tried to shorten the time between the customer’s order and the real time of delivering the goods. Cross docking is one of the most important alternatives for lowering the time in supply chain. The central aim of this paper is to focus on optimizing the planning of the trucks input and output aiming to minimize total time of operation inside the supply chain in designed model. Timing the transportation in this paper makes the time between sources and destinations, time of unloading and transferring the products minimized. To find the optimum answers to the question, genetic algorithms and the particle swarm optimization have been used. Then, these algorithms have been compared with the standards such as the implementation time and quality of answers with each other and then better algorithms in each standard identified.
https://jims.atu.ac.ir/article_191_2ae16230b21c222d33c5cfb29082bf5b.pdf
مدیریت زنجیره تامین
بارانداز تقاطعی
الگوریتم ژنتیک
الگوریتم بهینه سازی گروه ذرات
Supply Chain Management
cross docking
Genetic Algorithm
particle swarm optimization algorithm
per
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت صنعتی
2251-8029
2476-602X
2014-12-22
11
31
85
100
192
ارائه الگوی مناسب جهت پیاده سازی سیستم نگهداری و تعمیرات در کارخانجات خطوط تولید پیوسته با رویکرد مدل های تصمیم گیری و برنامه ریزی آرمانی فازی
Providing a proper model for the implementation of maintenance systemin thecontinuous production linesconcidering decision making models and fuzzy goal programming
علی ربانی
1
حبیب زارع
2
فروغ بهنیا
behnia.ie@gmail.com
3
مربی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهدشت
استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه یزد
کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی جهاد دانشگاهی یزد
تغییر نگرش مدیران و پرسنل از تفکر قدیمی "هر گاه خراب شد تعمیر می شود" به سمت جستجو برای انتخاب مناسب ترین برنامه نت، می تواند به سود دهی واحدهای اقتصادی منجر شود. پژوهش حاضر با تکیه بر برنامه ریزی آرمانی فازی در صدد انتخاب راهبرد بهینه نگهداری و تعمیرات تجهیزات کلیدی در صنایع کاغذ سازی می باشد. بر این اساس برای تعدادی از پمپ های آب، روغن و خمیر کاغذ در شرکت تولیدی کاغذ کسری به عنوان مجموعه ای از کلیدی ترین تجهیزات تولیدی شرکت، سیاست گذاری بهینه نت صورت گرفته است. برای هر حالتی از شکست پمپ ها با توجه به معیارهایی که از تکنیک تجزیه و تحلیل شکست و آثار آن (FMEA)که عبارتند از درجه وقوع، درجه شدت و درجه تشخیص در نظر گرفته می شود ساختار شبکه ای به کمک تکنیک فرایند تحلیل شبکه ای ترسیم و بعد از تعیین اوزان، از طریق حل مدل برنامه ریزی آرمانی استراتژی بهینه برای هر شکست تعیین می شود. نتایج حاکی از آن است که راهبرد نگهداری و تعمیرات پیشگویانه و پیشگیرانه نسبت به راهبرد اصلاحی در استفاده از منابع و کاهش شکست ها برتری دارند. لذا این راهبردها اطلاعات مفیدی در اختیار مدیران نگهداری قرار می دهد تا جنبه های منفی یک شکست محدود گردد.
the requirements for maintenance management have change drastically from the old concept of ‘fix-it-when-broken’ to a more complex approach, which entails adopting a maintenance strategy for a more integrated approach and alignment. This paper presents a Goal Programming (GP) approach to define the best strategies for the maintenance of some criticalpumps in a paper industry. For each pump failure mode, the model allows to take into account the maintenance policy burden in terms of inspection or repair and in terms of the manpower involved, linking them to efficiency-risk aspects quantified as in FMEA methodology through the use of the classic parameters occurrence (O), severity (S) and detectability (D), evaluated through an adequate application of the Analytic network process. (ANP) technique. An extended presentation of the data and results of the case analysed is proposed in order to show the characteristics and performance of this approach. The result is in the situation studied predictive and preventive maintenance obtain the best compromise between resource usage and reduction of failure effects. This fact is non-surprising since these policy allows failure prediction, thus providing the maintenance manager with useful information to limit the negative failure aspects.
https://jims.atu.ac.ir/article_192_63627f61df910cd228cf92c9346845e0.pdf
راهبردهای نگهداری و تعمیرات
برنامه ریزی آرمانی
مدل های تصمیم گیری چند شاخصه
تجزیه و تحلیل شکست و آثار آن
KeyWords: Maintenance Strategies
Goal Programming
MADM
FMEA
per
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت صنعتی
2251-8029
2476-602X
2014-12-22
11
31
101
125
193
Research Paper
شناسایی عوامل موثر بر نوآوری سازمانی با تکیه بر پارادایم نوآوری باز مطالعه موردی: صنعت نشر کشور
Identification of factors influencing on organizational innovation based on open innovation paradigm: case study, publication industry
محمد مهدی پرهیزکار
1
علی اکبر جوکار
2
ولی محمد درینی
vm.darini@yahoo.com
3
استادیاردانشگاه پیام نور
استادیار دانشگاه پیام نور
عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور
مطالعه حاضر با هدف شناسایی عوامل موثر بر نوآوری سازمانی در صنعت نشر کشور انجام شد. در این بررسی تاکید اصلی بر رویکرد نوآوری باز بوده است. روش پژوهش آمیخته که جامعه آماری آن در بخش کیفی را متخصصین حوزه نشر و در بخش کمی اساتید دانشگاههای تهران تشکیل داده است. تعداد نمونه آماری در بخش کیفی 30 نفر و در بخش کمی تعداد 300 نفر میباشد. بر اساس مبانی نظری و پیشینه تجربی، عواملی شامل عوامل ساختاری، مادی، محیطی و فردی شناسایی و پرسشنامهای محقق ساخته مشتمل بر 60 سوال تهیه و اعتبار صوری و محتوایی آن مورد تائید قرار گرفته شد. پایایی این ابزار با استفاده از روش آلفای کرونباخ 89/0 برآورد شد. جهت تجزیه وتحلیل داده ها از روش آماری تحلیل مسیر استفاده شد. یافته ها نشان داد که عوامل متعدد و مختلفی در ایجاد فضای نوآوری باز نقش دارند. که به ترتیب بیتشرین اثر و نقش مربوط به متغیر شایستگی های محوری منابع انسانی و کمترین اثر مربوط به متغیر دستیابی به بازارها میباشد.
