ORIGINAL_ARTICLE
ارائه چارچوبی برای ارزیابی عملکرد سیستم های مدیریت دانش
برای تشخیص میزان موفقیت سیستم مدیریت دانش، تعیین شاخص های ارزیابی عملکرد ضروری است. نظر به اهمیت موضوع در این مطالعه چگونگی ارزیابی کاریابی و اثر بخشی سیستم مدیریت دانش بررسی شده است. همچنین تاثیر اجرای فرایند مدیریت دانش بررسی شده است. همچنین تاثیر اجرای فرایند مدیریت دانش بر عملکرد سازمان از دو جنبه مالی و غیر مالی مورد توجه قرار گرفته است. بر مبنای بررسی تعدادی از آخرین تحقیقات مرتبط با موضوع ، مدلی در زمینه نحوه ارزیابی عملکرد سیستم مدیریت دانش از طریق تعریف شاخصهای عملکرد و تبیین ارتباط متقابل مابین آنها پیشنهاد شده است. بررسی مدل مذکور امکان شناسایی زمینه های تحقیقات آتی را در حوزه ارزیابی عملکرد سیستم مدیریت دانش برای محققین فراهم می سازد.
https://jims.atu.ac.ir/article_4385_70c3082b316e802f0d0190aa20112b19.pdf
2005-09-23
1
23
مدیریت دانش
ارزیابی عملکرد
کیفیت دانش
سیستم مدیریت دانش
یاسر
صمیمی
1
دانشجوی دکتری دانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی
AUTHOR
عبداله
آقایی
2
دانشیار دانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی ارتباط بین فرایندهای مدیریت دانش و اثر بخشی مدیریت دانش
در این تحقیق، در ابتدا با استفاده از تحلیل عاملی تاییدی شاخص های فرایندهای مدیریت دانش مورد بررسی قرار گرفته، سپس به اندازه گیری فرایندهای مدیریت دانش از دیدگاه نوناکا و اثر بخشی مدیریت دانش پرداخته شد. سپس ارتباط بین فرایندهای مدیریت دانش و اثر بخشی مدیریت دانش با استفاده از رگرسیون گام به گام و همبستگی تفکیکی مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج تحقیق نشان داد که در دانشگاه های سطح شهر رفسنجان فرایندهای درونی سازی، برونی سازی، و اجتماعی سازی انجام می گیرد و فرایندهای درونی سازی، برونی سازی، و ترکیب در اثر بخشی مدیریت دانش موثر می باشد.
https://jims.atu.ac.ir/article_4386_a536d9af4c33c5ae2ac0dc79535f5f74.pdf
2005-09-23
25
46
درونی سازی
برونی سازی
اجتماعی سازی
ترکیب
اثر بخشی
مدیریت دانش
غلامرضا
خوش سیما
1
عضو هیئت علمی گروه مدیریت صنعتی، دانشگاه ولی عصر رفسنجان
AUTHOR
مهدی
ابراهیمی نژاد
ebrahimi.nejad@uk.ac.ir
2
استادیار گروه مدیریت صنعتی، دانشگاه ولی عصر رفسنجان
AUTHOR
حمیدرضا
فلاح لاجیمی
3
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی رابطه بین فرهنگ سازمانی و تکنولوژی خدماتی (مطالعه موردی سازمان فروش و خدمات پس از فروش شرکت ایران خودرو)
در اکثر کشورهای در حال توسعه و یا حتی بیشتر سازمان ها، علی رغم صرف هزینه های بسیار زیاد، جهت خرید و وارد کردن تکنولوژی شاهد هستیم که این تکنولوژی ها به خوبی جذب نمی شوند و تکنولوژی بعنوان موتور توسعه عمل نمی کند. یکی از دلایل این مساله، عدم تناسب بین فرهنگ موجود در جامعه یا سازمان با تکنولوژی مورد نظر می باشد. بنابراین از یک طرف ابتدا باید نوع تکنولوژی مورد استفاده را مطالعه و تحلیل کرد و سپس متناسب با آن باید فرهنگی را گسترش داد تا تکنولوژی بتواند نقش اصلی خود را ایفا نماید و به عنوان موتور توسعه عمل کند. از طرف دیگر در خرید و وارد کردن تکنولوژی به سازمان، ابتدا باید فرهنگ موجود سازمان را مطالعه و تحلیل نمود تا تکنولوژی جدید، متناسب با فرهنگ موجود باشد. در این مقاله سعی شده است که این رابطه در سازمان فروش شرکت ایران خودرو بررسی شود.
https://jims.atu.ac.ir/article_4387_32491220fb0b6808789f9e92351d7b7c.pdf
2005-10-04
47
67
فرهنگ سازمانی
تکنولوژی
تکنولوژی خدماتی
سیدمحمد
اعرابی
1
استاد دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
محسن
ادبی فیروزجایی
2
کارشناس ارشد مدیریت تکنولوژی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی میزان تاثیر بکارگیری متدولوژی مهندسی ارزش در بهبود عملکرد تولیدی شرکت پویا گستر خراسان بر اساس مدل .SAVE Int
مهندسی ارزش مجموعه ای از فنون سازمان یافته و خلاق است که در جهت تحلیل کارکردهای محصول یا سیستم هدایت می شوند که هدف آنها دستیابی به کارکردها با کمترین هزینه کل می باشد. با توجه به بالا بودن هزینه های تولیدی، میزان ضایعات و زمان تولید همچنین پائین بودن سطح کیفی محصولات لزوم بررسی فرایندهای کاری موجود در شرکت ها به منظور رفع مشکلات مذکور از طریق بکارگیری متدولوژی مهندسی ارزش در دستور کار مدیران قرار گرفته است. این پژوهش بر اساس استاندارد انجمن بین المللی مهندسین ارزش آمریکا و طی سه مرحله عمده و با پیروی از گام های اجرائی هر مرحله صورت پذیرفته است. در مرحله پیش مطالعه اطلاعات لازم درباره پروژه و اهداف آن جمع آوری شده و در مرحله تحلیل ارزش و طی 6 گام اجزا فرایند شناسایی و کارکرد هر یک از اجزا تعریف گردیده و برای انجام هر کارکرد پیشنهاداتی ارائه شده و پس از جمع بندی و تلخیص و ارزیابی این پیشنهادات، سناریوی نهایی جهت اجرا ارائه گردیده است. در مرحله آخر یعنی مطالعه تکمیلی نتایج اجرای پیشنهادات ثبت و با وضعیت قبلی مقایسه شد.
https://jims.atu.ac.ir/article_4388_9cd4e6a06e2473618ed8f5fc3fa5e73e.pdf
2005-10-04
69
81
مهندسی ارزش
کارکرد
ارزش
شاخص ارزش
اکبر
عالم تبریز
a.tabriz@sbu.ac.ir
1
دانشیار دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه شهید بهشتی
AUTHOR
حامد
عبداللهی
2
کارشناس ارشد مدیریت صنعتی از دانشگاه شهید بهشتی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
یک روش یکپارچه برای مشکلات انتخاب استراتژیک
https://jims.atu.ac.ir/article_4389_1cac4ef4ec25401b513be94470b89504.pdf
2005-10-04
1
11
سید محمد علی
خاتمی فیروزآبادی
a.khatami@atu.ac.ir
1
-
AUTHOR