دانشگاه علامه طباطباییمطالعات مدیریت صنعتی2251-8029196020210321Designing After-Sale Service Model in World Class
with Soft System Methodology approach (The Case:
LPG Industry)طراحی مدل خدمات پس از فروش در کلاس جهانی با رویکرد روش شناسی سیستم های نرم: مورد مطالعه صنعت گاز مایع ایران1491257910.22054/jims.2019.38105.2218FAامیرمهدی آبادیدانشجوی دکتری مدیریت صنعتی ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، ایران0000-0002-7483-0627عادلآذراستاد دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده اقتصادو مدیریت ، تهران، ایران0000-0003-2123-7579ابوترابعلیرضاییدانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، تهران، ایرانقنبرعباس پور اسفدناستادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، تهران، ایرانJournal Article20181203The Soft System Methodology (SSM), one of the OR techniques, is used to<br />solve complex real-world problems. Since to design of the after-sales service<br />models for the liquefied gas industry, various groups, such as refineries,<br />mopeds, silencers, taps, standardized organizations, and the consumer rights<br />protection organization should be considered, so decision making in this<br />situations are very complicated issue. In this study, using the above<br />approach, the problem of non-structured model design at the world-class<br />level is explained and then, by specifying its boundaries, the image of the<br />various actors of the system and their benefits are depicted. In the third step,<br />the CATWOE approach is used to explain the basic definition of the aftersales service model in this industry, and in the fourth stage, a conceptual<br />model of activities is presented using the root definition. This paper uses<br />integration of ISM-Fuzzy Delphi in the process of problem solving. In the<br />fifth step, the developed model is compared with the real world. In the sixth<br />stage, desirable and feasible changes were identified and explained by the<br />IPA method. Finally, using the results of the previous stages, and<br />suggestions for the development of the model to reach the world class level<br />are presented to the authorities and stakeholders.<br /><br />صنایع در ایران در خصوص ویژگی های خدمات پس از فروش و تاثیر آن در رابطه با رضایت مشتری آگاهی ندارند. علی رغم تحقیق پیشه روی، یک مدل منسجم در خصوص موضوع حیاتی خدمات پس از فروش در صنعت گاز مایع در ایران توسعه داده نشده است. با توجه به پیچیدگی های طراحی مدل خدمات پس از فروش در صنعت گاز مایع در سطح کلاس جهانی، از رویکرد متدلوژی سیستم های نرم بهره برداری شده است. در این پژوهش با استفاده از رویکرد مذکور، مسئله ساختار نیافته یعنی طراحی مدلی در سطح کلاس جهانی تبیین شده و سپس با تعیین حدود آن، تصویر گویای بازیگران مختلف سیستم و منافع آنها ترسیم شده است. در مرحله سوم، جهت تبیین تعریف ریشه ای مدل خدمات پس از فروش در این صنعت از رویکرد CATWOE استفاده شده و در مرحله چهارم، یک مدل مفهومی، از فعالیت ها، با استفاده از تعریف ریشه ای ارائه شده است. محقق در این مرحله از تلفیق ISM-Fuzzy Delphi در مراحل حل بهره برداری می کند. در مرحله پنجم، مدل توسعه داده شده با دنیای واقعی مقایسه گردیده است. در مرحله ششم، تغییرات مطلوب و امکان پذیر در قالب شناسایی محدودیت ها سیستم با روش IPA، تبیین و در نهایت در مرحله آخر، با بهره گیری از نتایج مرحله قبل و برای توسعه مدل برای رسیدن به سطح کلاس جهانی به مسئولین و ذی نفعان پیشنهاداتی ارائه شده است.دانشگاه علامه طباطباییمطالعات مدیریت صنعتی2251-8029196020210321Hybrid of System Dynamics- Agent Based Analysis of Mobile
Operators Revenue
