per
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت صنعتی
2251-8029
2476-602X
2005-06-22
3
9
1
27
4380
Research Paper
تعیین شاخص های کلیدی جهت استقرار فناوری اطلاعات در حوزه سلامت
Determining Key Factors for the Deployment of Information Technology in the Health Sector
محمد تقی تقوی فرد
dr.taghavifard@gmail.com
1
اسحاق سعیدی رباط
2
دکترای مهندسی صنایع، استادیار، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی
مهندس کامپیوتر و کارشناس ارشد مدیریت فناوری اطلاعات- مشاور مدیریت فناوری اطلاعات در شرکت آشنا
این تحقیق به بررسی فرایند استقرار فناوری اطلاعات در حوزه سلامت پرداخته است. پژوهش مذکور با محوریت تعیین شاخص های کلیدی، استقرار فناوری اطلاعات در یک موسسه خدماتی را مورد بررسی قرار داده است. در راستای انجام این تحقیق از روش دونابدیان برای طبقه بندی شاخص ها و روش اریکسون – پنکر برای مدلسازی فرایندها چه فرایندهای وضع موجود و چه فرایندهای وضع مطلوب، استفاده گردیده است. برای ایجاد یکپارچگی میان مدلسازی و استقرار نرم افزار، معماری سرویس گرا مورد استفاده قرار گرفته و برای جمع آوری اطلاعات در راستای پاسخ گویی به پرسش های تحقیق از دو روش مصاحبه و پرسشنامه استفاده شده است. این پژوهش مدلی ارائه نموده تا به پرسش های چهارگانه ذیل پاسخ گوید:
1. مشکلات اصلی تبدیل فرایندهای موجود (فرایندهایی که به صورت مستقیم یا غیر مستقیم موثر یا متاثر از فناوری اطلاعات هستند) به فرایندهای مطلوب جهت استقرار فناوری اطلاعات(در بخش اورژانس بیمارستان امام خمینی) چیست؟
2. رفع مشکلات استخراج شده از فرایند های موجود، چگونه در یک بخش (مثلا بخش اورژانس) اجرائی می گردد؟
3. فناوری اطلاعات چگونه می تواند در عملکرد بخش اورژانس تاثیر گذار باشد؟
4. شاخص های پیامد جهت استقرار فناوری اطلاعات در بخش مذکور چگونه طبقه بندی و استفاده می شوند؟
در پایان جهت تایید روایی و پایایی مدل، مدل ارائه شده پیاده سازی گردید و نتایج بدست آمده حاکی از مورد تایید و مناسب بودن مدل ارائه شده می باشد.
This research paper has focused on the deployment of Information Technology (IT) in the health sector. The main goal is to determine the key factors for the implementation of IT in a service establishment (i.e. Imam Khomeini Hospital Emergency Room). In this regard, Donabedian Methodology is used for the ranking of the factors and Eriksson-Penker Method was utilized for the modeling of the existing as well as the ideal processes. For the purpose of integration between modeling processes and software deployment, a service-oriented architecture has been applied. For the purpose of data and information collection to answer the research questions, questionnaires were distributed and collected and interviews were performed. Four basic questions to be answered are as follows:
1- What are the stumbling blocks for the conversion of existing processes (processes which are directly or indirectly affected by IT) to the ideal ones toward the implementation of IT? (More specifically in Imam Khorneini Hospital Emergency Room).
2- What are the solutions for removing the identified problems in the current processes of a sector (say emergency room)?
3- How can IT affect on the performance of the emergency room?
4- How are the outcome indicators for the deployment of IT In the emergency room classified and utilized?
