دانشگاه علامه طباطباییمطالعات مدیریت صنعتی2251-8029144020160320Prediction of passenger movement indexes using Holt Winters Markov chain modelپیش بینی شاخصهای جابه جایی مسافر با استفاده از مدل زنجیرة مارکوف هلتوینترز124390810.22054/jims.2016.3908FAفاطمهحقیقتدانشجوی دکتری دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانفریبرزجولایاستاد دانشکده مهندسی صنایع، پردیس دانشکدههای فنی، دانشگاه تهرانJournal Article20150428In order to predict the values of passengers movement indexes which enjoy seasonal changes, this research uses Holt Winters Markov chain model, which is a combination of Markov chain and Holt Winters models. In this regard, Data on the number of moved passengers and the number of made trips indexes are analyzed in Bushehr Province during the seasons of 1387 to 1391. First, Data on the each indexes of the studied intervals divided into two parts, then the second part data were predicted using Holt Winters model. In the next step, by calculating and classifying the errors of the actual and predicted values, Holt Winters Markov chain model is used in order to predict the Index values based on probabilities of errors mode and also improve the performance of Holt Winters model in prediction. The results obtained from the Comparison of two models of Holt Winters and Markov chain Holt Winters shows that Holt Winters Markov chain model is more accurate at predictingدر این پژوهش از مدل زنجیرة مارکوف هلتوینترز که ترکیبی از مدلهای هلتوینترز و زنجیرة مارکوف<br />است، به منظور پیشبینی مقدار شاخصهای جابهجایی مسافر که از تغییرات فصلی برخوردارند، استفاده شده<br />است. در همین راستا، دادههای مربوط به شاخصهای تعداد مسافر جابهجا شده و تعداد سفرهای مسافری انجام<br />شده در استان بوشهر طی فصول سالهای 1881 الی 1851 مورد تحلیل قرار گرفتند. در ابتدا، دادههای مربوط به<br />هر یک از شاخصها طی بازة مورد بررسی به دو بخش تقسیم شده و دادههای بخش دوم با استفاده از روش<br />هلتوینترز پیشبینی شدند. سپس با محاسبة خطای مقادیر واقعی و پیشبینی شده و طبقهبندی آنها، از مدل<br />زنجیرة مارکوف هلتوینترز به منظور پیشبینی مقادیر شاخصها بر حسب احتمالات مربوط به حالت خطاها و<br />بهبود عملکرد مدل هلتوینترز در پیشبینی استفاده شد. نتایج حاصل از مقایسة دقت دو مدل هلتوینترز و<br />زنجیرة مارکوف هلتوینترز نشان داد که مدل زنجیرة مارکوف هلتوینترز از دقت بالاتری در پیشبینی<br />برخوردار است.دانشگاه علامه طباطباییمطالعات مدیریت صنعتی2251-8029144020160320Robust optimization approach for Supplier selection and order allocation in an uncertain environmentرویکرد بهینه سازی استوار در انتخاب تأمین کننده و تخصیص سفارش2552390910.22054/jims.2016.3909FAیلدایحیی زاده اندواریدانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایرانلعیاالفتدانشیار گروه مدیریت صنعتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران0000-0003-4550-8775مقصودامیریاستاد گروه مدیریت صنعتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران0000-0002-0650-2584Journal Article20120924Appropriate management of supply chain is one of the issues facing economic firms that affect all the organizational activities in order to produce the goods and provide the services. Consequently Supplier selection due to involvement of various qualitative and quantitative criteria such as quality, price, flexibility and delivery times is very difficult and complex and requires accurate and appropriate tools. On the other hand today's competitive environment due to its variable nature, has added the uncertainty and ambiguity in decision-making. The problem of supplier selection is not an exception as well and it seems suitable to use the robust optimization methods in such circumstances. The mentioned method is used in this