ORIGINAL_ARTICLE
ارزیابی چابکی با استفاده از متغیرهای کلامی در منطق فازی و رتبه بندی اعداد فازی با استفاده از تکنیک نقطه ثقل مرکزی و تاپسیس (مطالعه موردی: شرکت فولاد آلیاژی استان یزد)
در این مقاله سعی شده تمامی نظرات محققان پیشین در زمینه ی ارزیابی چابکی جمع آوری شده و یک روش جدید برای سنجش چابکی با استفاده از منطق فازی ارائه شود ابتدا با استفاده از منطق فازی ارائه شود ابتدا با استفاده از روش FAI سطح چابکی سازمان محاسبه می شود. به دلیل اهمیت و نقش رتبه بندی اعداد فازی رتبه بندی می شود. در واقع با این کار موانعی که موجب شده تا میزان چابکی سازمان پایین بیاید شناسایی می شود. این روش به مدیران در تصمیم گیری بسیار کمک می کند.
https://jims.atu.ac.ir/article_4537_ae7527c25b518a0d56b2b8e9fcf75076.pdf
2012-03-20
1
22
سیستم تولیدی چابک
منطق فازی
شاخص فازی چابکی
علی
محقر
amohaghar@ut.ac.ir
1
دانشیار دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
LEAD_AUTHOR
علی
مروتی شریف آبادی
2
استادیار دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری دانشگاه یزد
AUTHOR
سید عبدالعزیز
یونسی فر
3
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی دانشگاه تهران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی عوامل تعیین کننده بهره وری در صنایع کارخانه ای ایران
رشد بهره وری صنعت هر کشور به نیروی کار، موجودی سرمایه، مقدار صادرات و هزینه های سرمایه گذاری روی تحقیق و توسعه و در نهایت به ساختار نهادی اقتصاد آن کشور بستگی دارد. هدف این پژوهش بررسی نقش نهادها می باشد. بدین منظور پرونده های موجود در دادگاه ها مربوط به حقوق مالکیت، اجرای قراردادها، فساد، ثبات و شفافیت قوانین و مقررات و حاکمیت قانون به تفکیک و در مجموع به عنوان متغیر نهادها در نظر گرفته شده اند که در کنار سایر متغیرها نظیر متغیر مربوط به هزینه های تحقیق و توسعه و تاثیر متغیرهایی مانند مربع اندازه بنگاه، موجودی سرمایه، مقدار صادرات، هزینه های سرمایه گذاری به عنوان عوامل تعیین کننده بهره وری عوامل تولید در فعالیت های صنعتی کدهای دو رقمی ISIC مورد بررسی قرار گرفته اند. به این منظور از یک پانل آماری داده های مربوط به 23 گروه صنعتی طی سال های 1386-1373 مورد استفاده قرار گرفته و با کمک یک مدل اقتصاد سنجی لگاریتمی چند متغیره تخمین زده شده است. نتایج حاصل از این مدل رگرسیون حاکی از آن است که در دوره مورد مطالعه میزان سرمایه گذاری، مقدار صادرات و هزینه های انباشت دانش و تحقیق و توسعه با یک درجه وقفه بر بهره وری کل عوامل تولید تاثیر مثبت داشته اند. تاثیر متغیر اندازه بنگاه های تولیدی (نیروی کار استخدامی) بر روی بهره وری در گروه های مختلف صنعتی نیز مثبت و از نظر آماری معنی دار بوده است. اما تاثیر متغیر مربوط به نهادها در هر دو حالت تفکیکی و تجمعی منفی و از نظر آماری معنی دار بوده است. این یافته ها بر آن دلالت می نماید که فضای کسب و کار و سرمایه گذاری برای تولید و ارتقاء بهره وری نامسائد بوده و به صورت یک عامل مهم بازدارنده جهت ارتقاء کارائی و بهره وری صنایع کارخانه ای ایران عمل نموده است.
