دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت صنعتی
2251-8029
2476-602X
14
40
2016
03
20
پیش بینی شاخصهای جابه جایی مسافر با استفاده از مدل زنجیرة مارکوف هلتوینترز
1
24
FA
فاطمه
حقیقت
دانشجوی دکتری دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
f.haghighat@ut.ac.ir
فریبرز
جولای
استاد دانشکده مهندسی صنایع، پردیس دانشکدههای فنی، دانشگاه تهران
fjolai @ut.ac.ir
10.22054/jims.2016.3908
در این پژوهش از مدل زنجیرة مارکوف هلتوینترز که ترکیبی از مدلهای هلتوینترز و زنجیرة مارکوف<br />است، به منظور پیشبینی مقدار شاخصهای جابهجایی مسافر که از تغییرات فصلی برخوردارند، استفاده شده<br />است. در همین راستا، دادههای مربوط به شاخصهای تعداد مسافر جابهجا شده و تعداد سفرهای مسافری انجام<br />شده در استان بوشهر طی فصول سالهای 1881 الی 1851 مورد تحلیل قرار گرفتند. در ابتدا، دادههای مربوط به<br />هر یک از شاخصها طی بازة مورد بررسی به دو بخش تقسیم شده و دادههای بخش دوم با استفاده از روش<br />هلتوینترز پیشبینی شدند. سپس با محاسبة خطای مقادیر واقعی و پیشبینی شده و طبقهبندی آنها، از مدل<br />زنجیرة مارکوف هلتوینترز به منظور پیشبینی مقادیر شاخصها بر حسب احتمالات مربوط به حالت خطاها و<br />بهبود عملکرد مدل هلتوینترز در پیشبینی استفاده شد. نتایج حاصل از مقایسة دقت دو مدل هلتوینترز و<br />زنجیرة مارکوف هلتوینترز نشان داد که مدل زنجیرة مارکوف هلتوینترز از دقت بالاتری در پیشبینی<br />برخوردار است.
شاخصهای جابه جایی مسافر,پیش بینی,مدل هلتوینترز,مدل زنجیرة مارکوف
هلتوینترز
https://jims.atu.ac.ir/article_3908.html
https://jims.atu.ac.ir/article_3908_8a3d62b92bc339bba78ac96b7a581c0f.pdf
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت صنعتی
2251-8029
2476-602X
14
40
2016
03
20
رویکرد بهینه سازی استوار در انتخاب تأمین کننده و تخصیص سفارش
25
52
FA
یلدا
یحیی زاده اندواری
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
لعیا
الفت
0000-0003-4550-8775
دانشیار گروه مدیریت صنعتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
olfat@atu.ac.ir
مقصود
امیری
0000-0002-0650-2584
استاد گروه مدیریت صنعتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
jims@atu.ac.ir
10.22054/jims.2016.3909
دیریت مناسب زنجیره تأمین، یکی از مسائل پیشروی بنگاههای اقتصادی است که تمامی فعالیتهای سازمان<br />را به منظور تولید محصولات و ارائه خدمات تحت تأثیر قرار میدهد. به تبع آن انتخاب تأمینکننده نیز به دلیل<br />دخالت داشتن معیارهای کمی و کیفی مختلف از قبیل کیفیت، قیمت، انعطافپذیری و زمان تحویل بسیار<br />دشوار و پیچیده بوده و ابزار دقیق و مناسب خود را میطلبد. از طرفی دیگر محیط رقابتی امروز به دلیل ماهیت<br />متغیر خود، بر