ORIGINAL_ARTICLE
ساز و کارهای همراستا سازی اهداف فردی و سازمانی به صورت عملیاتی و اجرایی در شرکت فولاد مبارکه اصفهان
پژوهش حاضر به بررسی میزان همراستایی اهداف فردی و سازمانی به صورت عملیاتی و اجرایی می پردازد. سوال اساسی تحقیق عبارتست از مدل مناسب سنجش همراستایی اهداف فردی و سازمانی کدام است؟ مهمترین اهداف فردی و سازمانی در جامعه آماری مورد نظر کدام است؟ همچنین میزان همراستایی بین اهداف فردی و سازمانی چگونه است. جامعه آماری پژوهش حاضر شرکت فولاد مبارکه اصفهان میباشد. روش گردآوری داده ها شامل بررسی اسناد و مدارک، مصاحبه های اکتشافی عمیق و پرسشنامه حضوری بوده و از روش تحقیق توصیفی-میدانی استفاده شده است. در پایان مدلی برای سنجش همراستایی اهداف فردی و سازمانی طراحی و با توجه به یافته های پژوهش پیشنهاداتی برای عملیاتی سازی این مدل ارائه شده است.
https://jims.atu.ac.ir/article_4408_b266d0d7ccf534e1f4286a51ab94df2f.pdf
2006-12-22
1
27
اهداف فردی و سازمانی
همراستایی اهداف
مدل همراستایی
شرکت فولاد مبارکه اصفهان
شمس اله
جعفری نیا
1
استادیار دانشگاه شهید چمران اهواز
AUTHOR
مهدی
خیراندیش
2
استادیار دانشگاه هوایی شهید ستاری
AUTHOR
رضا
نجاری
3
استادیار دانشگاه پیام نور خمین
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
مدلسازی مسئله زمان بندی دوره های تحصیلی در یک موسسه آموزشی کوچک
این مقاله مدلی کلاسیک با متغیرهای باینی را به منظور تخصیص دنباله ای از رویدادها مانند دروس به تعداد محدودی از منابع متنوع اساتید، کلاس ها و بخش های زمانی ارائه می دهد بطوری که مجموعه محدودیت های مورد نظر را ارضا نماید. مدلسازی مسائل زمان بندی دوره های تحصیلی به دلیل وجود تعداد متغیرهای زیاد و همچنین تنوع آنها و در عین حال وجود محدودیت های متناقض و ناهمگون باید به ترتیبی صورت گیرد که مدل حاصل هم با مشخصه های سیستم اجتماعی واقعی مطابقت داشته باشد و هم تا حد ممکن پیچیدگی های اینگونه سیستم ها را به شکلی ساده بیان نماید بطوری که الگوریتم ها و روش های بهینه سازی بر روی مدل قابل اجرا باشند. این مقاله مسئله زمان بندی دوره های آموزشی را مورد بررسی قرار داده و سعی می کند مشکلات مربوط به این مسئله واقعی پیچیده را به وسیله فرمولاسیونی کلاسیک و با روش هایی مانند تفکیک محدودیت ها به دو دسته محدودیت های سخت و محدودیت های نرم تا حد زیادی مرتفع نماید. در این مقاله به منظور تعریف محدودیت های نرم از برنامه ریزی آرمانی استفاده شده است. پس از مدلسازی با هدف حداقل نمودن مجموع انحراف ها از بهترین شرایط هر محدودیت نرم، بدون توجه به اندازه مسئله ، مدل قابل حل خواهد بود.
