2024-03-28T13:11:09Z
https://jims.atu.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=911
مطالعات مدیریت صنعتی
2251-8029
2251-8029
1384
3
8
کاربرد تحقیق در عملیات در سیستم های خدمات درمانی ایران
کورش
عشقی
مریم
رستگار
در این مقاله ابتدا به تاریخچه کاربردهای مختلف تحقیق در عملیات در مسائل خدمات درمانی پرداخته و سپس دو مقوله استقرار بهینه ماشینهای آمبولانس و برنامه ریزی پرسنل واحدهای درمانی مورد بررسی قرار می گیرند. در ادامه مدلهای مورد بحث در مرکز اورژانس تهران و مرکز طبی کودکان پیاده سازی و اجرا شده و نتایج حاصل مورد بررسی قرار گرفته است.
تحقیق در عملیات در خدمات درمانی
خدمات درمانی
تعیین محل استقرار آمبولانس ها
برنامه ریزی پرسنل درمانی
2005
04
07
1
28
https://jims.atu.ac.ir/article_4374_37fea64c99ff3627eb89c34f56a31a54.pdf
مطالعات مدیریت صنعتی
2251-8029
2251-8029
1384
3
8
تجزیه و تحلیل صنعت نرم افزار در ایران
سیدمحمد
اعرابی
پریناز
شعاریان
بررسی محیطی عبارت است از نظارت، ارزیابی و نشر اطلاعات بدست آمده مربوط به محیط های داخلی و خارجی سازمان که از عوامل بسیار مهم در تدوین استراتژی و برنامه ریزی بشمار می رود . با توجه به گسترش روز افزون صنعت نرم افزار در کشور، بررسی و تجزیه و تحلیل این صنعت است ضروریات است. برای این منظور پس از بررسی مدل های مختلف، مدل PEST جهت تجزیه و تحلیل عوامل موثر بر صنعت نرم افزار در ایران بکار گرفته شد. بر اساس این مدل شاخص های مناسب در زمینه عوامل سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و تکنولوژی شناسایی و بررسی شد و نتایج آن ارائه گردیده است که نشان دهنده فرصتها و تهدیدهای موجود در این صنعت است که مبنایی برای برنامه ریزی خواهد بود. برای تعیین فرصت ها و تهدیدها از نظر سنجی از خبرگان استفاده شد.
تجزیه و تحلیل
صنعت نرم افزار
ایران
2005
04
07
29
54
https://jims.atu.ac.ir/article_4375_46a345fb1fdf89e892c69a46fed03c9d.pdf
مطالعات مدیریت صنعتی
2251-8029
2251-8029
1384
3
8
تحلیل محتوا با استفاده از نظریه بنیادین، رویکردی عملیاتی و نوین در روش تحقیق کیفی
جهانیار
بامداد صوفی
سعید
شهباز مرادی
مجید
سلیمی
نظریه بنیادین چارچوب نظری بسیار موثری را به منظور تحلیل محتوای اطلاعات کیفی جمع آوری شده در سخنرانی ها، مناظره ها، میزگردهای مباحثاتی، مقالات و علی الخصوص مصاحبه ها به پژوهشگران علوم انسانی ارائه می دهد. این نظریه بعنوان یک روش نوین تحقیق برای جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده های پژوهشی در دهه 1960 مطرح و برای اولین بار توسط گلاسر و استراوس در 1967 معرفی گردید. شالوده اصلی نظریه بنیادین، استخراج کدها، مفاهیم و طبقه بندی ها می باشد. در این مقاله به تشریح این نظریه، نکات و هسته اصلی، ملاحظات و چگونگی کاربرد آن در شش گام پرداخته شده است. در گام اول مبانی نظری در گام های دوم و سوم به نحوه کدگذاری و استخراج کدها و در گام چهارم، تلفیق کدها و ایجاد مفاهیم اصلی نظریه بنیادین، مورد بررسی قرار گرفته و در گام پنجم مراحل مختلف تحلیل مقایسه ای گلاسر و استراوس برای ایجاد طبقه بندی ها و بلاخره در گام ششم به دلایل و چگونگی کاربرد نظریه بنیادین به همراه چکیده ای از گام های پیشین در قالب یک مثال پرداخته شده است. نتایج بررسی هایی که توسط گلاوسر و استراس انجام شده بیانگر این است که می توان از این نظریه بعنوان رویکردی مطمئن، به منظور کشف حقایق و واقعیات نهفته در پشت واژه ها کلمات و جملات بهره جست.
