سید محمد اعرابی؛ رحیم عابدی
دوره 8، شماره 19 ، دی 1389، ، صفحه 239-277
چکیده
این تحقیق الگوی ترکیبی را جهت هماهنگی بین استراتژی سطح کسب و کار و استراتژی مالی و زیر سیستم های آن؛ شامل استراتژی سرمایه گذاری، استراتژی تامین مالی، استراتژی تقسیم سود و استراتژی سرمایه در گردش ارائه می دهد. الگوی ترکیبی مبتنی بر نگرش فرایندی به مدیریت استراتژیک است که در آن اجرای استراتژیک تابعی از تدوین و کنترل است.
روش این تحقیق ...
بیشتر
این تحقیق الگوی ترکیبی را جهت هماهنگی بین استراتژی سطح کسب و کار و استراتژی مالی و زیر سیستم های آن؛ شامل استراتژی سرمایه گذاری، استراتژی تامین مالی، استراتژی تقسیم سود و استراتژی سرمایه در گردش ارائه می دهد. الگوی ترکیبی مبتنی بر نگرش فرایندی به مدیریت استراتژیک است که در آن اجرای استراتژیک تابعی از تدوین و کنترل است.
روش این تحقیق بر مبنای نتیجه از نوع توسعه ای و بر مبنای هدف از نوع توصیفی – تبیینی و بر مبنای نوع داده های مورد استفاده نیز از نوع کیفی و کمی می باشد. از استراتژی تحقیق پیمایشی استفاده شده است. جامعه آماری تعداد 273 شرکت تولیدی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می باشد که قبل از سال 1385 به عضویت بورس در آمده اند و طی سال 1387 سهام آنها در بورس مورد معامله قرار گرفته اند. از کل جامعه آماری، تعداد 67 مورد با طرح تحقیق همکاری نموده اند. ابزارهای گردآوری داده ها سه روش پرسشنامه، مطاحبه و تحلیل صورت های مالی است. از روش های آمار توصیفی جهت تلخیص داده ها، از روش های آمار تحلیلی پارامتریک و ناپارامتریک نیز جهت تحلیل نتایج استفاده شده است.
نتایج نشان می دهد هماهنگی بیرونی میان استراتژی سیستم مالی و استراتژی کسب و کار، هماهنگی درونی میان استراتژی سیستم مالی و زیر سیستم ها یا کارکردهای آن، هماهنگی درونی (افقی) میان زیرسیستم ها یا کارکردهای سیستم مالی، هماهنگی بیرونی (عمودی) زیر سیستم ها میان زیر سیستم های استراتژی مالی با استراتژی کسب و کار و اثر تعاملی آنها بر عملکرد (ROA) اثر می گذارند و شرکت هایی که هماهنگی بالایی دارند نسبت به شرکت هایی که هماهنگی متوسط و یا کمی دارند، عملکرد بیشتری دارند.
حسن قاسمی؛ سید محمد اعرابی؛ نبی اله دهقان
دوره 6، شماره 17 ، مهر 1386، ، صفحه 75-105
چکیده
مقاله حاضر نتیجه میدانی است که با هدف بررسی تاثیر هماهنگی استراتژی های بازاریابی بین الملل با ابعاد محیطی سازمان و زیر سیستمهای بازاریابی بین الملل بر عملکرد صادراتی شرکتهای صادر کننده خدمات فنی و مهندسی صورت گرفته است.
جامعه آماری تحقیق شرکت های صادر کننده خدمات فنی و مهندسی بوده که بر اساس روش نمونه گیری غیر احتمالی قضاوتی 41 شرکت ...
بیشتر
مقاله حاضر نتیجه میدانی است که با هدف بررسی تاثیر هماهنگی استراتژی های بازاریابی بین الملل با ابعاد محیطی سازمان و زیر سیستمهای بازاریابی بین الملل بر عملکرد صادراتی شرکتهای صادر کننده خدمات فنی و مهندسی صورت گرفته است.
