دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت صنعتی
2251-8029
2476-602X
9
25
2012
06
21
تأثیر ابعاد زنجیره تأمین یکپارچه بر توانمندیهای رقابتی در صنایع غذایی و آشامیدنی شهر مشهد
1
26
FA
شمس الدین
ناظمی
دانشیار دانشکده علوم اداری و اقتصادی دانشگاه فردوسی مشهد
فاطمه
خریدار
دانش آموخته مدیریت صنعتی دانشگاه فردوسی مشهد
<br />این مقاله تأثیر ابعاد زنجیره تأمین یکپارچه را بر توانمندیهای رقابتی مورد<br />بررسی قرار میدهد. برای دستیابی به این هدف، رابطه بین ابعاد زنجیره تأمین<br />یکپارچه )یکپارچگی داخلی و یکپارچگی خارجی( و توانمندیهای رقابتی )هزینه،<br />کیفیت، تحویل، نوآوری محصول( با استفاده از یک مدل مفهومی مورد مطالعه قرار<br />گرفتهاست. دادهها از مدیران 44 شرکت متوسط و بزرگ صنایع غذایی و آشامیدنی<br />فعال در مراکز صنعتی مشهد، به روش پیمایشی جمعآوری شدهاست. در این<br />و رویه هالاند به Smart pls پژوهش از روش حداقل مربعات جزئی توسط نرم افزار<br />منظور بررسی مدلهای اندازهگیری و ساختاری استفاده شدهاست. نتایج نشان<br />می دهد که یکپارچگی داخلی پیشنیازی برای یکپارچگی خارجی میباشد. مطالعه<br />همچنین نشان میدهد که یکپارچگی داخلی و یکپارچگی خارجی تأثیر مثبتی روی
بهبود توانمندیهای رقابتی شرکت دارند. قابل ذکر است که یکپارچگی داخلی<br />توانمندیهای رقابتی را از طریق یکپارچگی خارجی نیز، بهبود میدهد.<br /><br />
زنجیره تأمین یکپارچه,یکپارچگی داخلی,یکپارچگی خارجی,توانمندیهای رقابتی
https://jims.atu.ac.ir/article_2007.html
https://jims.atu.ac.ir/article_2007_12c126e4431692314b72429691768823.pdf
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت صنعتی
2251-8029
2476-602X
9
25
2012
06
21
چارچوبی برای تصمیم برون سپاری راهبردی
27
50
FA
لعیا
الفت
دانشیار گروه مدیریت صنعتی دانشگاه علامه طباطبایی
مسعود
براتی
0000-0002-7994-5191
دانشجوی دکتری مدیریت تولید و عملیات دانشگاه علامه طباطبایی
barati_masoud@yahoo.com
محمد رضا
ولدی
کارشناس برنامه ریزی استراتژیک ایران خودرو
تصمیم گیری در مورد برون سپاری بخشی از زنجیره ارزش سازمان، یکی از<br />مهمترین تصمیماتی است که شرکت های کنونی با آن مواجهند. تحقیقات نشان<br />می دهد که این تصمیم به ندرت در یک چشم انداز کاملاً راهبردی اتفاق می افتد و<br />بیشتر شرکت ها صرفاً در جستجوی کاهش هزینه های کوتاه مدت هستند. با این<br />وجود، مطالعات اندکی بویژه در داخل کشور در خصوص چگونگی اخذ صحیح<br />تصمیم برون سپاری انجام شده است. در این مقاله، چارچوبی شامل 5 معیار تصمیم،<br />03 سناریو و 8 راهبرد ارائه شده است که بر آن اساس می توان در مورد انتخاب<br />راهبرد مناسب تامین عناصر زنجیره ارزش یک شرکت تولیدی تصمیم گیری نمود.