research with the goal of supplier selecting and determining the amount order of products considering all restrictions in order to minimize the costs and maximize the utility of purchase in the condition of uncertainty. In this paper, a multi-objective deterministic model is presented to solve the problem, and then the deterministic model is converted to the robust model using the scenario-based robust method and then is solved using the LP metric method so optimal amount of order is obtained from each of suppliers at any period. To determine the weight of each of suppliers, Analytical Hierarchy Process (AHP) is used as well.دیریت مناسب زنجیره تأمین، یکی از مسائل پیشروی بنگاههای اقتصادی است که تمامی فعالیتهای سازمان<br />را به منظور تولید محصولات و ارائه خدمات تحت تأثیر قرار میدهد. به تبع آن انتخاب تأمینکننده نیز به دلیل<br />دخالت داشتن معیارهای کمی و کیفی مختلف از قبیل کیفیت، قیمت، انعطافپذیری و زمان تحویل بسیار<br />دشوار و پیچیده بوده و ابزار دقیق و مناسب خود را میطلبد. از طرفی دیگر محیط رقابتی امروز به دلیل ماهیت<br />متغیر خود، بر عدم اطمینان و ابهام موجود در تصمیمگیریها افزوده است. مسأله انتخاب تأمینکنندگان نیز از<br />این قاعده مستثنی نیست و استفاده از روشهای بهینهسازی استوار در چنین شرایطی مناسب به نظر میرسد. لذا<br />در تحقیق حاضر که هدف انتخاب تأمینکننده و تعیین مقدار سفارش محصولات با در نظرگرفتن تمامی<br />محدودیتها، برای دستیابی به کمینهکردن هزینهها و بیشینهکردن مطلوبیت خرید در شرایط عدم قطعیت می-<br />باشد، از آن استفاده شده است. در این مقاله ابتدا مدل قطعی چند هدفه برای حل مساله ارائه میشود، سپس<br />مدل قطعی با استفاده از روش استوار مبتنی بر سناریو به مدل استوار تبدیل و با استفاده از روش LP متریک،<br />حل میشود و میزان سفارش بهینه هر محصول، در هر دوره، از هر تأمینکننده بدست میآید. همچنین برای<br />تعیین وزن هر یک از تأمینکنندگان، فرآیند تحلیل سلسله مراتبی) AHP ( بکار گرفته شده است.<br /><br />دانشگاه علامه طباطباییمطالعات مدیریت صنعتی2251-8029144020160320Robust Mathematical Model for Projects' Portfolio Selection
and Solving with Non Dominated Sorting Genetic Algorithm
IIمدل سازی ریاضی استوار انتخاب سبد پروژه و حل آن با کمک NSGA𝚰𝚰 الگوریتم5374391010.22054/jims.2016.3910FAعباسفداییدانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی ، دانشگاه شهید بهشتی.مسعودربیعهاستادیار، عضو هئیت علمی دانشگاه شهید بهشتی گروه مدیریت صنعتیمصطفیزندیهدانشیار، عضو هئیت علمی دانشگاه شهید بهشتی گروه مدیریت صنعتیJournal Article20150406Considering that the active companies in the field of oil, gas,<br />petrochemical and other energies are project-based and also the<br />increase of gas applicants who have taken policy of replacing the gas<br />instead of other fossil fuels, have imposed certain condition on<br />organizations and project managers in the Gas Company.One of the<br />most important problem in the issue of project management is project<br />portfolio selection which is defined one of the most important<br />activities in many organization such as gas organization. In this study<br />at first the effective indicators on projects are extracted by using the<br />literature and interviews with the experts of gas industry then the<br />mathematical robust multi objective model is provided by considering<br />the uncertainty and unreliability in some parameters of model. This<br />model is solved by using Non-dominate Sorting Genetic Algorithm<br />for 20 degree of risk-taking decision Gama ( , C<br />t B<br />t ).At the end for<br />helping in decision making the TOPSIS technique is used for<br />providing a specific answer in Pareto Front .