Identification of factors influencing on organizational innovation based on open innovation paradigm in publication industry was the main purpose of this study and open innovation approach was the main focus of this study. Mix method of Research was run and statistical publication in qualitative section was publication sector experts and universities faculty members was selected in order to implement the quantitative section. Sample size was 30 experts in qualitative section and 300 subject selected for quantitative section. Based on theoretical and practical literature, main factors such as structural, financial, environmental, and individual was identified and researcher made questionnaire including 60 item was develop and it’s reliability (α=0.89) and validity was approved. Data was analyzed by path analysis. Results showed that vary factors has important role in creating of open innovation in which the core competencies of human resource is more related to open innovation and accessing to bazaars was less related to open innovation.
https://jims.atu.ac.ir/article_193_def9c3bdfed57b818479111f119fc777.pdf
نوآوری
نوآوری باز
صنعت نشر
Key words: innovation
Open Innovation
publication industry
per
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت صنعتی
2251-8029
2476-602X
2014-12-22
11
31
150
127
194
Research Paper
عوامل کلیدی موفقیت و طراحی الگوی آمادگی سنجی استقرار نظام پیشنهادهادرسازمان های دولتی ایران( سازمان های صنعتی و غیرصنعتی)
Key Success Factors of Suggestions System in Public Organizations of Iran: (Industrial & Non-Industrial Organizations)
بهروز رضایی منش
rezaeemanesh@gmail.com
1
جعفر آهنگران
2
استادیار گروه مدیریت دولتی دانشگاه علامه طباطبائی
استادیاردانشگاه علم و فرهنگ
علیرغم گسترش علاقه بین مدیران دولتی ایران برای استقرار نظام پیشنهادها در سازمان های تحت مدیریت و وجود الزامات قانونی برای چنین اقداماتی، دانش ما از عوامل کلیدی تاثیر گذار بر استقرار موفقیت آمیز نظام پیشنهادها در سازمانهای دولتی محدود است. برای بسط دانش مرتبط با "عوامل کلیدی موفقیت نظام پیشنهادها"، جستار حاضر بر اساس یک پیمایش مقطعی و با نمونه ای آماری از کارکنان ادارات کل دولتی، عوامل موثر بر استقرار موفق نظام پیشنهادها در سازمان های دولتی تدوین شده است. با توجه به موفقیت نسبی نظام پیشنهادها در بخش صنعت، در این تحقیق، آثار ناشی از ماموریت سازمان هایصنعتی-غیرصنعتی نیز، مورد توجه بوده است.نتایج تحقیق نشان میدهد که نوع ماموریتسازمان (اقتصادی-صنعتی و سیاسی-غیرصنعتی)در نهایتاز طریق سازه های میانجی همچون سبک رهبری، جوّ سازمانی،فرآیندها و ساختار سازمانی بر استقرار موفق نظام پیشنهادها تاثیر معنی دار دارد.در پایاننوشتاربر اساس نتایج تحقیق، الگوی آمادگی سنجی استقرار نظام پیشنهادها ارایه و پیشنهادهایی برای مدیران و نیز،پژوهش های بعدی ارایه شده است.
Iranian managers in public organizations are generally motivated to introduce suggestion schemes in their organizations, which is also supported by laws and regulations. However our knowledge of key success factors is limited in terms of quality and quantity of previous research efforts. To fill the gap, this study adopting a survey methodology with a random sample of employees in public offices and organizations of Iran, investigated factors with a potential affect on the successful introduction of suggestion systems in the organizations. We were especially interested to investigate the role of organization mission (industrial vs. non-industrial), as the adoption of suggestion systems has been relatively in industrial organizations. Research results show that organization mission through intermediating variables such as leadership style, organizational culture, organizational structure and processes have indeed statistically meaningful effect on the success of suggestion systems. Based on the results of the research, a readiness assessment model is proposed and recommendations are made for application and further research. Key words:
https://jims.atu.ac.ir/article_194_d92cc6da2e6fa0e6aee4eba439591700.pdf
عوامل موفقیت
نظامپیشنهادها
سبک رهبری
جوّ سازمانی
ساختار و فرآیندهای سازمانی
ماموریت سازمانی
ماموریت صنعتی
key success factors
Suggestions System
leadership style
Organizational Culture
Organizational Structure and Processes
Organizational Mission
Industrial Mission