@article { author = {Taghva, Mohammad Reza and Alizadeh, Yasser}, title = {Oil Price Forecasting, Using Trend Impact Analysis (TIA) Technique}, journal = {Industrial Management Studies}, volume = {3}, number = {11}, pages = {1-35}, year = {2005}, publisher = {Allameh Tabataba'i University}, issn = {2251-8029}, eissn = {2476-602X}, doi = {}, abstract = {Trend    impact   analysis   (TIA)   gives   a   pattern   to use   the chronological,     quantitative    data   and   qualitative    techniques, simultaneously.     Although    both   quantitative    and    qualitative techniques  of  forecasting  have  disadvantages,   TIA  gives  a way to optimize  the  results  of quantitative   methods  by applying  the qualitative  methods  on them. This technique could be applied in all files of forecasting with complex to forecast variables such as Demand, Supply,   Price   and   so on.  Energy   field   meets   the requirements   of applying this technique, because there is a long term history of behavior of variables in it that could be used in quantitative forecasting techniques like Trend lines or   time series, and also due to its importance in today economy, there are so many analysts   and experts   who are trying to forecast   and foresight    in   oil   field.   So   TIA   as   a   proper   technique    for forecasting   the oil price is described and applied   here.  The results  of this forecasting  which  was included  oil price  in period of  2007  up  to  2008,  has  been  registered   before   in 2006  as  a scientific    paper,   and   now   after   about    18  months,   we   are comparing    the   results   of   the   forecasting    and   actual    data. Validation  of the technique  is the aim, which  we got to it in this paper.}, keywords = {}, title_fa = {آینده پژوهی قیمت نفت با استفاده از تکنیک آنالیز تاثیر بر روند TIA}, abstract_fa = {با استفاده از روش آنالیز تاثیر بر روند الگویی استفاده همزمان از داده های تاریخی کمی و تحلیل های کیفی فراهم می آید. هر یک از تکنیک های کمی یا کیفی پیش بینی دارای معایبی می باشند که این تکنیک با اعمال تاثیر تکنیک های کیفی پیش بینی بر نتایج بدست آمده از تکنیک های کمی، سعی بر انطباق بیشتر نتایج پیش بینی با واقعیت دارد. این تکنیک را می توان در تمامی زمینه هایی که پیش بینی آینده متغیرهای پیچیده ای همچون قیمت، عرضه، تقاضا و غیره در آن مهم است بکار گرفت. داده های مرتبط با انرژی به لحاظ حجم، قابلیت کاربرد در روش های عددی همچون سریهای زمانی و خطوط روند را دارا می باشد و البته از سوی دیگر بدلیل اهمیت خاص موضوع، کارشناسان بسیاری به گمانه زنی ها و پیش بینی های کیفی در زمینه آینده پژوهی آن مشغولند. با استفاده از این دو مزیت آنالیز تاثیر بر روند به عنوان مدل مناسبی برای تخمین داده های آینده پیشنهاد شده و چگونگی اجرا و بکارگیری آن بررسی می گردد. این روش در سال 2006 توسط مولفین برای پیش بینی قیمت در سال های 2007 و 2008 بکار گرفته شد و نتایج آن به چاپ رسید. اینک پس از گذشت حدود یکسال نیم از دوره مورد پیش بینی و با جمع آوری داده های واقعی به مقایسه تخمین های انجام شده و داده های واقعی پرداخته می شود تا روش، اعتبار سنجی گردد.}, keywords_fa = {آنالیز تاثیر بر روند,تکنیک های کمی,تکنیک های کیفی,پیش بینی قیمت نفت}, url = {https://jims.atu.ac.ir/article_4390.html}, eprint = {https://jims.atu.ac.ir/article_4390_feef886db6a13aaf5e13dcf1e26f658c.pdf} } @article { author = {Olfat, Laya and Zanjirch, Seyyed Mahmood}, title = {Agility, a Modern Narrative of Old Concepts}, journal = {Industrial Management Studies}, volume = {3}, number = {11}, pages = {37-61}, year = {2005}, publisher = {Allameh Tabataba'i University}, issn = {2251-8029}, eissn = {2476-602X}, doi = {}, abstract = {Agile manufacturing as the most modern production system has covered significant portion of literature in operations management. But there is a great vague. whether agile manufacturing  is the same as  prior  concepts  but    in a  new  form  or  it's  a  completely  new concept accompanied  with necessary techniques? Lean production and  Agile  production  are  two  dominant  production  systems  that were studied through   literature survey and their dimensions  were defined. Then dimensions similarities and differences among these two   approaches    were   investigated. Finally considering the importance of different dimensions, weighted difference between them is demonstrated.  