این چارچوب، برای 00 مجموعه تولیدی بدنه خودرو سمند مورد استفاده قرار گرفته<br />برای 62 » توسعه تامین کنندگان و برون سپاری « و نتیجه ی حاصل، بیانگر راهبرد<br />برون سپاری « ، برای 5 مجموعه » تامین داخلی و توسعه تامین کنندگان « ، مجموعه<br />هر کدام برای یک مجموعه، بوده است. » ایجاد واحد مستقل ضمیمه « و » بخش
برون سپاری,تامین داخلی,زنجیره ارزش,تصمیمگیری,راهبرد
https://jims.atu.ac.ir/article_2008.html
https://jims.atu.ac.ir/article_2008_212a8188f02c1fcb20f67bafdd76d010.pdf
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت صنعتی
2251-8029
2476-602X
9
25
2012
06
21
بررسی شکاف های پیاده سازی سیستم های مدیریت دانش با استفاده از تکنیک آنالیز فاصله
51
84
FA
محمد جعفر
تارخ
انشیار دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی، تهران
رحمت
میرزایی سروکلائی
دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی فناوری اطلاعات، دانشگاه شیراز
نغمه
الوندی
دانشجوی کارشناس ارشد مهندسی فناوری اطلاعات دانشگاه شیراز
naghme.alvandi@yahoo.com
در این تحقیق، ابتدا با مطالعه منابع مختلف شکافهای پیادهسازی سیستمهای<br />مدیریت دانش شناسایی شدهاند. بهمنظور بررسی شکافهای مدیریت دانش در<br />شرکت ایران خودرو از چارچوب ارائه شده توسط لین و تی سنگ به عنوان پایه<br />تحقیق استفاده شده است. پس از آن با استفاده از آزمونهای آماری و بکارگیری<br />نرم افزار اس پی اس اس وضعیت این شکافها در نمونه انتخابی مورد بررسی قرار<br />گرفت تا از این طریق تعیین گردد شرکت جهت پیادهسازی سیستم مدیریت دانش<br />خود با کدامیک از این شکافها روبرو است و در حال حاضر این شکافها در
شرکت دارای چه وضعیتی هستند و در جهت رفع کدامیک از آنها باید سریعتر اقدام<br />نمود. نتایج بدست آمده نشان میدهد که تمامی شکافهای مورد بررسی چارچوب<br />در شرکت نیز به چشم میخورد و در تمامی موارد وضعیت شکافها متوسط و رو<br />به ضعیف ارزیابی شده است که باید پیش از پیادهسازی این سیستم در جهت<br />برطرف نمودن آنها اقدام نمود.
سیستم مدیریت دانش,مهندسی دانش,تحلیل شکاف,شکافهای
مدیریت دانش
https://jims.atu.ac.ir/article_2009.html
https://jims.atu.ac.ir/article_2009_321bf2d262701f4793d4697c9c37e7aa.pdf
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت صنعتی
2251-8029
2476-602X
9
25
2012
06
21
طبقه بندی متقاضیان تسهیلات اعتباری بانکی با استفاده از داده کاوی و منطق فازی
85
107
FA
محمد تقی
تقوی فرد
0000-0002-4212-2079
استادیار، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی تهران
dr.taghavifard@gmail.com
احمد
نادعلی
کارشناسی ارشد مدیریت فناوری اطلاعات، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
در این پژوهش، هدف، بهره گیری از ابزارهای داده کاوی و منطق فازی برای<br />طبقه بندی مشتریان تسهیلات اعتباری می باشد به طوریکه ابهامات و عدم قطعیت را<br />در خصوص طبقات مشتریان و نیز متغیرهای تاثیر گذار در رفتار آنها را پوشش دهد.<br />روش کار بدین شکل می باشد که طبق یک فرایند استاندارد داده کاوی، داده های<br />مشتریان سابق بانک سامان جمع آوری و پالایش شده و سپس طبقات و متغیرهایی<br />که قابلیت فازی کردن داشتند، طبق نظر کارشناسان بانک و با توجه به اصطلاحات<br />کلامی آنها برای این متغیرها، فازی شده و با استفاده از تکنیک درخت تصمیم<br />فازی، داده های نهایی مدلسازی گردیدند. همچنین داده های غیر فازی نیز با چند<br />الگوریتم دیگر مدلسازی شدند. نتیجه حاصل شده نشان داد که درخت تصمیم فازی<br />نتایج بهتری را به لحاظ دقت تفکیک مشتریان نسبت به درختهای سنتی، شبکه های
عصبی و روش های آماری از قبیل رگرسیون لجستیک و شبکه های بیزین دارد؛ ولی<br />نسبت به مدل های درخت ژنتیکی و ماشین بردار پشتیبان دقت کمتری دارد. از طرفی<br />تکنیک درخت تصمیم فازی نسبت به عملکرد پیش بینی کارشناسان اعتبارسنج<br />بانک نیز قدرت پیش بینی بهتری حاصل نموده است.