عدم اطمینان و ابهام موجود در تصمیمگیریها افزوده است. مسأله انتخاب تأمینکنندگان نیز از<br />این قاعده مستثنی نیست و استفاده از روشهای بهینهسازی استوار در چنین شرایطی مناسب به نظر میرسد. لذا<br />در تحقیق حاضر که هدف انتخاب تأمینکننده و تعیین مقدار سفارش محصولات با در نظرگرفتن تمامی<br />محدودیتها، برای دستیابی به کمینهکردن هزینهها و بیشینهکردن مطلوبیت خرید در شرایط عدم قطعیت می-<br />باشد، از آن استفاده شده است. در این مقاله ابتدا مدل قطعی چند هدفه برای حل مساله ارائه میشود، سپس<br />مدل قطعی با استفاده از روش استوار مبتنی بر سناریو به مدل استوار تبدیل و با استفاده از روش LP متریک،<br />حل میشود و میزان سفارش بهینه هر محصول، در هر دوره، از هر تأمینکننده بدست میآید. همچنین برای<br />تعیین وزن هر یک از تأمینکنندگان، فرآیند تحلیل سلسله مراتبی) AHP ( بکار گرفته شده است.<br /><br />
انتخاب تأمین کننده,بهینه سازی استوار,استواری,مدل برنامه ریزی خطی چند هدفه,فرآیند تحلیل سلسله مراتبی,عدم اطمینان,روش LP متریک
https://jims.atu.ac.ir/article_3909.html
https://jims.atu.ac.ir/article_3909_40e657fafa9c9320b2af12fe7d15590f.pdf
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت صنعتی
2251-8029
2476-602X
14
40
2016
03
20
مدل سازی ریاضی استوار انتخاب سبد پروژه و حل آن با کمک NSGA𝚰𝚰 الگوریتم
53
74
FA
عباس
فدایی
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی ، دانشگاه شهید بهشتی.
مسعود
ربیعه
استادیار، عضو هئیت علمی دانشگاه شهید بهشتی گروه مدیریت صنعتی
m_rabieh@sbu.ac.ir
مصطفی
زندیه
دانشیار، عضو هئیت علمی دانشگاه شهید بهشتی گروه مدیریت صنعتی
mostafazzz@yahoo.com
10.22054/jims.2016.3910
با عنایت به اینکه شرکت هایی که در بخش نفت، گاز، پتروشیمی و سایر انرژی هایی فعال هستند، پروژه محور<br />هستند و با افزایش متقاضیان استفاده از گاز طبیعی با توجه به سیاست جایگزینی گاز به جای سایر سوخت های<br />فسیلی، شرایط خاصی بر سازمان ها و مدیران پروژه در شرکت گاز تحمیل میشود. یکی از مسائل مهم در<br />مبحث مدیریت پروژه، انتخاب سبد پروژه است، که یکی از فعالیتهای مهم در بسیاری از سازمانها، به ویژه<br />شرکت گاز میباشد. در این تحقیق در ابتدا شاخصهای تأثیرگذار بر روی پروژهها با استفاده از پیشینه تحقیق<br />و مصاحبه از خبرگان صنعت گاز استخراج گردید سپس با لحاظ عدمقطعیت و عدم اطمینان به برخی از<br />پارامترهای مدل، مدل ریاضی استوار چند هدفه تحقیق ارائه گردید که این مدل به ازای 44 حالت درجه<br />C ( ریسکپذیری تصمیمگیرنده<br />t , B<br />t با استفاده از الگوریتم ژنتیک با مرتب سازی غیر مغلوب )<br />حل گردید. در پایان به منظور ارائه یک جواب معین در جبهه پارتو جهت کمک به تصمیم- )NSGAΙΙ(<br />گیری از تکنیک تاپسیس استفاده گردید.