Results show that although there are some common features between these two concepts, their emphasis on different aspects has formed a new approach. The proper attention of agile system to nowadays business requirements and continuous change, has distinguished   it from other production systems such as lean production system.}, keywords = {Production methods,Lean manufacturing,Agile manufacturing}, title_fa = {چابکی: روایتی نوین از مفاهیم گذشته}, abstract_fa = {تولید چابک به عنوان جدیدترین سیستم تولید، امروزه بخش قابل توجهی از ادبیات مدیریت عملیات را به خود اختصاص داده است. اما این ابهام هنوز در ادبیات تحقیق موجود است که آیا تولید چابک همان مفاهیم موجود در تولید ناب را به شیوه ای نو بیان نموده یا ارائه دهنده رویکردی جدید به تولید به همراه تکنیک های مورد نیاز آن است. به منظور پاسخ به این سوال اساسی، در این تحقیق ابتدا دو سیستم غالب تولید در دهه های اخیر یعنی تولید ناب و تولید چابک با استفاده از ادبیات موضوع مورد بررسی موشکافانه قرار گرفته و ابعاد و مولفه های آنها استخراج گردیدند. پس از آن با استفاده از تعاریف ابعاد و مولفه های این دو رویکرد میزان اشتراک و افتراق آنها بررسی شده است. در نهایت با بررسی اهمیت نقاط افتراق تفاوت موزون این دو رویکرد به تولید نشان داده شده است. نتایج نشان می دهد که علی رغم وجود اشتراکات گسترده در این دو سیستم تولید، نقاط متفاوت تاکید منجر به ارائه جهت گیری های متفاوتی برای آنها شده است. بنابراین بخش نسبتا بزرگی از مفاهیم چابکی، در بر دارنده مفاهیمی عموما مرتبط با تولید ناب است اما پاسخ شایسته آن به نیازمندی محیط امروز کسب و کار، یعنی همراهی با تغییرات مستمر به همراه مولفه های مورد نیاز ترکیبی جدید ایجاد کرده و آن را از دیگر سیستم های تولیدی متمایز نموده است.}, keywords_fa = {سیستم های تولید,تولید چابک,تولید ناب}, url = {https://jims.atu.ac.ir/article_4391.html}, eprint = {https://jims.atu.ac.ir/article_4391_ff0c9b458608e5934430e9c74e784dd7.pdf} } @article { author = {Kazzazi, Abolfazl and Aboudi, Hossein and Haddadzadeh, Mehdi}, title = {Effecting Factors on Paper Industry Development and Offering the Proper Solution for Supportive Government Policies}, journal = {Industrial Management Studies}, volume = {3}, number = {11}, pages = {63-83}, year = {2005}, publisher = {Allameh Tabataba'i University}, issn = {2251-8029}, eissn = {2476-602X}, doi = {}, abstract = {The policy of changing direct subsidiary to indirect subsidiary was one of the main government policies and the government according to forth development program should organize  the  subsidiary   system  in  cultural  parts  with  the approach of  changing  subsidiary  payments  for production  to consumption. During recent years the subsidiary of paper distribution for newspapers (as the most important output of cultural and political production) always have been indirectly and via subsidiary for press and this has caused numerous problems for paper industry. This survey is the analysis of economic and commercial policies of government in industry of paper for newspapers. Effective elements in the domestic industry of papers for newspapers have been sorted by using questionnaire and interview and by PESTI model. In this article supportive policies of government is recognized as the main effect on paper industry and discussed completely and finally, some proper solutions are offered.