https://jims.atu.ac.ir/article_4538_118abd0fc363d8973ecd17cdc897ca63.pdf
2012-03-27
23
43
بهره وری
نهادها
صنایع کارخانه ای و داده های تلفیقی
محمد قلی
یوسفی
1
دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی
LEAD_AUTHOR
اصغر
مبارک
2
پژوهشگر ارشد وزارت بازرگانی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
روشی جدید برای حل مسائل تصمیم گیری چند معیاره
این مقاله روشی جدید برای حل مسائل تصمیم گیری چند معیاره است. این روش بر اساس تعریف هندسی خاصی از گزینه ها و با منطق ریاضی ساده اما قوی و مستدل طراحی شده است. یکی از مهمترین و مشخص ترین مزایای این روش قابل فهم بودن محتوا و سادگی فرایند و الگوریتم آن می باشد. محاسبات این روش با توجه به نگاه جدیدی که از لحاظ هندسی به این گونه مسائل می شود پیچیدگی و تنوع چندانی نداشته و از دیگر مزایای آن می توان به این نکته اشاره کرد که به راحتی امکان نمایش ترسیمی مسئله وجود دارد و علیرغم اکثر روش های حل مسائل تصمیم گیری چند معیاره که تنها دارای مدل ریاضی بوده و داشتن مدل ترسیمی برای آن روش ها فرایند پیچیده و مشکلی است در این روش مدل ترسیمی به سادگی رسم شده و با یک منطق مستدل هندسی می توان فرایند این روش را نمایش داد.
https://jims.atu.ac.ir/article_4539_83fba946eecc20e1b82f98da56bb9e03.pdf
2012-03-27
45
65
تصمیم گیری
مسائل چند معیاره
روش های رتبه بندی
مقصود
امیری
jims@atu.ac.ir
1
استادیار گروه مدیریت صنعتی دانشگاه علامه طباطبایی، تهران
AUTHOR
محسن
رحیمی مزرعه شاهی
2
مدیریت اجرایی شرکت پژوهش پویان ماندگار، تهران
LEAD_AUTHOR
حمید
تابلی
3
عضو هیئت علمی دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه ولی عصر رفسنجان
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
طراحی یک سیستم پشتیبان تصمیم گیری برای ارزیابی مشتریان
در این مقاله یک سیستم پشتیبان تصمیم گیری جهت ارزیابی مشتریان ارائه می شود. این سیستم به خصوص می تواند در شرکت های انحصاری کاربرد داشته باشد. این مقاله توسعه یافته پژوهش چامودراکاس و همکاران است که در آن صرفا بر اساس یک مدل تاپسیس فازی ارزیابی و انتخاب مشتریان صورت گرفته است. مدل پیشنهادی شامل 6 روش مختلف است که کاربر می تواند به دلخواه از بین آنها یکی یا ترکیبی را انتخاب کند. سیستم نرم افزاری مربوطه به زبان برنامه نویسی نوشته شده است. جهت نمایش عملکرد سیستم، بخش های اصلی آن به همراه یک مثال عددی ارائه شده است.