At the end, for the purpose of validation and verification, the proposed node I was implemented. The result obtained indicates that the proposed nodel is quite valid and proper.
https://jims.atu.ac.ir/article_4380_e6ce2917594623433a10f586f7af1be0.pdf
مدلسازی کسب و کار
شاخص های کلیدی روش دونابدیان
روش اریکسون-پنکر
معماری سرویس گرا
فناوری اطلاعات و ارتباطات
سیستم اطلاعات
Business Modeling
Key Factors of Donabedian Methodology
Eriksson-Penker Method
Service-oriented Architecture
Information and Communication Technology (lCT)
Information System (IS)
per
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت صنعتی
2251-8029
2476-602X
2005-06-22
3
9
29
40
4381
Research Paper
روشی برای تحلیل گذرای پایایی و دسترس پذیری یک سیستم با اجزاء و تعمیر کاران یکسان
A Methodology for Analyzing the Transient Reliability and Availability of Systems with Identical Components and Identical Repairmen
مقصود امیری
jims@atu.ac.ir
1
عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
در این مقاله با استفاده از مدلهای مارکوف، مقادیر ویژه و بردارهای ویژه تحلیل گذرای دسترس پذیری و پایایی و پایایی یک سیستم با اجزا و تعمیر کاران یکسان ارائه می شود و سیستم در نظر گرفته شده دارای اجزای سری یا موازی یا k از n می باشد. دسترس پذیری سیستم با اجزا موازی اجزا سری و سیستم k از n در حالت گذرا (A(t))و پایدار(A(∞)) و مدت زمانی که طول می کشد تا سیستم پایایی به حالت پایدار برسد محاسبه می شود. روش ارائه شده در مقایسه با روش های موجود قدرت بیشتری داشته و هم چنین از زیربنای ریاضی قویتری برخوردار است. روش پیشنهادی با یک مثال توضیح داده می شود.
In this paper we used the Markov models eigenvectors and eigen values concdpts to propose a methodology for analyzing the transient reliability of system with the identical components and the identical repairmen. The components of the systems under consideration can have two distinct configurations, namely ; they can be arranged in series, or in parallel. We also consider the third case in which the system is up if k –out –of – n components are good. For all three cases we proposed a procedure for calculating the transient probability of the system availability and the duration of the system to reach to the steady state are described.
https://jims.atu.ac.ir/article_4381_20f5b9ee9552d369d395fb8a812fe26e.pdf
پایایی
گذرا
مدل های مارکوف
دسترس پذیری
مقادیر ویژه
Transient reliability
parallel systems
series systems
k-out-of-n systems
markov models
per
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت صنعتی
2251-8029
2476-602X
2005-06-22
3
9
41
56
4382
Research Paper
پشتیبانی فناوری اطلاعات از مدیریت دانش
Supportive Role of IT Eases the Process of Knowledge Management
نور محمد یعقوبی
nm.yaghoubi@gmail.com
1
رقیه سادات کوچک زاده
2
استادیار گروه مدیریت دولتی دانشگاه سیستان و بلوچستان
کارشناس ارشد مدیریت دولتی
عامل موفقیت سازمانهای هزاره سوم در صحنه های رقابتی حرکت به سوی مدیریت دانش و دانش محوری است. آنچه موجب تسهیل فرایند مدیریت دانش و تبدیل آن به مزیت رقابتی شده است نقش پشتیبانی کننده فناوری اطلاعات است. در این راستا نویسندگان به بیان عوامل پشتیبانی کننده فناوری اطلاعات و موارد قابل استفاده ی آن در فرایند مدیریت دانش پرداخته اند. در مقاله مذکور ابتدا مباحث مدیریت دانش و مدیریت اطلاعات مطرح شده است نقش فناوری اطلاعات در مدیریت دانش نیز آمده است. سپس مولفه های فناوری دانش که بیانگر نقش مهم و انکار ناپذیر فناوری اطلاعات در مدیریت دانش است ذکر گردیده است. پشتیبانی کننده های فناوری اطلاعات در چرخه تولید دانش، موضوع دیگری است که به آن پرداخته شده است. در نهایت فناوری اطلاعات در نقش پشتیبان و تسهیلگر فرایند مدیریت دانش بررسی شده است.