https://jims.atu.ac.ir/article_4409_1834956b0511514e25fd4c0c7e71c4fe.pdf
2006-12-22
29
54
زمان بندی
موسسه آموزشی
برنامه ریزی عدد صحیح
مدل سازی ریاضی
برنامه ریزی صفر یا یک
علی
خاتمی فیروزآبادی
smakhf@hotmail.com
1
استادیار دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
محسن
رحیمی مزرعه شاهی
2
دانشجوی کارشناسی ارشد تحقیق در عملیات دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
علی
محتشمی
mohtashami07@gmail.com
3
دانشجوی دکتری تولید و عملیات دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
فرآیند محوری با رویکرد تعالی جویی در بنگاه های تولیدی
در اوایل قرن گذشته، اصل تقسیم کار به عنوان عامل ایجاد خلاقیت در بنگاه های تولیدی و صرفه جویی اقتصادی معرفی و نیازهای ناشی از این اصول باعث سازماندهی بنگاه ها به شکل سلسله مراتبی و تمرکز بر وظایف و اختیارات رده های مختلف سازمانی گردید. این امر باعث جا به جا شدن هدف و وظیفه در سازمان ها شده و با افزایش بیشتر تقاضا و کمک گرفتن از اتوماسیون برای جبران کاهش تولید، وظیفه گرایی بیش از پیش تقویت و نیاز مشتری به عنوان هدف اصلی سازمان در سایه قرار گرفت. اگر چه این رویکرد در دوره کمتر بودن عرضه نسبت به تقاضا، کارایی خوبی داشت ولی در عصر فزونی عرضه بر تقاضا و اجبار سازمان ها به تمرکز بر نیازهای مشتری کارایی خود را از دست داده و رویکرد متفاوتی را طلب نمود. شرایط جدید ایجاب می کرد که رویکرد مورد نیاز ویژگی جامع نگری و نتیجه گرایی داشته در هر زمان و حین اجرای هر وظیفه محصول نهایی و نیاز خالص مشتری محور اقدامات قرار گیرد یا به عبارت دیگر کلیه کارکنان در تمام مراحل احساس خدمت به مشتری و براورده کردن نیاز او را داشته باشند. چگونگی عبور از وظیفه گرایی و حاکم کردن پارادایم فرایند محوری بر سازمان موضوع پژوهشی است که با روش اقدام پژوهی در یک بنگاه تولیدی – صنعتی انجام گرفته است. این پژوهش رویکرد فرایند محور را به یک نظام مدیریت مبتنی بر فرایندها که بهتر شدن مستمر را در ذات خود داشته طوری توسعه داده که تجویز و توصیف یا به عبارت دیگر تئوری و عمل در کنار یکدیگر قرار داده است. فرایند محوری در مقابل وظیفه – گرایی که به چگونگی اجرای هر فعالیت می پردازد، چرایی آن را مورد توجه قرار می دهد تا بتواند تمام عناصر و منابع سازمانی را در راستای برآورده ساختن نیاز مشتری سازماندهی نماید.
https://jims.atu.ac.ir/article_4410_b0ff2eef6dc98a2bc5a50820c5b40242.pdf
2006-12-22
55
73
فرایند
فرایند محوری
وظیفه گرایی
تعالی جویی
مشتری مداری
نظام مدیریت
اقدام پژوهی
اکبر
عالم تبریز
a.tabriz@sbu.ac.ir
1
دانشیار دانشگاه شهید بهشتی
AUTHOR
محمد
باقر زاده آذر
2
کارشناس ارشد مدیریت صنعتی دانشگاه شهید بهشتی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
میزان تحقق اهداف شهرک های تحقیقاتی و پارک های علم و فناوری در ایران
پژوهش حاضر به منظور ارزیابی میزان تحقق هدفهای شرکتهای تحقیقاتی و پارکهای علم و فن آوری در ایران صورت گرفته است. امروزه تغییر و تحولات فن آوری، دگرگونی های زیادی را در ابعاد مختلف زندگی ایجاد نموده است بصورتیکه فناوریهای جدید هر روزه اثرات قابل توجهی را بر زندگی و رفاه جوامع می گذارد.
به بیان دیگر از موثرترین ابزار برنامه ریزی در زمینه توسعه علوم و فناوری در کشور و سطح بین المللی پیوند مراکز علمی و صنعتی به عنوان مهمترین مکانیزم بهبود و ارتقا علمی و فنی یک کشور می باشد. ایجاد چنین ارتباطی از طریق شکل گیری های شهرکهای تحقیقاتی و پارکهای علم و فن آوری می باشد و به عنوان مکان مناسبی برای انجام پژوهش های مختلف، توسعه علمی و صنعتی کشورها را ایفا می نماید. در ایران نیز طی سالیان اخیر توجه خاصی به احداث شهرکهای تحقیقاتی و پارکهای علم و فناوری شده است. به نحوی که بوسیله وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت فناوری و اطلاعات، وزارت صنایع و معادن و سایر سازمان های عمومی، دولتی و خصوصی در دست اجرا و یا در حال برنامه ریزی است. از تایید فرضیات پژوهش نتیجه گرفته می شود که ایجاد شهرکهای تحقیقاتی و پارکهای علم و فن آوری موجب افزایش ثروت در جامعه از طریق توسعه اقتصاد دانش محور، افزایش قدرت رقابت و رشد شرکتهای متکی بر دانش و همچنین موجب بهره وری و کارآفرینی گسترش فناروی می شود.
