دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت صنعتی
2251-8029
2476-602X
9
22
2011
09
23
تعیین نقطه سفارش مجدد برای خرید کالا با استفاده از شبکه های عصبی مصنوعی در شرکت های بازرگانی
1
21
FA
احمد
جعفر نژاد
دانشیار دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
حنان
عمو زاد مهدیرجی
دانشجوی دکتری مدیریت دانشگاه تهران، (مسئول مکاتبات)
جواد
عموزاده
کارشناس ارشد مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات، تهران
پیشرفت فناوری های ساخت، تولید و متعاقبا گسترش و تنوع محصولات جدید با خصوصیات ویژه و پیدایش روز افزون مفاهیم مدیریتی و کاربرد اصول بهره وری در سازمان ها باعث شده تا مدیران همواره در جهت مدیریت بهینه کالا و مواد گام بردارند. با توسعه سریع ابزار و روش های علمی، بسیاری از مفاهیم، اصول و روابط کلاسیک در زمینه خرید، نگهداری، سفارش دهی و انبار داری بازنگری و تکامل یافته اند. این بازنگری ها خصوصا در هوش مصنوعی این امکان را فراهم می آورد تا بتوان بسیاری از شرایط زمانی و مکانی خاص در مورد الگوهای تصمیم را به کار گرفت. شبکه عصبی مصنوعی نیز به عنوان شاخه ای از هوش مصنوعی در بسیاری از مسائل پیش بینی و تقریب از قابلیت کاربرد فراوانی برخوردار است. <br />در این تحقیق برخی مفاهیم جدید درباره نقطه سفارش معرفی و بررسی شده است. بدین منظور برای تعیین میزان مصرف، از شبکه عصبی مصنوعی و برای ترسیم زمان انتظار سفارش ها، از منحنی نرمال که نقش عمده ای در حل مسائل کاربردی دارد استفاده شده است. نتایج این ترکیب نشان می دهد که مدل مورد بررسی با لحاظ نمودن عوامل متعدد تاثیر گذار بر تقاضا نتایج معتبری را در مقایسه با مدل های سنتی ارائه می دهد.
شبکه عصبی مصنوعی,انبار داری,زمان انتظار سفارش ها,نقطه سفارش مجدد
https://jims.atu.ac.ir/article_4510.html
https://jims.atu.ac.ir/article_4510_f5d450bad81127df40c0e028fa70dff9.pdf
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت صنعتی
2251-8029
2476-602X
9
22
2011
09
23
طراحی مدل ریاضی کسری برنامه ریزی تولید با رویکرد فازی (مورد مطالعه: شرکت مبل خاورمیانه)
23
48
FA
عادل
آذر
استاد دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده مدیریت و اقتصاد، تهران
a.azar@modares.ac.ir
داود
عندلیب اردکانی
دانشجوی دکتری دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده مدیریت و اقتصاد، تهران، (مسئول مکاتبات)
سید حیدر
میرفخرالدینی
استادیار دانشگاه یزد، دانشکده مدیریت و اقتصاد
ali.mirhoseini2014@hotmail.com
امروزه یکی از مهمترین موضوعات مورد توجه مدیران صنایع، برنامه ریزی تولید است و در این حوزه، مدیران با اهداف متعددی روبرو می باشند که در بسیاری از مواقع با یکدیگر در تضادند. تکنیک های تحقیق در عملیات، با مدل سازی مسائل، در عین حال که محدودیت های موجود را در نظر می گیرند به بهینه سازی اهداف سازمانی می پردازند. اهداف همه ی این تکنیک ها بالا بردن بهره وری در سازمان است. مدل ریاضی این تحقیق که جهت برنامه ریزی تولید شرکت مبل خاورمیانه ساخته شده است از نوع کسری چند هدفه است. یکی از مشکلاتی که در حل مسائل کسری چند هدفه وجود دارد پیچیدگی محاسباتی ناشی از تغییر متغیر است که به طور مثال در روش های چارنز و کوپر و گیلمر و گموری وجود دارد. از این رو در این تحقیق جهت حل مدل ریاضی کسری چند هدفی شرکت مبل خاورمیانه از رویکرد فازی استفاده گردید. بدین طریق ضمن غلبه بر مشکلات ناشی از پیچیدگی محاسباتی تغییر متغیر در روش های قبلی، مسئولان ذی ربط نیز قادر خواهند شد تا به بهینه سازی سیستم تولیدی خود بپردازند. در این راستا ابتدا از روش فازی پال استفاده گردید که با استفاده از برنامه ریزی آرمانی فازی دووتا مشخص گردید که مقادیر بهینه ی توابع هدف کسری حاصل از به کار گیری هر دو روش یکسان و با درجات عضویت 701= µ<sub>1 </sub>و =1 µ<sub>2 </sub> می باشد. لازم به ذکر است که شرکت های دیگر نیز با اندکی تغییر در مدل ریاضی پیشنهادی خواهند توانست تا به بهینه سازی برنامه ریزی تولید بپردازند.