با عنایت به اینکه شرکت هایی که در بخش نفت، گاز، پتروشیمی و سایر انرژی هایی فعال هستند، پروژه محور<br />هستند و با افزایش متقاضیان استفاده از گاز طبیعی با توجه به سیاست جایگزینی گاز به جای سایر سوخت های<br />فسیلی، شرایط خاصی بر سازمان ها و مدیران پروژه در شرکت گاز تحمیل میشود. یکی از مسائل مهم در<br />مبحث مدیریت پروژه، انتخاب سبد پروژه است، که یکی از فعالیتهای مهم در بسیاری از سازمانها، به ویژه<br />شرکت گاز میباشد. در این تحقیق در ابتدا شاخصهای تأثیرگذار بر روی پروژهها با استفاده از پیشینه تحقیق<br />و مصاحبه از خبرگان صنعت گاز استخراج گردید سپس با لحاظ عدمقطعیت و عدم اطمینان به برخی از<br />پارامترهای مدل، مدل ریاضی استوار چند هدفه تحقیق ارائه گردید که این مدل به ازای 44 حالت درجه<br />C ( ریسکپذیری تصمیمگیرنده<br />t , B<br />t با استفاده از الگوریتم ژنتیک با مرتب سازی غیر مغلوب )<br />حل گردید. در پایان به منظور ارائه یک جواب معین در جبهه پارتو جهت کمک به تصمیم- )NSGAΙΙ(<br />گیری از تکنیک تاپسیس استفاده گردید.دانشگاه علامه طباطباییمطالعات مدیریت صنعتی2251-8029144020160320A hybrid approach based on MUlti-criteria Satisfaction Analysis (MUSA) and three-stage Network Data Envelopment Analysis (DEA) to evaluate the Relative Efficiency of Services in Iran Melli Bank branchesارائه یک رویکرد ترکیبی مبتنی بر تحلیل چند معیاره رضایت و تحلیل پوششی داده های شبکهای سه مرحلهای برای ارزیابی کارایی خدمات شعب بانک ملی ایران75109391110.22054/jims.2016.3911FAکاوهخلیلی دامغانیاستادیار دانشکده مهندسی صنایع، دانشراه نزاد استمی واحد تهران جنو ، تهران، ایرانمحمد تقیتقوی فرددانشیار دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران0000-0002-4212-2079کیارثکرباسچیدانش آموخته کارشناسی ارشد رشته بانکداری، موسسه آموزش عالی بانکداری، تهران، ایرانJournal Article20150523The main goal of this paper is to evaluate the relative efficiency of each level of customer services in MELLI bank branches. A three stage process is defined as consecutive results of service provision to the customers. This process consists of sub-process such as customer expectations, customer satisfaction, and customer loyalty. A hybrid method based on Multi-criteria Satisfaction Analysis (MUSA) and network Data Envelopment Analysis (DEA) is proposed to evaluate the relative efficiency of 30 branches. In this way, first the customer satisfaction was measured through a direct questionnaire based on customers perceptions analysis and quantified using MUSA method. Then, the customer satisfaction scores and the other important evaluating criteria such as number of employees, average evaluation scores of staff, operating costs, the amount of deposits, total credit facilities, the number of new checking accounts, expectations and customer loyalty were considered in DEA model as inputs and outputs. A three-stage DEA model was used to evaluate the efficiency of bank branches. The proposed DEA model was based on multipliers perspective, output-oriented with constant return to scale. The proposed three-stage DEA model quantified and assessed the efficiency of customer expectations, customer satisfactions, and customer loyalties in branches. The results showed that the mean relative efficiency of selected branches in three sub-processes namely customer satisfaction, operational results and customer loyalty were 83%, 94%, and 90%, respectively. The mean efficiency of the overall process is 89%.And four branches (about 13% of sample) were placed on efficient frontier for all sub-processes. Based on research findings, the branches which have been efficient in customer expectations were also efficient in other sub-processes and the main process.