https://jims.atu.ac.ir/article_4411_946a5cadec9e5533aede8916e4033ae4.pdf
2006-12-22
75
110
شهرکهای تحقیقاتی
پارکهای علم و فناوری
رشد
توسعه و کارآفرینی و فناوری پارکهای تحقیقاتی
فتاح
شریف زاده
sharifzade@yahoo.com
1
دانشیار گروه مدیریت دولتی دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
محمود
شریفی
2
کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
ارائه نگرشی اقتضایی جهت اجرای سیستم تولیدی بهنگام
سیستم تولیدی JIT مانند هر سیستم دیگری دارای اجرائی است که به ناچار برای اجرای آن باید این اجزاء را به اجرا در آورد اما ادبیات موضوعی و تحقیقات نشان می دهد که اینگونه نیست که اجرای این سیستم در همه مکانها و زمانها به یک روش منحصر به فرد صورت گیرد. اجرای این سیستم از شرکتی به شرکت دیگر و از صنعتی به صنعت دیگر و از شرایطی به شرایط دیگر ممکن است متفاوت باشد. اجزائی که در یک شرکت لازم الاجرا هستند ممکن است در شرکت دیگر ضرورت نداشته باشد. این مقاله پس از نشان دادن چنین واقعیاتی سعی در پی یافتن روشی برای اعمال این مهم در اجرای سیستم تولیدی JIT دارد. روش کار به این صورت است که برای اولویت دهی و انتخاب اجزاء مورد نظر در شرکت از روش های TOPSIS و تحلیل پارتو و در اعطای ضرایب به معیارهای ماتریس های TOPSIS از روش آنتروپی استفاده شده است. در پایان پنج جزء از میان اجزاء 11 گانه این سیستم برای اجرا در این شرکت مورد انتخاب قرار گرفته اند که اولویت آنها نسبت به هم نیز مشخص می باشد.
https://jims.atu.ac.ir/article_4412_d16a52369815a94cebcb5359e6c444e5.pdf
2006-12-22
111
130
سیستم تولیدی JIT
روش TOPSIS
روش آنتروپی
جمشید
صالحی صدقیانی
salehisadaghiyani@yahoo.com
1
دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
یاسر
سبحانی فرد
2
مدرس دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین
AUTHOR
مریم
اخوان خرازیان
3
مدرس دانشگاه اصفهان
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
رابطه مهندسی مجدد فرایندهای کسب و کار و سازمان یادگیرنده
این مقاله رابطه میان مهندسی مجدد فرایندهای کسب و کار و سازمان یاد گیرنده را توضیح می دهد. با توجه به اینکه مهندسی مجدد فرایندهای کسب و کار و سازمان یادگیرنده هر دو در زمره رویکردهایی هستند که موضوع تغییر سازمان را دنبال می کنند مقاله حاضر استدلال می کند که رویکردهای مذکور هر یک از زاویه ای خاص به سازمان و تغییر آن نگاه می کنند و به این جهت مدلی را پیشنهاد می کند که بر اساس آن ترکیب بهینه ای از دو روش ایجاد می شود ضمن آنکه جایگاه خاص هر یک را مورد توجه قرار می دهد.
فرضیه اصلی تحقیق بیان می کند: مهندسی مجدد فرایندهای کسب و کار و سازمان یادگیرنده می توانند رابطه هم افزایی داشته باشند. در این پژوهش از روش تحقیق توصیفی استفاده شده است و جامعه آماری آن صنعت نرم افزار در ایران است.
4 شرکت نرم افزاری فعال در زمینه تولید، پشتیبانی و آموزش نرم افزار در تهران به طور نمونه انتخاب شده است. 170 پرسشنامه طراحی شده در بین مدیران ارشد، معاونین، مدیران پروژه، مدیران میانی، کارشناسان فرایند و مربیان این شرکتها توزیع شد که از آن میان جمعا 135 پرسشنامه جمع آوری گردید.