برنامه ریزی تولید,برنامه ریزی آرمانی فازی,بهره وری,برنامه ریزی کسری فازی
https://jims.atu.ac.ir/article_4511.html
https://jims.atu.ac.ir/article_4511_a69fde6f060d1a0541e165d25f0e6041.pdf
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت صنعتی
2251-8029
2476-602X
9
22
2011
09
23
ارزیابی تولید ناب با رویکرد سلسله مراتبی (مورد: صنایع کاشی و سرامیک استان یزد)
49
74
FA
میثم
شفیعی رودپشتی
دانشجوی دکتری مدیریت دانشگاه تربیت مدرس، تهران، (مسئول مکاتبات)
سید حبیب اله
میر غفوری
دانشیار دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری دانشگاه یزد
تولید ناب به عنوان یک ابزار کاربردی جهت بهبود سطح کیفی محصولات در ادبیات مدیریت معرفی شده است. علی رغم غنای مطالعاتی تولید ناب، کماکان به کارگیری موثر و کارامد این نظام با مشکلاتی مواجه است. به نظر می رسد ریشه این مشکلات در نبود مدلی جامع برای ارزیابی و بررسی تولید ناب در شرکت های تولیدی می باشد. این مقاله در صدد است تا مدلی را ارائه نماید که با استفاده از آن بتوان به طور دقیق درجه نابی صنایع را ارزیابی و بررسی نماید. در این مطالعه ابتدا از ادبیات تحقیق تولید ناب به ویژه از مدل های موجود در این زمینه استفاده شده و ابزارها و مولفه های نابی استخراج گردیدند. سپس یک مدل سلسله مراتبی با قابلیت سنجش درجه نابی طراحی و ابعاد و عناصر آن تعریف شدند. در آخرین گام طراحی مدل، بر اساس رویکرد سلسله مراتبی فرمول ها و روابط لازم جهت انجام فاز ارزیابی طراحی و تدوین شده و در پایان درجه نابی صنایع کاشی و سرامیک استان یزد با استفاده از این مدل مورد سنجش و ارزیابی قرار گرفت.
تولید ناب,درجه نابی,رویکرد سلسله مراتبی,صنایع کاشی و سرامیک
https://jims.atu.ac.ir/article_4512.html
https://jims.atu.ac.ir/article_4512_12b2c66fbf46b80625a1335cbd3d1915.pdf
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت صنعتی
2251-8029
2476-602X
9
22
2011
09
23
مدل رقابت پذیری صنایع تولیدی در ایران
75
104
FA
حسین
رحمان سرشت
استاد مدیریت بازرگانی دانشگاه علامه طباطبایی، تهران
hrahmanseresht2007@gmail.com
میترا
صفاییان
دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، (مسئول مکاتبات)
توجه فزاینده به رقابت پذیری صنعت، ناشی از اثرات مثبت آن بر بهره وری و رفاه ملی است. از اینرو ارتقاء بهره وری و رقابت پذیری در کانون توجه مدیران قرار دارد. در این تحقیق تلاش شده است تا با استفاده از مطالعه صنعت تولید در ایران، مدلی جهت بررسی، پیش بینی و ارتقا رقابت پذیری صنعت و در سطح ملی ساخته شود. این مطالعه با بررسی 23 شاخه فعالیت در صنعت تولید در ایران در سال های 1373 تا 1386 صورت گرفته است. رقابت پذیری در این تحقیق معادل عملکرد صادراتی در نظر گرفته شده و از روش پانل دیتا برای بررسی عوامل مشترک موثر در بین 23 شاخه صنعتی بر رقابت پذیری صنعت استفاده شده است. این تحلیل به محقق اجازه می دهد که با تجمیع داده های تمامی صنایع، مدلی واحد و مشترک برای کل صنعت تولید، و نه تک تک آنها، بدست آورد. مدل نهایی تحقیق نشان می دهد که نقش متغیر اندازه صنعت در رقابت پذیری صنایع تولیدی ایران بیشتر از سایر عوامل است در حالیکه نیروی انسانی و قابلیت های آن در حوزه رقابت پذیری و عملکرد صادراتی بسیار ضعیف عمل می کند و در بازه زمانی مطالعه شده نقش کمرنگی در رقابت پذیری صنعت داشته است. همچنین دولت یکی از تاثیر گذاران اصلی بر رقابت پذیری صنایع تولیدی در ایران است.
