TY - JOUR ID - 1261 TI - تحلیل رقابت جویی و انتخاب استراتژی رقابتی مبتنی بر مدل نیروهای رقابتی پورتر، تحلیل سلسله مراتبی فازی و تحلیل پوششی داده JO - مطالعات مدیریت صنعتی JA - JIMS LA - fa SN - 2251-8029 AU - خورشید, صدیقه AU - نوجوان, صمد AD - Y1 - 2013 PY - 2013 VL - 11 IS - 28 SP - 61 EP - 97 KW - رقابت جویی KW - استراتژی رقابتی KW - تحلیل سلسله مراتبی فازی KW - تحلیل پوششی داده KW - نیروهای رقابتی پورتر DO - N2 - رقابت جویی در مرکز و هستة کسب و کارها در اقتصاد بازار قرار دارد، و به معنای توانایی و کارکرد یکشرکت و بخش فرعی برای فروش و عرضة محصولات و یا خدمات در یک بازار مشخص است. مدل نیروهایرقابتی "پورتر"، یکی از مدل های شناخته شده برای تحلیل رقابت جویی شرکت ها است، که برای توسعة وتدوین استراتژی رقابتی به منظور افزایش حاشیه رقابتی آن ها به کار برده می شود. هدف این مطالعه، سنجش وتحلیل رقابت جویی شرکت ایران خودرو با استفاده از مدل نیروهای رقابتی پورتر برای انتخاب یک استراتژیرقابتی است. با یک پیمایش پرسشنامه ای، داده های تحقیق از مدیران و کارشناسان ارشد شرکت ایران خودروجمع آوری شدند، که از طریق مدل فازی سنجش، تحلیل رقابت جویی و انتخاب استراتژی رقابتی مبتنی برتلفیق تکنیک های تحلیل سلسله مراتبی فازی و تحلیل پوششی داده مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته های تحقیقنشان داد: الف  دو نیروی رقابتی تهدید تازه واردین و شدت رقابت بین رقبای موجود، مهم ترین نیروهایرقابتی رویاروی ایران خودرو هستند. ب  شاخص های فرعی هزینه های ثابت بالا، سطح ادراک شده مشتری ازتفاوت و تمایز محصولات جایگزین، موانع موجود تخصیص به ازای ارزش افزوده، درجه تمایز وارده ها،تمرکز تأمین کننده ها نسبت به تمرکز شرکت، گرایش خریدار به محصولات جایگزین، هزینه های تغییر موضعتأمین کننده نسبت به هزینه های تغییر موضع شرکت؛ شرایط رقابتی سختی برای ایران خودرو ایجاد می کنند ومی توانند سطح رقابت جویی ایران خودرو را کاهش دهند. ج  قدرت رقابت جویی ایران خودرو در صنعتخودروسازی، متوسط است، و مناسب ترین استراتژی برای افزایش قدرت رقابت جویی آن، استراتژی تمرکز باتأکید بر رهبری هزینه است. UR - https://jims.atu.ac.ir/article_1261.html L1 - https://jims.atu.ac.ir/article_1261_33b6f71b9b3a1b76daf5b24e34909d1f.pdf ER -