The Case: Digital Service Entry of MCCI Companyتحلیل هیبریدی سیستم دینامیک – عامل بنیان درآمد اپراتورهای تلفن همراه مطالعه موردی: ورود به عرصه تحول دیجیتال شرکت همراه اول51841257410.22054/jims.2021.57381.2584FAنویدندیمیگروه مدیریت صنعتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران، ایرانعباسطلوعی اشلقیگروه مدیریت صنعتی، واحد علوم و تحقیقات ، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران، ایرانمحمدعلیافشارکاظمیﮔﺮوه ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﺻﻨﻌﺘﯽ، واحد تهران مرکزی ، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران، ایران.0000-0003-4327-8320Journal Article20201207With the tremendous progress in communications in the world, the transformation and<br />behavior of mobile operators and their digitalization, which in the past were only<br />service providers, as well as the creation of different experiences for customers, is<br />inevitable.The purpose of this study is to create a hybrid simulation of system<br />dynamics and agent based model in order to analyze the revenue of the first operator in<br />the country to enter the field of digital platform and development of native<br />applications. Using the model proposed, first operators need to enter the digital area<br />and produce native applications was expressed. Then, the factors that affect the mobile<br />ecosystem which, affect the production of applications and the development of<br />required platforms were described. By utilizing hybrid simulation of system dynamics<br />and agent based modeling, the income of mobile operator in entering and not entering<br />the digital arena and producing native applications were examined. The results show<br />that with the entry of the operator into the field of production of native applications<br />and the adoption of digital approach, consumers tended to use more data services, but<br />due to different tariffs for data and voice, the operator's income up to 2 Next years will<br />not change much.<br /><br />با پیشرفت شگرف عرصه ارتباطات درجهان، تغییر شکل و رفتار اپراتورها و دیجیتالی شدن آنها که تا دیروز صرفاً سرویسدهنده بودند وهمچنین خلق تجربهای متفاوت برای مشتریان اجتناب ناپذیر است.<br />هدف از مقاله حاضر، ایجاد مدل شبیه سازی هیبریدی سیستم دینامیک – عامل بنیان به منظور تحلیل درآمد اپراتور اول کشور در ورود به عرصه تولید پلتفرم های دیجیتال و توسعه اپلیکیشن های بومی می باشد .با استفاده از مدل پیشنهادی این مقاله، ابتدا ضرورت ورود اپراتورها به عرصه های دیجیتال و تولید اپلیکیشن های داخلی بیان شد. سپس عامل هایی که بر روی اکوسیستم تلفن همراه که تولید اپلیکیشن ها و توسعه پلتفرم های مورد نیاز را تحت تاثیر خود قرار می دهند تشریح شدند.<br />با بهره مندی از شبیه سازی هیبریدی سیستم دینامیک و عامل بنیان ، درآمد اپراتور اول کشور در ورود و یا عدم ورود به عرصه دیجیتال و تولید اپلیکیشن های بومی، بررسی شدند.<br />یافته حاکی از آن بود با ورود اپراتور به عرصه تولید اپلیکشن های بومی و اتخاذ رویکرد دیجیتال، گرایش مصرف کنندگان به سوی استفاده بیشتر از خدمات دیتا سوق یافت اما با توجه به تعرفه های متفاوت دیتا و صوت، درآمد اپراتور تا 2 سال آینده تغییر چندانی نخواهد داشت. با استفاده از رویکرد شبیه سازی هیبریدی ، می توان برخی عامل های دارای رفتار پویا را با مدل سیستم دینامیک و برخی که نیاز به بررسی جزیی تر دارند را با مدل عامل ینیان به صورت ترکیبی تحلیل نمود و سناریوهای مختلفی با میانگین خطای نسبی پایین تری ارائه داد.دانشگاه علامه طباطباییمطالعات مدیریت صنعتی2251-8029196020210321A Supply Chain Network Design for Managing
Hospital Solid Wasteطراحی یک شبکه زنجیره تأمین به منظور مدیریت پسماندهای بیمارستانی851201257610.22054/jims.2021.40574.2283FAمحمدنیک ضمیردکتری، مهندسی صنایع، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، تهران ، ایرانوحیدبرادراندانشیار، گروه مهندسی صنایع ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، تهران، ایرانیونسپناهیاستاد، دانشکده داروسازی، دانشگاه بقیه الله (عج )، تهران، ایرانJournal Article20190213Health care solid wastes include all types of waste that are produced as a result of<br />medical and therapeutic activities in hospitals and health centers. About 15% to<br />20% of these waste materials are infectious waste, which falls within the category<br />of hazardous materials. Infectious waste is the one that must be treated before<br />disposal or