انتخاب سبد پروژه,بهینه سازی استوار,بهینه سازی چندهدفه,الگوریتم ژنتیک با
NSGAΙΙ مرتب سازی غیرمغلوب
https://jims.atu.ac.ir/article_3910.html
https://jims.atu.ac.ir/article_3910_e15ecf7db0265bb5ddc43e0713441112.pdf
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت صنعتی
2251-8029
2476-602X
14
40
2016
03
20
ارائه یک رویکرد ترکیبی مبتنی بر تحلیل چند معیاره رضایت و تحلیل پوششی داده های شبکهای سه مرحلهای برای ارزیابی کارایی خدمات شعب بانک ملی ایران
75
109
FA
کاوه
خلیلی دامغانی
استادیار دانشکده مهندسی صنایع، دانشراه نزاد استمی واحد تهران جنو ، تهران، ایران
kaveh.khalili@gmail.com
محمد تقی
تقوی فرد
0000-0002-4212-2079
دانشیار دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
dr.taghavifard@gmail.com
کیارث
کرباسچی
دانش آموخته کارشناسی ارشد رشته بانکداری، موسسه آموزش عالی بانکداری، تهران، ایران
kiaras.karbaschi@gmail.com
10.22054/jims.2016.3911
هدف اصلی در این مقاله، ارزیابی کارایی نسبی هر کدام از مراحل ارائه خدمت به مشتریان در شعب بانک ملی است. یک<br />فرایند سه مرحله ای به عنوان نتایج متوالی از ارائه خدمات به مشتریان بانک تعریف شده است. این فرایند از اجزایی هچون<br />انتظارات مشتریان، رضایت مشتریان و وفاداری مشتریان تشکیل شده است. برای ارزیابی کارایی نسبی 34 شعبه بانک ملی،<br />یک روش ترکیبی مبتنی بر روش تحلیل چند معیاره رضایت (MUSA) و روش تحلیلل پوششلی داده هلا (DEA) توسلعه<br />داده شدند. بدین ترتیب که داده های حاصل از پرسشنامه هایی که توسط مشتریان حقیقی شعب تکمیل شلدند توسلط روش<br />MUSA کمی گردید و به همراه مولفه هلا ی مهلم دیرلر در ارزیلابی ماننلد تعلداد کارکنلان، میلانرین نملرات ارزشلیابی<br />کارکنان، هزینه های عملیاتی، میزان سپرده ها، مجموع تسلهیتت اعطلایی، تعلداد حسلا هلا ی جلاری جدیلد، انتظلارات و<br />وفاداری مشتریان وارد مدل تحلیل پوششی داده ای شلدند. در ایلن تحقیله جهلت ارزیلابی کلارایی شلعب از ملدل تحلیلل<br />پوششی داده های شبکه ای سه مرحله ای استفاده گردیده است. مدل DEA مورد استفاده از نوع مضلربی CCR خروجلی<br />محور با بازدهی ثابت نسبت به مقیاس می باشد. مدل تحلیل پوششی داده ای سه مرحله ای کارایی زیرفراینلدهای انتظلارات<br />مشتریان، رضایت مشتریان و وفاداری مشتریان را در شعب کمی سازی و اندازه گیری می نماید. نتایج تحقیه حلاکی از نن<br />است که میانرین کارایی نسبی شعب منتخب در سه زیرفرایند "تاییلد انتظلارات مشلتری "، "عملکلرد رضلایت مشلتری " و<br />% 50 % و 54 %می باشد. همچنین میانرین کارایی در فراینلد کللی نیلز 25 ،% "نتایج عملیاتی و وفاداری مشتری" به ترتیب 22<br />می باشد و تنها 0 شعبه ) 93 % نمونه( در تمامی مراحل در مرز کارا قرار گرفتند. بنلابر یافتله هلا ی تحقیله، شلعبی کله در زیلر<br />فرایند اول "تایید انتظارات مشتری" کارایی 944 % را کسب کردند در سایر زیرفراینلدها و کلارایی کللی نیلز بلر روی ملرز<br />کارا قرار گرفتند.
