TY - JOUR ID - 4366 TI - بررسی موانع محیطی و ارائه الگوی مناسب جهت استفاده از تجارب الکترونیک در ایران JO - مطالعات مدیریت صنعتی JA - JIMS LA - fa SN - 2251-8029 AU - اعرابی, سید محمد AU - سرمد سعیدی, سهیل AD - عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی AD - دکتری مدیریت بازرگانی Y1 - 2004 PY - 2004 VL - 2 IS - 6 SP - 65 EP - 88 KW - موانع محیطی KW - الگوی مناسب KW - تجارت الکترونیک DO - N2 - پدیده تجارت الکترونیک، از ضروریات تجارت در قرن 21 می باشد. برای استفاده از این فن آوری نوین، لازم است عوامل محیطی مستقیم و غیر مستقیم که در امر توسعه صادرات، نقش زیر بنایی دارند، مورد بررسی ، مطالعه و بازنگری قرار گیرند. همچنین تجار و سایر دست اندرکاران در امر تجارت باید این امر حیاتی را شناخته و درک نمایند. برای رسیدن به این منظور لازم است ابتدا عوامل و موانع محیطی شناخته شده و اولویت بندی گردند. سپس ضریب اهمیت هر کدام را معین نموده و در نهایت الگویی جهت پیاده سازی مناسب تجارت الکترونیک ارائه نماییم. در این مقاله نیز همین مراحل اجرا گردیده، با مطالعه این عوامل در 73 کشور در حال توسعه و توسعه یافته، الگوی مناسبی جهت استفاده از تجارت الکترونیک در ایران داده شده است. همچنین پیشنهادهایی متناسب با یافته های تحقیق ارائه گردیده است. UR - https://jims.atu.ac.ir/article_4366.html L1 - https://jims.atu.ac.ir/article_4366_d58b260e9d5521f31c6c1ab9bcc30609.pdf ER -