The reasons of organizations success of third millennium in competitiopns are motion toward knowledge management and knowledge base a supportive role of IT eases the process of knowledge management a makes it as a competitive advantage. Accordingly the authors has describe the supportive factors of IT and its use in knowledge management process in this paper first come the knowledge management and TI discussions a then the role of IT in knowledge management is added. After that the parameters which have an important influence on knowledge management are stated. It supporters in making knowledge process in another theme discussion of the study and finally the role of it as a support and ease knowledge management process has been studied.
https://jims.atu.ac.ir/article_4382_c9263b0fd2b96015a0d38ba3083979ab.pdf
مدیریت دانش
فناوری اطلاعات
فرایند مدیریت دانش
تولید دانش
پشتیبانی فناوری اطلاعات
تواناساز
per
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت صنعتی
2251-8029
2476-602X
2005-06-22
3
9
57
71
4383
Research Paper
برنامه ریزی استراتژیک فناوری اطلاعات؛ به سوی رویکردهای اقتضایی
Information Technology Strategic Planning towards a Contingency Approach
محمدرضا تقوا
taghva@atu.ac.ir
1
هادی اسماعیل زاده
2
امیر محترمی
3
عضو هیئت علمی گروه مدیریت صنعتی دانشگاه علامه طباطبایی
دانشجوی مقطع دکتری مهندسی فناوری اطلاعات دانشگاه گریفیث استرالیا
کارشناس ارشد مدیریت فناوری اطلاعات دانشگاه علامه طباطبایی
گسترش کاربریها و وسعت تاثیرات فناوری اطلاعات بر زنجیره ارزش سازمانها در هزاره سوم سبب شده است که این فناوری در اغلب سازمانهای امروزین ماهیتی استراتژیک یابد. تاثیر پذیری روز افزون سازمان از این فناوری موجب گشته که همواره مدیریت بر این فناوری نیز از اهمیت راهبردی برخوردار شود. در این مقاله ابتدا به تاریخچه تحول فناوری اطلاعات اشاره می نماییم. در ادامه به سیر تکامل رویکردهای برنامه ریزی فناوری اطلاعات و شرایط مربوط به هر رویکرد و خاستگاه آن می پردازیم. این رویکردها عبارتند از رویکرد تکنولوژیک که تمرکز آن بر کارایی بوده رویکرد همسو سازی که تمرکز آن بر اثر بخشی بوده رویکرد رقابتی که تمرکز آن بر مزیت رقابتی بوده و در نهایت رویکرد بازآفرینی که تمرکز آن بر مزیت رقابتی بوده و در نهایت رویکرد بازآفرینی که تمرکز آن بر تحول سازمانی می باشد. سپس به اجمال مدل های مطرح در زمینه برنامه ریزی استراتژیک فناوری اطلاعات را بر اساس رویکردهای بیان شده و تمرکز اصلی مدل ها دسته بندی کرده تا به عنوان راهنما و ابزاری جهت انتخاب مدل یا مدل های مناسب برنامه ریزی استراتژیک فناوری اطلاعات بر اساس هر رویکرد در اختیار برنامه ریزان فناوری اطلاعات قرار گیرد.
Rapid development of applications of information technology in the third millennium and its enormous effects on the value chain of enterprises has imposed a strategic nature to this kind of technology. It is obvious that due to the influential role of information technology and its impact on enterprises we require to have a strategic view towards management of this technology.
