مدیریت زنجیره تامین
محمدرضا منجذب؛ محمدکاظم صیادی؛ محمدجواد فرصیاد
چکیده
امروزه با توجه به افزایش آلودگیهای زیستمحیطی توجه دولتها به مفهوم زنجیره تامین سبز افزایش یافته است. زنجیره تامین سبز محصول سبز را تولید کرده که سازگاری بالایی با محیط زیست دارد. هدف از این مقاله بررسی تاثیر مداخله دولت بر روی رقابت بین زنجیرهها، محیط زیست و رفاه اجتماعی است. در این مقاله سه مدل مختلف ارائه میشود. در مدل اول ...
بیشتر
امروزه با توجه به افزایش آلودگیهای زیستمحیطی توجه دولتها به مفهوم زنجیره تامین سبز افزایش یافته است. زنجیره تامین سبز محصول سبز را تولید کرده که سازگاری بالایی با محیط زیست دارد. هدف از این مقاله بررسی تاثیر مداخله دولت بر روی رقابت بین زنجیرهها، محیط زیست و رفاه اجتماعی است. در این مقاله سه مدل مختلف ارائه میشود. در مدل اول دو زنجیره تامین سبز و غیرسبز با یکدیگر رقابت داشته و دولت حضور ندارد. در مدل دوم دولت برای استفاده از زنجیره تامین سبز فرهنگسازی انجام میدهد و در مدل سوم از زنجیره تامین غیرسبز مالیات اخذ میکند. تابع هدف دولت رفاه اجتماعی است. در هر دو مدل مداخله دولت، بازی به صورت استاکلبرگ است. برای حل مدل از روش تحلیل عقبگرد استفاده میشود. این روش روند استنتاج رو به عقب در مسائل با مراحل محدود، با هدف بدست آوردن اقدام بهینه در هر مرحله است. برای محاسبات ریاضی و بدست آوردن متغیرهای تصمیم، نرم افزار متلب و میپل به کار رفته است. نتایج نشان میدهد که در صورت دخالت دولت به صورت فرهنگسازی آسیبهای زیستمحیطی کمتر میشود. نتیجه دیگر این است که شرایط افزایش رفاه اجتماعی در حالت فرهنگ-سازی مشخص میشود. همچنین این امکان برای زنجیره تامین سبز فراهم میشود در صورت برقراری روابطی معین میان پارامترها قیمت خود را بالا ببرد. در مدل اخذ مالیات اگر دولت هدف خود را بیشینه کردن رفاه اجتماعی قرار دهد، تحت هر شرایطی رفاه اجتماعی نسبت به حالت عدم حضور دولت افزایش مییابد.
محسن طباطبایی؛ عباس افرازه؛ عباس سیفی
چکیده
هدف این مقاله ارائه یک مدل بهینهسازی تسهیم دانش بر مبنای نظریه بازی است که تصمیمات سازمان و دانشکاران را بصورت همزمان بهینهسازی کند. بدین منظور از برنامهریزی دوسطحی استفاده شد. در سطح بالا تصمیمات سازمان در خصوص پاداش و در سطح پایین تصمیمات دانشکار در خصوص زمان و تلاش تخصیص یافته به تسهیم دانش مدلسازی شد. طراحی فرمولاسیون ریاضی ...
بیشتر
هدف این مقاله ارائه یک مدل بهینهسازی تسهیم دانش بر مبنای نظریه بازی است که تصمیمات سازمان و دانشکاران را بصورت همزمان بهینهسازی کند. بدین منظور از برنامهریزی دوسطحی استفاده شد. در سطح بالا تصمیمات سازمان در خصوص پاداش و در سطح پایین تصمیمات دانشکار در خصوص زمان و تلاش تخصیص یافته به تسهیم دانش مدلسازی شد. طراحی فرمولاسیون ریاضی رفتار دانشکاران بر اساس ادبیات و در چارچوب انگیزش-فرصت-توانایی انجام شد. مدلسازی دوسطحی ارائه شده نسبت به مدلهای قبلی امکان بررسی پارامترهای بیشتری را فراهم میکند و علاوه بر انگیزش به دو عامل دیگر یعنی توانایی و فرصت نیز توجه دارد. همچنین ساختار تابع عایدی بصورت غیرخطی در نظر گرفته شده است و لذا انطباق بیشتری با واقعیت دارد. علاوه بر این، میزان زمان در دسترس به عنوان یک عامل کلیدی در آن آمده است. مدل دوسطحی در نرم افزار GAMS و با سینتکس EMP کدنویسی شد و برای مجموعهای از دادهها که بصورت تصادفی تولید شدند، با استفاده از الگوریتم بارون حل شد. نتایج نشان میدهد که افزایش میزان کاربردپذیری دانش و ضریب تأثیر مقایسه اجتماعی میتواند منجر به بهبود عملکرد سازمان و صرفهجویی در هزینههای پاداش شود. نادیده گرفتن این دو عامل میتواند منجر به اتخاذ تصمیمات غیربهینه شود. این تحقیق با فراهم نمودن بستری برای در نظر گرفتن پارامترهای بیشتر، به بهبود تصمیمات سازمان در این زمینه کمک میکند. همچنین، بر اساس این تحقیق الگوریتم بارون برای مسائل در اندازه بزرگ نیاز به بهبود دارد و پیشنهاد میشود تحقیقات آتی الگوریتمهای کاراتری برای این مسئله ارائه نمایند.