نتایج به دست آمده از این تحقیق حاکی از آن است که حرکت سازمان در مسیر هر یک از دو رویکرد مهندسی مجدد فرایندهای کسب و کار و یا سازمان یادگیرنده زمینه مساعدی را برای پذیرش تغییرات ناشی از حرکت در مسیر دیگری ایجاد خواهد کرد و در موفقیت اجرای رویکرد دیگر تاثیر گذار خواهد بود. این پژوهش به مدیران سازمان هایی که به دنبال ایجاد تغییر و تحول در سازمان خویش هستند پیشنهاد از نگاه مجزا به هر یک از دو رویکرد اجتناب نمایند و کوشش کنند هر دو رویکرد را در یک فرایند ترکیبی و مکمل دنبال نمایند.
https://jims.atu.ac.ir/article_4413_f79865665638b6b012cec56197368278.pdf
2006-12-22
131
152
تغییر سازمانی
فرایند گرایی
مهندسی مجدد فرایندهای کسب و کار
سازمان یادگیرنده
رضا
واعظی
1
استادیار دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
زینب
عباسی
2
کارشناس ارشد مدیریت دولتی، گرایش سیستم های اطلاعات مدیریت
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
الگوی معماری منابع انسانی جهاد کشاورزی
مدیریت منابع انسانی همانند هر موضوع علمی دیگر با رویکردهای جدیدی مواجه می شود که ناشی از الزامات محیط کسب و کار است. از آغاز شکل گیری رشته مدیریت منابع انسانی تاکنون دیدگاهی وجود دارد که معتقد به طراحی شغل در سازمان ها و سپس انطباق افراد با آن شغل است. اما شرایطی کنونی سازمان ها و افزایش اهمیت منابع انسانی به عنوان یک سرمایه دانشی، در حال تغییر این دیدگاه است. دیدگاه جدید اعتقاد دارد که هر سازمان به سرمایه انسانی مشخصی نیاز دارد که ارزش آفرینی استراتژیک و منحصر به فرد بالایی داشته باشد و در این صورت مدیریت منابع انسانی سازمان باید خود را با این افراد کلیدی منطبق نماید. مکانیزم انتقال سازمان ها از دیدگاه سنتی شغل محور به دیدگاه نوین دانش محور، معماری منابع انسانی نامیده می شود. مقاله حاضر حاصل پژوهشی است که با مروری بر خواستگاه نظری معماری منابع انسانی برای اولین بار این رویکرد جدید را در یکی از سازمان های دولتی کشور مورد کند و کاو قرار داده و مدلی برای طراحی الگوی معماری منابع انسانی سازمان ها ارائه داده است. این مدل دارای شش بعد پیشرانه ها، عناصر پایه، سیستم مدیریت منابع انسانی، فعالیت های مدیریت منابع انسانی، رفتار افراد و محصولات معماری منابع انسانی است.
https://jims.atu.ac.ir/article_4414_43c750c6570244d82a3d7e50618dc228.pdf
2006-12-22
153
177
معماری منابع انسانی
تئوری هزینه تعامل
سرمایه انسانی
معماری سازمانی
کارکنان کلیدی
میر علی
سید نقوی
asnaghavi@yahoo.com
1
استادیار دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
حمید رضا
قاسمی
2
دانشجوی دکتری مدیریت دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
معنویت و رهبری
هدف این تحقیق بررسی ارتباط بین سبک رهبری معنوی با رفتار واقعی رهبران دارای این سبک در سطح سازمان است.
نمونه ای 60 نفری از مدیران و یک نمونه 140 نفری از کارمندان شرکت های ایرانی خودرو، سایپا و پارس خودرو در ایران انتخاب شده و با استفاده از مقیاس ارزیابی معنویت و ارزیابی رهبری معنوی، رفتار رهبران معنوی در طی دوره آذر ماه 1386 تا اسفند ماه همان سال مورد بررسی قرار گرفته است. معنویت گرایی رهبران با استفاده از دو بعد روشنگری و ارتباطی مورد بررسی قرار گرفته است: بعد روشنگری که برای معنوی بودن هر فردی ضروری است و به عنوا ارتباط با ماورا در قالب دعا و توسل در نظر گرفته شده و بعد ارتباطی که منحصر به معنویت نیست و از فلسفه اخلاقی ناشی می شود و به عنوان فضایلی از قبیل تواضع، امانتداری و خدمت به دیگران تعریف می شود. تجزیه و تحلیل آماری داده ها نشان می دهد که بین میزان معنویت رهبری و خود ارزیابی مدیران از رفتار خادمانه رهبری ارتباط ضعیفی برقرار است. بررسی ارتباط بین خود ادراکی مدیران از رفتار خادمانه رهبری و ارزیابی کارکنان از رفتار خادمانه رهبری نیز نشان می دهد که نمره میانگین خود ادراکی مدیران از نمره میانگین ارزیابی کارکنان بالاتر است که از جمله دلایل آن می توان به تفاوت در تحصیلات، آموزش، سابقه خدمت، آشنایی با اصول خادمیت رهبری و تفاوت در مسئولیت های کاری این دو گروه اشاره کرد.