recycling. Hence, this paper seeks to develop a bi-objective mixed<br />integer programming model for the infectious waste management. In the proposed<br />model, in addition to minimizing the chain costs, the reduction of risks for the<br />population exposed to the spread of contamination resulting from infectious waste<br />is also considered. For this purpose, a multi-echelon chain is proposed by taking<br />into account the green location-routing problem, which involves the location of<br />recycling, disposal, and treatment centers through various treatment technologies<br />and routing of vehicles between treatment levels and the hospital. The routing<br />problem has been considered to be multi-depot wherein the criterion of reducing<br />the cost of fuel consumption of heterogeneous cars is used for green routing.<br />Finally, a hybrid meta-heuristic algorithm based on ICA and GA is developed<br />and, following its validation, its function in solving large-scale problems has been<br />investigated. Results show that the proposed algorithm is effective and efficient.<br /><br />پسماندهای حوزهی بهداشت و درمان شامل تمام پسماندهایی است که براساس فعالیتهای پزشکی و درمانی در بیمارستانها و مراکز درمانی تولید میشوند. حدود 15 تا 20 درصد این زبالهها را زبالههای عفونی تشکیل میدهند که در زمرهی مواد خطرناک قرار میگیرند. زبالههای عفونی زبالههایی هستند که قبل از انهدام یا بازیافت باید بیخطرسازی شوند. از اینرو در این مقاله جهت مدیریت زبالههای عفونی، یک مدل برنامهریزی عدد صحیح مختلط دوهدفه توسعه داده میشود. در مدل پیشنهادی علاوه بر کمینهسازی هزینههای زنجیره، کاهش ریسک جمعیت در معرض انتشار آلودگی ناشی از زبالههای عفونی نیز مدنظر قرار گرفته است. برای این منظور یک زنجیره چندسطحی، با در نظر گرفتن مسأله مکانیابی- مسیریابی سبز ارایه میشود که در آن به مکانیابی مراکز بازیافت، دورریز و پالایش با تکنولوژیهای پالایش مختلف و مسیریابی وسایط نقلیه بین سطوح پالایش و بیمارستان پرداخته میشود. مسأله مسیریابی به صورت چندانباره در نظر گرفته شده و از معیار کاهش هزینهی مصرف سوخت خودروهای ناهمگن، جهت مسیریابی سبز بهره گرفته میشود. در نهایت یک الگوریتم فراابتکاری تلفیقی مبتنی بر الگوریتم رقابت استعماری و الگوریتم ژنتیک توسعه داده میشود و پس از اعتبارسنجی آن، به بررسی عملکرد آن در حل مسایل با ابعاد بزرگ پرداخته میشود که نتایج حاصل از آن حاکی از کارایی و عملکرد مناسب الگوریتم پیشنهادی است.دانشگاه علامه طباطباییمطالعات مدیریت صنعتی2251-8029196020210321Mapping Factors Affecting IoT Deployment in
Storage Sector of Wheat Supply Chainنگاشت عوامل موثر بر بکارگیری اینترنت اشیاء در بخش ذخیرهسازی زنجیره تامین گندم1211431257810.22054/jims.2021.54482.2528FAمحسنرجب زادهدانشجوی دکتری مدیریت فناوری اطلاعات، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایرانشعبانالهیاستاد ، گروه مدیریت فناوری اطلاعات، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایرانعلیرضاحسن زادهدانشیار، گروه مدیریت فناوری اطلاعات، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایرانمحمدمهرآییناستاد، گروه مدیریت فناوری اطلاعات ، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایرانJournal Article20200812Studies show that there are shortcomings in the deployment of the Internet of<br />Things (IoT) in the supply chain of agricultural products, especially in the<br />field of quality control in the logistics sector, and researchers can model the<br />existing theoretical gaps through modeling and optimization. Therefore, the<br />purpose of this paper is to identify the most important categories affecting<br />the deployment of the Internet of Things in the wheat supply chain storage<br />sector and explain and mapping the relationship between these categories.<br />For this purpose, the present article uses meta-synthesis method by searching<br />Web of Science and Scopus citation databases. Then, the grounded theory<br />coding procedures were used to determine categories and themes. Finally,<br />the results of meta-synthesis lead to the identification and extraction of 3<br />macro categories; IoT technology, the main category (IoT-based storage),<br />and the results and consequences of IoT deployment.