دانشگاه علامه طباطباییمطالعات مدیریت صنعتی2251-8029206420220321Analyzing and Prioritizing of Sustainable Supply Chain Management Enablers by Combined Approach of Meta-Synthesis Method and GTMA in Petrochemical Industryشناسایی و اولویتبندی توانمندسازهای مدیریت زنجیره تامین پایدار در صنعت پتروشیمی با رویکرد ترکیبی «فراترکیب» و «نظریه گرافها و رویکرد ماتریسی»1341373710.22054/jims.2022.39256.2254FAمحمدعلیسنگبرمدرس دانشگاه زنجانمحمدرضاصافیاستادیار تحقیق در عملیات، دانشکده ریاضی، آمار و علوم کامپیوتر، دانشگاه سمنان، سمنان، ایرانعادلآذراستاد دانشگاه تربیت مدرس0000-0003-2123-7579مسعودربیعهاستادیار گروه مدیریت صنعتی و فناوری اطلاعات دانشگاه شهید بهشتی ، تهرانJournal Article20190107Petrochemical industry is one of the leading industries in the field of oil and gas in the country, which has a significant role in completing the chains of value creation in this field. Today, given the fact that sustainable development and, consequently, sustainable adaptation in supply chain management have become a social demand, the development of the petrochemical industry in the country and the penetration of global markets require the adaptation of sustainable development approaches in this industry. The purpose of this study is to identify, assess and analyze enablers that facilitates the achievement of sustainable development goals in the petrochemical supply chain. In order to achieve the research objectives, first by using Meta-Synthesis Method, the previous studies in the field of sustainable supply chain management investigated and the main factors and components that enable sustainable supply chain management have identified. Then, according to the Graph Theory and Matrix Approach (GTMA), the Supply chain management enablers have been analyzed. Based on the research findings, sustainable supply chain management enablers in the petrochemical industry was divided into components related to corporate governance, supply chain management, continuity of supply chain, supply chain characteristics, partnership in supply chain, and employees. The components related to continuity of the supply chain were the first priorities of planning in the petrochemical industry.صنعت پتروشیمی یکی از صنایع پیشرو در حوزه نفت و گاز کشور است که نقش به سزایی در تکمیل زنجیرههای خلق ارزش در این حوزه دارد. امروزه با توجه به این که توسعه پایدار و به تبع آن انطباق پایداری در مدیریت زنجیره تامین به یک مطالبه اجتماعی تبدیل شده، توسعه صنعت پتروشیمی در کشور و رسوخ در بازارهای جهانی مستلزم انطباق رویکردهای توسعه پایدار در این صنعت است. هدف تحقیق حاضر شناسایی، ارزیابی و تحلیل توانمندسازهایی است که دستیابی به اهداف توسعه پایدار در زنجیره تامین پتروشیمی را تسهیل میکند. به منظور دستیابی به هدف تحقیق، ابتدا مبتنی بر روش فراترکیب مطالعات پیشین در حوزه مدیریت زنجیره تامین پایدار بررسی و عوامل و مولفههای اصلی توانمندساز مدیریت زنجیره تامین پایدار شناسایی شد. سپس با استفاده از روش تئوری گراف و رویکرد ماتریس (GTMA) توانمندسازهای مدیریت زنجیره تامین تحلیل و اولویتبندی شد. بر اساس نتایج تحقیق توانمندسازهای مدیریت زنجیره تامین پایدار در صنعت پتروشیمی به مولفههای مربوط به مدیریت شرکتها، مدیریت زنجیره تامین، استمرار و تداوم زنجیره تامین، ویژگیهای زنجیره تامین، شراکت در زنجیره تامین و کارکنان دستهبندی شد که مولفههای مربوط به استمرار و تداوم زنجیره تامین در اولویتهای اول برنامهریزی در صنعت پتروشیمی به منظور دستیابی به پایداری قرار گرفت.