امتیازدهی اعتباری,طبقه بندی,داده کاوی,منطق فازی,درخت
تصمیم فازی
https://jims.atu.ac.ir/article_2010.html
https://jims.atu.ac.ir/article_2010_74b3956da8bb8e27a7e7f763b2b9b1da.pdf
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت صنعتی
2251-8029
2476-602X
9
25
2012
06
21
بررسی رابطه بین تواناسازندههای مدیریت دانش و پاسخگویی در صنعت کاشی و سرامیک ایران: پژوهش آمیخته اکتشافی
109
132
FA
غلامرضا
خوش سیما
مدرس دانشگاه، گروه مدیریت صنعتی دانشگاه ولی عصر رفسنجان
علی
مهرابی
0000-0002-7734-6013
استادیار دانشکده مدیریت دانشگاه شهید چمران
a.mehrabi@scu.ac.ir
حمید
مهرابی
مدرس دانشگاه گروه مدیریت صنعتی دانشگاه ولی عصر رفسنجان
فاطمه
شیروانی
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی دانشگاه مازندران
محبوبه
کاظمی
مدرس دانشگاه گروه مدیریت صنعتی دانشگاه ولی عصر رفسنجان
در این تحقیق از طرحهای تحقیق آمیخته اکتشافی استفاده شده است و در دو<br />مرحله صورت گرفت. در مرحله اول دو پرسشنامه طراحی گردید. بر اساس مدلی<br />که در دانشگاه کمبریج ارائه گردیده بود، به بررسی و تحلیل پاسخگویی شرکت<br />الماس کویر و گروه صنعتی احسان به صورت مطالعه موردی تطبیقی نظری<br />پرداخته شد. براساس نتایج مطالعه موردی تطبیقی نظری پرسشنامهای جهت تعیین
میزان پاسخگویی شرکتهای فعال در صنعت کاشی و سرامیک ایران طراحی<br />گردید. همزمان بر مبنای مطالعات اولیه در زمینه تواناسازندههای مدیریت دانش،<br />پرسشنامه ای برای آن طراحی گردید. در مرحله دوم دو پرسشنامه توزیع گردید و<br />پس از گردآوری به تجزیه و تحلیل دادهها پرداخته شد. در این مرحله ابتدا با استفاده<br />از تجزیه و تحلیل عاملی تاییدی پرسشنامه تواناسازندههای مدیریت دانش مورد تایید<br />قرار گرفت. سپس به بررسی تاثیر تواناسازندههای مدیریت دانش بر پاسخگویی<br />سازمانها با استفاده از تجزیه و تحلیل تشخیصی پرداخته شد. پاسخگویی<br />درسیستم های تولیدی به توانایی یک سیستم تولیدی در دستیابی به اهداف عملیاتی<br />با وجود آشفتگیهای داخلی و خارجی گفته میشود. نتایج نشان میدهد که<br />زیرساختارهای مدیریت دانش نسبت به افراد، استراتژی و فرایندها بر پاسخگویی<br />تاثیر بیشتری دارد
آشفتگیها,توانمندیها,مطالعات موردی تطبیق نظری,تجزیه و
تحلیل عاملی تاییدی,تجزیه و تحلیل تشخیصی
https://jims.atu.ac.ir/article_2011.html
https://jims.atu.ac.ir/article_2011_b0421861d06be838bfdd5779e6205309.pdf
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت صنعتی
2251-8029
2476-602X
9
25
2012
06
21
شاخص تمرکز بازار صنعت و بازده سهام شرکتهای تولیدی
133
159
FA
فرزین
رضایی
استادیار حسابداری دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین
