علی خاتمی فیروزآبادی؛ حسین محبی؛ محمد زارعی محمود آبادی
دوره 8، شماره 21 ، تیر 1390، ، صفحه 39-61
چکیده
مسئله کوتاه ترین مسیر یکی از مسائل معروف بهینه سازی می باشد که توسط دانشمندان زیادی مورد مطالعه قرار گرفته است. از جمله کاربردهای این مسئله در زمینه های ارتباطی و حمل و نقل است که عموما توسط الگوریتم دیجسترا حل می شود. در این مقاله دو حوزه علمی مجزای الکترونیک و دقیق در عملیات به هم ارتباط داده شده است تا الگوریتم جدیدی جهت یافتن جواب ...
بیشتر
مسئله کوتاه ترین مسیر یکی از مسائل معروف بهینه سازی می باشد که توسط دانشمندان زیادی مورد مطالعه قرار گرفته است. از جمله کاربردهای این مسئله در زمینه های ارتباطی و حمل و نقل است که عموما توسط الگوریتم دیجسترا حل می شود. در این مقاله دو حوزه علمی مجزای الکترونیک و دقیق در عملیات به هم ارتباط داده شده است تا الگوریتم جدیدی جهت یافتن جواب بهینه مسئله کوتاه ترین مسیر با استفاده از قوانین و شبکه های الکتریکی پدید آید. الگوریتم پیشنهادی قادر به حل مسئله کوتاه ترین مسیر در گراف های جهت دار و بدون جهت و همچون حل مسائل طولانی ترین مسیر جهت دار می باشد. در این الگوریتم از شبکه های الکتریکی بدین طریق استفاده می شود که مقاومت الکتریکی هر شاخه معادل با وزن هر یال در مسئله کوتاه ترین مسیر فرض می شود. سپس با استفاده از قوانین اهم و ولتاژ کیرشهف، جریان در هر حلقه محاسبه می گردد. پس از آن شاخصه هایی که دارای بیشترین جریان عبوری هستند مشخص شده که در نتیجه طبق قانون اهم دارای کمترین مقاومت یا کمترین وزن در مسئله کوتاه ترین مسیر می باشند. بدین ترتیب کوتاه ترین مسیر در شبکه به دست می آید. از مزایای این الگوریتم هم گرایی سریع تر به جواب و زمان محاسبات کمتر نسبت به روشهای مرسوم به خصوص در شبکه هایی با تعداد گره های زیاد می باشد. الگوریتم مزبور برای سه مثال تشریح گردیده است.
الگوریتم مزبور برای سه مثال تشریح گردیده است.
علی خاتمی فیروزآبادی؛ محسن رحیمی مزرعه شاهی؛ علی محتشمی
دوره 5، شماره 14 ، دی 1385، ، صفحه 29-54
چکیده
این مقاله مدلی کلاسیک با متغیرهای باینی را به منظور تخصیص دنباله ای از رویدادها مانند دروس به تعداد محدودی از منابع متنوع اساتید، کلاس ها و بخش های زمانی ارائه می دهد بطوری که مجموعه محدودیت های مورد نظر را ارضا نماید. مدلسازی مسائل زمان بندی دوره های تحصیلی به دلیل وجود تعداد متغیرهای زیاد و همچنین تنوع آنها و در عین حال وجود محدودیت ...
بیشتر
این مقاله مدلی کلاسیک با متغیرهای باینی را به منظور تخصیص دنباله ای از رویدادها مانند دروس به تعداد محدودی از منابع متنوع اساتید، کلاس ها و بخش های زمانی ارائه می دهد بطوری که مجموعه محدودیت های مورد نظر را ارضا نماید. مدلسازی مسائل زمان بندی دوره های تحصیلی به دلیل وجود تعداد متغیرهای زیاد و همچنین تنوع آنها و در عین حال وجود محدودیت های متناقض و ناهمگون باید به ترتیبی صورت گیرد که مدل حاصل هم با مشخصه های سیستم اجتماعی واقعی مطابقت داشته باشد و هم تا حد ممکن پیچیدگی های اینگونه سیستم ها را به شکلی ساده بیان نماید بطوری که الگوریتم ها و روش های بهینه سازی بر روی مدل قابل اجرا باشند. این مقاله مسئله زمان بندی دوره های آموزشی را مورد بررسی قرار داده و سعی می کند مشکلات مربوط به این مسئله واقعی پیچیده را به وسیله فرمولاسیونی کلاسیک و با روش هایی مانند تفکیک محدودیت ها به دو دسته محدودیت های سخت و محدودیت های نرم تا حد زیادی مرتفع نماید. در این مقاله به منظور تعریف محدودیت های نرم از برنامه ریزی آرمانی استفاده شده است. پس از مدلسازی با هدف حداقل نمودن مجموع انحراف ها از بهترین شرایط هر محدودیت نرم، بدون توجه به اندازه مسئله ، مدل قابل حل خواهد بود.