دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت صنعتی
2251-8029
2476-602X
12
34
2014
09
23
طراحی مدل برنامه ریزی تولید چندمحصولی در زنجیره تأمین براساس رویکرد برنامهریزی آرمانی (مطالعهی موردی: گروه صنعتی برنز)
1
17
FA
عادل
آذر
0000-0003-2123-7579
استاد گروه مدیریت، دانشگاه تربیت مدرس
azara@modares.ac.ir
اکرم السادات
حسینی
کارشناس ارشد مدیریت صنعتی، دانشگاه تربیت مدرس
hosseini.3171@gmail.com
<em>امروزه سازمان</em><em></em><em>ها با تغییر مداوم نیاز مشتریان و وجود رقابت</em><em></em><em>های شدید در سطح جهانی، باچالش</em><em></em><em>های متعددی مواجه شده</em><em></em><em>اند. هدف مدیریت زنجیره عرضه، بهینه</em><em></em><em>سازی کلیه تصمیماتی است که در طول این زنجیره اعم از عرضه</em><em></em><em>کنندگان مواد اولیه، خطوط تولید، انبار محصول نهایی و مشتریان به وقوع می</em><em></em><em>پیوندد. هدف این تحقیق، طراحی و ارائه</em><em></em><em>ی مدل برنامه</em><em></em><em>ریزی ریاضی تولید برای چند محصول در زنجیره عرضه گروه صنعتی برنز است. مدل ارائه شده در این تحقیق، مدل برنامه</em><em></em><em>ریزی خطی آرمانی است که بر حداقل کردن هزینه</em><em></em><em>های لجستیک و هزینه دیرکرد تحویل محصول به مشتری و حداکثر کردن درآمد فروش تمرکز دارد. همچنین وزن آرمانها براساس مقایسات زوجی توسط خبرگان تعیین گردید. این مدل ریاضی 4 آرمان، 188 محدودیت و 510 متغیر دارد. مدل طراحی</em><em>شده در این تحقیق، با جمع</em><em></em><em>آوری اطلاعات از گروه صنعتی برنز حل گردید و جواب</em><em> بهینه به دست آمد. پس از مقایسه جواب</em><em></em><em>های حاصل از حل مدل با وضع موجود، کارایی مدل با استفاده از نظر خبرگان در مورد مطالعه تایید شد. </em>
: مدیریت زنجیره تأمین,برنامهریزی تولید چند محصولی,برنامهریزی آرمانی,کانبان
https://jims.atu.ac.ir/article_698.html
https://jims.atu.ac.ir/article_698_97cc99af7964b413b7ddcda6b770af10.pdf
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت صنعتی
2251-8029
2476-602X
12
34
2014
09
23
ارائه مدلی برای ارزیابی ریسکهای زنجیره تامین با استفاده از تکنیکهای تصمیمگیری چند شاخصه
19
40
FA
محمد
حیاتی
استادیار گروه مهندسی معدن، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران
mohammad_hayaty@yahoo.com
محمد
عطایی
استاد گروه مهندسی معدن، دانشگاه صنعتی شاهرود، شاهرود، ایران
رضا
خالو کاکایی
استاد گروه مهندسی معدن، دانشگاه صنعتی شاهرود، شاهرود، ایران
احمد رضا
صیادی
دانشیار گروه مهندسی معدن، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
<em>مدیریت زنجیره تامین، فرآیند برنامه ریزی، اجرا و کنترل کار آمد جریان مواد اولیه، موجودیهای در جریان ساخت، محصولات نهایی و همچنین جریان اطلاعات مرتبط با آن از نقطه اولیه تا نقطه مصرف میباشد </em><em>و لذا تمامی فعالیتهای سازمان، شرکت و ... را تحت تاثیر قرار میدهد، از این رو توجه به فرصتها و تهدیدهای موجود در عرصه صنعت و تجارت و ارزیابی توان صنایع و شرکتها در رویارویی با عدم قطعیتها و ریسکهای موجود ضروری بوده و مدیریت ریسکهای زنجیره تامین بسیار حائز اهمیت میباشد. </em><em>در این تحقیق ضمن ارائه یک مدل جامع و سلسله مراتبی،</em> <em>با تکیه بر روش ساختار شکست ریسک، پرسشنامه جامعی از ریسکهای اصلی زنجیره تامین تهیه شده و بر اساس آن این ریسکها در بحث زنجیره تامین فولاد و در شرکت ذوب آهن اصفهان با استفاده از روشهای شباهت به گزینه ایدهآل، مجموع وزین ساده و تسلط تقریبی ارزیابی و رتبهبندی شده است. در ادامه ضمن محاسبه ضریب همبستگی اسپیرمن جهت تشخیص هم گرایی رتبههای حاصل از روشهای مذکور رتبهبندی نهایی عوامل ریسک زنجیره تأمین صنعت فولاد با استفاده از روش میانگین به دست آمد و ریسکهای مربوط به فرایند تامین و تامین کننده بهعنوان بحرانیترین ریسکها شناخته شدند.</em>
