TY - JOUR ID - 4510 TI - تعیین نقطه سفارش مجدد برای خرید کالا با استفاده از شبکه های عصبی مصنوعی در شرکت های بازرگانی JO - مطالعات مدیریت صنعتی JA - JIMS LA - fa SN - 2251-8029 AU - جعفر نژاد, احمد AU - عمو زاد مهدیرجی, حنان AU - عموزاده, جواد AD - دانشیار دانشکده مدیریت دانشگاه تهران AD - دانشجوی دکتری مدیریت دانشگاه تهران، (مسئول مکاتبات) AD - کارشناس ارشد مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات، تهران Y1 - 2011 PY - 2011 VL - 9 IS - 22 SP - 1 EP - 21 KW - شبکه عصبی مصنوعی KW - انبار داری KW - زمان انتظار سفارش ها KW - نقطه سفارش مجدد DO - N2 - پیشرفت فناوری های ساخت، تولید و متعاقبا گسترش  و تنوع محصولات جدید با خصوصیات ویژه و پیدایش روز افزون مفاهیم مدیریتی و کاربرد اصول بهره وری در سازمان ها باعث شده تا مدیران همواره در جهت مدیریت بهینه کالا و مواد گام بردارند. با توسعه سریع ابزار و روش های علمی، بسیاری از مفاهیم، اصول و روابط کلاسیک در زمینه خرید، نگهداری، سفارش دهی و انبار داری بازنگری و تکامل یافته اند. این بازنگری ها خصوصا در هوش مصنوعی این امکان را فراهم می آورد تا بتوان بسیاری از شرایط زمانی و مکانی خاص در مورد الگوهای تصمیم را به کار گرفت. شبکه عصبی مصنوعی نیز به عنوان شاخه ای از هوش مصنوعی در بسیاری از مسائل پیش بینی و تقریب از قابلیت کاربرد فراوانی برخوردار است. در این تحقیق برخی مفاهیم جدید درباره نقطه سفارش معرفی و بررسی شده است. بدین منظور برای تعیین میزان مصرف، از شبکه عصبی مصنوعی و برای ترسیم زمان انتظار سفارش ها، از منحنی نرمال که نقش عمده ای در حل مسائل کاربردی دارد استفاده شده است. نتایج این ترکیب نشان می دهد که مدل مورد بررسی با لحاظ نمودن عوامل متعدد تاثیر گذار بر تقاضا نتایج معتبری را در مقایسه با مدل های سنتی ارائه می دهد. UR - https://jims.atu.ac.ir/article_4510.html L1 - https://jims.atu.ac.ir/article_4510_f5d450bad81127df40c0e028fa70dff9.pdf ER -