نظریه بنیادین
کدها
مفاهیم
طبقه بندیها
تحلیل محتوا
پژوهش کیفی
2005
04
07
55
70
https://jims.atu.ac.ir/article_4376_a7e9aa5bdd09e57eb706bfd50ffd1565.pdf
مطالعات مدیریت صنعتی
2251-8029
2251-8029
1384
3
8
مدیریت روابط با مشتری در تجارب الکترونیک بین بنگاهی
جمشید
صالحی صدقیانی
مریم
اخوان
مجید
باب الحوائجی
مدیریت روابط با مشتری و مدل کسب و کار بین بنگاهی دو فاکتور حیاتی واصلی در موفقیت تجارت مدرن امروزی می باشند. اگر چه این دو دارای بخشهای متفاوتی هستند اما تشابهات زیادی نیز با یکدیگر دارند. یکپارچه سازی این دو دارای منافع زیادی در زمینه فرایندهای تجاری از قبیل فروش، بازاریابی، خدمت رسانی به مشتریان و حمایت اطلاعاتی به همراه دارد.
در این مقاله سعی بر آن شده است تا یک طبقه بندی از بسته های مدیریت روابط با مشتری ارائه و مناسبترین بسته را برای یکپارچه سازی با کسب و کاری بین بنگاهی انتخاب شود. برای این منظور از تکنیک تحلیل سلسله مراتبی بهره گرفته شده است. نتایج بررسیها نشان می دهد که بسته های مدیریت روابط با مشتری که بر خدمات پشت صحنه بر پایه web تمرکز دارند از قابلیت بیشتری برای یکپارچگی با تجارت بین بنگاهی الکترونیکی برخوردار می باشند.
مدیریت روابط با مشتری
تجارت بین بنگاهی
تجارت الکترونیک
تحلیل سلسله مراتبی
بسته های مدیریت
روابط با مشتری
2005
04
07
71
93
https://jims.atu.ac.ir/article_4377_2b45c3d3ab6ea21f4316d86e265240c7.pdf
مطالعات مدیریت صنعتی
2251-8029
2251-8029
1384
3
8
انتخاب و رتبه بندی طرح های اشتغالزا با استفاده از روشهای تاپسیس و الکتر
عزت الله
اصغری زاده
کمال
سخدری
گرچه دانش آموختگان حدود 10 درصد جامعه بیکاران را تشکیل می دهند اما امید به ایجاد اشتغال برای دیگر اقشار از طریق دانش آموختگان بسیار زیاد است. در شرایطی که فرصت و منابع مالی کشور برای حمایت از اشتغال و کارآفرینی محدود است سرمایه گذاری به منظور فراهم کردن زمینه اشتغال این افراد به دلیل آمادگی بالای علمی و توان کارآفرینی آنان و نیز امکانات ایجاد اشتغال برای دیگر افراد جامعه از این طریق، در اولویت بیشتری قرار دارد.
مقاله حاضر پژوهشی است که در سازمان همیاری اشتغال فارغ التحصیلان شعبه جهاد دانشگاهی واحد مشهد انجام شده است. در این پژوهش برای انتخاب و رتبه بندی 4 طرح خود اشتغالی و اشتغالزا جهت واگذاری وام خود اشتغالی از طرف سازمان همیاری اشتغال فارغ التحصیلان، از تکنیک های تصمیم گیری چند شاخصه و نیز معیارهای متناسب با تخصص افراد، نیاز جامعه به تولیدات و خدمات، زود بازده بودن طرح، هزینه طرح و نهایتا نوآوری طرح استفاده می شود.
دو مدل تاپسیس و الکتر جهت رتبه بندی و رجحان طرحها با شاخص های ذکر شده بکار گرفته شده است که نتایج یکسانی بدست داده اند. بدین معنا که اجرای طرح تهیه کمپوست از ضایعات کارخانه پنبه نسبت به سایر طرح ها ترجیح داده شده و طرح های تکثیر و پرورش ماهیان زیستی و گیاهان آکواریومی، تولید عسل و فراورده های جانبی و نهایتا تولید و پرورش انواع گل رز در رتبه های بعدی قرار گرفته اند.
طرح خود اشتغالی
تصمیم گیری چند معیاره
مدل topsis
مدل electre
2005
04
07
95
109
https://jims.atu.ac.ir/article_4378_46ecf7bad4e612e17947eafcf64fbbc1.pdf
مطالعات مدیریت صنعتی
2251-8029
2251-8029
1384
3
8
عوامل و موانع موثر در ایجاد و توسعه بانکداری الکترونیک در ایران
کامران
فیضی
تورج
صادقی
در این مقاله ابتدا مفاهیم و خدمات بانکداری الکترونیک مطرح می شوند و در ادامه سعی شده تا عوامل و موانع موثر در ایجاد و توسعه بانکداری الکترونیک در ایران شناسایی و سپس اولویت بندی گردد. بمنظور تعیین عوامل موثر در ایجاد و گسترش بانکداری الکترونیک از مطالعه تطبیقی و برای تعیین اولویت این عوامل از تحقیقات میدانی – با استفاده از نظر متخصصین بانکداری و فناوری اطلاعات و از طریق پرسشنامه – استفاده شده است. سپس نتایج پرسشنامه با استفاده از آزمون های آماری تحلیل شده است.
بانکداری الکترونیک
فناوری اطلاعات
ایران
2005
04
07
111
128
https://jims.atu.ac.ir/article_4379_b6115792f9de5f6c7ae8a9e30b29dab5.pdf