تحلیل پوششی داده ها شلبکه ای,تحلیلل چنلد معیلاره رضلایت . تجزیله و تحلیلل رضلایت
مشتریان . ارزیابی عملکرد,شعب بانک
https://jims.atu.ac.ir/article_3911.html
https://jims.atu.ac.ir/article_3911_7b6d49c1b6a971b2082f1ad8a41a3c87.pdf
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت صنعتی
2251-8029
2476-602X
14
40
2016
03
20
ارائه ی یک مدل چند هدفه ی فازی جهت ارزیابی و انتخاب تأمین کنندگان در زنجیره تأمین ناب چابک
111
136
FA
مژگان
خراسانی
دانش آموخته کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قزوین، دانشکده مهندسی صنایع و مکانی ، قزوین، ایران
m.khorasani@qiau.ac.ir
ابوالفضل
کاظمی
استادیار دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قزوین، دانشکده مهندسی صنایع و مکانی ، قزوین، ایران
ab_kazemi@gmail.com
10.22054/jims.2016.3912
در این تحقیق، به ارزیابی و انتخاب تأمینکنندگان باا اساتفاده از ویژگای هاا زنییاره تاأمین نااب چابا و –<br />تخصیص سفارش به تأمینکنندگان منتخا پرداتتاه مای شادد در مادل پیشانهاد ، تاأمین کننادگان باالقده باا<br />بکارگیر ی مدل چند هدفه فاز با تدجه به ویژگیها کلید زنییاره تاأمین نااب چابا ، از جملاه -<br />تدانایی در پاسخگدیی به تقاضاها، کاهش زمان تأتیر و هزینهها که از عدامل برنده باددن باازار در ایان ناد از<br />زنییره تأمین محسدب میشدند و همچنین با در نظر گرفتن ظرفیت و محدودیتهاا مدجادد بارا ساازمان و<br />تأمینکنندگان ارزیابی میگردند مدل ارائه شده، اجازه انتخاب چندین تأمین کننده را باه تریادار مای دهاد<br />همچنین، مدل پیشنهاد چند محصدلی بدده و چندین دوره را در نظر میگیرد به علت زمان زیاد بارا مساائل<br />با ابعاد بزرگ و عدم کارایی روشها دقیق با افزایش ابعاد مسأله، علاوه بر حال مساأله باه وسایله نارم افازار<br />لینگد از الگدریتم ژنتی برا رسیدن به جداب بهینه استفاده شده است
انتخاب تأمین کننده,زنجیره تأمین ناب,چابک,الگوریتم ژنتیک,تخصیص تقاضا,روش
تاگوچی
https://jims.atu.ac.ir/article_3912.html
https://jims.atu.ac.ir/article_3912_be9e29222a032ebf9d5b89455dcf7173.pdf
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت صنعتی
2251-8029
2476-602X
14
40
2016
03
20
تجزیه و تحلیل مبتنی بر ریسک عملکرد سیستم تولید
137
163
FA
مهران
خلج
استادیار گروه مهندسی صنایع، واحد پرند، دانشگاه آزاد اسلامی، پرند، ایران
mehran5_k@hotmail.com
امیر حسین
خلج
کارشناسی ارشد گروه مهندسی صنایع، واحد پرند، دانشگاه آزاد اسلامی،پرند، ایران
khalaj62@gmail.com
جلال
طالبی
کارشناسی ارشد گروه مهندسی صنایع، واحد پرند، دانشگاه آزاد اسلامی، پرند، ایران
mehran5_kh@hotmail.com
10.22054/jims.2016.3913
سیستم های تولید همواره با ریسک های مختلفی از جمله ریسک توقف و از کار افتادگی روبرو هستند. تجزیه و تحلیل<br />ریسک عملکرد سیستم تولید، در حالی که داده های واقعی و مناسب در دسترس نیست باعث بروزخطا در پیش بینی<br />پارامترها و سبب تصمیمگیری غلط خواهد شد. شرایط عدم قطعیت حالتی است که داده های مناسب برای تصمیمگیری<br />وجود ندارد و در حالتی خاص از عدم قطعیت تصمیمگیرنده با فقدان اطلاعات مواجه است. ریسک حالتی از عدم قطعیت<br />است که اطلاعات از گذشته سیستم به طور ناقص در دسترس است. ریسک موجود در سیستم های تولیدی با عدم تحقق<br />قابلیت اطمینان دستگاهها ارتباط مستقیم دارد، در این پژوهش نخست سوابق و رابطه بین ریسک و قابلیت اطمینان مورد<br />بررسی قرار گرفته سپس با بهره گیری از تئوری دمپستر شافر مدلی برای حداکثر سازی قابلیت اطمینان با توجه به<br />ریسک موجود ارائه شده است. از آنجایی که محاسبه دقیق قابلیت اطمینان برای سیستم های و فرایندهای پیچیده وقتی که<br />داده های درستی از شکست در اختیار نیست به شدت مشکل و پیچیده میشود در روش جدیدی که ارائه شده، به جای<br />استفاده از روش های کاملا کیفی، ازتئوری دمپسترو شافر استفاده شده که در آن از همه داده های در دسترس برای<br />تصمیمگیری استفاده شده است. استفاده از این روش سبب به دست آمدن محدوده های ریسک برای تجهیزات و ماشین<br />آلات میگردد.این محدوده ها با توجه به رابطه ای که بین ریسک و قابلیت اطمینان دستگاه وجود دارد در یک ماتریس<br />تحلیل ریسک ترسیم و میزان تغییرات برای رسیدن به ریسک پایین تر مشخص شده است، تمامی روش ارائه شده با بهره<br />گیری از اطلاعات یک شرکت تولیدی مورد بررسی قرار گرفته است، تمرکز کارهایی که تاکنون در خصوص ارزیابی<br />قابلیت اطمینان انجام شده است روی استفاده از تئوری احتمال بوده که در آن با تعیین نوع توزیع های شکست اجزا به پیش<br />بینی زمان شکست پرداخته شده است در حالی که تحقیق حاضر ارائه دهنده تغییر نگرشی برای کاربردی کردن استفاده<br />همزمان از تئوری امکان و تئوری احتمال است.