https://jims.atu.ac.ir/article_4540_3e2af834e6a1260957ac0eddfb8fb8cc.pdf
2012-03-27
67
84
سیستم پشتیبانی تصمیم
ارزیابی مشتریان
انحصاری
تصمیم گیری چند معیاره
مهدی
سیف برقی
seifbar@yahoo.com
1
استادیار دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه الزهرا، تهران
LEAD_AUTHOR
چرو
ضیائی نقش بندی
2
کارشناس ارشد مدیریت فناوری اطلاعات دانشگاه الزهرا، تهران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
کاربرد شبکه های عصبی مصنوعی در تخصیص اعتبارات ویژه پژوهشی
بحث تخصیص اعتبارات همواره یکی از موضوعاتی بوده است که سازمان ها و نهادها را با مشکلات و چالش هایی مواجه ساخته است. دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی نیز با افزایش روز افزون تقاضا برای اعتبار ویژه پژوهشی به دلیل مشخص نبودن اولویت ها و ماهیت واقعی دستاوردهای پژوهشی، تنش های مربوط به تخصیص اعتبارات را بیش از سایر سازمان ها حس کرده است. بنابراین هدف مقاله شناسایی معیارهای مناسب تخصیص اعتبارات ویژه پژوهشی در دانشگاه ها و طراحی الگوی تخصیص بهینه آن به کمک سیستم هوشمند شبکه های عصبی مصنوعی است. ابتدا به کمک آئین نامه های تخصیص اعتبار پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دانشگاه های علامه طباطبائی، تهران، شهید بهشتی و صنعتی امیر کبیر، معیارهای تخصیصی تعیین و سپس از طریق پرسشنامه در دانشگاه های منتخب (نمونه آماری: معاونین و کارشناسان پژوهشی)، معیارهای تعیین شده بررسی و سرانجام الگوی تخصیص اعتبار پژوهشی با استفاده از شبکه عصبی مصنوعی هاپفیلد و توسط نرم افزار MATLAB طراحی گردید. ضمن مشخص کردن ماهیت ورودیها و خروجی های تخصیص اعتبار پژوهشی، سه حالت تخصیص اعتبار بر اساس ANN مشخص شد.
https://jims.atu.ac.ir/article_4541_5d8e6309ce4bec6e36276cbf141f8629.pdf
2012-03-27
85
114
اعتبار ویژه پژوهشی
تخصیص اعتبار
شبکه های عصبی مصنوعی
شبکه هاپفیلد
داوود
حسین پور
dhp748@gmail.com
1
استادیار گروه مدیریت دولتی و کارآفرینی دانشگاه علامه طباطبایی، تهران
LEAD_AUTHOR
خاطره
حاجی نوری
2
کارشناس ارشد مدیریت دولتی دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر بر رقابت پذیری کسب و کارهای خوشه صنعتی شیلات استان سیستان و بلوچستان با استفاده از فرایند تحلیل شبکه ای
خوشه سازی صنعتی امروزه تقریبا در کلیه کشورهای جهان انجام می گردد. در ایران نیز گرایش به بحث خوشه های صنعتی در محافل علمی و تصمیم گیری و نیز برنامه های توسعه کشور مورد توجه قرار گرفته است. مهمترین بحث خوشه بندی و سیاست های خوشه محور ایجاد ضرورت رقابتی است. در حقیقت رقابت پذیری، نشان دهنده موفقیت خوشه است. در تحقیق حاضر به مروری بر ادبیات موضوع خوشه و رقابت پذیری در خوشه های صنعتی و مدل ارزیابی رقابت پذیری در خوشه پرداخته شده است. همچنین در ادامه خوشه صنعتی شیلات چابهار در چارچوب مدل GEM و عوامل آن که برای ارزیابی رقابت پذیری در خوشه های صنعتی به کار می رود، معرفی شده است. برای شناسایی عوامل موثر بر رقابت پذیری در خوشه صنعتی شیلات چابهار از این مدل استفاده شده است. با توجه به تعداد زیاد عوامل با استفاده از پرسشنامه ارجحیت و توزیع آن بین خبرگان و کارشناسان حوزه خوشه صنایع شیلاتی چابهار، عوامل موثر را شناسایی نموده و چون بعضی از عوامل بدست آمده با یکدیگر وابستگی داشتند با استفاده از تکنیک فرایند تحلیل شبکه ای به بررسی اهمیت نسبی این عوامل پرداخته شده و با کمک نرم افزار super decisions اولویت بندی این عوامل انجام شد. در پایان با توجه به نتایج به دست آمده، استراتژی هایی در جهت افزایش رقابت پذیری در خوشه صنایع شیلاتی چابهار پیشنهاد شده است.