جامعه آماری تحقیق شرکت های صادر کننده خدمات فنی و مهندسی بوده که بر اساس روش نمونه گیری غیر احتمالی قضاوتی 41 شرکت به عنوان نمونه آماری تحقیق انتخاب شدند که حدود 95 درصد صادرات خدمات فنی و مهندسی کشور را تحت پوشش قرار می دهند.
نتایج تحقیق نشان می دهد که دو متغیر هماهنگی بیرونی و هماهنگی درونی و اثر تعاملی آنها بر عملکرد صادراتی اثر می گذارند. همچنین نتایج تحقیق نشان می دهد که اثر هماهنگی درونی نسبت به هماهنگی بیرونی بر عملکرد صادراتی بیشتر است. مدل کمی تحقیق نیز که حاصل تحلیل رگرسیون چند متغیره به روش گام به گام می باشد نشان می دهد که سهم متغیر هماهنگی درونی در پیش بینی عملکرد صادراتی شرکتها، 225% بوده ولی سهم متغیر هماهنگی بیرونی 162% بوده که خود تائید کننده تاثیر بیشتر متغیر هماهنگی درونی بر عملکرد صادراتی شرکتها می باشد.
سید محمد اعرابی؛ مرجان فیاضی
دوره 4، شماره 13 ، تیر 1385، ، صفحه 67-88
چکیده
امروزه تغییرات موجود در محیط کار سازمان ها را مجبور کرده که به منظور بقا در دنیای متلاطم در نظام های مدیریت خود بازنگری کنند و توانمند سازی کارکنان به منزله موضوع اصلی مربوط به عملکردهای رهبری و مدیریت این امکان را برای سازمان ها فراهم ساخته که رقابتی تر شوند. رشد سریع تئوری ها و مفاهیم مرتبط با توانمند سازی اگر چه با هدف توسعه علمی ...
بیشتر
امروزه تغییرات موجود در محیط کار سازمان ها را مجبور کرده که به منظور بقا در دنیای متلاطم در نظام های مدیریت خود بازنگری کنند و توانمند سازی کارکنان به منزله موضوع اصلی مربوط به عملکردهای رهبری و مدیریت این امکان را برای سازمان ها فراهم ساخته که رقابتی تر شوند. رشد سریع تئوری ها و مفاهیم مرتبط با توانمند سازی اگر چه با هدف توسعه علمی این مفهوم صورت گرفته اما باعث ایجاد سردرگمی و عدم انسجامی شده که وجود چارچوبی معتبر را ضروری ساخته است. در این مقاله پس از پرداختن به زمینه تاریخی، مفاهیم کلیدی و تحلیل انتقادی تئوری های توانمند سازی این تئوری ها بر اساس چارچوب بوریل و مورگان جانمایی و الگوی جدیدی ارائه شده است. توانمند سازی انسان گرا، چهار گونه معرفی شده در این الگو هستند.
سید محمد اعرابی؛ پریناز شعاریان
دوره 4، شماره 12 ، فروردین 1385، ، صفحه 97-134
چکیده
تکنولوژی ها با رشد چشمگیری در حال پیدایش هستند و از آن جایی که دارای تفاوتهایی مانند دوره عمر کوتاه تر از سایر محصولات هستند ارزیابی و تصمیم گیری در خصوص آنها باید با استفاده از ابزارهای خاصی صورت گیرد.
Hype cycle یک نمایش گرافیکی از بلوغ پذیرش و کاربرد تجاری تکنولوژی های خاص است. همچنین hype cycle نشان می دهد تکنولوژی ها در چه زمانی و چگونه ...
بیشتر
تکنولوژی ها با رشد چشمگیری در حال پیدایش هستند و از آن جایی که دارای تفاوتهایی مانند دوره عمر کوتاه تر از سایر محصولات هستند ارزیابی و تصمیم گیری در خصوص آنها باید با استفاده از ابزارهای خاصی صورت گیرد.
