محمد نیک ضمیر؛ وحید برادران؛ یونس پناهی
چکیده
پسماندهای حوزهی بهداشت و درمان شامل تمام پسماندهایی است که براساس فعالیتهای پزشکی و درمانی در بیمارستانها و مراکز درمانی تولید میشوند. حدود 15 تا 20 درصد این زبالهها را زبالههای عفونی تشکیل میدهند که در زمرهی مواد خطرناک قرار میگیرند. زبالههای عفونی زبالههایی هستند که قبل از انهدام یا بازیافت باید بیخطرسازی شوند. ...
بیشتر
پسماندهای حوزهی بهداشت و درمان شامل تمام پسماندهایی است که براساس فعالیتهای پزشکی و درمانی در بیمارستانها و مراکز درمانی تولید میشوند. حدود 15 تا 20 درصد این زبالهها را زبالههای عفونی تشکیل میدهند که در زمرهی مواد خطرناک قرار میگیرند. زبالههای عفونی زبالههایی هستند که قبل از انهدام یا بازیافت باید بیخطرسازی شوند. از اینرو در این مقاله جهت مدیریت زبالههای عفونی، یک مدل برنامهریزی عدد صحیح مختلط دوهدفه توسعه داده میشود. در مدل پیشنهادی علاوه بر کمینهسازی هزینههای زنجیره، کاهش ریسک جمعیت در معرض انتشار آلودگی ناشی از زبالههای عفونی نیز مدنظر قرار گرفته است. برای این منظور یک زنجیره چندسطحی، با در نظر گرفتن مسأله مکانیابی- مسیریابی سبز ارایه میشود که در آن به مکانیابی مراکز بازیافت، دورریز و پالایش با تکنولوژیهای پالایش مختلف و مسیریابی وسایط نقلیه بین سطوح پالایش و بیمارستان پرداخته میشود. مسأله مسیریابی به صورت چندانباره در نظر گرفته شده و از معیار کاهش هزینهی مصرف سوخت خودروهای ناهمگن، جهت مسیریابی سبز بهره گرفته میشود. در نهایت یک الگوریتم فراابتکاری تلفیقی مبتنی بر الگوریتم رقابت استعماری و الگوریتم ژنتیک توسعه داده میشود و پس از اعتبارسنجی آن، به بررسی عملکرد آن در حل مسایل با ابعاد بزرگ پرداخته میشود که نتایج حاصل از آن حاکی از کارایی و عملکرد مناسب الگوریتم پیشنهادی است.
وحید برادران؛ ارمغان آذری خواه
چکیده
توسعه انواع سیستمهای حملونقل عمومی شهری که هر کدام مناطق مختلفی را پوشش میدهند، مسئله انتخاب نوع سیستم حملونقل و تعیین مسیر مناسب سفر بین دو ایستگاه مبداء و مقصد مشخص را برای مسافران و استفادهکنندگان سیستمهای حملونقل عمومی دشوار کرده است. در شهرهای بزرگ مانند تهران شبکهای از سیستمهای حملونقل عمومی موسوم به سیستمهای ...
بیشتر
توسعه انواع سیستمهای حملونقل عمومی شهری که هر کدام مناطق مختلفی را پوشش میدهند، مسئله انتخاب نوع سیستم حملونقل و تعیین مسیر مناسب سفر بین دو ایستگاه مبداء و مقصد مشخص را برای مسافران و استفادهکنندگان سیستمهای حملونقل عمومی دشوار کرده است. در شهرهای بزرگ مانند تهران شبکهای از سیستمهای حملونقل عمومی موسوم به سیستمهای چندوجهی شامل ایستگاهها به عنوان گرهها و وسایل حملونقل عمومی واسط بین دو ایستگاه متوالی به عنوان کمانهای آن تشکیل میشود. مسافران پیوسته به دنبال روشی برای یافتن مسیر بهینه در شبکههای حملونقل چندوجهی پیچیده میباشند تا با کمترین هزینه و سردرگمی از مبدا مشخص به مقصد مورد نظر خود برسند. در این مقاله، جهت مسیریابی در شبکههای سیستمهای حملونقل چندوجهی مدلی برنامهریزی ریاضی چندهدفه با سه تابع هدف توسعه داده شدهاست. اهداف مدل ارائه شده، حداقلکردن هزینه، زمان سفر و تعداد تغییر نوع وسایل نقلیه میباشد. ضمن بررسی اعتبارسنجی مدلها با مسائل آزمون، دو الگوریتم دقیق و فراابتکاری (الگوریتم مورچگان) برای حل مدل پیشنهادی توسعه داده شده است. نتایج ارزیابی عملکرد روشهای حل نشان میدهد زمان حل مسائل با روش دقیق برای مسائل با بیش از 15 گره غیرکارا است. در حالی که الگوریتم فراابتکاری، مسائل نمونه را با کیفیتی مشابه روش دقیق اما با زمان منطقی ارائه میکند.
وحید برادران؛ زهرا صفری
چکیده
افزایش توجه به مسائل زیست محیطی اهمیت مسئله طراحی زنجیرههای تأمین حلقه بسته را که شامل تولید و بازیافت و امحاء ضایعات است، دو چندان کرده است. مسئله طراحی یکپارچه شبکههای زنجیره تأمین حلقه بسته به عنوان یکی از مسائل مهم در مدیریت زنجیرههای تأمین شامل تعیین همزمان مکان و تعداد تسهیلات مورد نیاز (تولید، جمعآوری، بازیافت و انهدام) ...
بیشتر
افزایش توجه به مسائل زیست محیطی اهمیت مسئله طراحی زنجیرههای تأمین حلقه بسته را که شامل تولید و بازیافت و امحاء ضایعات است، دو چندان کرده است. مسئله طراحی یکپارچه شبکههای زنجیره تأمین حلقه بسته به عنوان یکی از مسائل مهم در مدیریت زنجیرههای تأمین شامل تعیین همزمان مکان و تعداد تسهیلات مورد نیاز (تولید، جمعآوری، بازیافت و انهدام) در زنجیره تأمین رو به جلو و معکوس، موجودی هر تسهیل و کمیت جریان ارسالی بین آنها میباشد. در این مقاله، زنجیره تأمین حلقه بستهای با محصولات متنوع (چند محصولی) مطالعه شده و یک مدل برنامهریزی ریاضی خطی دو هدفه (کاهش هزینههای کل زنجیره و میزان آلایندگیهای زیست محیطی) به منظور تعیین متغیرهای راهبردی مسئله شامل مکانیابی مراکز تولید، جمعآوری و انهدام محصولات و متغیرهای عملیاتی در دورههای مختلف برنامهریزی (چند دورهای) شامل جریانهای بین تسهیلات به تفکیک وسایل نقلیه مختلف و موجودیهای هر تسهیل ارائه شده است. به دلیل وجود عدم قطعیت در پارمترهایی مانند تقاضا و میزان کالای برگشتی از مشتریان، مدل پیشنهادی در شرایط عدم قطعیت (بهینهسازی استوار) توسعه یافته است. ضمن بررسی اعتبارسنجی مدل، کاربرد مدل پیشنهادی برای طراحی شبکه تأمین و بازیافت بطریهای شیشهای با هدف کاهش هزینههای احداث مراکز و حمل و نقلها برای محصولات مختلف و در کل دوره برنامه ریزی به اضافه کمینهکردن کل گاز دی اکسید کربن تولیدی بررسی شده است. تحلیل حساسیت مدل بهینهسازی استوار نیز در پایان انجام شده است.