رقابت پذیری,رویکردهای رقابت پذیری,عوامل موثر بر رقابت پذیری,صنایع تولیدی ایران,پانل دیتا
https://jims.atu.ac.ir/article_4513.html
https://jims.atu.ac.ir/article_4513_9f71ed8f315e6c6f4e31f1222c9309a8.pdf
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت صنعتی
2251-8029
2476-602X
9
22
2011
09
23
مدل پذیرش خدمات دولت الکترونیک در صنایع کوچک و متوسط ایران
105
134
FA
جعفر
باقری نژاد
استادیار دانشکده مهندسی صنایع دانشگاه الزهرا تهران
فروغ
شریفی
دانشجوی کارشناسی ارشد دانشکده مهندسی دانشگاه الزهرا تهران
استفاده از خدمات دولت الکترونیک منابع بسیاری از جمله کسب مزیت رقابتی، کاهش هزینه های تولید، کاهش زمان انتظار، کسب و تسهیم اطلاعات را برای بنگاه های اقتصادی کوچک و متوسط به وجود می آورد. اما همچنان استفاده از خدمات الکترونیک در صنایع کوچک و متوسط کمتر از میزان مورد انتظار است. هدف مقاله ی حاضر شناسایی عواملی است که بر پذیرش خدمات الکترونیکی توسط بنگاه های اقتصادی کوچک و متوسط موثرند. از این رو این عوامل شناسایی و از ادبیات موضوع استخراج شدند. سپس یک مدل مفهومی با استفاده از چارچوب فن آوری، سازمان و محیط، که مشتمل بر 8 عامل اصلی است مطرح شد. مدل مذکور در یک مطالعه ی میدانی با نمونه ی آماری 98 صنعت کوچک و متوسط به آزمون گذاشته شد. تجزیه و تحلیل داده ها رابطه ی معنی داری بین عوامل منافع مستقیم، منافع غیر مستقیم، پیچیدگی، حمایت مدیریت ارشد، تخصص فن آوری اطلاعات، فشار دولت را با متغیر وابسته ی پذیرش خدمات الکترونیک اثات کرد. رابطه ی معنی داری بین عوامل فشار صنعت و سازگاری با متغیر ملاک اثبات نشد. تمامی عوامل فوق رابطه ی مثبت با متغیر ملاک دارند اما عامل پیچیدگی رابطه ی منفی با متغیر ملاک پذیرش خدمات الکترونیک دارد. این تحلیل با استفاده از نرم افزار لیزرل و مدل سازی معادلات ساختاری انجام شد.