Hype cycle یک نمایش گرافیکی از بلوغ پذیرش و کاربرد تجاری تکنولوژی های خاص است. همچنین hype cycle نشان می دهد تکنولوژی ها در چه زمانی و چگونه فراتر از سر و صداها حرکت نموده و با توجه به کاربری ساده آن مورد قبول بسیاری قرار گرفته است.
به عبارت دیگر hype cycle ابزاری برای ارزیابی تکنولوژی است. این نمودار با مشاهده تکنولوژی ها، بدون توجه به تفاوت های میان آنها بطور کلی از الگوی یکسانی پیروی می کند. با توجه به سر و صدای ایجاد شده و شاخص زمان دوره عمر تکنولوژی از فاز اشتیاق بی حد و مرز به فاز سرخوردگی و در انتها بهینه سازی مستمر و رسیدن به بلوغ تکنولوژی تقسیم شده است. فاز اشتیاق بی حد و مرز و سرخوردگی بطور عمومی توسط رسانه های عمومی از طریق ایجاد انتظارات غیر واقعی بوجود می آید.
علاوه بر این از آنجایی که hype cycle دوره عمر تکنولوژی را به تصویر می کشد و همچنین نشان دهنده ریسک سرمایه گذاری در هر یک از مراحل بلوغ تکنولوژی است می توان از آن برای تعیین زمینه های مناسب برای سرمایه گذاری استفاده نمود.
در این مقاله ابعاد مختلف hype cycle و کاربرد آن در رابطه با بلوغ تکنولوژی مورد بررسی قرار گرفته و همچنین میزان آمادگی کشور ایران در پذیرش تکنولوژی های نوین از طریق مقایسه کیفی و کمی شاخص های پذیرش تکنولوژی های نوین از طریق مقایسه کیفی و کمی شاخص های پذیرش تکنولوژی با کشور آمریکا به عنوان یکی از برترین تولید کنندگان تکنولوژی نوین، بر مبنای جدول شماره 2، مورد بررسی قرار گرفته است.
سید محمد اعرابی؛ رضا آرمان پور
دوره 2، شماره 7 ، دی 1383، ، صفحه 57-81
چکیده
در این مقاله ضمن بررسی فرایند تدوین استراتژی منابع انسانی به این موضوع پرداخته خواهد شد که سازمان های خدماتی از جمله سازمان حمل و نقل و پایانه های کشور چگونه می توانند الزامات مشتری در رابطه با منابع انسانی را با استفاده از رویکرد QFD شناسایی کرده و از نتایج آن در برنامه ریزی های استراتژیک برای منابع انسانی استفاده نمایند. در پایان این ...
بیشتر
در این مقاله ضمن بررسی فرایند تدوین استراتژی منابع انسانی به این موضوع پرداخته خواهد شد که سازمان های خدماتی از جمله سازمان حمل و نقل و پایانه های کشور چگونه می توانند الزامات مشتری در رابطه با منابع انسانی را با استفاده از رویکرد QFD شناسایی کرده و از نتایج آن در برنامه ریزی های استراتژیک برای منابع انسانی استفاده نمایند. در پایان این مقاله و بر اساس نتایج بدست آمده در تحقیق حاضر نحوه استفاده مناسب از رویکرد QFD در تدوین استراتژی منابع انسانی برای کمک به بهبود استراتژی های سازمانی موجود و دستیابی به کیفیت مناسب در ارائه خدمات در آینده پیشنهاد می گردد. به عبارتی دیگر در این مقاله پس از طی فرایندی شش مرحله ای موسوم به فاز اول رویکرد هوشین کانری و با ادغام یافته های به دست آمده از مطالعات گذشته در مورد استراتژی به عنوان نخستین در انجام برنامه ریزی های راهبردی در زمینه اصلی ترین سرمایه سازمان که همان منابع انسانی می باشد میسر می گردد.
سید محمد اعرابی؛ سهیل سرمد سعیدی
دوره 2، شماره 6 ، مهر 1383، ، صفحه 65-88
چکیده
پدیده تجارت الکترونیک، از ضروریات تجارت در قرن 21 می باشد. برای استفاده از این فن آوری نوین، لازم است عوامل محیطی مستقیم و غیر مستقیم که در امر توسعه صادرات، نقش زیر بنایی دارند، مورد بررسی ، مطالعه و بازنگری قرار گیرند.
