2024-03-28T12:17:01Z
https://jims.atu.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=908
مطالعات مدیریت صنعتی
2251-8029
2251-8029
1383
2
5
ارائه مدل ترکیبی پیشنهادی کیفیت خدمات (سروکوال) و تجزیه و تحلیل شبکه ای برای رتبه بندی موسسات ارائه دهنده خدمات: مطالعه موردی موسسات ارائه دهنده بیمه تحت نظر بیمه مرکزی
احمد
جعفر نژاد
حسن
رحیمی
هدف از این مقاله ارائه مدلی پیشنهادی برای رتبه بندی موسسات ارائه کننده خدمات با توجه به کیفیت ارائه خدمات می باشد؛ بگونه ای که ضمن در نظر گرفتن معیارهای مناسب برای سنجش کیفیت خدمات، وابستگی متقابل بین معیارها نیز لحاظ می گردد. در این مقاله با استفاده از مدل سروکوال ابتدا معیارهای مناسب سنجش کیفیت خدمات شناسایی شده و سپس با بکارگیری فرایند تجزیه و تحلیل شبکه ای موسسات مختلف ارائه کننده خدمت بیمه شده و بر اساس این معیارها رتبه بندی گردیده اند.
مدل ترکیبی
کیفیت خدمات
تجزیه و تحلیل شبکه ای
2004
06
21
1
26
https://jims.atu.ac.ir/article_4357_566ed3eee6f363c2619d2103b1302307.pdf
مطالعات مدیریت صنعتی
2251-8029
2251-8029
1383
2
5
بررسی فرهنگ سازمانی در گروه صنایع جدید
سیدمحمد
اعرابی
محمود
رحیم زاده
این مقاله حاصل پژوهشی بمنظور بررسی فرهنگ سازمانی در یک گروه صنعتی می باشد. محقق پس از مطالعه کتابخانه ای و بررسی اجمالی روی چهارده الگوی فرهنگ سازمانی، الگوی گردن را هفت مولفه ی استانداردها، شفافیت سازمانی، مسئولیت ها، سازگاری، پاداشها، رهبری، صمیمیت و حمایت انتخاب نموده است.
در این تحقیق به پیروی از الگوی مذکور و با ساختاری تعریف شده و با هشت فرضیه عام و با تعیین نمونه هایی در چهارده واحد تولیدی و ستادی مجزا و مستقل در جامعه آماری، مقایسه ای میان فرهنگ سازمانی در وضعیت موجود و فرهنگ سازمانی در وضعیت مطلوب از نظر کارکنان صورت گرفته است. نتایج و یافته ها نشان می دهد:
در آزمون انجام شده برای هفت مولفه ی فرهنگ سازمانی مشخص شد که میان فرهنگ سازمانی و وضعیت موجود و وضعیت مطلوب از نظر کارکنان تفاوت معنی داری وجود دارد.
در بررسی فرهنگ سازمانی مشخص شد که فرهنگ سازمانی در وضعیت موجود در کلیه مراکز چهارده گانه جامعه آماری اعم از کارخانجات تولیدی و واحدهای ستادی بجز یک واحد ستادی یکسان است.
با تعیین میانگین نتایج آزمون در کلیه مراکز چهارده گانه مشخص شد که شرایط فرهنگ سازمانی در وضعیت موجود ضعیف است. زیرا میانگین نتایج آزمون کمتر از سه می باشد.
در پایان پیشنهادهایی برای بهبود شرایط و دستیابی به وضعیت مطلوب ارائه گردیده است.
فرهنگ سازمانی
صنایع
ایران
2004
06
21
27
47
https://jims.atu.ac.ir/article_4358_ff768ba66456711466bb7a671ee56701.pdf
مطالعات مدیریت صنعتی
2251-8029
2251-8029
1383
2
5
کاربردهای فناوری اطلاعات در مهندسی مجدد فرایند کسب و کار
کامران
فیضی
علیرضا
مقدسی
در این مقاله بعد از بیان مقدمه ای تفضیلی از دلایل روی آوردن سازمان ها به مهندسی مجدد فرایند کسب و کار، مهمترین ویژگی های این فرایند با تاکید بر فناوری اطلاعات معرفی شده و نتایج چند مطالعه عمده درباره زمینه های بکارگیری فناوری اطلاعات برای پیاده سازی آن تشریح در ادامه مهمترین عوامل موثر بر این فرایند با محوریت فناوری اطلاعات توصیف می گردد. سپس به ارتباط ویژه مهندسی مجدد و فناوری اطلاعات پرداخته می شود. در پایان عمده ترین کارکردهای مهندسی مجدد فرایند کسب و کار با استفاده از فناوری اطلاعات در افزایش بهره وری سازمان ها از نظر می گذرد.
