@article { author = {Parsaiyan, Samira and Amiri, Maghsoud and Azimi, Parham and Taghavifard, Mohammad Taghi}, title = {Designing a Green Closed-loop Supply Chain Simulation Model and Product Pricing in The Presence of a Competitor}, journal = {Industrial Management Studies}, volume = {17}, number = {52}, pages = {153-202}, year = {2019}, publisher = {Allameh Tabataba'i University}, issn = {2251-8029}, eissn = {2476-602X}, doi = {10.22054/jims.2018.34709.2125}, abstract = {The increasing concern about the deteriorating effects of supply chains related activities on the environment has led to the growing attention to develop green closed-loop supply chains in order to minimize greenhouse gases emission. This paper presents a green closed-loop supply chain model developed under the demand uncertainty aiming at minimizing total cost and total CO2 emission across the supply chain, and maximizing the product’s market share in the presence of a competitor. In this regards, an agent-based market model is developed to estimate the demand’s parameter function then a hybrid simulation model which integrates agent-based and discrete event simulation modelling approaches is designed to simulate the closed-loop supply chain which is the novelty of this paper. Then, scenarios are created using Taguchi design of experiments (DOE) method, and are executed with the market model and the supply chain model to capture total cost, total CO2 and market share. A decision matrix is configured using scenarios and recorded results for three mentioned criteria and ELECTRE and SAW methods are used to rank scenarios and select the best one. The other contribution of this research is its comprehensiveness in considering variables related to three categories of inventory replenishment policy, marketing mix (price and advertisement) and transportation. An automotive industry case is provided to demonstrate the capabilities of the model and its applicability and effectiveness in resolving real-world problems.}, keywords = {Green closed-loop supply chain,Demand uncertainty,Agent-Based Simulation,Pricing,advertising}, title_fa = {طراحی مدل شبیه سازی زنجیره تامین حلقه بسته سبز و قیمت گذاری محصول در حضور رقیب}, abstract_fa = {توجه روز افزون به اثرات مخرب زیست محیطی زنجیره های تامین منجر به توجه به تحقیقات در زمینه زنجیره های تامین حلقه بسته سبز با هدف کمینه نمودن انتشار گازهای گلخانه ای گردیده است. مقاله حاضر به توسعه یک مدل زنجیره تامین حلقه بسته سبز در شرایط عدم قطعیت تقاضا با هدف کمینه نمودن هزینه کل زنجیره تامین ، کمینه سازی مجموع گاز CO2 و بیشینه نمودن سهم بازار محصول در حضور یک رقیب می پردازد. در این راستا یک مدل شبیه سازی عامل بنیان برای بازار جهت تخمین پارامتر تقاضا توسعه داده می شود سپس یک مدل شبیه سازی ترکیبی حاصل از ترکیب رویکرد های شبیه سازی عامل بنیان و گسسته پیشامد ارائه می گردد که نوآوری اصلی این تحقیق می باشد. در ادامه سناریو های مختلف با روش طراحی آزمایشات تاگوچی تولید شده و مدل های بازار و زنجیره تامین حلقه بسته برای هر سناریو اجرا می گردد و مقادیر هزینه ، گازCO2 و سهم بازار محصول ثبت می گردد. یک ماتریس تصمیم گیری با استفاده از سناریوها و معیارهای هزینه کل، گاز CO2 و سهم بازارسازماندهی شده و با روش ELECTRE و SAW سناریو ها رتبه بندی و سناریوی برتر انتخاب می شود. از دیگر نوآوری های این مقاله می توان به جامعیت گستره متغیرهای تصمیم گیری در مدل اشاره نمود که متغیرهای موجودی، بازار و حمل و نقل را در قالب سناریوهای مختلف ، شامل می شود. قابلیت کاربری مدل، با استفاده از یک مسئله واقعی در صنعت خودرو سازی بررسی و تحلیل می شود.}, keywords_fa = {Green closed-loop supply chain,Demand uncertainty,Agent-Based Simulation,Pricing,advertising}, url = {https://jims.atu.ac.ir/article_9610.html}, eprint = {https://jims.atu.ac.ir/article_9610_8cc23a69f089bebe3518146dde1291ee.pdf} }