TY - JOUR ID - 4469 TI - مدل ارزیابی سازمان ناب در شرکت های خودرو سازی ایرانی (مورد مطالعه شرکتهای ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو) JO - مطالعات مدیریت صنعتی JA - JIMS LA - fa SN - 2251-8029 AU - بامداد صوفی, جهانیار AU - قرائی پور, رضا AD - استادیار گروه مدیریت صنعتی دانشگاه علامه طباطبایی AD - دانشجوی دکتری مدیریت صنعتی تولید و عملیات دانشگاه علامه طباطبایی Y1 - 2010 PY - 2010 VL - 8 IS - 19 SP - 23 EP - 52 KW - سازمان ناب KW - ارزیابی KW - شرکت های خودرو سازی ایرانی KW - توانمند سازها KW - فرایندهای کسب و کار KW - نتایج کسب و کار DO - N2 - خلق ارزش برای ذینفعان با حداکثر بهره وری آرمانی است که سازمان ناب پی تحقق آن است. در این مقاله که با هدف ارائه مدل جامع معتبری برای ارزیابی ناب بودن شرکت های خودرو سازی کشور انجام شده است پس از بررسی ادبیات موضوع و مقایسه مدل های مرتبط، مدل مفهومی تحقیق در سه بعد توانمند سازها، فرایندها و نتایج کسب و کار طراحی می شود. سپس در یک پژوهش میدانی با استفاده از ابزار پرسشنامه داده های ارزیابی بر اساس نظرات مدیران شرکت های مورد مطالعه گردآوری می شود. اعتبار سنجی مدل و بررسی تاثیر گذاری بین اجزا و روابط بین مولفه های مدل در قالب مدل یابی معادلات ساختاری انجام شده و در این راستا از تحلیل عاملی تاییدی، تحلیل مسیر و محاسبه مقادیر t استفاده می شود.  همچنین از آنتروپی شانون جهت وزن دهی به اجزاء و مولفه های مدل استفاده خواهد شد. نتایج حاصله مبین آن است که توانمندسازها از طریق فرایند های اصلی و پشتیبانی بر نتایج کسب و کار تاثیر گذار بوده و روابط معناداری بین سه بعد وجود دارد. همچنین علاوه بر تاثیر گذاری ابعاد مدل بر یکدیگر، مولفه های آنها نیز با یکدیگر ارتباط معناداری دارند. به عبارت دیگر نمی توان به مدل سازمان ناب دست یافت بدون آنکه اتصالات قوی بین اجزاء و مولفه های آن برقرار شود و بدون ایجاد یکپارچگی در ابعاد و مولفه های شناسایی شده، مدل سازمان ناب امکان پذیر نیست. UR - https://jims.atu.ac.ir/article_4469.html L1 - https://jims.atu.ac.ir/article_4469_f8cc1e52ec66c9f299594b1646338b54.pdf ER -