<br /><br />مطالعات نشان میدهد که در زمینه بکارگیری اینترنت اشیاء در زنجیره تامین محصولات کشاورزی به ویژه در حوزه کنترل کیفیت و در بخش لجستیک، کمبودهایی وجود دارد و پژوهشگران میتوانند از طریق مدلسازی و بهینهسازی، شکافهای نظری موجود در این زمینه را پوشش دهند. لذا، هدف این پژوهش شناسایی مهمترین مقولههای موثر بر بکارگیری اینترنت اشیاء در بخش ذخیرهسازی زنجیره تامین گندم و تبیین نحوه ارتباط بین این مقولهها و در قالب نقشه مضمون است. برای این منظور، مقاله حاضر با استفاده از روششناسی مرور نظاممند و روش فراترکیب و با جستجوی پایگاههای استنادی وب آو ساینس و اسکوپوس، به جمعآوری اطلاعات و کدگذاری آنها میپردازد و برای این هدف از رویه کدگذاری نظریه داده بنیاد بهره میبرد. در نهایت، نتایج حاصل از فراترکیب منجر به شناسایی و استخراج 3 مقوله کلان؛ فناوری اینترنت اشیاء، مقوله اصلی (ذخیرهسازی مبتنی بر اینترنت اشیاء)، و نتایج و پیامدهای بکارگیری اینترنت اشیاء گردید.دانشگاه علامه طباطباییمطالعات مدیریت صنعتی2251-8029196020210321A Bi-Objective Robust Model for Location-Routing and
Capacity Sharing in Districting Regions under Uncertaintyیک مدل استوار دو هدفه برای مکان یابی- مسیریابی و اشتراک گذاری ظرفیت در مناطق ناحیه بندی شده تحت شرایط عدم قطعیت1451921146910.22054/jims.2019.41330.2303FAرامینساعدی نیادانشجوی دکتری مهندسی صنایع، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قزوین، دانشکدة مهندسی مکانیک، گروه مهندسی صنایع، قزوین، ایرانبهناموحدانیاستادیار ، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قزوین،دانشکده مهندسی صنایع و مکانیک ، گروه مهندسی صنایع ، قزوین ، ایرانفرهاداعتباریاستادیار، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قزوین، دانشکدة مهندسی صنایع و مکانیک، گروه مهندسی صنایع، قزوین، ایرانبهروزافشارنجفیدانشیار، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قزوین، دانشکدة مهندسی صنایع و مکانیک، گروه مهندسی صنایع، قزوین، ایرانJournal Article20190310One of the most important approaches that can lead to the creation of various advantages<br />for enterprises is the districting regions into the service offering locations and the demand<br />units, which causes the increase in level of customers’ access to get the service. On the<br />other hand, if vehicle routing is carried out in districting regions in order to deliver products<br />to customers, the planning of customer service can be improved. However, in none of the<br />research conducted in the area of design supply chain, vehicle routing in districting regions<br />has been not investigated. Therefore, in the current study, a bi-objective mathematical<br />model is presented to simultaneously focus on districting regions, facility location–<br />allocation, service sharing, intra-district service transfer and vehicle routing. The first<br />objective function minimizes the total cost of designing the CLSC network, which includes<br />costs of opening facility and vehicle routing. The second objective function minimizes the<br />maximum volume of surplus demand from service providers in order to achieve an<br />appropriate balance in demand volume across all regions. Moreover, a robust optimization<br />approach is used to take into account uncertainty in some parameters of the proposed<br />model. In addition, the validity of the proposed mathematical model and the proposed<br />solution has been investigated on a real case in the oil and gas industry.