}, keywords = {PEST Model,Subsidiary,Paper for newspaper market,Supportive government policies in paper industry}, title_fa = {عوامل موثر بر توسعه صنعت کاغذ روزنامه در کشور و راهکارهای پیشنهادی در زمینه سیاستهای حمایتی دولتی}, abstract_fa = {سیاست حذف یارانه غیر مستقیم و تبدیل آن به یارانه های مستقیم از سیاست های اصلی کشور طی برنامه های گذشته بوده است و دولت طبق برنامه چهارم توسعه موظف به ساماندهی نظام یارانه ای بخش فرهنگ با رویکرد تغییر نظام پرداخت یارانه تولید به سمت مصرف شده است. طی سالهای اخیر شاهد هستیم که یارانه توزیع کاغذ روزنامه کشور همواره بصورت غیر مستقیم و بوسیله تخصیص کاغذ یارانه ای به مطبوعات انجام گرفته است و همین امر مشکلات فراوانی را برای تولید کنندگان کاغذ بوجود آورده است. این پژوهش به بررسی و تجزیه تحلیل سیاستهای اقتصادی – بازرگانی دولت در زمینه صنعت کاغذ روزنامه پرداخته است. عوامل موثر بر بازار کاغذ روزنامه داخلی با استفاده از پرسشنامه و مصاحبه و در قالب مدل PEST در چهار حوزه سیاسی، اجتماعی-فرهنگی، اقتصادی و تکنولوژیکی شناسایی و اولویت بندی شدند. در این مقاله سیاستهای حمایتی دولت که به عنوان مهمترین عامل موثر بر صنعت کاغذ شناسایی شد بصورت کامل تشریح و راهکارهای مناسب در این زمینه ارائه گردیده است.}, keywords_fa = {الگوی PEST,یارانه,سیاست های حمایتی دولت در زمینه صنعت کاغذ,بازار کاغذ روزنامه}, url = {https://jims.atu.ac.ir/article_4392.html}, eprint = {https://jims.atu.ac.ir/article_4392_2e46ba6794167fd5bcb09abb25699159.pdf} } @article { author = {Taghavifard, Mohammad T. and Gheitasi, Majid and Soltani, Farzad}, title = {A Multi-Criteria Decision Model for the Implementation of Business Process Re-engineering}, journal = {Industrial Management Studies}, volume = {3}, number = {11}, pages = {85-113}, year = {2005}, publisher = {Allameh Tabataba'i University}, issn = {2251-8029}, eissn = {2476-602X}, doi = {}, abstract = {This   research   paper   presents   a   methodology   to   assist enterprise decision-makers CDMs) to select from a numbers of processes during the Business Process Reengineering (BPR) according to organizational objectives. For  this  purpose,  the proposed methodology utilizes fuzzy QFD technique to convert the qualitative data (DMs' opinion) to quantitative ones and then calculates  the  effects  of  each  process  on  the  organization objectives and criteria. Then, by using the result of fuzzy QFD, the amount of satisfaction of each process according to each criterion    is  calculated.    By  combining    this   data   with   other effective  variables  in BPR  projects  such  as "cost"  and "time",  a multi-objective   goal programming  (MOOP)  model  is formulated and solved  to identify  the most appropriate  business  processes. Finally,    an   example    is   presented    to   illustrate    how   the methodology   works.  The  proposed  model  was also applied  to  a public-service  organization  by considering  three main objectives: project   quality,  project   cost,  and  project   time.  The   achieved results were quite satisfactory and promising.}, keywords = {Business Process Re-engineering,Multi-Criteria Decision Making,Goal Programming,Fuzzy QFD}, title_fa = {مدل تصمیم گیری چند معیاره جهت پیاده سازی مهندسی مجدد فرایندها}, abstract_fa = {در این مقاله بمنظور انتخاب فرایند های مناسب و در راستای اهداف و معیارهای سازمان، روشی مبتنی بر تصمیم گیریهای چند معیاره ارائه گردیده است که به تصمیم گیرندگان سازمان در خلال انجام پروژه های مهندسی مجدد سازمان کمک می نماید تا عوامل موثر بر انتخاب فرایندها را شناسایی نموده و با در نظر گرفتن خواسته های سازمان، فرایندهای مورد نظر را انتخاب نمایند. در واقع پس از شناسایی و دسته بندی فرایندهای سازمان و همچنین تببین اهداف و معیارهای سازمان، میزان تاثیر فرایندها بر اهداف و معیارها محاسبه گردیده و در انتها فرایندهای مورد نظر سازمان انتخاب می گردند. بدین منظور در روش ارائه شده از مدل QFD فازی در رابطه با تبدیل نظرات خبرگان و تصمیم گیران سازمان به داده های کمی در راستای محاسبه میزان تاثیر هر یک از فرایندهای سازمان بر اهداف و معیارها استفاده می گردد. در واقع با استفاده از نتایج QFD فازی میزان رضایتمندی که هر یک از فرایندها بر مبنای اهداف برای سازمان بهمراه دارد بصورت کمی محاسبه گردیده است و سپس با تلفیق این داده ها با دیگر عوامل تاثیر گذار بر روی پروژه های مهندسی مجدد فرایندها در یک مدل برنامه ریزی آرمانی راهکار مناسب در رابطه با انتخاب فرایندهای مناسب سازمان ارائه گردیده است. در مدل ارائه شده سه هدف میزان رضایتمندی و کیفیت انجام پروژه، هزینه و زمان مطرح گردیده است. در انتها نیز بمنظور روشن نمودن مدل، نمونه موردی بر روی کسب و کار شهرداری انجام گرفته است.