ارزیابی ریسک,ساختار شکست ریسک,زنجیره تامین,فولاد,شرکت ذوب آهن اصفهان,تصمیمگیری چند شاخصه
https://jims.atu.ac.ir/article_701.html
https://jims.atu.ac.ir/article_701_b59cab78f409d479b94be1830351754e.pdf
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت صنعتی
2251-8029
2476-602X
12
34
2014
09
23
برنامهریزی حرکت قطارهای برونشهری با در نظرگرفتن توقفات-اضطراری و مسیرهای متقاطع با استفاده از الگوریتم شبیهسازی تبرید
41
88
FA
حسن
جوانشیر
استادیار، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب، دانشکده مهندسی صنایع، تهران، ایران
سید محمد علی
خاتمی فیروزآبادی
0000-0003-0903-6184
دانشیار گروه مدیریت صنعتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
a.khatami@atu.ac.ir
شیلا سادات
فاطمی
دانش آموخته کارشناسی ارشد مهندسی صنایع، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب، تهران، ایران
sheilafatemi@gmail.com
<em>هدف از این مقاله، یافتن برنامهریزی بهینه حرکت قطارها در مسیرهای تک ریلی به منظور کمینه کردن تاخیرات و هزینههای مرتبط با آن است. در این پژوهش دو مسیر تک خطه متقاطع در نظر گرفته شده است که هر مسیر شامل تعداد مشخصی ایستگاه و بلوک است. همچنین قطارها در صورت رسیدن به برخی ایستگاهها در بازه زمانی مشخصی توقف میکنند. این مساله جزء مسائل برنامهریزی عددصحیح مختلط است که حل آن به دلیل تعداد زیاد متغییرها و محدودیتهای در نظر گرفته شده، با استفاده از روشهای حل دقیق، بسیار زمان بربوده و از دسته مسائل </em>NP-Hard<em> محسوب میشود. به منظور نشان دادن کارایی مدل، مدل در سایز کوچک با استفاده از روش دقیق شاخه و کران توسط نرم افزار </em>LINGO<em> و الگوریتم شبیه سازی تبرید حل گردیده و نتایج مقایسه شده اند که نشان دهنده کارایی مطلوب مدل و روش حل فراابتکاری ارائه شده است</em>
: برنامهریزی حرکت قطار,تقاطع,توقف اضطراری,الگوریتم شبیه-سازی تبرید
https://jims.atu.ac.ir/article_703.html
https://jims.atu.ac.ir/article_703_2d57e8235fe5d7f6e5a5b285c72b7c35.pdf
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت صنعتی
2251-8029
2476-602X
12
34
2014
09
23
یک مدل برنامهریزی دو هدفه برای یک سیستم تولید- توزیع یکپارچه و حل با استفاده از الگوریتم ژنتیک رتبهای
63
88
FA
ساسان
خلیفه زاده
باشگاه پژوهشگران جوان، کرج، ایران
مهدی
سیف برقی
دانشیار دانشگاه الزهرا، دانشکده فنی و مهندسی، تهران، ایران
m.seifbarghy@alzahra.ac.ir
<em>هدف این مقاله، ارایه یک سیستم تولید- توزیع یکپارچه با مراکز تولید و مراکز توزیع چندگانه در حالت مجاز بودن کمبود است. برای جابجایی محصولات، چند نوع سیستم حمل با قابلیت اطمینان متفاوت در نظر گرفته شده است. مدل پیشنهادی، یک مدل عدد صحیح ترکیبیاتی دو هدفه است. تابع هدف اول، کمینه سازی هزینه سیستم و تابع هدف دوم بیشینه سازی قابلیت اطمینان در حمل و نقل محصولات است. در مدل پیشنهادی، با افزایش اندازه مسائل، زمان حل بسیار افزایش یافته و روش های دقیق