@article { author = {Zaefarian, Tahereh and Andabili, Mohammad and Momeni, Hossein and Najafi, Seyed Esmaeil}, title = {Iran Auto Market Price Segmentation and Car Ranking in Segments Using a Hybrid DEMATEL- Two-Step Clustering-TOPSIS Approaches and two-step Weighting based on Shannon’s entropy}, journal = {Industrial Management Studies}, volume = {16}, number = {50}, pages = {159-192}, year = {2018}, publisher = {Allameh Tabataba'i University}, issn = {2251-8029}, eissn = {2476-602X}, doi = {10.22054/jims.2018.9110}, abstract = {Today, there are more than 300 types of cars in Iran auto market, which has a significant growth in recent decade. High variety have challenges for decision makers in selecting cars. No mathematical model has been developed yet for segmenting and ranking Iran auto market, which carry out both defining automatic cluster numbers as well as automatic weighting criteria by the model.This research develops a Hybrid DEMATEL-Two-Step Clustering-TOPSIS approach. The model first finds the beat appropriated criterion for segmentation. Then uses a two-step clustering approach for segmenting Iran auto market based on price criterion. Second, the criteria will be weighted automatically using Shannon entropy weighting method and then, TOPSIS method rank competitors in each defined price segment (lower 900 Million Rials). Also, the Spearman's rank correlation test is used to compare the model results with Iranian customer behavior (with selling volume). The price segmentation results reveal that the Iran auto market can be segmented in six different levels. Furthermore, the ranking results disclose that price is not the only effective factor in finding car utility for the buyer. A weighted combination of performance, features and price will determine optimized selection for buyers}, keywords = {Two-Step Clustering Algorithm,Price Segmentaion,TOPSIS,DEMATEL}, title_fa = {بخشبندی قیمتی بازار خودروی سواری ایران و رتبهبندی خودروها در بخشهای قیمتی با استفاده از روش ترکیبی دیمتل خوشه بندی دو - مرحله ای تاپسیس و وزن دهی دو مرحله ای آنتروپی شانون}, abstract_fa = {امروزه بیش از 055 نوع خودروی نو در بازار خودروی ایران وجود دارد که نسبت به دهه گذشته رشد قابلتوجهی داشته است. تنوع بالای مدلها امکان انتخاب خودرو را دشوار میسازد. تاکنون مدلی ریاضی جهتبخشبندی و رتبهبندی بازار خودرو توسعه داده نشده است که تعداد خوشههای بهینه توسط الگوریتم و بااستفاده از مدل ریاضی تعیین شود و نیز در رتبه بندی، وزن دهی به معیارها بهصورت خودکار صورت پذیرد. پژوهشفوق روشی ترکیبی را توسعه میدهد. ابتدا با استفاده از روش دیمتل، قیمت به عنوان تاثیرپذیرترین معیار انتخابمیشود و سپس براساس روش خوشه بندی دومرحله ای، بخشهای قیمتی بازار بهصورت خودکار شناساییمیشوند. سپس، با استفاده از روش وزندهی آنتروپی شانون دومرحله ای به تمامی امکانات خودروها وزن مناسبتخصیص داده میشود و با استفاده از تاپسیس، رتبه بندی خودروها براساس تمامی مشخصات عملکردی، امکانات،ارزش برند، ارزش استایل و نیز قیمت در داخل بخشهای قیمتی انجام میشود. آزمون همبستگی رتبه ای اسپیرمن نیزجهت مقایسه رتبه بندی مدل با رفتار بازار خودروی ایران انجام شده است. نتایج نشان میدهد که میتوان بازارخودرو را در شش سطح مختلف بخشبندی نمود و نیز در هر بخش قیمتی، قیمت تنها عامل تعیین کننده در مطلوبیتیک خودرو نمیباشد، بلکه ترکیبی وزنی از مشخصات عملکردی، امکانات و قیمت یک خودرو در مقایسه با رقبایموجود در آن بخش، تعیین کننده بهینه ترین انتخاب برای مشتری میباشد}, keywords_fa = {Two-Step Clustering Algorithm,Price Segmentaion,TOPSIS,DEMATEL}, url = {https://jims.atu.ac.ir/article_9110.html}, eprint = {https://jims.atu.ac.ir/article_9110_788cd18941c9677ae4bcc773967bc5aa.pdf} }