همچنین تجار و سایر دست اندرکاران در امر تجارت باید این امر حیاتی را شناخته و درک نمایند. برای رسیدن به این منظور لازم ...
بیشتر
پدیده تجارت الکترونیک، از ضروریات تجارت در قرن 21 می باشد. برای استفاده از این فن آوری نوین، لازم است عوامل محیطی مستقیم و غیر مستقیم که در امر توسعه صادرات، نقش زیر بنایی دارند، مورد بررسی ، مطالعه و بازنگری قرار گیرند.
همچنین تجار و سایر دست اندرکاران در امر تجارت باید این امر حیاتی را شناخته و درک نمایند. برای رسیدن به این منظور لازم است ابتدا عوامل و موانع محیطی شناخته شده و اولویت بندی گردند. سپس ضریب اهمیت هر کدام را معین نموده و در نهایت الگویی جهت پیاده سازی مناسب تجارت الکترونیک ارائه نماییم. در این مقاله نیز همین مراحل اجرا گردیده، با مطالعه این عوامل در 73 کشور در حال توسعه و توسعه یافته، الگوی مناسبی جهت استفاده از تجارت الکترونیک در ایران داده شده است. همچنین پیشنهادهایی متناسب با یافته های تحقیق ارائه گردیده است.
سید محمد اعرابی؛ شهرام اسفندیاری
دوره 1، شماره 2 ، مهر 1382، ، صفحه 1-19
چکیده
از آنجا که مشتریان منبع سودآوری سازمانها هستند، در نظر گرفتن انتظارات آنان به عنوان استانداردهای کیفی انجام خدمات، بسیار حائز اهمیت است.
مشتریان تضمین کننده سود شرکتها هستند و آنچه که تاثیر همیشگی بر این فرایند دارد، رضایت آنان است و این رضایت نیز در گرو کیفیت خدماتی است که دریافت می دارند. تعیین مولفه ها و شاخص هایی که از سویی بیانگر ...
بیشتر
از آنجا که مشتریان منبع سودآوری سازمانها هستند، در نظر گرفتن انتظارات آنان به عنوان استانداردهای کیفی انجام خدمات، بسیار حائز اهمیت است.
مشتریان تضمین کننده سود شرکتها هستند و آنچه که تاثیر همیشگی بر این فرایند دارد، رضایت آنان است و این رضایت نیز در گرو کیفیت خدماتی است که دریافت می دارند. تعیین مولفه ها و شاخص هایی که از سویی بیانگر کیفیت خدمات در قالبی جامع بوده و از سوی دیگر قابلیت اندازه گیری نیز داشته باشند، به عنوان ابزاری جهت اندازه گیری کیفیت خدمات از دیدگاه مشتریان و نیز بهبود مستمر این فرایند مطرح هستند.
تحقیق حاضر با استفاده از مصاحبه، پرسشنامه و نمونه گیری به روش تصادفی – لایه ای، در خصوص تعیین و اندازه گیری شاخص های کیفیت خدمات آموزشی مرکز آموزش سازمان مدیریت صنعتی تهران، دفتر دوره های تخصصی مدیریت، صورت گرفته است. در این تحقیق ابتدا بر اساس درک و استنباط مشتریان از کیفیت خدمات آموزشی و ارائه کنندگان این دسته از خدمات، (سروکوال) مطابق با ویژگی های خاص خدمات آموزشی و وضعیت سازمان مورد بررسی بومی شده و سپس با استفاده از آمار ناپارامتری نسبت به اندازه گیری درک مشتریان از میزان کیفیت خدمات دریافتی اقدام گردیده است.
نتایج آزمون بیانگر این موضوع است که توجه خاص به مشتری به عنوان یکی از ابعاد پنج گانه کیفیت خدمات، کمترین میزان فاصله را با انتظارات مشتریان دارد.