2024-03-29T14:03:05Z
https://jims.atu.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=902
مطالعات مدیریت صنعتی
2251-8029
2251-8029
1382
1
2
تعیین و اندازه گیری شاخص های کیفیت خدمات servqual
سید محمد
اعرابی
شهرام
اسفندیاری
از آنجا که مشتریان منبع سودآوری سازمانها هستند، در نظر گرفتن انتظارات آنان به عنوان استانداردهای کیفی انجام خدمات، بسیار حائز اهمیت است.
مشتریان تضمین کننده سود شرکتها هستند و آنچه که تاثیر همیشگی بر این فرایند دارد، رضایت آنان است و این رضایت نیز در گرو کیفیت خدماتی است که دریافت می دارند. تعیین مولفه ها و شاخص هایی که از سویی بیانگر کیفیت خدمات در قالبی جامع بوده و از سوی دیگر قابلیت اندازه گیری نیز داشته باشند، به عنوان ابزاری جهت اندازه گیری کیفیت خدمات از دیدگاه مشتریان و نیز بهبود مستمر این فرایند مطرح هستند.
تحقیق حاضر با استفاده از مصاحبه، پرسشنامه و نمونه گیری به روش تصادفی – لایه ای، در خصوص تعیین و اندازه گیری شاخص های کیفیت خدمات آموزشی مرکز آموزش سازمان مدیریت صنعتی تهران، دفتر دوره های تخصصی مدیریت، صورت گرفته است. در این تحقیق ابتدا بر اساس درک و استنباط مشتریان از کیفیت خدمات آموزشی و ارائه کنندگان این دسته از خدمات، (سروکوال) مطابق با ویژگی های خاص خدمات آموزشی و وضعیت سازمان مورد بررسی بومی شده و سپس با استفاده از آمار ناپارامتری نسبت به اندازه گیری درک مشتریان از میزان کیفیت خدمات دریافتی اقدام گردیده است.
نتایج آزمون بیانگر این موضوع است که توجه خاص به مشتری به عنوان یکی از ابعاد پنج گانه کیفیت خدمات، کمترین میزان فاصله را با انتظارات مشتریان دارد.
مدیریت خدمات
کیفیت
اندازه گیری کیفیت خدمات
آموزش
سروکوال
ایران
2003
09
23
1
19
https://jims.atu.ac.ir/article_4334_1fc8850634ba1329427700a3dc71636a.pdf
مطالعات مدیریت صنعتی
2251-8029
2251-8029
1382
1
2
طراحی سیستم اطلاعاتی خرید با استفاده از متدولوژی شی ء گرا و مقایسه آن با متدولوژی ساخت یافته
محمدرضا
تقوا
امیررضا
آیت اللهی
در این مقاله پس از ذکر مقدمه ای کوتاه، ضمن بیان انواع سیستم های اطلاعاتی و طبقه بندی انواع مختلف متدولوژی ها، دیدگاه و متدولوژی شی ءگرا به تفصیل مورد بحث قرار گرفته است. سپس از متدولوژی شی ء گرا برای طراحی یک سیستم اطلاعاتی مکانیزه خرید برای دو فرایند اصلی خرید داخلی و خارجی در صنعت خودرو، استفاده می شود. از این رو واحد خرید یکی از شرکت های فعال در زمینه خودرو سازی (شرکت سازه گستر سایپا) انتخاب شده است و تحقیق مورد نظر به صورت مورد کاوی در آن صورت می پذیرد.
در پایان نیز با استفاده از پرسشنامه، متدولوژی شی ء گرا با متدولوژی تحلیل و طراحی ساخت یافته از سه جنبه فنی، بکارگیری و مدیریتی و از دیدگاه صاحب نظران و متخصصان، مقایسه شده و یافته های آن مورد تحلیل قرار میگیرد.
متدولوژی
سیستم های اطلاعاتی
متدولوژی شی ء گراء
2003
09
23
21
54
https://jims.atu.ac.ir/article_4335_dbcc7770158dd8721f941f17c4d3d693.pdf
مطالعات مدیریت صنعتی
2251-8029
2251-8029
1382
1
2
طراحی یک مدل کاربردی از مهندسی ارزش به منظور بکارگیری در مدیریت پروژه های خدماتی
لعیا
الفت
سیدحسن
هاشمی
مدیریت پروژه، انجام صحیح امور پروژه را با توجه به سه عامل زمان، هزینه و کیفیت مد نظر قرار می دهد. مهندسی ارزش در صدد تحلیل کارکرد اصلی در جهت ارتقا ارزش یا به عبارتی کاهش هزینه و رضایتمندی بیشتر است. لذا حاصل اداره پروژه با نگرش مهندسی ارزش، دستیابی بهتر به اهداف مدیریت پروژه می باشد. در این مقاله پژوهشی، نتایج یک تجربه و پروژه عملی در این زمینه، مورد مطالعه و بررسی قرار قرار گرفته و مدلی جهت مدیریت پروژه های خدماتی با نگرش مهندسی ارزش ارائه می شود.
