per
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت صنعتی
2251-8029
2476-602X
2005-04-07
3
8
1
28
4374
Research Paper
کاربرد تحقیق در عملیات در سیستم های خدمات درمانی ایران
Application of Operations Research in Health System of Iran
کورش عشقی
eshghi@sharif.edu
1
مریم رستگار
2
دانشیار دانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه صنعتی شریف
دانشجوی کارشناسی ارشد، مدرسه علوم اقتصادی لندن، انگلستان
در این مقاله ابتدا به تاریخچه کاربردهای مختلف تحقیق در عملیات در مسائل خدمات درمانی پرداخته و سپس دو مقوله استقرار بهینه ماشینهای آمبولانس و برنامه ریزی پرسنل واحدهای درمانی مورد بررسی قرار می گیرند. در ادامه مدلهای مورد بحث در مرکز اورژانس تهران و مرکز طبی کودکان پیاده سازی و اجرا شده و نتایج حاصل مورد بررسی قرار گرفته است.
In this paper first a brief literature survey on applications of operations research in health care systems is presented. Then two problems the optimal allocation of ambulances and the scheduling of nursing personnel are discussed in details. Finally these two models will be applied on two real cases in iranian health care system.
https://jims.atu.ac.ir/article_4374_37fea64c99ff3627eb89c34f56a31a54.pdf
تحقیق در عملیات در خدمات درمانی
خدمات درمانی
تعیین محل استقرار آمبولانس ها
برنامه ریزی پرسنل درمانی
Operations research in health care
ambulance location
health care staff scheduling
health care
per
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت صنعتی
2251-8029
2476-602X
2005-04-07
3
8
29
54
4375
Research Paper
تجزیه و تحلیل صنعت نرم افزار در ایران
Software Industry Analysis of Iran
سیدمحمد اعرابی
1
پریناز شعاریان
2
عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی گرایش استراتژیک
بررسی محیطی عبارت است از نظارت، ارزیابی و نشر اطلاعات بدست آمده مربوط به محیط های داخلی و خارجی سازمان که از عوامل بسیار مهم در تدوین استراتژی و برنامه ریزی بشمار می رود . با توجه به گسترش روز افزون صنعت نرم افزار در کشور، بررسی و تجزیه و تحلیل این صنعت است ضروریات است. برای این منظور پس از بررسی مدل های مختلف، مدل PEST جهت تجزیه و تحلیل عوامل موثر بر صنعت نرم افزار در ایران بکار گرفته شد. بر اساس این مدل شاخص های مناسب در زمینه عوامل سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و تکنولوژی شناسایی و بررسی شد و نتایج آن ارائه گردیده است که نشان دهنده فرصتها و تهدیدهای موجود در این صنعت است که مبنایی برای برنامه ریزی خواهد بود. برای تعیین فرصت ها و تهدیدها از نظر سنجی از خبرگان استفاده شد.
Environmental analysis study as an important factor in strategic planning includes monitoring assessment and dissemination of information related to internal and external environment of organization. The analysis of this industry is very essential according to increasing development of software technology in iran. In order to achieve this goal after studying various models the PEST model have been used to analyses the effecting factors on software industry in iran. In this article on the basis of this model appropriate political social economical and technological factors was identified and studied. The results of which have been presented. Show existing opportunities and threats of this industry that could be used as a basis for the future planning.