}, keywords_fa = {مهندسی مجدد فرایند های کسب و کار,تصمیم گیری چند معیاره,برنامه ریزی آرمانی,QFD فازی}, url = {https://jims.atu.ac.ir/article_4393.html}, eprint = {https://jims.atu.ac.ir/article_4393_658b4d8a76d461296f3886e98acf2292.pdf} } @article { author = {Khoshsima, Gholamreza}, title = {Canonical Correlation Analysis of Agility and Strategic Performance of Manufacturing Organizations}, journal = {Industrial Management Studies}, volume = {3}, number = {11}, pages = {115-143}, year = {2005}, publisher = {Allameh Tabataba'i University}, issn = {2251-8029}, eissn = {2476-602X}, doi = {}, abstract = {In this research, canonical correlation  analysis  has  been done between    agility,    competitive     advantage    and    organizational performance   at  manufacturing   organizations.   For reduction  of variables,  factor analysis  was used. For achieving  this purpose, at first.  latent  variables  include  agility,  competitive   advantage,  and organizational  performance  was tested with using factor analysis. In  our   research   model.   agility   latent   variables   are   included enriching  customer,  mastering  change  and uncertainty.  cooperate to enhance  competitiveness,   and leveraging  impact of people and information.  Competitive   advantage  is included  time  to market. price/cost.     quality,    product    innovation,     and    reliability    of delivery.   Organizational    performance   also   is  included   market performance   and  financial   performance.   Each  of  them  (latent variables)   are  measuring   with  own  indicators.   Then  canonical correlation  analysis  was used to relationship  between  agility with competitive   advantage  and  organizational   performance.   Results reveals  a  statistically   significant   relationships   between   agility variables     with     strategic     performance      of     manufacturing organizations.  SAS   version   9.1  and  Lisrel   version   8.54  are  used for computation.}, keywords = {Agility,Competitive Advantage,Organizational Performance,canonical correlation analysis}, title_fa = {تجزیه و تحلیل همبستگی متعارف چابکی و عملکرد استراتژیک سازمان های تولیدی}, abstract_fa = {در این تحقیق به تجزیه و تحلیل چابکی سازمان، مزیت رقابتی، و عملکرد سازمانی در سازمان های تولیدی و رابطه بین چابکی با مزیت رقابتی و عملکرد سازمانی پرداخته شده است. جهت کاهش تعداد متغیرها از تحلیل عاملی استفاده شده است. برای دستیابی به این هدف ابتدا با استفاده از تحلیل عاملی به بررسی متغیرهای مکنون چابکی، مزیت رقابتی و عملکرد سازمانی پرداخته شد. در مدل تحقیق، متغیرهای مکنون چابکی، شامل اغنای مشتری، تسلط بر تغییرات و عدم اطمینان، همکاری در جهت افزایش رقابت پذیری، و اهرمی کردن اثر اطلاعات و افراد است. مزیت رقابتی شامل زمان رسیدن به بازار، قیمت/هزینه، کیفیت، نوآوری محصول و تحویل قابل اعتماد است. عملکرد سازمان نیز شامل عملکرد بازار و عملکرد مالی است. هر کدام از این متغیرهای مکنون با شاخص های خودشان سنجیده شده اند. در ادامه با استفاده از تجزیه و تحلیل همبستگی متعارف به بررسی رابطه بین چابکی، مزیت رقابتی و عملکرد سازمانی پرداخته شده است. نتایج رابطه معنی داری را بین متغیرهای چابکی و متغیرهای عملکرد استراتژیک اشکار می سازد. محاسبات با استفاده از نرم افزارSAS 9.1 و Lisrel 8.54 انجام گرفته است.}, keywords_fa = {چابکی,مزیت رقابتی,عملکرد سازمانی,تجزیه و تحلیل همبستگی متعارف}, url = {https://jims.atu.ac.ir/article_4394.html}, eprint = {https://jims.atu.ac.ir/article_4394_aa1fa284074ab801e11f387033bee792.pdf} }