<br /><br />یکی از مهمترین رویکردها که منجر به ایجاد مزیت های متنوعی برای بنگاه های اقتصادی می باشد، ناحیه بندی مناطق به مکان های سرویس دهی و واحد های متقاضی می باشد که باعث افزایش سطح دسترسی مشتریان جهت دریافت خدمت می باشد. به طوری که می تواند در طراحی مجدد و ناحیه بندی مجدد شرکتها نیز مورد استفاده قرار گیرد. از طرف دیگر مسیریابی وسایل حمل و نقل جهت ارائه محصولات به مشتریان در صورتی که در مناطق ناحیه بندی شده انجام پذیر می تواند منجر به برنامه ریزی هر چه بهتر در سرویس دهی به مشتریان گردد. با این حال در هیچ یک از تحقیقات انجام گرفته شده در حوزه طراحی شبکه زنجیره تامین، مسیریابی وسایل حمل و نقل در نواحی طبقه بندی شده مورد بررسی قرار گرفته نشده است. از اینرو در این تحقیق یک مدل ریاضی دو هدفه ارائه شده است تا بصورت همزمان ناحیه بندی مناطق، مکانیابی-تخصیص تسهیلات، اشتراک گذاری خدمت و انتقال خدمت درون منطقه ای و مسیریابی وسایل حمل و نقل به صورت توامان انجام پذیرد. تابع هدف اول به دنبال کمینه نموده مجموع هزینه های شبکه زنجیره تامین می باشد. تابع هدف دوم به دنبال حداقل نمودن حداکثر حجم تقاضای مازاد سرویس دهنده ها می باشد.همچنین رویکرد بهینه سازی استوار به منظور لحاظ نمودن عدم قطعیت در برخی از پارامترهای مدل ارائه شده بکار گرفته شده است. به علاوه یک مطالعه موردی در صنعت نفت و گاز مورد بررسی قرار گرفته شده است.دانشگاه علامه طباطباییمطالعات مدیریت صنعتی2251-8029196020210321A The Evaluation of Knowledge Management in Supply
Chain Using EFQM Framework, Fuzzy Multi-Attribute
Decision Making and Multi-Objective Programmingارزیابی مدیریت دانش در زنجیره تامین با استفاده از چارچوب EFQM و روشهای تصمیمگیری چند شاخصه فازی (FMADM) و برنامهریزی چندهدفه1932351257510.22054/jims.2021.40704.2289FAسیدجمال الدینحسینیاستادیار گروه مهندسی صنایع، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه قم، قم، ایرانجلالرضایی نوردانشیار گروه مهندسی صنایع، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه قم ،قم، ایران0000-0002-3759-2607محمدحسینمعصومی کاشانیدانشجوی دکتری مدیریت صنعتی ، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایرانامیرحسیناکبریدانشجوی دکتری مهندسی صنایع ، دانشکده مهندسی صنایع ، دانشگاه علم و صنعت ، تهران ، ایرانJournal Article20190218One Knowledge Management (KM) as one of the Supply Chain performance<br />improvement factors can be strengthened through frameworks like EFQM Excellence<br />Model in order to achieve competitive advantage. First, the KM enablers in SC are<br />classified based on EFQM enabler criteria. Then, the importance of each KM enabler is<br />evaluated by fuzzy DEMATEL-ANP. In addition, Analytical Hierarchy Process (AHP) is<br />applied to evaluate the importance of each KM enabler in knowledge sharing among<br />supply chain people. In the research, the multi-objective mixed integer programming is<br />used to optimize knowledge management and select KM strategy in each part of SC.<br />Likewise, it is approved to select suitable members of SC for Research and Development<br />(R&D) unit of SC. Results show that each part of SC should focus on developing some<br />KM enablers, and selection of a suitable strategy. These results also emphasis the<br />effectiveness of each KM enabler and their development in selecting of suitable members<br />for R&D unit of SC.<br /><br />مدیریت دانش یکی از عوامل موثر در ارتقای عملکرد زنجیره تامین سازمان است که این عامل می تواند با استفاده از چارچوب هایی همچون مدل تعالی EFQM در راستای کسب مزیت رقابتی بهتر تقویت گردد. در این پژوهش، ابتدا توانمندسازهای مدیریت دانش بر اساس معیارهای توانمندساز EFQM دسته بندی می گردد و سپس، به منظور برآورد دقیق وزن (اهمیت) هر توانمندساز مدیریت دانش با استفاده از روش ANP فازی، روابط علت – معلولی میان معیارهای توانمندساز EFQM با استفاده از روش دیمتل فازی ارزیابی می گردد. همچنین، به منظور برآورد میزان اهمیت هر توانمندساز مدیریت دانش در تسهیم دانش میان افراد زنجیره از روش AHP استفاده می گردد. به منظور بهینه سازی مدیریت دانش و اتخاذ یک استراتژی مدیریت دانش در هرقسمت از زنجیره تامین و انتخاب افراد ذی صلاح جهت بهینه سازی نشر دانش در بخش تحقیق و توسعه از برنامه ریزی چند هدفه مختلط استفاده می گردد. نتایج این مدل نشان می دهد که هر بخش از زنجیره تامین باید بر توسعه برخی توانمندسازها تمرکز نموده و هر کدام استراتژی مشخصی را اتخاذ می نمایند. همچین این نتایج بر اثرگذاری توانمندسازها و توسعه آنها در زمینه انتخاب افراد ذی صلاح تاکید دارد.دانشگاه علامه طباطباییمطالعات مدیریت صنعتی2251-8029196020210321Mathematical Model and Meta-Heuristic Algorithm for
