سیامک خیبری؛ مصطفی کاظمی
چکیده
تاپسیس که در گروه جبرانی روشهای تصمیمگیری قراردارد، بر این مفهوم که گزینه انتخابی باید کمترین فاصله را باراه حل ایدهآل مثبت و بیشترین فاصله را با راه حل ایدهآل منفی داشته باشد، استوار است. وجود روند یکنواخت افزایشیو کاهشی در شاخصهای مثبت و منفی از جمله ویژگیهای تاپسیس در تعیین نقاط ایدهآل مثبت و منفی است. ایندرحالی است که میزان مطلوبیت ...
بیشتر
تاپسیس که در گروه جبرانی روشهای تصمیمگیری قراردارد، بر این مفهوم که گزینه انتخابی باید کمترین فاصله را باراه حل ایدهآل مثبت و بیشترین فاصله را با راه حل ایدهآل منفی داشته باشد، استوار است. وجود روند یکنواخت افزایشیو کاهشی در شاخصهای مثبت و منفی از جمله ویژگیهای تاپسیس در تعیین نقاط ایدهآل مثبت و منفی است. ایندرحالی است که میزان مطلوبیت اختصاص یافته به تصمیمگیرنده بعد از یک سطح مشخصی در هر شاخص چندانملموس نخواهد بود. بنابراین در رتبهبندی گزینهها علاوه بر مقدار هر گزینه در هر شاخص، مقدار توازن بین شاخصهایهر گزینه باید درنظر گرفته شود تا یک گزینه که در یک شاخص مهم دارای جایگاه مناسب است ولی در سایر شاخصهاجایگاه مناسبی ندارد، شانس اول انتخاب نباشد. برای این منظور در این مقاله سعی شد با اضافه کردن بعد مجازی بهماتریس تصمیم که از انحرافات میان شاخصهای هر گزینه حاصل میشود، ضعف ذکر شده تا حد ممکن جبران شود. به-منظور ارزیابی روش ارائه شده، از سه مثال متفاوت استفاده شد. بدین ترتیب که ابتدا توسط روش پیشنهادی ، تاپسیس،VIKOR ، Deng و SAW هریک از سه مثال ارائه شده حل و سپس با استفاده از ضریب همبستگی اسپیرمن تعدادهمبستگیهای معنی دار میان روش پیشنهادی و تاپسیس با سه روش دیگر مقایسه شد. در ادامه درصد مشابهت رتبه بندیروش پیشنهادی و تاپسیس با VIKOR ، Deng و SAW مقایسه شد
نسترن حاجی حیدری؛ محمد بختیار نصر آبادی؛ حمیدرضا اسمعیلی گیوی؛ محمد سلطانی دلگشا
دوره 6، شماره 17 ، مهر 1386، ، صفحه 23-47
چکیده
هدف اصلی این پژوهش ایجاد و آزمون مدلی است که درک ما از چگونگی ارزیابی کانال های خرید معمولی و اینترنتی توسط مشتریان و همچنین چگونگی شکل گیری تمایلات خرید و مطلوبیت در خرید اینترنتی و معمولی افزایش می دهد. جامعه آماری این پژوهش خریداران معمولی ده کتاب فروشی معروف شهر تهران و خریداران اینترنتی سایت های عرضه کتاب بودند. پس از جمع آوری ...
بیشتر
هدف اصلی این پژوهش ایجاد و آزمون مدلی است که درک ما از چگونگی ارزیابی کانال های خرید معمولی و اینترنتی توسط مشتریان و همچنین چگونگی شکل گیری تمایلات خرید و مطلوبیت در خرید اینترنتی و معمولی افزایش می دهد. جامعه آماری این پژوهش خریداران معمولی ده کتاب فروشی معروف شهر تهران و خریداران اینترنتی سایت های عرضه کتاب بودند. پس از جمع آوری اطلاعات به صورت کتابخانه ای و پرسشنامه ای از نرم افزار لیزرل جهت تحلیل مدل و داده ها استفاده گردید. روش تحقیق مورد استفاده این پژوهش نیز پیمایشی – همبستگی است. نتایج بررسی نشان داد که عوامل کیفیت خدمات، کیفیت کالا، ریسک دریافت شده، هزینه تلاش و زمان و سرگرمی به طور متفاوت بر تمایلات خرید کانال معمولی و بر خط تاثیر می گذارند.