<br /><br />هدف اصلی در این مقاله، ارزیابی کارایی نسبی هر کدام از مراحل ارائه خدمت به مشتریان در شعب بانک ملی است. یک<br />فرایند سه مرحله ای به عنوان نتایج متوالی از ارائه خدمات به مشتریان بانک تعریف شده است. این فرایند از اجزایی هچون<br />انتظارات مشتریان، رضایت مشتریان و وفاداری مشتریان تشکیل شده است. برای ارزیابی کارایی نسبی 34 شعبه بانک ملی،<br />یک روش ترکیبی مبتنی بر روش تحلیل چند معیاره رضایت (MUSA) و روش تحلیلل پوششلی داده هلا (DEA) توسلعه<br />داده شدند. بدین ترتیب که داده های حاصل از پرسشنامه هایی که توسط مشتریان حقیقی شعب تکمیل شلدند توسلط روش<br />MUSA کمی گردید و به همراه مولفه هلا ی مهلم دیرلر در ارزیلابی ماننلد تعلداد کارکنلان، میلانرین نملرات ارزشلیابی<br />کارکنان، هزینه های عملیاتی، میزان سپرده ها، مجموع تسلهیتت اعطلایی، تعلداد حسلا هلا ی جلاری جدیلد، انتظلارات و<br />وفاداری مشتریان وارد مدل تحلیل پوششی داده ای شلدند. در ایلن تحقیله جهلت ارزیلابی کلارایی شلعب از ملدل تحلیلل<br />پوششی داده های شبکه ای سه مرحله ای استفاده گردیده است. مدل DEA مورد استفاده از نوع مضلربی CCR خروجلی<br />محور با بازدهی ثابت نسبت به مقیاس می باشد. مدل تحلیل پوششی داده ای سه مرحله ای کارایی زیرفراینلدهای انتظلارات<br />مشتریان، رضایت مشتریان و وفاداری مشتریان را در شعب کمی سازی و اندازه گیری می نماید. نتایج تحقیه حلاکی از نن<br />است که میانرین کارایی نسبی شعب منتخب در سه زیرفرایند "تاییلد انتظلارات مشلتری "، "عملکلرد رضلایت مشلتری " و<br />% 50 % و 54 %می باشد. همچنین میانرین کارایی در فراینلد کللی نیلز 25 ،% "نتایج عملیاتی و وفاداری مشتری" به ترتیب 22<br />می باشد و تنها 0 شعبه ) 93 % نمونه( در تمامی مراحل در مرز کارا قرار گرفتند. بنلابر یافتله هلا ی تحقیله، شلعبی کله در زیلر<br />فرایند اول "تایید انتظارات مشتری" کارایی 944 % را کسب کردند در سایر زیرفراینلدها و کلارایی کللی نیلز بلر روی ملرز<br />کارا قرار گرفتند.دانشگاه علامه طباطباییمطالعات مدیریت صنعتی2251-8029144020160320Presenting a fuzzy multi objective model to supplier evaluation and selection in leagile supply chainارائه ی یک مدل چند هدفه ی فازی جهت ارزیابی و انتخاب تأمین کنندگان در زنجیره تأمین ناب چابک111136391210.22054/jims.2016.3912FAمژگانخراسانیدانش آموخته کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قزوین، دانشکده مهندسی صنایع و مکانی ، قزوین، ایرانابوالفضلکاظمیاستادیار دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قزوین، دانشکده مهندسی صنایع و مکانی ، قزوین، ایرانJournal Article20150819This paper investigates a supplier evaluation and selection model which considers features of leagile supply chain and allocates orders to the selected suppliers. In the proposed model, potential suppliers are evaluated by applying a multi-objective model with respect to the key features of leagile supply chain, including the ability to respond to demands, reducing delay time and costs (which are the winning factors for being the winner of market in this supply chain), as well as considering the capacities and limitations of organizations and suppliers. The proposed model allows buyer to select several suppliers. In addition, the model is multi-products and multi-periods. Due to long time and inefficiency of exact methods for large-sized problems, in addition to Lingo software, Genetic Algorithm is used to achieve the optimum solutionدر این تحقیق، به ارزیابی و انتخاب تأمینکنندگان باا اساتفاده از ویژگای هاا زنییاره تاأمین نااب چابا و –<br />تخصیص سفارش به تأمینکنندگان منتخا پرداتتاه مای شادد در مادل پیشانهاد ، تاأمین کننادگان باالقده باا<br />بکارگیر ی مدل چند هدفه فاز با تدجه به ویژگیها کلید زنییاره تاأمین نااب چابا ، از جملاه -<br />تدانایی در پاسخگدیی به تقاضاها، کاهش زمان تأتیر و هزینهها که از عدامل برنده باددن باازار در ایان ناد از<br />زنییره تأمین محسدب میشدند و همچنین با در نظر گرفتن ظرفیت و محدودیتهاا مدجادد بارا ساازمان و<br />تأمینکنندگان ارزیابی میگردند مدل ارائه شده، اجازه انتخاب چندین تأمین کننده را باه تریادار