Dual Resource Constrained Hybrid Flow-Shop
Scheduling Problem with Job Rejectionمدل ریاضی و الگوریتم فراابتکاری برای مساله زمانبندی جریان کارگاهی ترکیبی با منابع دوگانه محدودو در نظر گرفتن رد کارها2372841257710.22054/jims.2021.48976.2425FAمحمدرضادبیریدانشجوی دکترای، گروه مهندسی صنایع دانشکده مهندسی صنایع و مکانیک، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایرانمهدییزدانیاستاد یار، گروه مهندسی صنایع، دانشکده مهندسی صنایع و مکانیک، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران0000-0002-4357-5387بهمننادریدانشیار، گروه مهندسی صنایع، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایرانحسنحالهاستادیار، گروه مهندسی صنایع، دانشکده فنی و مهندسی گلپایگان، گلپایگان، ایرانJournal Article20200106In the real world, firms with hybrid flow-shop manufacturing environment generally face<br />the human resource constraint, salary cost increasment and efforts to make better use of<br />labor, in addition to machine constraint. Given the limitations of these resources, product<br />delivery requierements to customers have made the job rejection essential in order to meet<br />distinct customer requirements. Therefore, this research has studied the dual resource<br />constrained hybrid flow-shop scheduling problem with job rejection in order to minimize<br />the total net cost (the sum of the total rejection cost and the total tardiness cost of jobs)<br />which is widely used in many industries. In this article, a mixed integer linear programming<br />model has developed for the research problem. In addition, an improved sooty tern<br />optimization algorithm (ISTOA) has proposed to solve the large-sized problems as well as<br />a decoding method due to the NP-hardness of the problem. In order to evaluate the<br />proposed optimization algorithm, five well-known algorithms in the literature including<br />(immunoglobulin-based artificial immune system (IAIS), genetic algorithm (GA), discrete<br />artificial bee colony (DABC), improved fruit fly optimization (IFFO), effective modified<br />migrating birds optimization (EMBO)) have adapted with the proposed problem. Finally,<br />the performance of the proposed optimization algorithm has investigated against the<br />adapted algorithms. Results and evaluations show the good performance of the improved<br />sooty tern optimization algorithm.<br /><br />در دنیای واقعی، بنگاه های اقتصادی با محیط تولیدی جریان کارگاهی ترکیبی عموماً علاوه بر محدودیت در ماشین آلات با محدودیت نیروی انسانی و افزایش هزینه حقوق و دستمزد و تلاش برای استفاده بهتر از نیروی کار روبهرو هستند. از جهتی نیازمندی های تحویل مشتریان با توجه به محدودیت های منابع مزبور، استفاده از رد کارها را به منظور اقناع نیازمندیهای متمایز مشتریان ضروری میکند. لذا این تحقیق منابع دوگانه محدود انسان و ماشین را با در نظر گرفتن رد کارها در مساله زمانبندی جریان کارگاهی ترکیبی جهت کمینه سازی هزینه خالص کل (جمع مجموع هزینه های به دست آمده از رد کارها و هزینه جریمه کل) مورد مطالعه قرار داده است که کاربرد گسترده ای در بسیاری از مسائل صنعتی دارد. در این تحقیق یک مدل برنامهریزیخطی عدد صحیح مختلط جدید برای این مساله توسعه داده میشود. علاوه بر این به علت NP-hard بودن مساله مورد بررسی، یک الگوریتم بهینهسازی پرنده استوایی دریایی بهبود یافته جدید با یک روش رمزگشایی جدید برای حل مسائل با اندازه بزرگ ارائه می شود. به منظور ارزیابی الگوریتم بهینه سازی پیشنهادی، 5 الگوریتم شناخته شده در ادبیات تحقیق (الگوریتم سیستم ایمنی بدن مصنوعی مبتنی بر ایمونوگلوبولین، الگوریتم ژنتیک، الگوریتم زنبور عسل مصنوعی گسسته، الگوریتم توسعه یافته کرم میوه و الگوریتم بهینه سازی توسعه یافته پرندگان مهاجر) با مساله پیشنهادی تطبیق داده شده است و در نهایت عملکرد الگوریتم بهینه سازی پیشنهادی در مقایسه با الگوریتم های تطبیق یافته، مورد بررسی قرار گرفته است.