https://jims.atu.ac.ir/article_4375_46a345fb1fdf89e892c69a46fed03c9d.pdf
تجزیه و تحلیل
صنعت نرم افزار
ایران
Environment analysis
Strategic planning
Software industry
PEST analysis
per
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت صنعتی
2251-8029
2476-602X
2005-04-07
3
8
55
70
4376
Research Paper
تحلیل محتوا با استفاده از نظریه بنیادین، رویکردی عملیاتی و نوین در روش تحقیق کیفی
Attitude Assessment in Management Studies by Likert Scale
جهانیار بامداد صوفی
bamdadsoofi@yahoo.com
1
سعید شهباز مرادی
2
مجید سلیمی
3
عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
کارشناس ارشد رشته مدیریت بازرگانی دانشگاه تهران
کارشناس ارشد سنجش و اندازه گیری دانشگاه علامه طباطبایی
نظریه بنیادین چارچوب نظری بسیار موثری را به منظور تحلیل محتوای اطلاعات کیفی جمع آوری شده در سخنرانی ها، مناظره ها، میزگردهای مباحثاتی، مقالات و علی الخصوص مصاحبه ها به پژوهشگران علوم انسانی ارائه می دهد. این نظریه بعنوان یک روش نوین تحقیق برای جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده های پژوهشی در دهه 1960 مطرح و برای اولین بار توسط گلاسر و استراوس در 1967 معرفی گردید. شالوده اصلی نظریه بنیادین، استخراج کدها، مفاهیم و طبقه بندی ها می باشد. در این مقاله به تشریح این نظریه، نکات و هسته اصلی، ملاحظات و چگونگی کاربرد آن در شش گام پرداخته شده است. در گام اول مبانی نظری در گام های دوم و سوم به نحوه کدگذاری و استخراج کدها و در گام چهارم، تلفیق کدها و ایجاد مفاهیم اصلی نظریه بنیادین، مورد بررسی قرار گرفته و در گام پنجم مراحل مختلف تحلیل مقایسه ای گلاسر و استراوس برای ایجاد طبقه بندی ها و بلاخره در گام ششم به دلایل و چگونگی کاربرد نظریه بنیادین به همراه چکیده ای از گام های پیشین در قالب یک مثال پرداخته شده است. نتایج بررسی هایی که توسط گلاوسر و استراس انجام شده بیانگر این است که می توان از این نظریه بعنوان رویکردی مطمئن، به منظور کشف حقایق و واقعیات نهفته در پشت واژه ها کلمات و جملات بهره جست.
Building a research questionnaire and using assessment tools play a crucial role in social, management and behavioral sciences. Scales and questionnaires are deemed wrongly as the same tools, but in spite of the similarities that are basically and technichally different. Although, making a research scale or questionnaire may seem quite an easy job for son researchers, gathered results by these tools are normally miles away fro the reality. By this token, it necessitates some technical skills and scientif background. This article is to study the likert Scale, introduced by R. Likert in 193 as the most commonly used assessment tools and the most recent published researches' findings are explored to build and statically analy: the produced results developed by likert Scale.
https://jims.atu.ac.ir/article_4376_a7e9aa5bdd09e57eb706bfd50ffd1565.pdf
نظریه بنیادین
کدها
مفاهیم
طبقه بندیها
تحلیل محتوا
پژوهش کیفی
Scale
Likert
Attitude
questionnaire
Item
per
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت صنعتی
2251-8029
2476-602X
2005-04-07
3
8
71
93
4377
Research Paper
مدیریت روابط با مشتری در تجارب الکترونیک بین بنگاهی
Customer Relationship Management in Electronic Business to Business Relations
جمشید صالحی صدقیانی
salehisadaghiyani@yahoo.com
1
مریم اخوان
2
مجید باب الحوائجی
3
عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
کارشناسی ارشد مدیریت فناوری اطلاعات
پژوهشگر مرکز مطالعات مدیریت و بهره وری ایران
مدیریت روابط با مشتری و مدل کسب و کار بین بنگاهی دو فاکتور حیاتی واصلی در موفقیت تجارت مدرن امروزی می باشند. اگر چه این دو دارای بخشهای متفاوتی هستند اما تشابهات زیادی نیز با یکدیگر دارند. یکپارچه سازی این دو دارای منافع زیادی در زمینه فرایندهای تجاری از قبیل فروش، بازاریابی، خدمت رسانی به مشتریان و حمایت اطلاعاتی به همراه دارد.
در این مقاله سعی بر آن شده است تا یک طبقه بندی از بسته های مدیریت روابط با مشتری ارائه و مناسبترین بسته را برای یکپارچه سازی با کسب و کاری بین بنگاهی انتخاب شود. برای این منظور از تکنیک تحلیل سلسله مراتبی بهره گرفته شده است. نتایج بررسیها نشان می دهد که بسته های مدیریت روابط با مشتری که بر خدمات پشت صحنه بر پایه web تمرکز دارند از قابلیت بیشتری برای یکپارچگی با تجارت بین بنگاهی الکترونیکی برخوردار می باشند.
Customer relationship management and business to business model are two major factors in success of modern trade. It is that for development of electronic business in Iran entering to purpose. CRM is a point of view that emphasizes on the cooperation order to create value. This view point which is the result of recent improvement of information technology wants to improve the relationship between the stakeholders to satisfy the requirements of the customer collecting data. Therefore it is important to satisfy the available customer and have a long range relationship with them.