دانشگاه علامه طباطباییمطالعات مدیریت صنعتی2251-8029206420220321Social Capital and Innovation Capabilities in the Buyer-Supplier Relationship: The Role of Opportunism and Intellectual Property Riskسرمایه اجتماعی و قابلیت های نوآوری در روابط خریدار- تامین کننده: نقش ریسک های فرصت طلبی و مالکیت فکری35611373810.22054/jims.2022.58477.2606FAابولفضلکزازیاستاد گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی. تهران، ایران (نویسنده مسئول)محمدتقیتقوی فردعضو هیات علمی/دانشگاه علامه طباطبائی0000-0002-4212-2079رضاکیانی ماویگروه مدیریت، دانشکده تجارت و حقوق، دانشگاه ادیتکوان، استرالیامحسنهوشنگیگروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، داشنگاه علامه طباطبائی، تهران، ایرانJournal Article20210124Companies, as one of the most prominent features of today's societies, are rapidly changing and evolving, and in the current situation, improving the innovation capabilities is one of the main goals of any living and active organization. The purpose of this study is to investigate the effect of social capital on innovation capabilities in supplier-buyer relationships by of opportunistic and intellectual property risks. The statistical sample in this study contains 95 of supply chain managers which are active in the escalator and elevator industry. The collected data were analyzed by using partial least squares method and Smart PLS software. The findings illustrate positive and significant effect of social capital on innovation capabilities (and indirectly through intellectual property risk). Opportunistic and intellectual property risks also have a significant negative impact on innovation capabilities. The results of this study for managers reveal the fact that investing in social capital in a buyer-supplier relationship not only does not hurt but also achieves a competitive advantage through innovation capabilities.شرکت ها به عنوان یکی از بارزترین مشخصه های جوامع امروزی به سرعت در حال تغییر و تحول هستند و در شرایط کنونی ارتقاء قابلیت های نوآوری یکی از اهداف عمده هر سازمان زنده و فعال محسوب می گردد. هدف این پژوهش بررسی تاثیر سرمایه اجتماعی بر قابلیت های نوآوری در روابط خریدار-تامین کننده در حضور ریسک های فرصت طلبی و مالکیت فکری است. نمونه آماری در این تحقیق 95 نفر از مدیران زنجیره تامین شرکت های فعال در صنعت پله برقی و آسانسور می باشد. داده های جمع آوری شده با استفاده از متد حداقل مربعات جزئی و نرم افزار اسمارت پی ال اس مورد تحلیل قرارگرفت. یافته ها بیانگر تاثیر مثبت و معنادار سرمایه اجتماعی بر قابلیت های نوآوری (و غیر مستقیم از طریق ریسک مالکیت فکری) دارد. همچنین ریسک های فرصت طلبی و مالکیت فکری بر قابلیت های نوآوری تاثیر منفی معناداری دارند. نتایج این تحقیق برای مدیران این حقیقت را آشکار می سازد که با سرمایه گذاری روی سرمایه اجتماعی در ارتباط خریدار- تامین کننده نه تنها متضرر نمی شوند بلکه به مزیتی رقابتی از طریق قابلیت های نوآوری نیز دست پیدا می کنند.دانشگاه علامه طباطباییمطالعات مدیریت صنعتی2251-8029206420220321Developing a Balanced Scorecard Model for LARG Supply Chain Evaluation: A Dynamic Approachارایه یک مدل کارت امتیازی متوازن برای ارزیابی زنجیره تامین لارج: رویکرد دینامیکی63931373910.22054/jims.2022.55469.2632FAمحمدرضاعاطفیمدیریت صنعتی - گروه مدیریت سیستم، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانرضارادفرمدیریت صنعتی، گروه مدیریت سیستم، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران0000-0002-3951-9905عزت الهاصغری زادهگروه مدیریت صنعتی دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانJournal Article20210724Purpose – Organization managers tend to use an optimal and precise method to evaluate the performance of their organization by understanding the organization dynamics. The immediate research goal was to propose a dynamic model for the performance evaluation of a LARG supply chain with the balanced scorecard (BSC) approach. <br /><br />Design/methodology/approach – In this study, dynamic simulations are carried out for the performance evaluation of a supply chain. At first, a strategy map was designed, and measures are identified for each strategic objective considering the LARG supply chain measures. Afterward, a quantitative dynamic model was designed to identify the mathematical relationships among them. <br /><br />Findings – The proposed model is implemented in a company operating in the automotive industry. Based on the company’s strategic objectives, scenarios were designed and analyzed to evaluate the performance of the LARG supply chain with the balanced scorecard approach. <br /><br />Research limitations/implications – The BSC- based LARG supply chain evaluation has been studied for the auto part manufacturer sector. The different industry may lead to different results as the model designed important in each sector may differ as well as how each model is designed.