دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت صنعتی
2251-8029
2476-602X
3
9
2005
06
22
تعیین شاخص های کلیدی جهت استقرار فناوری اطلاعات در حوزه سلامت
1
27
FA
محمد تقی
تقوی فرد
0000-0002-4212-2079
دکترای مهندسی صنایع، استادیار، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی
dr.taghavifard@gmail.com
اسحاق
سعیدی رباط
مهندس کامپیوتر و کارشناس ارشد مدیریت فناوری اطلاعات- مشاور مدیریت فناوری اطلاعات در شرکت آشنا
این تحقیق به بررسی فرایند استقرار فناوری اطلاعات در حوزه سلامت پرداخته است. پژوهش مذکور با محوریت تعیین شاخص های کلیدی، استقرار فناوری اطلاعات در یک موسسه خدماتی را مورد بررسی قرار داده است. در راستای انجام این تحقیق از روش دونابدیان برای طبقه بندی شاخص ها و روش اریکسون – پنکر برای مدلسازی فرایندها چه فرایندهای وضع موجود و چه فرایندهای وضع مطلوب، استفاده گردیده است. برای ایجاد یکپارچگی میان مدلسازی و استقرار نرم افزار، معماری سرویس گرا مورد استفاده قرار گرفته و برای جمع آوری اطلاعات در راستای پاسخ گویی به پرسش های تحقیق از دو روش مصاحبه و پرسشنامه استفاده شده است. این پژوهش مدلی ارائه نموده تا به پرسش های چهارگانه ذیل پاسخ گوید:
1. مشکلات اصلی تبدیل فرایندهای موجود (فرایندهایی که به صورت مستقیم یا غیر مستقیم موثر یا متاثر از فناوری اطلاعات هستند) به فرایندهای مطلوب جهت استقرار فناوری اطلاعات(در بخش اورژانس بیمارستان امام خمینی) چیست؟
2. رفع مشکلات استخراج شده از فرایند های موجود، چگونه در یک بخش (مثلا بخش اورژانس) اجرائی می گردد؟
3. فناوری اطلاعات چگونه می تواند در عملکرد بخش اورژانس تاثیر گذار باشد؟
4. شاخص های پیامد جهت استقرار فناوری اطلاعات در بخش مذکور چگونه طبقه بندی و استفاده می شوند؟
در پایان جهت تایید روایی و پایایی مدل، مدل ارائه شده پیاده سازی گردید و نتایج بدست آمده حاکی از مورد تایید و مناسب بودن مدل ارائه شده می باشد.
مدلسازی کسب و کار,شاخص های کلیدی روش دونابدیان,روش اریکسون-پنکر,معماری سرویس گرا,فناوری اطلاعات و ارتباطات,سیستم اطلاعات
https://jims.atu.ac.ir/article_4380.html
https://jims.atu.ac.ir/article_4380_e6ce2917594623433a10f586f7af1be0.pdf
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت صنعتی
2251-8029
2476-602X
3
9
2005
06
22
روشی برای تحلیل گذرای پایایی و دسترس پذیری یک سیستم با اجزاء و تعمیر کاران یکسان
29
40
FA
مقصود
امیری
0000-0002-0650-2584
عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
jims@atu.ac.ir
در این مقاله با استفاده از مدلهای مارکوف، مقادیر ویژه و بردارهای ویژه تحلیل گذرای دسترس پذیری و پایایی و پایایی یک سیستم با اجزا و تعمیر کاران یکسان ارائه می شود و سیستم در نظر گرفته شده دارای اجزای سری یا موازی یا k از n می باشد. دسترس پذیری سیستم با اجزا موازی اجزا سری و سیستم k از n در حالت گذرا (A(t))و پایدار(A(∞)) و مدت زمانی که طول می کشد تا سیستم پایایی به حالت پایدار برسد محاسبه می شود. روش ارائه شده در مقایسه با روش های موجود قدرت بیشتری داشته و هم چنین از زیربنای ریاضی قویتری برخوردار است. روش پیشنهادی با یک مثال توضیح داده می شود.
پایایی,گذرا,مدل های مارکوف,دسترس پذیری,مقادیر ویژه
https://jims.atu.ac.ir/article_4381.html
https://jims.atu.ac.ir/article_4381_20f5b9ee9552d369d395fb8a812fe26e.pdf
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت صنعتی
2251-8029
2476-602X
3
9
2005
06
22
پشتیبانی فناوری اطلاعات از مدیریت دانش
41
56
FA
نور محمد
یعقوبی
استادیار گروه مدیریت دولتی دانشگاه سیستان و بلوچستان
nm.yaghoubi@gmail.com
رقیه سادات
کوچک زاده
کارشناس ارشد مدیریت دولتی
عامل موفقیت سازمانهای هزاره سوم در صحنه های رقابتی حرکت به سوی مدیریت دانش و دانش محوری است. آنچه موجب تسهیل فرایند مدیریت دانش و تبدیل آن به مزیت رقابتی شده است نقش پشتیبانی کننده فناوری اطلاعات است. در این راستا نویسندگان به بیان عوامل پشتیبانی کننده فناوری اطلاعات و موارد قابل استفاده ی آن در فرایند مدیریت دانش پرداخته اند. در مقاله مذکور ابتدا مباحث مدیریت دانش و مدیریت اطلاعات مطرح شده است نقش فناوری اطلاعات در مدیریت دانش نیز آمده است. سپس مولفه های فناوری دانش که بیانگر نقش مهم و انکار ناپذیر فناوری اطلاعات در مدیریت دانش است ذکر گردیده است. پشتیبانی کننده های فناوری اطلاعات در چرخه تولید دانش، موضوع دیگری است که به آن پرداخته شده است. در نهایت فناوری اطلاعات در نقش پشتیبان و تسهیلگر فرایند مدیریت دانش بررسی شده است.