فناوری اطلاعات
مهندسی مجدد فرایند کسب و کار
کاهش دوره زمانی فرایند
توانمندسازی کارکنان
مشتری مداری انبوه
ساختار بندی مجدد سازمان
2004
06
21
49
70
https://jims.atu.ac.ir/article_4359_0ab1aa9379fb85977e17e8ffb735dd31.pdf
مطالعات مدیریت صنعتی
2251-8029
2251-8029
1383
2
5
مدیریت کیفیت جامع و فناوری اطلاعات: روابط و کارکردها
منوچهر
انصاری
جمشید
صالحی صدقیانی
فناوری های جدید و پیشرفته، نگرش مدیریت و شیوه های حل مسائل و اداره سازمان ها را بکلی تغییر داده است. مدیریت در محیط متحول امروز، برای اداره موثر سازمان، باید شرایط گوناگون جهانی، اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و قانونی را در نظر گرفته و به عواملی نظیر توسعه فناوریهای اطلاعات و ارتباطات و تغییر انتظارات و سلیقه های مشتریان توجه نماید. چرا که در زمینه هر کدام از این شرایط و عوامل، نیاز به اطلاعات مناسب دارد که دانش او را افزایش داده و عدم اطمینان وی را کاهش دهد تا فعالیت موثری داشته باشد. از اینرو توجه به فناوریهای اطلاعات و مدیریت کیفیت جامع و درک اثر آنها بر کارایی و اثر بخشی، ضروری به نظر می رسد. در این مقاله ابتدا مفاهیم فناوری اطلاعات و مدیریت کیفیت جامع تاثیر آنها بر اثر بخشی و کارایی سازمان بررسی می شود. سپس به رابطه و کارکردهای فناوری اطلاعات و مدیریت کیفیت فراگیر اشاره کرده و بعد از آن فرایند بکارگیری مدیریت کیفیت جامع خدمت گرا بر پایه فناوری اطلاعات را مطرح می کنیم. امروزه طرز تفکر و دیدگاه مدیران در شرکتها نسبت به کیفیت، نگاه دیگری است. تولید با کیفیت مطلوب، مستلزم داشتن تعریف روشن و شفاف از اهداف، برنامه کاری و دستورالعمل مشخص برای هر بخش از کار و هر مرحله از فرایند، همچنین داشتن سیستم ردیابی، اندازه گیری، مستندسازی، ثبت وقایع در زمانها و مکانها و نیز چگونگی انجام کارها می باشد.
کارایی
اثر بخشی
مدیریت کیفیت جامع
فناوری اطلاعات
نوآوری
سازمان
مشارکت
2004
06
21
71
89
https://jims.atu.ac.ir/article_4360_d857da0192484d7b3befd2d3e9a3dbf9.pdf
مطالعات مدیریت صنعتی
2251-8029
2251-8029
1383
2
5
پیشنهاد مدل عمومی سیاستگذاری صنعتی با تاکید بر صنعت الکترونیک
رضا
برادران کاظم زاده
سید حبیب الله
طباطباییان
مجید
حسنی پارسا
TNA ابزاری است که توسط Unido برای اطمینان از انتقال موفقیت آمیز تکنولوژی ابداع شده است. از آنجا که این ابزار در مورد نقاط قوت و ضعف زیرساختهای تکنولوژی در چهار زمینه سیاست گذاری، دستگاه های سیاست گذاری، عملکرد سیاسی و قابلیت سیاست گذاری بحث می کند لذا می تواند به عنوان ابزاری برای سیاست گذاری نیز بکار رود.
روش STIP نیز روشی برای ارزیابی تکنولوژی می باشد که با اندکی تغییرات و افزودن گامهایی به آن می توان آنرا به عنوان روشی برای سیاست گذاری بکار برد.
MSTP نیز چارچوبی برای سیاستگذاری تکنولوژی و مراحل مختلف آن پیشنهاد می کند.
در این مقاله پس از معرفی سه روش فوق و نقد و بررسی آن ها با توجه به نقاط ضعف و قوت سه مدل فوق و ملاحظات کلی سیاستگذاری، تجارت چند کشور موفق در توسعه صنایع الکترونیک و همچنین وضعیت فعلی صنایع الکترونیک در ایران، مدلی کلی برای سیاست گذاری توسعه الکترونیک در کشور ارائه می شود. در آخر نیز نتایج بدست آمده طی پرسشنامه ای مورد بررسی تنی چند از متخصصین قرار گرفته و نتایج آن ارائه می گردد.
سیاستگذاری
TNA
STIP
MSTP
مدل سیاستگذاری
صنایع الکترونیک
2004
06
21
91
125
https://jims.atu.ac.ir/article_4361_0e2f13bd9a57b2143cd766b3684af8db.pdf
مطالعات مدیریت صنعتی
2251-8029
2251-8029
1383
2
5
ارزیابی پاسخگویی در شرکت های تولیدی لوازم خانگی (رادیو و تلویزیون) ایران با استفاده از منطق فازی
غلامرضا
خوش سیما
کارو
لوکس
محمود
حاجی باقری
در محیط های تولیدی پویا و نامطمئن امروز، پاسخگویی یکی از مهمترین اولویت ها و ویژگی های سازمان های تولیدی می باشد. واژه پاسخگویی مفهومی چند بعدی و دارای ابهام است. بدلیل ابهام در این مفهوم، اغلب جهت ارزیابی آن به روش های معمولی به مشکل بر می خوریم. بنابراین ما در این مقاله به تشریح یک متدولوژی مبتنی بر دانش جهت ارزیابی پاسخگویی می پردازیم. ابتدا عناصر پاسخگویی را تشریح می نماییم. در مرحله بعد با استفاده از دانش ارائه شده از طریق قوانین اگر (مقدمه فازی) آنگاه (نتیجه فازی) یک سیستم فازی طراحی نموده به ارزیابی پاسخگویی سازمان می پردازیم.
پاسخگویی
ارزیابی
منطق فازی
2004
06
21
127
145
https://jims.atu.ac.ir/article_4362_761adc0f22a1040a6b05191e33b0a910.pdf