تئوری دمپستر و شافر,عدم قطعیت,آنالیز ریسک,قابلیت اطمینان,تئوری امکا
https://jims.atu.ac.ir/article_3913.html
https://jims.atu.ac.ir/article_3913_95ca696eda26177d3b7a78735f41951e.pdf
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت صنعتی
2251-8029
2476-602X
14
40
2016
03
20
پویاسازی خوشه بندی مشتریان با استفاده از روش DEA-DA در بستر شبکه عصبی مصنوعی SOM
165
187
FA
علی
بنیادی نائینی
استادیار دانشکده مهندسی پیشرفت، دانشگاه علم و صنعت ایران
سعید
یوسفی
کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی دانشگاه علامه طباطبایی
saeedyousefi12@yahoo.com
محمدعلی
فائضی راد
دانشجوی دکتری مدیریت تحقیق در عملیات، دانشگاه فردوسی مشهد
faezirad@stu.um.ac.ir
10.22054/jims.2016.3914
چکیده<br />امروزه ارزیابی مشتریان برای ارائه خدمات مناسب یکی از مهم ترین چالش های مدیران و تصمیم گیرنددگان در<br />سازمانهای مختلف است. در سازمانهای مختلف گاه با توجه به حجم سنگین تقاضای مشتریان پاسخ گدویی بده<br />نیازهای تمامی آنان امکان پذیر نیست و از سدوی دیگدر ایدن مشدتریان بده عندوان سدرمایه هدای سدازمان ها قلمدداد<br />می شوند. این موضوع هدفمند نمودن مطالعده بدر روی گدرو ه هدای مختلدف مشدتریان در بازارهدای رقدابتی را بدا<br />اهمیت کرده است. یکی از شیوه های کارآمد برای مطالعه مشتریان و ارائه خدمات بهینده بده آندان، گدروه بنددی<br />بازار و خوشه بندی مشتریان در آن است. در این پژوهش به منظور هدفمند نمدودن ارائده خددمات بده مشدتریان،<br />ابتدا به کمک تکنیک شبکه عصبی SOM مشتریان در خوشه هایی متناسب دسته بندی می شوند تا بتدوان بدرای<br />هر مشتری با توجه به خوشه آن به ارائه خدمات مناسب پرداخت. سپس بدا مددل ارائده داده شدده در ایدن مقالده<br />می توان عضویت مشتری جدید در خوشه متناسب را با استفاده از تکنیدک DEA-DA پدیش بیندی کدرد. ایدن<br />مدل، فرآیند خوشه بندی پویا را برای سازمان رقم می زند تا به وسیله آن در هر لحظده بتدوان مشدتریان جدیدد را<br />ارزیابی نموده و خوشه متناسب آنها را با دقت مناسبی تعیین کرد.
خوشه بندی,صفحه متمایز کننده DA,تحلیل پوششی داده ها DEA,شبکه های عصبی مصنوعی,نگاشت
خودسازمان ده SOM
https://jims.atu.ac.ir/article_3914.html
https://jims.atu.ac.ir/article_3914_e07ab333c3abd941cf573c4eb48de497.pdf