در یک زمان معقول، جواب موجهی ارایه نداده اند، به همین دلیل از الگوریتم های فراابتکاری استفاده می شود. در این مقاله، یک الگوریتم ابتکاری بر پایه الگوریتم ژنتیک بنام الگوریتم ژنتیک رتبه ای ارایه شده است. در این روش چند نوع عملگر تقاطع استفاده می شود و پس از بکارگیری آن ها در حل مدل، آن ها از جمعیتی به جمعیت دیگر رتبه بندی می شوند و عملگرهای بهتر، شانس بیشتری در ایجاد جواب های جمعیت بعد دارند. این دو الگوریتم در حل مدل پیشنهادی استفاده شده و نتایج بدست آمده نشان می دهد که الگوریتم ژنتیک رتبه ای نسبت به الگوریتم ژنتیک کلاسیک به خصوص در مثال های بزرگ به جواب های بهتری می رسد</em>
زنجیره تأمین,مجاز بودن کمبود,قابلیت اطمینان,الگوریتم ژنتیک رتبهای
https://jims.atu.ac.ir/article_704.html
https://jims.atu.ac.ir/article_704_10150e2dd1bcf942f0d4890bb0981346.pdf
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت صنعتی
2251-8029
2476-602X
12
34
2014
09
23
بهینه سازی قابلیت اطمینان سیستمی با زیرسیستمهای k-out-of-n با در نظر گرفتن هزینهای برای کاهش نرخ خرابی شده
89
105
FA
مانی
شریفی
استادیار، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قزوین، دانشکده مهندسی صنایع و مکانیک، قزوین،ایران
m.sharifi@qiau.ac.ir
کامران
دشتی ملجلائی
دانشجوی کارشناسی ارشد ، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قزوین، دانشکده مهندسی صنایع و مکانیک، قزوین،ایران
<em>در این مقاله مدل جدیدی برای مسئله تخصیص افزونگی با ساختار سری- موازی و زیر سیستم</em><em>های</em> <em>k-out-of-n</em> <em>با در نظر گرفتن هزینه</em><em>ای جهت کاهش نرخ خرابی ارائه شده که در آن دو سیاست افزونگی آماده به کار سرد و فعال به عنوان متغیر تصمیم برای هر یک از زیر سیستم ها در نظر گرفته شده است. هدف از حل مدل ارائه شده، تعیین سیاست افزونگی، نوع و تعداد اجزاء مازاد تخصیص یافته و نیزضریب کاهش نرخ خرابی هر زیر سیستم برای حداکثر کردن قابلیت اطمینان کل سیستم تحت محدودیت</em><em>های هزینه و وزن می باشد. ازآنجایی که</em> <em>مسئله تخصیص افزونگی در رسته مسائل</em><em>NP-hard </em> <em>قرار می</em><em>گیرد از یک الگوریتم فرا ابتکاری به نام الگوریتم ژنتیک (</em><em>GA</em><em>) برای حل مدل استفاده شده و به منظور تنظیم پارامترهای موثر بر این الگوریتم روش سطح پاسخ (</em><em>RSM</em><em>) به کار گرفته شده است. در انتها نتایج ارائه شده و مورد تحلیل قرار گرفته است.</em>
مسئله تخصیص افزونگی,زیرسیستم k-out-of-n,هزینه کاهش نرخ خرابی,سیاست افزونگی,الگوریتم GA
https://jims.atu.ac.ir/article_705.html
https://jims.atu.ac.ir/article_705_d0140c3601a5764818be5cf98e4e981a.pdf
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت صنعتی
2251-8029
2476-602X
12
34
2014
09
23
ارزیابی روابط علی میان شاخصهای مدل تعالی H3SE در صنعت پتروشیمی
107
132
FA
احمدرضا
قاسمی
استادیار پردیس فارابی(قم) دانشگاه تهران
ghasemiahmad@ut.ac.ir
عزت اله
اصغریزاده
دانشیار دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