پذیرش فن آوری اطلاعات,بنگاه های اقتصادی کوچک و متوسط,خدمات دولت الکترونیکی,تئوری اشاعه ی نوآوری ها
https://jims.atu.ac.ir/article_4514.html
https://jims.atu.ac.ir/article_4514_ce87901b0bb86a2970c29bc85b6392a0.pdf
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت صنعتی
2251-8029
2476-602X
9
22
2011
09
23
استفاده از روش تصمیم گیری خاکستری به منظور رتبه بندی شاخص های کلیدی عمل کرد و افزایش اثر بخشی برنامه های استراتژیک
135
165
FA
محمد تقی
تقوی فرد
0000-0002-4212-2079
عضو هیئت علمی دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی، تهران
dr.taghavifard@gmail.com
امیر مهدی
ملک
عضو باشگاه پژوهشگران جوان دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات، تهران، (مسئول مکاتبات)
شاخص های کلیدی عمل کرد سازمان را در تعیین و اندازه گیری میزان پیشرفت در جهت دستیابی به اهداف و مقاصد سازمان، کمک می نمایند. شاخص های کلیدی عمل کرد برنامه ای، اثر بخشی را اندازه گیری می نماید. انتخاب این شاخص ها، به دلیل آنکه قضاوت تصمیم گیرندگان در میزان اهمیت و ارجحیت هر یک از گزینه ها و یا معیارهای هر یک از شاخص ها، در شرایط عدم قطعیت می باشد یک مسئله تصمیم گیری چند معیاره است. در گذشته از روش های متعددی استفاده شده است. در این تحقیق بر پایه تئوری سیستم های خاکستری روش جدیدی در حل مسئله انتخاب شاخص های عمل کرد توسط معیارهای برنامه های استراتژیک پیشنهاد شده است. در ابتدا وزن و رتبه هر یک از معیارهای استراتژیک محور برای تمامی گزینه ها توسط متغیرهای زبانی که بوسیله اعداد خاکستری بیان شده اند تعیین می شود. سپس با استفاده از روش درجه امکان خاکستری، رتبه بندی شاخص ها و تعیین شاخص های کلیدی میسر میگردد. در انتها نیز جهت روشن شدن مدل و سنجش آن، شاخص های کلیدی برنامه های استراتژیک معاونت آموزش و پژوهش سازمان تعیین شده است.
مدیریت عمل کرد,شاخص های کلیدی عمل کرد برنامه ای,تصمیم گیری چند معیاره,درجه امکان خاکستری
https://jims.atu.ac.ir/article_4516.html
https://jims.atu.ac.ir/article_4516_c189b12cdec94a005bf4d5a9a6b30152.pdf
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت صنعتی
2251-8029
2476-602X
9
22
2011
09
23
شناسایی و دسته بندی سیاست ها، راه کارها و برنامه های ارتقاء واحدهای صنعتی کوچک و متوسط: مورد مطالعه کشور ایران
167
190
FA
حبیب
رودساز
استادیار دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، (مسئول مکاتبات)
dr.roodsaz@gmail.com
ضیاء
رشوند
کارشناس ارشد گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه آزاد اسلامی قزوین
محمدرضا
حنفی زاده
کارشناس ارشد، گروه مهندسی صنایع دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات، تهران
اهمیت توسعه صنعتی در کشورهای در حال توسعه موجب شده است تا بسیاری از این کشورها، شکل گیری و تقویت صنایع کوچک و متوسط را در اولویت قرار داده و از آن به عنوان راهبردی اشتغال زا جهت بهبود توان رقابتی و افزایش صادرات ، بهره برداری نمایند. در ایران نیز به علت آنکه بیش از نود درصد واحدهای تولیدی را صنایع کوچک و متوسط تشکیل می دهند ضرورت توجه به این نوع صنایع از اولویت بالایی برخوردار است. در این مقاله برنامه های ارتقاء و رشد واحدهای صنعتی کوچک و متوسط در میان دوازده کشور جهان مورد بررسی قرار گرفته و در شش بعد دسته بندی شده است. سپس با نظر سنجی از بیش از 100 مدیر، کارشناس و خبره شهرک های صنعتی کشور، از میان عوامل شناسایی شده، برنامه های ارتقاء و عدم رشد واحدهای صنعتی کوچک و متوسط کشور استخراج شده است. در این تحقیق مشخص شد که مهمترین مانع موفقیت واحدهای صنعتی کوچک و متوسط از نظر خبرگان مانع شبکه ای و زنجیره ای می باشد.