In this paper we primarily introduce a brief history of the evolution of information technology and then we elaborate on the evolution of the various approaches of planning for information technology the main focus of each of the approaches in the planning process and various conditions and origins of every approach. These approaches are technological approach which focuses on efficiency alignment approach which focuses on change management and organizational change. Then we categorize and classify various information technology strategic planning models based on previously mentioned approaches of planning for information technology so that it can be helpful for information technology planners to choose their information technology strategic planning model based on an appropriate approach more conveniently.
https://jims.atu.ac.ir/article_4383_facb406c7972caadfaca3ee1a844e7dc.pdf
برنامه ریزی استراتژیک
رویکرد اقتضایی
سیستم های اطلاعات مدیریت
معماری اطلاعات
همسوسازی
برنامه ریزی سیستم های اطلاعات مدیریت
چارچوب برنامه ریزی
per
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت صنعتی
2251-8029
2476-602X
2005-06-22
3
9
73
91
4384
Research Paper
ارزیابی شایستگی های مدیران به روش بازخور 360 درجه
The Assessment of Managers' Competencies by 360-degree Feedback
جمشید صالحی صدقیانی
salehisadaghiyani@yahoo.com
1
رضا قرائی پور
2
دانشیار دانشکده حسابداری و مدیریت دانشگاه علامه طباطبایی
دانشجوی دکتری مدیریت، گرایش تولید و عملیات دانشگاه علامه طباطبایی
مشکلات موجود در نظام های ارزیابی سنتی(مبتنی بر نظرات یک ذینفع و آن هم مقام مافوق) از یک طرف و منافعی که ارزیابی های نوین و جامع(مبتنی بر نظرات چند ذینفع یا 360 درجه ای) از طرف دیگر به شرکت ها می رسانند باعث شده است که کارگیری روش بازخور(ارزیابی) 360 درجه مورد توجه گسترده شرکت های پیشرو جهانی قرار بگیرد. در این مقاله پس از بررسی مختصر ادبیات موضوع در یک پژوهش میدانی در شرکت ساپکو با استفاده از یک پرسشنامه معتبر در زمینه بازخور 360 درجه، هشت شایستگی مدیران شامل «ارتباطات، برنامه ریزی ، سازماندهی، مدیریت منابع انسانی، کنترل، رهبری، تصمیم گیری و کارتیمی» با استفاده از نظرات چهار ذینفع شامل خود ارزیابی، مدیران مافوق، نیروهای تحت سرپرستی و مشتریان مورد ارزیابی قرار گرفته است. به کار گیری روش تحلیل واریانس یک عامله اختلاف معنادار بین نتایج ارزیابی این چهار ذینفع را در سطح اطمینان 95 درصد تایید می کند و لذا با توجه به این یافته لزوم اجرای ارزیابی های 360 درجه ای در سازمان ها به علت اینکه مدیران رفتارهای متفاوتی را در مقابل هر ذینفع از خود نشان می دهند تاکید می شود. در ادامه نتایج بکارگیری تکنیک LSD حاکی از آن است که نتایج خود ارزیابی در گروه اول به عنوان بالاترین امتیاز، نتایج ارزیابی نیروهای تحت سرپرستی و مشتریان در گروه دوم و نتایج ارزیابی مدیران مافوق در گروه سوم به عنوان پایین ترین امتیاز قرار می گیرند.
In recent years 360 degree feedback have been in a growing number of leading firms and it has become a tool for assessing manager competencies and providing feedback them about how they are viewed by direct subordinates peers and in order to changing their behaviors. Its popularity is of problems of traditional assessment systems and advantages of 360 degree feedback. Indeed the 360 degree feedback is designed to enable all the stakeholders in a person’s performance to comment and give feedback: their boss or indirect reports peers and internal or external customers and so on. This empirical research data was collected through specific questionnaire eight competencies including communicating planning organizing controlling leadership decision making & teamwork from four self, boss, direct subordinates and customers. Analyzing data by ANOVA technique shows that there are a significant difference self, boss subordinates and customers perception in managers’ competency assessment. Then assessment results of each source have been grouped by LSD technique: firs group is self-assessment is subordinates and customers assessment and finally third group is assessment.
https://jims.atu.ac.ir/article_4384_a084370c28d6fdd32d83ede6dc20e2d7.pdf
ارزیابی
شایستگی
بازخور 360 درجه
مدیران
ساپکو
assessment
Competency
360 degree feedback
managers