https://jims.atu.ac.ir/article_4415_04f4eb31b4b87fa7e871b5a9d772438a.pdf
2006-12-22
177
200
معنویت
رهبری و رفتار خادمانه
اصغر
مشبکی
moshabak@modares.ac.ir
1
دانشیار دانشگاه تربیت مدرس
AUTHOR
محمد
باشکوه
2
دانشجوی دکتری مدیریت دانشگاه تربیت مدرس
AUTHOR
وحیده
علیپور
3
دانشجوی دکتری مدیریت دانشگاه تربیت مدرس
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی اثر عوامل فرهنگی (براساس مدل DOCS) بر روی رضایت شغلی و عملکرد کارکنان مورد مطالعه: سازمان تامین اجتماعی (اداره کل درمان غیر مستقیم استان تهران)
تحقیق حاضر به بررسی تاثیر اثر عوامل فرهنگی بر روی رضایت شغلی و عملکرد کارکنان سازمان تامین اجتماعی می پردازد. برای اجرای آزمون از پرسشنامه دنیسون استفاده شده که وی فرهنگ سازمانی را بر اساس چهار بعد درگیر شدن در کار، سازگاری، انطباق پذیری و ماموریت یا رسالت مورد ارزیابی قرار می دهد. برای ارزیابی هر یک از ابعاد چهارگانه سه شاخص تعریف شده است که هر شاخص با پنج سوال سنجیده می شود و از پرسشنامه رضایت شغلی ویسوکی و کروم و نیز پرسشنامه ارزشیابی عملکرد کارکنان سازمان تامین اجتماعی استفاده شده است پس از تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از آمار توصیفی، کای مرجع و آزمون دقیق فیشر تجزیه و تحلیل صورت پذیرفته است. نهایت پس از جمع آوری و تحلیل اطلاعات به دست آمده تصویر فرهنگ سازمان تامین اجتماعی در اداره کل درمان غیر مستقیم استان تهران ترسیم شده است که گویای وضعیت فرهنگ این سازمان است. بر اساس تقسیم بندی فرهنگ سازمانی دنیسون فرهنگ حاکم در این سازمان، فرهنگ سازمانی مبتنی بر تداوم می باشد. این سازمان بهترین وضعیت را در متغیرهای انطباق پذیری و رسالت به دست آورده و شاخصهای جهت گیری استراتژیک و یادگیری سازمانی بالاتر از حد متوسط قرار گرفته اند و ده شاخص دیگر در حد کمتر از متوسط قرار دارند. با این وجود اگر چه عوامل فرهنگ سازمانی با رضایت شغلی و عملکرد کارکنان رابطه دارند ولی این رابطه و تاثیر در بین جامعه آماری محقق معنی دار به دست نیامد. یعنی تاثیر عوامل فرهنگ سازمانی بر رضایت شغلی و عملکرد کارکنان سازمان تامین اجتماعی آنقدر پایین است که نمی تواند تاثیر به سزایی بر آنها داشته باشد و لذا کلیه فرضیه های تحقیق رد شده است. یعنی بین هر یک از مولفه های فرهنگ سازمانی با رضایت شغلی و عملکرد کارکنان سازمان تامین اجتماعی رابطه معنی داری وجود ندارد.