Electronic business helps management to keep to relationship customers in the new century which new methods are available distribution in the extended geography and support the distribution marketing. Although these two have different sections but they have sections. Integration of these two elements have very benefits on sale service to the customers and informational support of business process.
https://jims.atu.ac.ir/article_4377_2b45c3d3ab6ea21f4316d86e265240c7.pdf
مدیریت روابط با مشتری
تجارت بین بنگاهی
تجارت الکترونیک
تحلیل سلسله مراتبی
بسته های مدیریت
روابط با مشتری
per
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت صنعتی
2251-8029
2476-602X
2005-04-07
3
8
95
109
4378
Research Paper
انتخاب و رتبه بندی طرح های اشتغالزا با استفاده از روشهای تاپسیس و الکتر
Selection and Ranking of Employment Schemes, Using TOPSIS and ELECTRE Methods
عزت الله اصغری زاده
1
کمال سخدری
2
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران
کارشناس ارشد رشته مدیریت بازرگانی دانشگاه تهران
گرچه دانش آموختگان حدود 10 درصد جامعه بیکاران را تشکیل می دهند اما امید به ایجاد اشتغال برای دیگر اقشار از طریق دانش آموختگان بسیار زیاد است. در شرایطی که فرصت و منابع مالی کشور برای حمایت از اشتغال و کارآفرینی محدود است سرمایه گذاری به منظور فراهم کردن زمینه اشتغال این افراد به دلیل آمادگی بالای علمی و توان کارآفرینی آنان و نیز امکانات ایجاد اشتغال برای دیگر افراد جامعه از این طریق، در اولویت بیشتری قرار دارد.
مقاله حاضر پژوهشی است که در سازمان همیاری اشتغال فارغ التحصیلان شعبه جهاد دانشگاهی واحد مشهد انجام شده است. در این پژوهش برای انتخاب و رتبه بندی 4 طرح خود اشتغالی و اشتغالزا جهت واگذاری وام خود اشتغالی از طرف سازمان همیاری اشتغال فارغ التحصیلان، از تکنیک های تصمیم گیری چند شاخصه و نیز معیارهای متناسب با تخصص افراد، نیاز جامعه به تولیدات و خدمات، زود بازده بودن طرح، هزینه طرح و نهایتا نوآوری طرح استفاده می شود.
دو مدل تاپسیس و الکتر جهت رتبه بندی و رجحان طرحها با شاخص های ذکر شده بکار گرفته شده است که نتایج یکسانی بدست داده اند. بدین معنا که اجرای طرح تهیه کمپوست از ضایعات کارخانه پنبه نسبت به سایر طرح ها ترجیح داده شده و طرح های تکثیر و پرورش ماهیان زیستی و گیاهان آکواریومی، تولید عسل و فراورده های جانبی و نهایتا تولید و پرورش انواع گل رز در رتبه های بعدی قرار گرفته اند.
https://jims.atu.ac.ir/article_4378_46ecf7bad4e612e17947eafcf64fbbc1.pdf
طرح خود اشتغالی
تصمیم گیری چند معیاره
مدل topsis
مدل electre
per
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت صنعتی
2251-8029
2476-602X
2005-04-07
3
8
111
128
4379
Research Paper
عوامل و موانع موثر در ایجاد و توسعه بانکداری الکترونیک در ایران
Barriers of E-Banking Development in Iran
کامران فیضی
kamfeizi@yahoo.com
1
تورج صادقی
2
دانشیار گروه مدیریت صنعتی دانشگاه علامه طباطبایی
کارشناس ارشد رشته مدیریت فناوری اطلاعات از دانشگاه علامه طباطبایی
در این مقاله ابتدا مفاهیم و خدمات بانکداری الکترونیک مطرح می شوند و در ادامه سعی شده تا عوامل و موانع موثر در ایجاد و توسعه بانکداری الکترونیک در ایران شناسایی و سپس اولویت بندی گردد. بمنظور تعیین عوامل موثر در ایجاد و گسترش بانکداری الکترونیک از مطالعه تطبیقی و برای تعیین اولویت این عوامل از تحقیقات میدانی – با استفاده از نظر متخصصین بانکداری و فناوری اطلاعات و از طریق پرسشنامه – استفاده شده است. سپس نتایج پرسشنامه با استفاده از آزمون های آماری تحلیل شده است.
In this article concepts and different kinds of e banking services are introduced. Then by a comparative study and survey the crucial factors and the relative criteria regarding e banking development in Iran are recognized. These factors are sorted in order of their importance and according to the results of questionnaires distributed among a sample of specialists in the field of ICT and e banking in Iran.
https://jims.atu.ac.ir/article_4379_b6115792f9de5f6c7ae8a9e30b29dab5.pdf
بانکداری الکترونیک
فناوری اطلاعات
ایران
Electronic Banking
Information Technology