مای دهاد<br />همچنین، مدل پیشنهاد چند محصدلی بدده و چندین دوره را در نظر میگیرد به علت زمان زیاد بارا مساائل<br />با ابعاد بزرگ و عدم کارایی روشها دقیق با افزایش ابعاد مسأله، علاوه بر حال مساأله باه وسایله نارم افازار<br />لینگد از الگدریتم ژنتی برا رسیدن به جداب بهینه استفاده شده استدانشگاه علامه طباطباییمطالعات مدیریت صنعتی2251-8029144020160320Risk-Based Analysis for the Production System Performanceتجزیه و تحلیل مبتنی بر ریسک عملکرد سیستم تولید137163391310.22054/jims.2016.3913FAمهرانخلجاستادیار گروه مهندسی صنایع، واحد پرند، دانشگاه آزاد اسلامی، پرند، ایرانامیر حسینخلجکارشناسی ارشد گروه مهندسی صنایع، واحد پرند، دانشگاه آزاد اسلامی،پرند، ایرانجلالطالبیکارشناسی ارشد گروه مهندسی صنایع، واحد پرند، دانشگاه آزاد اسلامی، پرند، ایرانJournal Article20150224Manufacturing systems are always facing different kinds of risk such as failure and interruption risk. Performance risk analysis of manufacturing systems cause errors happening in the prediction of parameters and will also result in wrong decisions where the real and appropriate data is not available. In uncertainty condition there is no appropriate data for decision making and in the specific mode of uncertainty the decision maker faces with a lack of information. Risk is a state of uncertainty that the available information from background of system is incomplete. Risks in manufacturing systems are directly related with failure to achieve the reliability of machines. So in this paper the records and the relationship between risk and reliability have been studied, then a model is proposed using Dumpster-Shafer theory to maximize the reliability according to the existing risk. Since the exact calculation of reliability for complex systems and processes is extremely difficult and complicated when the correct data of failure is not available, newly proposed model uses Dumpster-Shafer theory that enjoys all the available data for decision making instead of using the purely qualitative methods. Using this method results in obtain the risk ranges for equipment and machinery. These ranges are drawn in a risk analysis matrix according to the relationship between risk and reliability of machinery and the changes have been determined in order to meet the lower risk. All the proposed methods are examined using the data of a manufacturing company, the concentration of evaluating the reliability is on using the Probability theory in which the failure time is predicted by determining type of component failure distribution while the research provides change in attitude for applying the simultaneous use of possibility and probability theoryسیستم های تولید همواره با ریسک های مختلفی از جمله ریسک توقف و از کار افتادگی روبرو هستند. تجزیه و تحلیل<br />ریسک عملکرد سیستم تولید، در حالی که داده های واقعی و مناسب در دسترس نیست باعث بروزخطا در پیش بینی<br />پارامترها و سبب تصمیمگیری غلط خواهد شد. شرایط عدم قطعیت حالتی است که داده های مناسب برای تصمیمگیری<br />وجود ندارد و در حالتی خاص از عدم قطعیت تصمیمگیرنده با فقدان اطلاعات مواجه است. ریسک حالتی از عدم قطعیت<br />است که اطلاعات از گذشته سیستم به طور ناقص در دسترس است. ریسک موجود در سیستم های تولیدی با عدم تحقق<br />قابلیت اطمینان دستگاهها ارتباط مستقیم دارد، در این پژوهش نخست سوابق و رابطه بین ریسک و قابلیت اطمینان مورد<br />بررسی قرار گرفته سپس با بهره گیری از تئوری دمپستر شافر مدلی برای حداکثر سازی قابلیت اطمینان با توجه به<br />ریسک موجود ارائه شده است. از آنجایی که محاسبه دقیق قابلیت اطمینان برای سیستم های و فرایندهای پیچیده وقتی که<br />داده های درستی از شکست در اختیار نیست به شدت مشکل و پیچیده میشود در روش جدیدی که ارائه شده، به جای<br />استفاده از روش های کاملا کیفی، ازتئوری دمپسترو شافر استفاده شده که در آن از همه داده های در دسترس برای<br />تصمیمگیری استفاده شده است. استفاده از این روش سبب به دست آمدن محدوده های ریسک برای تجهیزات و ماشین<br />آلات میگردد.