مدیریت دانش,فناوری اطلاعات,فرایند مدیریت دانش,تولید دانش,پشتیبانی فناوری اطلاعات,تواناساز
https://jims.atu.ac.ir/article_4382.html
https://jims.atu.ac.ir/article_4382_c9263b0fd2b96015a0d38ba3083979ab.pdf
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت صنعتی
2251-8029
2476-602X
3
9
2005
06
22
برنامه ریزی استراتژیک فناوری اطلاعات؛ به سوی رویکردهای اقتضایی
57
71
FA
محمدرضا
تقوا
0000-0002-6573-7914
عضو هیئت علمی گروه مدیریت صنعتی دانشگاه علامه طباطبایی
taghva@atu.ac.ir
هادی
اسماعیل زاده
دانشجوی مقطع دکتری مهندسی فناوری اطلاعات دانشگاه گریفیث استرالیا
امیر
محترمی
کارشناس ارشد مدیریت فناوری اطلاعات دانشگاه علامه طباطبایی
گسترش کاربریها و وسعت تاثیرات فناوری اطلاعات بر زنجیره ارزش سازمانها در هزاره سوم سبب شده است که این فناوری در اغلب سازمانهای امروزین ماهیتی استراتژیک یابد. تاثیر پذیری روز افزون سازمان از این فناوری موجب گشته که همواره مدیریت بر این فناوری نیز از اهمیت راهبردی برخوردار شود. در این مقاله ابتدا به تاریخچه تحول فناوری اطلاعات اشاره می نماییم. در ادامه به سیر تکامل رویکردهای برنامه ریزی فناوری اطلاعات و شرایط مربوط به هر رویکرد و خاستگاه آن می پردازیم. این رویکردها عبارتند از رویکرد تکنولوژیک که تمرکز آن بر کارایی بوده رویکرد همسو سازی که تمرکز آن بر اثر بخشی بوده رویکرد رقابتی که تمرکز آن بر مزیت رقابتی بوده و در نهایت رویکرد بازآفرینی که تمرکز آن بر مزیت رقابتی بوده و در نهایت رویکرد بازآفرینی که تمرکز آن بر تحول سازمانی می باشد. سپس به اجمال مدل های مطرح در زمینه برنامه ریزی استراتژیک فناوری اطلاعات را بر اساس رویکردهای بیان شده و تمرکز اصلی مدل ها دسته بندی کرده تا به عنوان راهنما و ابزاری جهت انتخاب مدل یا مدل های مناسب برنامه ریزی استراتژیک فناوری اطلاعات بر اساس هر رویکرد در اختیار برنامه ریزان فناوری اطلاعات قرار گیرد.
برنامه ریزی استراتژیک,رویکرد اقتضایی,سیستم های اطلاعات مدیریت,معماری اطلاعات,همسوسازی,برنامه ریزی سیستم های اطلاعات مدیریت,چارچوب برنامه ریزی
https://jims.atu.ac.ir/article_4383.html
https://jims.atu.ac.ir/article_4383_facb406c7972caadfaca3ee1a844e7dc.pdf
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت صنعتی
2251-8029
2476-602X
3
9
2005
06
22
ارزیابی شایستگی های مدیران به روش بازخور 360 درجه
73
91
FA
جمشید
صالحی صدقیانی
دانشیار دانشکده حسابداری و مدیریت دانشگاه علامه طباطبایی
salehisadaghiyani@yahoo.com
رضا
قرائی پور
دانشجوی دکتری مدیریت، گرایش تولید و عملیات دانشگاه علامه طباطبایی
مشکلات موجود در نظام های ارزیابی سنتی(مبتنی بر نظرات یک ذینفع و آن هم مقام مافوق) از یک طرف و منافعی که ارزیابی های نوین و جامع(مبتنی بر نظرات چند ذینفع یا 360 درجه ای) از طرف دیگر به شرکت ها می رسانند باعث شده است که کارگیری روش بازخور(ارزیابی) 360 درجه مورد توجه گسترده شرکت های پیشرو جهانی قرار بگیرد. در این مقاله پس از بررسی مختصر ادبیات موضوع در یک پژوهش میدانی در شرکت ساپکو با استفاده از یک پرسشنامه معتبر در زمینه بازخور 360 درجه، هشت شایستگی مدیران شامل «ارتباطات، برنامه ریزی ، سازماندهی، مدیریت منابع انسانی، کنترل، رهبری، تصمیم گیری و کارتیمی» با استفاده از نظرات چهار ذینفع شامل خود ارزیابی، مدیران مافوق، نیروهای تحت سرپرستی و مشتریان مورد ارزیابی قرار گرفته است. به کار گیری روش تحلیل واریانس یک عامله اختلاف معنادار بین نتایج ارزیابی این چهار ذینفع را در سطح اطمینان 95 درصد تایید می کند و لذا با توجه به این یافته لزوم اجرای ارزیابی های 360 درجه ای در سازمان ها به علت اینکه مدیران رفتارهای متفاوتی را در مقابل هر ذینفع از خود نشان می دهند تاکید می شود. در ادامه نتایج بکارگیری تکنیک LSD حاکی از آن است که نتایج خود ارزیابی در گروه اول به عنوان بالاترین امتیاز، نتایج ارزیابی نیروهای تحت سرپرستی و مشتریان در گروه دوم و نتایج ارزیابی مدیران مافوق در گروه سوم به عنوان پایین ترین امتیاز قرار می گیرند.
ارزیابی,شایستگی,بازخور 360 درجه,مدیران,ساپکو
https://jims.atu.ac.ir/article_4384.html
https://jims.atu.ac.ir/article_4384_a084370c28d6fdd32d83ede6dc20e2d7.pdf