واحدهای صنعتی کوچک و متوسط,برنامه ها,راه کارها,سیاست ها,ایران
https://jims.atu.ac.ir/article_4517.html
https://jims.atu.ac.ir/article_4517_84ff8e63bf5768b6302a79d9e86a2ce2.pdf
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت صنعتی
2251-8029
2476-602X
9
22
2011
09
23
کاربرد شبکه های عصبی در پیش بینی فرایندهای تجاری و مدیریتی و مقایسه با مدل های غیر خطی مطالعه موردی: صنعت چوب ایران
191
208
FA
مهدی
کاظمی
استادیار گروه مدیریت دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، (مسئول مکاتبات)
m.kazemi@gmail.com
علی اکبر
نیک نفس
استادیار گروه مهندسی کامپیوتر دانشگاه شهید باهنر، کرمان
وحید
رنجبر
کارشناس ارشد مدیریت فناوری اطلاعات دانشگاه سیستان و بلوچستان
ماهیت روابط تشریح کننده بسیاری از فرایندهای واقعی زندگی به ویژه در حوزه های تجاری و مدیریتی اغلب غیر خطی هستند. لذا پیش بینی رفتار چنین فرایندهایی نیازمند ابزارهای دقیق و اثر بخش است. شبکه های عصبی مصنوعی قادرند به عنوان یک ابزار مهم مدل سازی در پیش بینی مسائل کسب و کار، نقایص مدل های معمول را جبران نمایند. هدف مقاله حاضر نشان دادن برتری شبکه های عصبی در پیش بینی فرایند های غیر خطی در مقایسه با سایر مدلهای پیش بینی است. بدین منظور در این مقاله داده های مربوط به صنعت چوب ایران شامل مقدار تولیدات، مقدار واردات و ارزش ارزی واردات از سال 1961 تا سال 2007 میلادی مورد مطالعه قرار گرفته است. ابتدا با استفاده از این داده ها و اعمال شبکه عصبی و مدل های غیر خطی به دست آمده از نرم افزار MATLAB، پیش بینی هایی در مورد صنعت چوب ایران انجام شد و سپس با توجه به شاخص ها میانگین مطلق درصدی خطا نتایج به دست آمده از روش های مزبور با هم مقایسه شدند. یافته های تحقیق حاکی از موفقیت چشمگیر شبکه عصبی در هر سه مطالعه صورت گرفته نسبت به مدل های غیر خطی به دست آمده از نرم افزار MATLAB می باشد.
پیش بینی,شبکه عصبی,فرایند های غیر خطی
https://jims.atu.ac.ir/article_4518.html
https://jims.atu.ac.ir/article_4518_729a1ba3dd8f80dd6321ea63a1441deb.pdf
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت صنعتی
2251-8029
2476-602X
9
22
2011
09
23
توسعه یک مدل موجودی چند هدفه احتمالی فازی
209
235
FA
محمد امین
نایبی
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی قزوین- باشگاه پژوهشگران جوان
amin.nayebi@gmail.com
عباس
پناهی نیا
عضو هیئت علمی دپارتمان مدیریت صنعتی دانشگاه آزاد اسلامی نقده
در این مقاله یک مدل موجودی در ترکیبی از فضای نادقیقی و عدم قطعیت توسعه یافته است. مدل ارائه شده توسط مدل R,Q بوده و به صورت چند کالایی و چند هدفه و در دو حالت تقاضای پس افت و فروش از دست رفته مدلسازی شده است. اهداف مدل کمینه سازی هزینه ها و سطح خطر و محدودیت های آن شامل: بودجه در دسترس، حداقل سطح عملکرد، فضای انبار و تعداد کمبود مجاز بوده و تقاضا نمایی است. فضای انبار پارامتری احتمالی – فازی با توزیع نرمال است. پارامترهای بودجه در دسترس و حداکثر کمبود مجاز فازی و از نوع مثلثی می باشد. ابتدا مدل قطعی و سپس مدل احتمالی-فازی توسعه یافته است. در متدولوژی حل با استفاده از روش نافازی سازی محدودیتهای فازی و روش برنامه ریزی محدودیت های احتمالی فازی مدل به یک مسئله قطعی چند هدفه تبدیل شده و سپس از طریق روش فازی حل می گردد. در پایان یک مثال عددی جهت توصیف مدل در حالت تقاضای پس افت و فروش از دست رفته ارائه شده که با نرم افزار لینگو حل شده است.
مدل کنترل موجودی,تقاضای پس افت,فروش از دست رفته,برنامه ریزی چند هدفه,برنامه ریزی محدودیت های احتمالی فازی
https://jims.atu.ac.ir/article_4519.html
https://jims.atu.ac.ir/article_4519_d2147f8e57884b5e4afbc4a7f024cfb5.pdf