هادی
حقیق
کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی گرایش مالی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین
هدف اصلی این مقاله، بررسی رابطه بین نسبت تمرکز بازار و بازده سهام و ارایه<br />مدلی برای بیان این رابطه می باشد. داده های پژوهشی مدل تحقیق متشکل از<br />متغیرهای مستقل شاخص تمرکز بازار )صنعت(، ارزش بازار، نسبت ارزش دفتری به<br />ارزش بازار، اهرم مالی، بازده سهام یک دوره قبل و بتای پرتفوی صنعت و همچنین<br />بازده سهام دوره جاری به عنوان متغیر وابسته می باشند. با توجه به این که شاخص<br />تمرکز بازار متغیری صنعتی می باشد لذا در این تحقیق همه متغیرهای مستقل و وابسته<br />در سطح صنعت تبیین و محاسبه شده اند. بدین منظور بعد از بررسی گروه های<br />صنعتی بورس اوراق بهادار تهران، تعداد 13 گروه فرعی فعال صنعتی به عنوان<br />پرتفوی در نظر گرفته و مقادیر متغیرهای مستقل و وابسته فوق الذکر در قلمرو زمانی<br />سال 3131 تا پایان سال 3131 مورد محاسبه و آزمون های لازم قرار گرفت. برای<br />بررسی صحت فرضیه های تحقیق، از رهیافت اقتصادسنجی پانل دیتا با اثرات ثابت به
)GLS( روش حداقل مربعات تعمیم یافته استفاده شده است.نتایج پژوهش حاکی از <br />آن است که بین متغیرهای ضریب تمرکز بازار، ارزش بازار صنعت، نسبت ارزش<br />دفتری به ارزش بازار و بتای صنعت با بازده سهام سالانه رابطه معنی داری وجود<br />دارد. بین متغیرهای مستقل اهرم مالی و متغیر تأخیری بازده سهام یک سال قبل با<br />بازده سهام رابطه معنی داری مشاهده نشد
شاخص تمرکز هرفیندال هیرشمن 3,ساختار بازار محصول 2,بازده
سهام سالانه 1,اندازه صنعت 4,ریسک
https://jims.atu.ac.ir/article_2012.html
https://jims.atu.ac.ir/article_2012_650e728925b74c568f6ec7e40fcbee47.pdf
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت صنعتی
2251-8029
2476-602X
9
25
2012
06
21
معرفی یک روش ویکور توسعه یافته برای رتبه بندی اعتباری مشتریان بانک ها
161
179
FA
مصطفی
اختیاری
کارشناسی ارشد مهندسی صنایع دانشگاه آزاد قزوین
:mekhtiari@sdu.ac.ir)
امروزه بسیاری از بانک های داخلی کشور نوعی ریسک اعتباری را تجربه<br />می کنند که از پیامدهای آن می توان افزایش مطالبات معوق بانک هاو مشکل عدم<br />بازپرداخت وام های بانک مرکزی را برشمرد. بنابراین استقرار یک سیستم مدیریت<br />اعتباری یکی از C ریسک اعتباری لازم و ضروری به نظر می رسد. سیستم معتبر پنج<br />سیستم های رتبه بندی مشتریان است که می تواند برای مدیریت ریسک اعتباری در<br />نظر گرفته شود. از سوی دیگر وجود یک ابزار مناسب نیز برای استقرار این سیستم<br />لازم است. روش ویکور یکی از ابزارهای کارآمد برای رتبه