TY - JOUR ID - 10970 TI - چارچوبی برای پذیرش نوآوری‌باز در سطح بنگاه (مطالعه موردی :یک بنگاه بزرگ فعال در صنعت بسته‌بندی و چاپ مواد غذایی) JO - مطالعات مدیریت صنعتی JA - JIMS LA - fa SN - 2251-8029 AU - احمدی, احمد AU - کزازی, ابوالفضل AU - نقی زاده, محمد AU - امیری, مقصود AD - دانشجوی دکترای مدیریت تکنولوژی، دانشگاه علامه طباطبائی AD - استاد دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی AD - استادیار دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 18 IS - 56 SP - 87 EP - 127 KW - نوآوری‌باز KW - ظرفیت‌های دانشی KW - فرآیند نوآوری KW - بسته‌بندی و چاپ مواد غذایی DO - 10.22054/jims.2019.27628.1950 N2 - با در نظر گرفتن نوآوری‌باز بعنوان یک طیف و نه بعنوان یک مفهوم غیرقابل انعطاف، تحقیقات بسیاری برای انعکاس پویایی‌های مختلف موجود در پیاده‌سازی این مفهوم در قالب ارائه‌ی گونه‌ها، مدها، تم‌ها، و مکانیزم‌های نوآوری‌باز انجام شده است. این تحقیقات هر یک با مدنظر قراردادن تنها جنبه‌های خاصی از فرآیند نوآوری، سعی در توسعه‌ی روشی برای طبقه‌بندی و ارائه الگویی برای استقرار نوآوری‌باز بوده‌اند. نوشتار حاضر نیز در صدد است تا با تمرکز بر پیاده سازی نوآوری باز در سطح یک بنگاه بزرگ، چارچوبی روشمند برای بررسی اجزای نوآوری باز شامل بازیگران، محتوی و مکانیزم ها و عوامل موثر بر آنها در هر یک از مراحل پیاده سازی نوآوری باز در بنگاه بسته بندی و چاپ مواد غذایی ارائه کند. جهت تحقق هدف تحقیق، پس از مرور ادبیات تحقیق و مصاحبه با خبرگان، اجزا و عوامل در هر یک از مراحل پیاده سازی احصا گردید و در نهایت به منظور تحلیل و ترسیم روابط متقابل میان اجزاء مختلف مدل نوآوری باز از تکنیک دی‌متل استفاده شد. مهمترین یافته های این تحقیق نشاندهنده این موضوع است که مدل نوآوری‌باز شرکت مورد مطالعه که حاصل زنجیره‌ای از تصمیمات در رابطه با هر یک از اجزاء مدل در گستره‌ی فرآیند نوآوری می‌باشد شامل: انتخاب حوزه‌‌ی "پیش از چاپ" بعنوان محتوی مدل نوآوری‌باز؛ انتخاب جهت‌گیری "طرف بازار-انتخابی" برای بازیگران؛ و انتخاب مکانیزم‌هایی برای افزایش "ظرفیت جذب"، "ظرفیت تبدیلی و پیوندی"، و "ظرفیت انتقال"؛ می‌باشد. UR - https://jims.atu.ac.ir/article_10970.html L1 - https://jims.atu.ac.ir/article_10970_84806972afdc3a055c8fb90241c2a263.pdf ER -