<em>بهداشت، ایمنی و مدیریت زیستمحیطی(</em><em>HSE</em><em>) ازجمله الزامات و ضرورتهای صنایع پرخطر محسوب میشود. این پژوهش درصدد تبیین شاخصهای دخیل در تعالی پایدار در صنایع پرخطر است. یکی از نکات مؤثر در مدلهای تعالی، ارزیابی رابطه علی میان شاخصهای توانمندساز و نتایج است که پژوهش حاضر درصدد بررسی این روابط علی در سطح صنعت پتروشیمی است. بر پایه مدل اعتلای پایدار(تعالی </em><em>H3SE</em><em>) در صنایع پتروشیمی، نویسندگان به بررسی رابطه علی میان پنج توانمندساز(رهبری، خطمشیها و راهبردها، کارکنان، منابع و فرایندها) و نتایج(بهداشتی-ارگونومیکی، کارکنان، پیمانکاران، مشتریان، ایمنی- امنیتی، اجتماعی-فرهنگی و نتایج کلیدی عملکرد) پرداختند. برای بررسی روابط علی در این پژوهش از دو تکنیک مدل معادلات ساختاریافته خطی(</em><em>PLS</em><em>) و </em><em>DEMATEL</em><em> بهرهگیری شده است. بدین منظور پرسشنامهای در میان متخصصین </em>H3SE<em> صنعت پتروشیمی کشور توزیع شد، و از این رهگذر رابطه میان شاخصها بهوسیله ابزارهای پیشگفته مورد ارزیابی قرار گرفت. همچنین با تکنیک </em><em>DEMATEL</em><em> و </em> <em>PLS</em><em> شاخص تأثیرگذاری و با استفاده از ضرایب تعیین درجه تأثیرپذیری کل شاخصها مورد ارزیابی قرار گرفت. هرچند ارزیابی روابط علی میان شاخصها تأثیر به سزایی در تبیین مدلهای تعالی داراست، به نظر میرسد تسری این دیدگاه از رویکردی ایستا به پویا به درک هرچه بیشتر تعاملات رخداده درگذر زمان کمک شایانی نماید. </em>
صنعت پتروشیمی,تعالی عملکردH3SE,تحلیل علی,PLS,DEMATEL
https://jims.atu.ac.ir/article_707.html
https://jims.atu.ac.ir/article_707_81dda843b4b814eba5ab85ba402cd51c.pdf
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت صنعتی
2251-8029
2476-602X
12
34
2014
09
23
ترسیم نقشه استراتژی در کارت امتیازی متوازن با استفاده از روش دیمتل
133
155
FA
مجتبی
اکبریان
* دانشجوی دکتری مهندسی صنایع دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
mojtabaakbaryan@gmail.com
سید اسماعیل
نجفی
** استادیار،مهندسی صنایع، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
najafi1515@yahoo.com
<em>مهمترین موضوع در اجرای استراتژیها به روش کارت امتیازی متوازن، ترسیم نقشه استراتژی برای مشخص نمودن ارتباط علت و معلولی میان اهداف استراتژیک می باشد. در فضای تجربی سازمانها، ترسیم نقشه استراتژیک بصورت شهودی در روش ارزیابی متوازن انجام میشود و با این روش ارتباط بین اهداف استراتژیک در لایه های مختلف کاملا واضح و روشن نیست و مشخص نیست که کدام اهداف استراتژیک با هم ارتباط دارند و کدامیک از شاخصهای کلیدی عملکرد مربوط به اهداف استراتژیک تاثیر گذار بر دیگر شاخصها هستند .</em> <em> لذا نیاز به ارائه روشی قضاوتی بر پایه ریاضیات برای ترسیم نقشه استراتژی مبرم می باشد. در این پژوهش پس از استخراج اهداف استراتژیک شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران و تقسیم آنها در چهار وجه کارت امتیازی متوازن و تعریف شاخصهای کلیدی عملکرد برای اهداف استراتژیک، ارتباط علت و معلولی میان اهداف استراتژیک با استفاده از روش دیمتل ترسیم میگردد. سپس ارتباط میان شاخصهای کلیدی عملکردی پیشرو که بدون تاخیر زمانی و شاخصهای کلیدی عملکردی پسرو که با تاخیر زمانی به وقوع میپیوندد، مشخص میشود.</em> <em>با مشخص شدن ارتباط میان شاخصهای کلیدی عملکرد پیشرو و پسرو، در صورت وجود ضعف هر یک از شاخصهای پسرو اهداف استراتژیک، با تقویت شاخصهای کلیدی پیشرو مربوطه، نارسایی به صورت ریشه ای مرتفع میگردد.</em>
کارت امتیازی متوازن,روش دیمتل,اهداف استراتژیک,شاخصهای کلیدی عملکرد پسرو و پیشرو
https://jims.atu.ac.ir/article_712.html
https://jims.atu.ac.ir/article_712_025e85cc72cb28ef75b320a9240af6c4.pdf