مهندسی ارزش
مدیریت پروژه
پروژه های خدماتی
2003
09
23
55
82
https://jims.atu.ac.ir/article_4336_fc20cab556438ea510937121255173cd.pdf
مطالعات مدیریت صنعتی
2251-8029
2251-8029
1382
1
2
سیاستگذاریهای کلان ملی و سیستم های ملی نوآوری
سید حبیب الله
طباطبائیان
سید کامران
باقری
امروزه تحولات تکنولوژی آنچنان سرعتی بخود گرفته است که بسیاری از کشورهای در حال توسعه حتی توان هنگام ماندن با این تحولات و نه پیشتازی در آن را ندارند. از سوی دیگر، همگان اذعان دارند که این تحولات، تاثیر عمیقی عملکرد اقتصادی، صنعتی، امنیتی و حتی فرهنگی کشورها بر جای گذاشته و در عصر جهانی شدن، تنها بواسطه کسب توانمندیهای تکنولوژیکی می توان به توان رقابتی در تمامی عرصه ها دست یافت. بنابراین در آستانه تدوین برنامه چهارم توسعه اقتصادی سیاستگذاران موظفند تا با توجه به گسترش شکاف تکنولوژیکی ایران با جهان صنعتی و زنگ خطری که از این جهت بگوش می رسد، توسعه تکنولوژی را بعنوان یکی از دغدغه های اصلی خود مد نظر داشته و با نگاه جامعه خود به این امر زمینه و پیش نیازهای لازم برای پیشرفت آن را در کشور فراهم آورند.
یکی از مفاهیمی که به این جامع نگری کمک کرده و بعنوان چهار چوبی استاندارد در تدوین سیاستهای کلان توسعه تکنولوژی در کشورهای پیشرو مورد استفاده قرار می گیرد، نظام ملی نوآوری است. در این مقاله تلاش می شود تا اهمیت سیاستگذاری کلان در قالب مفهوم سیستم ملی نوآوری مورد تاکید قرار گیرد.
سیستم های ملی نوآوری
سیاستگذاری تکنولوژی
2003
09
23
83
99
https://jims.atu.ac.ir/article_4337_56b625784f2a007b95a6408e5f09e40e.pdf
مطالعات مدیریت صنعتی
2251-8029
2251-8029
1382
1
2
سازمان های مجازی: سازمان های عصر اطلاعات
کامران
فیضی
علیرضا
مقدسی
پیدایش و ظهور سازمان های مجازی را معلول شیوه های جدید رقابت می دانند. شیوه ای که در آن رقبای پیشین ائتلافاتی را برای تسخیر، بهره برداری و هدایت بازار تشکیل می دهند. سازمان مجازی را شبکه موقتی از واحدها سازمان های مستقل دانسته اند که از چندین شریک تجاری که هزینه ها و منابع را برای تولید یک محصول یا خدمت بین یکدیگر تقسیم می کنند، تشکیل شده است. این واحدها و سازمان های کوچک و معمولا منفک به کمک فناوری اطلاعات با یکدیگر پیوند می خورند و به طور خاصی توسط آن پشتیبانی می شوند. به طوریکه ایجاد، راه اندازی و مدیریت یک سازمان مجازی به شدت به فناوری اطلاعات متکی است.
در مقاله پیش رو به مواردی همچون رشد روند مجازی سازی در سازمان ها، تعاریف و ویژگی های مهم سازمان های مجازی، اداره مجازی و انواع آن، همکاری مجازی، الگوهای ساختاری سازمان مجازی همچون شبکه تار عنکبوتی و جزایر مرتبط، عمده ترین مزایا و معایب این سازمان ها، تاثیر و نقش فناوری اطلاعات در روند مجازی سازی، راه های پشتیبانی آن از سازمان های مجازی و بلاخره مواردی از این پشتیبانی در چند شرکت بزرگ دنیا در عصر اطلاعات اشاره شده است.
سازمان مجازی
فناوری اطلاعات
اداره مجازی
همکاری مجازی
مدیریت اطلاعات
2003
09
23
101
124
https://jims.atu.ac.ir/article_4338_c8ea30a8b54746e1cffd735e79a418c3.pdf
مطالعات مدیریت صنعتی
2251-8029
2251-8029
1382
1
2
نیاز صنایع ایرانی برای یادگیری و الزامات ایجاد صنایع آموزشی
حسین
رحمان سرشت
2003
09
23
11
22
https://jims.atu.ac.ir/article_4339_2dedddcb223b141eee10624d09e5d4fc.pdf