این محدوده ها با توجه به رابطه ای که بین ریسک و قابلیت اطمینان دستگاه وجود دارد در یک ماتریس<br />تحلیل ریسک ترسیم و میزان تغییرات برای رسیدن به ریسک پایین تر مشخص شده است، تمامی روش ارائه شده با بهره<br />گیری از اطلاعات یک شرکت تولیدی مورد بررسی قرار گرفته است، تمرکز کارهایی که تاکنون در خصوص ارزیابی<br />قابلیت اطمینان انجام شده است روی استفاده از تئوری احتمال بوده که در آن با تعیین نوع توزیع های شکست اجزا به پیش<br />بینی زمان شکست پرداخته شده است در حالی که تحقیق حاضر ارائه دهنده تغییر نگرشی برای کاربردی کردن استفاده<br />همزمان از تئوری امکان و تئوری احتمال است.دانشگاه علامه طباطباییمطالعات مدیریت صنعتی2251-8029144020160320Dynamic clustering of customers by Data Envelopment Analysis (DEA) - Discriminant Analysis (DA) and Artificial Neural Network (SOM)پویاسازی خوشه بندی مشتریان با استفاده از روش DEA-DA در بستر شبکه عصبی مصنوعی SOM165187391410.22054/jims.2016.3914FAعلیبنیادی نائینیاستادیار دانشکده مهندسی پیشرفت، دانشگاه علم و صنعت ایرانسعیدیوسفیکارشناسی ارشد مدیریت صنعتی دانشگاه علامه طباطباییمحمدعلیفائضی راددانشجوی دکتری مدیریت تحقیق در عملیات، دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20150128Today evaluation of customers to classify the quality of providing services is one of the main challenges of decision-makers in different organizations. It is difficult to respond to all customers’ demands because of increasing volume of them. On the other hand, in current competitive markets, customers are considered as capital of organizations. This issue results in purposefully study on different groups of customers in competitive markets. One of the effective ways to study the customers and provide the optimism service to them is grouping the market and clustering the customers. In this research first customers classified in appropriate clusters using neural network techniques SOM in order to provide purposefully service , so each customer can deliver proper service according to its cluster. Then by the proposed model in the paper the membership of each client in the appropriate cluster can be predicted by using DEA-DA technique. This model has provided dynamic clustering process for organizations so that by which new customers will be assessed at any moment and their proper cluster is determined with reasonable accuracy.چکیده<br />امروزه ارزیابی مشتریان برای ارائه خدمات مناسب یکی از مهم ترین چالش های مدیران و تصمیم گیرنددگان در<br />سازمانهای مختلف است. در سازمانهای مختلف گاه با توجه به حجم سنگین تقاضای مشتریان پاسخ گدویی بده<br />نیازهای تمامی آنان امکان پذیر نیست و از سدوی دیگدر ایدن مشدتریان بده عندوان سدرمایه هدای سدازمان ها قلمدداد<br />می شوند. این موضوع هدفمند نمودن مطالعده بدر روی گدرو ه هدای مختلدف مشدتریان در بازارهدای رقدابتی را بدا<br />اهمیت کرده است. یکی از شیوه های کارآمد برای مطالعه مشتریان و ارائه خدمات بهینده بده آندان، گدروه بنددی<br />بازار و خوشه بندی مشتریان در آن است. در این پژوهش به منظور هدفمند نمدودن ارائده خددمات بده مشدتریان،<br />ابتدا به کمک تکنیک شبکه عصبی SOM مشتریان در خوشه هایی متناسب دسته بندی می شوند تا بتدوان بدرای<br />هر مشتری با توجه به خوشه آن به ارائه خدمات مناسب پرداخت. سپس بدا مددل ارائده داده شدده در ایدن مقالده<br />می توان عضویت مشتری جدید در خوشه متناسب را با استفاده از تکنیدک DEA-DA پدیش بیندی کدرد. ایدن<br />مدل، فرآیند خوشه بندی پویا را برای سازمان رقم می زند تا به وسیله آن در هر لحظده بتدوان مشدتریان جدیدد را<br />ارزیابی نموده و خوشه متناسب آنها را با دقت مناسبی تعیین کرد.