https://jims.atu.ac.ir/article_4569_c9c0e484cc4aa0ba375d43f164cd8b22.pdf
2012-03-27
115
139
خوشه صنعتی
رقابت پذیری
فرایند تحلیل شبکه ای
حبیب اله
سالارزهی
1
استادیار دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران
LEAD_AUTHOR
جاسم
دژکام
2
کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی دانشگاه سیستان و بلوچستان
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
عوامل موثر بر انتخاب بازارهای هدف صادراتی صنعت برق ایران
یکی از کلیدی ترین موضوعات بازاریابی بین المللی، انتخاب بازار هدف صادراتی است که اولین مرحله در فرایند بین المللی شدن شرکتها می باشد. در این مقاله عوامل موثر بر انتخاب بازارهای هدف صادراتی صنعت برق ایران معرفی شده اند. عوامل تاثیر گذار در شش بعد اصلی شامل عوامل سیاسی، پتانسیل بازار، اقتصادی، فرهنگی، زیرساختی و قانونی تقسیم بندی و از دیدگاه مدیران صادر کننده محصولات صنعت برق ایران بررسی و اولویت بندی شده اند. مدیران صادر کننده محصولات صنعت برق ایران جامعه آماری تحقیق حاضر را تشکیل داده اند. همچنین از شاخص میانگین جهت تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شده است. در نتیجه پژوهش انجام شده، پتانسیل بازار به عنوان مهمترین بعد در انتخاب بازارهای هدف شناخته شد. پس از آن به ترتیب ابعاد، قانونی، سیاسی، زیر ساختی و اقتصادی موثرترین ابعاد بوده و نهایتاً فرهنگ به عنوان بعد بی اهمیت در انتخاب بازارهای هدف صادراتی صنعت برق ایران شناخته شدند.
https://jims.atu.ac.ir/article_4570_190ee79232a679a95131e91d26f74e9a.pdf
2012-03-27
141
160
فرایند بین المللی شدن
صادرات
بازاریابی بین المللی
بازار هدف
انتخاب بازار بین المللی
زهره
دهدشتی شاهرخ
z.dehdashti33@gmail.com
1
استادیار مدیریت بازرگانی، دانشگاه علامه طباطبایی
LEAD_AUTHOR
حسین
جعفری
2
دانشجوی مدیریت بازرگانی دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
داده کاوی حوادث شغلی در صنعت ساختمان مورد کاوی در یک سازمان پروژه محور
مقاله حاضر سعی در استفاده کاربردی از دانش داده کاوی به عنوان یک ابزار تحلیلی برای یافتن الگوهای رخداد حادثه از میان 1845 مورد حادثه و شبه حادثه ثبت شده در بانک اطلاعاتی حوادث شغلی یکی از سازمان های بزرگ پروژه محور کشور طی سالهای 1381 تا 1387 دارد. ماموریت سازمان مورد مطالعه اجرای پروژه های مرتبط با صنعت ساختمان در نقاط مختلف ایران و جهان می باشد. گستردگی جغرافیایی سایتها و آمار بالای حوادث و شبه حوادث، از ویژگی های سازمان مورد مطالعه است. در این تحقیق با استخراج 31 مورد قانون وابستگی قابل پیگیری از رکوردهای ثبت شده، مدلهایی برای پیش بینی و جلوگیری از رخداد حوادث پیشنهاد شده است. در استخراج قوانین، حداقل مقدار شاخصهای اطمینان، حمایت و صعود به ترتیب در سطوح 73% ، 5%، و 1 می باشند.
https://jims.atu.ac.ir/article_4571_837b613eca3d7f97eb1bf5e25977c50c.pdf
2012-03-27
161
182
داده کاوی
حوادث شغلی
سازمان پروژه محور
صنعت ساختمان
قوانین وابستگی
ساویز
محمد نبی
1
کارشناس ارشد مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تهران
LEAD_AUTHOR
سینا
محمد نبی
2
کارشناس ارشد مدیریت دولتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران
AUTHOR