https://jims.atu.ac.ir/article_4416_0db84816b3b9e791e670807b72224483.pdf
2006-12-22
201
223
فرهنگ سازمانی
رضایت شغلی
عملکرد کارکنان
مدل دنیسون
منابع انسانی
اداره کل درمان غیر مستقیم سازمان تامین اجتماعی
علیرضا
امیر کبیری
1
استادیار دانشکده مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکز
AUTHOR
هلیا
طهرانی
2
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت دانشگاه آزاد
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی رابطه کیفیت خدمات بانکداری الکترونیک و رضایتمندی مشتریان(مطالعه موردی)
فناوری اطلاعات در کنار مهندسی ژنتیک و دانش هوا فضا، یکی از سه شاخه پیشرو و آینده ساز دانش و تمدن بشر به شمار می آید. تغییر رویکرد از فناروی مولد به فناوری اطلاعاتی و کاربردهای ناشی از آن بسترهای تحقق الگوی جدیدی از جامعه موسوم به جامعه اطلاعاتی را فراهم آورده است. یکی از تغییرات این الگوی جدید تغییر در شکل و نحوه انتقال منابع در عرصه بانکداری است بگونه ای که مفاهیم جدیدی چون بانکداری الکترونیکی، پول الکترونیکی و انتقال الکترونیکی را مطرح نموده است. با توجه به اهمیت بحث کیفیت خدمات و همچنین رویکرد مشتری گرایی و مشتری محوری که در سال های اخیر بیشتر مورد توجه قرار گرفته است پژوهش حاضر به بررسی رابطه بین کیفیت خدمات بانکداری الکترونیک و رضایتمندی مشتریان بانکهای شهرستان زاهدان پرداخته است. با توجه به ماهیت موضوع از روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی و برای جمع آوری داده ها و اطلاعات از پرسشنامه استفاده شده است. جامعه مورد بررسی مشتریان بانکهای شهرستان زاهدان هستند که با روش نمونه گیری تصادفی ساده مورد مطالعه قرار گرفته اند. در این تحقیق از آزمون خی دو یک بعدی استفاده و تمامی محاسبات به وسیله نرم افزار SPSS انجام گرفته است. نتایج این تحقیق نشان می دهد که بین ابعاد کیفیت و رضایتمندی مشتریان رابطه معنی داری وجود دارد.
https://jims.atu.ac.ir/article_4417_105a06c87b3e0403399b1eb3d3f318a0.pdf
2006-12-22
225
249
بانکداری الکترونیک
کیفیت
رضایتمندی مشتریان
اعتماد
پاسخگویی
اطمینان خاطر
نور محمد
یعقوبی
nm.yaghoubi@gmail.com
1
استادیار دانشگاه سیستان بلوچستان
AUTHOR
فاطمه
علیزاده
2
کارشناس ارشد مدیریت دانشگاه سیستان و بلوچستان و مدرس دانشگاه
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
ارائه یک مدل تلفیقی از الگوریتم های شبیه سازی تبرید و الگوریتم ژنتیک برای بهینه سازی فرایند تولید خوراک دام
تحقیق حاضر به تعیین ترکیب بهینه عوامل موثر در تولید خوراک دام پرداخته است. خوراک دام ارتباط کاملا مستقیمی با سلامت دام دارد. با توجه به اینکه در این تحقیق از اطلاعات مسئله ای واقعی استفاده شده است نتایج آن می تواند قابل ملاحظه باشد. متدولوژی سطح پاسخ و فرایند طراحی آزمایشات به کمک هم می توانند بطور موثر در مدل سازی و بهبود سیستم تولید خوراک دام که بیش از یک عامل تاثیر گذار دارد به کار روند. بعد از شناسایی عوامل موثر طراحی آزمایشات به کمک طرح مرکب مرکزی انجام می شود. اثر متقابل عوامل موثر و مستقل با روش پیشرو بررسی و یک مدل نهایی از عوامل مستقل ارائه می شود. با توجه به پیوسته بودن فضای مسئله و مشکل بودن حل مسائل با توابع هدف غیر خطی مرتبه بالا، متاهیورستیکی با نام ترکیب تبرید ژنتیک برای حل مسئله پیشنهاد می شود. الگوریتم پیشنهادی به صورت موازی فضای حل را جستجو می کند. در ادامه برای مقایسه کارایی عملکرد الگوریتم پیشنهادی، الگوریتم دیگری با نام شبیه سازی تبرید که به صورت نقطه ای فضای حل را جستجو می کند ارائه می شود. در انتها بین نتایج نهایی دو الگوریتم مقایساتی با توجه به درصد بهبود در نتایج نهایی نسبت به حل های اولیه انجام شده است.
https://jims.atu.ac.ir/article_4418_e2ad2c1ca300298bb31498b320b28022.pdf
2006-12-22
251
273
طرح مرکب مرکزی
روش پیشرو
الگوریتم شبیه سازی تبرید
الگوریتم ترکیبی تبرید ژنتیک
مقصود
امیری
jims@atu.ac.ir
1
عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
سارا
حاتمی
2
دانش آموخته کارشناسی ارشد مهندسی صنایع، دانشگاه آزاد اسلامی قزوین
AUTHOR
سید مصطفی
موسوی
3
-
AUTHOR