بندی گزینه های ممکن<br />است که می تواند برای رتبه بندی اعتباری مشتریان مورد استفاده قرار گیرد. در این<br />مقاله یک روش ویکور توسعه یافته پیشنهاد خواهد شد که می تواند در فرایند<br />تصمیم گیری مقادیر بهینه اوزان اهمیت شاخص هارا ارائه نماید. برای تشریح روش<br />پیشنهادی یک مثال عددی درباره مسأله رتبه بندی اعتباری مشتریان بانک هاارائه وبهترین گزینه موجود برای اعطای تسهیلات تعیین خواهد شد
تصمیم گیری چند شاخصه,روش ویکور,رتبه بندی اعتباری,اعتباری C سیستم پنج
https://jims.atu.ac.ir/article_2013.html
https://jims.atu.ac.ir/article_2013_cbce513c868872d57d8ab0dbcf32d94b.pdf
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت صنعتی
2251-8029
2476-602X
9
25
2012
06
21
امکان سنجی فرصت های سرمایه گذاری صنعت گردشگری مطالعه موردی: شهرک تفریحی توریستی طارم استان زنجان
189
214
FA
اکبر
پورفرج
استادیار گروه مدیریت جهانگردی دانشگاه علامه طباطبایی
مهرداد
کرمی
دانشجوی کارشناسی ارشد برنامه ریزی توسعه منطقه ای دانشگاه علامه طباطبایی
زهرا
نکویی
کارشناسی ارشد برنامه ریزی گردشگری دانشگاه علامه طباطبایی
زهرا
طالب بیدختی
کارشناسی ارشد مهندسی کشاورزی دانشگاه تهران
نقش و اهمیت سرمایه گذاری در فرآیند رشد و توسعه اقتصادی جوامع در اکثر<br />نظریات رشد و توسعه اقتصادی مورد تأکید قرار گرفته است. با توجه به کمبود منابع<br />سرمایه گذاری و ضرورت تخصیص بهینه این منابع جهت تحریک رشد اقتصادی،<br />لازم است مزیتهای نسبی یک کشور در زمینه تخصیص منابع سرمایه گذاری، به<br />درستی شناسایی شده و با هدایت منابع سرمایه گذاری به مولدترین و کارآمدترین<br />بخشها زمینه استفاده کارآمد از منابع محدود در جهت تسریع رشد اقتصادی فراهم
گردد. با توجه به این امر استفاده از روش های علمی اقتصاد مهندسی و ارزیابی<br />اقتصادی طرح ها به منظور ارزیابی اقتصادی و مالی طرح های سرمایه گذاری بسیار<br />ضروری به نظر می رسد. این مطالعه توصیفی تحلیلی و از نوع کاربردی است که در<br />آن به منظور سرمایه گذاری در شهرک تفریحی توریستی بین المللی طارم واقع در<br />استان زنجان، با استفاده از معیار های مختلف ارزیابی مالی و اقتصادی و بهره گیری<br />مدل کامپیوتری برای تجزیه و تحلیل امکان سنجی و ( Comfar از نرم افزار<br />گزارش گیری( به ارزیابی شاخص های اقتصادی پرداخته شده است. نتایج این تحقیق<br />نشان می دهد که اجرای طرح شهرک تفریحی توریستی طارم از نظر شاخص های<br />ارزیابی مالی و اقتصادی دارای توجیه نیست
گردشگری,فرصتهای سرمایه گذاری,متغیرهای اقتصادی,شهرک
توریستی طارم
https://jims.atu.ac.ir/article_2018.html
https://jims.atu.ac.ir/article_2018_e893c157cb77d419563e6db381c36a66.pdf