سمیه کاویان پور؛ جواد رضائیان
چکیده
زمان بندی مناسب شیفت های کاری پرستاران بیمارستان یک مسئله حیاتی در مدیریت بیمارستان است. پژوهشگر در این پژوهش در پی بهبود زمان بندی نوبت کاری پرستاران در سازمان های خدمات درمانی و بهداشتی است تا زمینه های کاهش هزینه ها و پیچیدگی محاسباتی را فراهم کند و برآیند این اقدامات را درقالب رضایت شغلی و کیفیت خدمات ارائه شده محقق سازد. برای ...
بیشتر
زمان بندی مناسب شیفت های کاری پرستاران بیمارستان یک مسئله حیاتی در مدیریت بیمارستان است. پژوهشگر در این پژوهش در پی بهبود زمان بندی نوبت کاری پرستاران در سازمان های خدمات درمانی و بهداشتی است تا زمینه های کاهش هزینه ها و پیچیدگی محاسباتی را فراهم کند و برآیند این اقدامات را درقالب رضایت شغلی و کیفیت خدمات ارائه شده محقق سازد. برای این مسئله یک مدل ریاضی خطی ارائه گردید و بعد از اشاره به NP-hard بودن آن به ارائه الگوریتم فراابتکاری ژنتیک جهت حل مسئله در ابعاد موجود در واقعیت پرداخته شد و در بیمارستان امام خمینی (ره) شهرستان نور به عنوان یک نمونه واقعی پیاده سازی و نتایج محاسباتی ارائه گشت. در رویکرد پیشنهادی از استانداردهای اعتباربخشی بیمارستان ها و قوانین بهره وری در مدلسازی استفاده شده است. تولید جداول زمانی با استفاده از مدل ارائه شده منجر به بهبود سطح رضایت مندی پرستاران و ارتقای عملکرد شغلی آن ها می شود.
علیرضا امیر کبیری؛ هلیا طهرانی
دوره 5، شماره 14 ، دی 1385، ، صفحه 201-223
چکیده
تحقیق حاضر به بررسی تاثیر اثر عوامل فرهنگی بر روی رضایت شغلی و عملکرد کارکنان سازمان تامین اجتماعی می پردازد. برای اجرای آزمون از پرسشنامه دنیسون استفاده شده که وی فرهنگ سازمانی را بر اساس چهار بعد درگیر شدن در کار، سازگاری، انطباق پذیری و ماموریت یا رسالت مورد ارزیابی قرار می دهد. برای ارزیابی هر یک از ابعاد چهارگانه سه شاخص تعریف ...
بیشتر
تحقیق حاضر به بررسی تاثیر اثر عوامل فرهنگی بر روی رضایت شغلی و عملکرد کارکنان سازمان تامین اجتماعی می پردازد. برای اجرای آزمون از پرسشنامه دنیسون استفاده شده که وی فرهنگ سازمانی را بر اساس چهار بعد درگیر شدن در کار، سازگاری، انطباق پذیری و ماموریت یا رسالت مورد ارزیابی قرار می دهد. برای ارزیابی هر یک از ابعاد چهارگانه سه شاخص تعریف شده است که هر شاخص با پنج سوال سنجیده می شود و از پرسشنامه رضایت شغلی ویسوکی و کروم و نیز پرسشنامه ارزشیابی عملکرد کارکنان سازمان تامین اجتماعی استفاده شده است پس از تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از آمار توصیفی، کای مرجع و آزمون دقیق فیشر تجزیه و تحلیل صورت پذیرفته است. نهایت پس از جمع آوری و تحلیل اطلاعات به دست آمده تصویر فرهنگ سازمان تامین اجتماعی در اداره کل درمان غیر مستقیم استان تهران ترسیم شده است که گویای وضعیت فرهنگ این سازمان است. بر اساس تقسیم بندی فرهنگ سازمانی دنیسون فرهنگ حاکم در این سازمان، فرهنگ سازمانی مبتنی بر تداوم می باشد. این سازمان بهترین وضعیت را در متغیرهای انطباق پذیری و رسالت به دست آورده و شاخصهای جهت گیری استراتژیک و یادگیری سازمانی بالاتر از حد متوسط قرار گرفته اند و ده شاخص دیگر در حد کمتر از متوسط قرار دارند. با این وجود اگر چه عوامل فرهنگ سازمانی با رضایت شغلی و عملکرد کارکنان رابطه دارند ولی این رابطه و تاثیر در بین جامعه آماری محقق معنی دار به دست نیامد. یعنی تاثیر عوامل فرهنگ سازمانی بر رضایت شغلی و عملکرد کارکنان سازمان تامین اجتماعی آنقدر پایین است که نمی تواند تاثیر به سزایی بر آنها داشته باشد و لذا کلیه فرضیه های تحقیق رد شده است. یعنی بین هر یک از مولفه های فرهنگ سازمانی با رضایت شغلی و عملکرد کارکنان سازمان تامین اجتماعی رابطه معنی داری وجود ندارد.