<br /><br />Originality/value – The dynamic model enables managers to identify the determinants of the supply chain performance and set the scene for the necessary decisions by analyzing the possible scenarios in advance.هدف: هدف این پژوهش ارائه مدلی دینامیکی برای اندازهگیری عملکرد یک زنجیره تامین لارج با رویکرد کارت امتیازی متوازن میباشد. <br /><br />روششناسی: در این پژوهش، از شبیهسازی پویا به منظور ارزیابی عملکرد یک زنجیره تامین استفاده شده است. برای این منظور ابتدا یک نقشه استراتژی طراحی شده و برای هر یک از اهداف استراتژیک، شاخصهایی با توجه به زنجیره تامین لارج شناسایی گردید. سپس یک مدل کمی برای تعیین روابط ریاضی بین آنها طراحی شده است. <br /><br />یافتهها: مدل پیشنهاد شده برای یک شرکت فعال در صنعت قطعهسازی در یک زنجیره دو سطحی به اجرا درآمده است. براساس اهداف استراتژیک شرکت، سناریوهایی جهت بهبود عملکرد تعریف شده و اثر آن بر هریک از عناصر لارج تبیین شده است. <br /><br />نوآوری: هر یک از عناصر لارج در بعضی از سنجهها دو به دو ناسازگار هستند. طراحی یک مدل ارزیابی عملکرد متوازن این امکان را میدهد تا اثر هر تصمیم استراتژیک و اجرای هریک از رویکردهای لارج را بر عملکرد نهایی شرکت که غالبا در حوزه مالی و مشتری تبلور مییابد مشخص گردد و با این تحلیل و تعریف سناریوهای مختلف بهترین تصمیمات را اتخاذ کرد. <br /><br />نتیجه گیری: مدل دینامیکی این امکان را به مدیران میدهد تا عوامل موثر بر عملکرد زنجیره تامین را شناسایی کرده و با بررسی سناریوهای محتمل قبل از وقوع، زمینه برای تصمیمگیریهای لازم را فراهم نمایند. پیاده سازی هریک از عناصر لارج میتواند بر عملکرد شرکت تاثیر بگذارد. بسته به اینکه کدام استراتژی از میان چهار گزینه لارج به کارگرفته شود اثر آنها را بر سودآوری شرکت میتوان ارزیابی کرد.دانشگاه علامه طباطباییمطالعات مدیریت صنعتی2251-8029206420220321A closed-loop supply chain network in the edible oil industry using a novel robust stochastic-possibilistic programmingطراحی یک شبکه زنجیره تامین حلقه بسته در صنعت روغن خوراکی با استفاده از یک مدل برنامه ریزی استوار امکانی – تصادفی951521146110.22054/jims.2019.30172.2000FAاحساندهقاندانشجوی دکترامقصودامیریدانشکده مدیریت وحسابداری ، دانشگاه علامه طباطبایی0000-0002-0650-2584محسنشفیعی نیک آبادیهیئت علمی و مدیر گروه مدیریت صنعتی دانشگاه سمنانآرمینجبارزادهدانشگاه علم و صنعت ایرانJournal Article20180227In recent years, the complexity of the environment, the intense competition of organizations, the pressure of governments on producers to manage waste products, environmental pressures and most importantly, the benefits of recycling products have added to the importance of designing a closed loop supply chain network. Also, the existence of inherent uncertainties in the input parameters is another important factor that the lack of attention them can affect the strategic, tactical and operational decisions of organizations. Given these reasons, this research aims to design a multi-product and multi period closed loop supply chain network model in uncertainty conditions. To this aim, first a mixed-integer linear programming model is proposed to minimize supply chain costs. Then, for coping with hybrid uncertain parameters effectively, randomness and epistemic uncertainty, a novel robust stochastic-possibilistic programming (RSPP) approach is proposed. Furthermore, several varieties of RSPP models are developed and their differences, weaknesses, strengths and the most suitable conditions for being used are discussed. Finally, usefulness and applicability of the RSPP model are tested via the real case study in an edible oil industry.در سالهای اخیر پیچیدگیهای محیطی، رقابتهای شدید سازمانها و فشار دولتها بر تولیدکنندگان برای مدیریت پسماند محصولات، فشارهای زیستمحیطی و از همه مهمتر سود ناشی از بازیافت محصولات، بر اهمیت طراحی شبکه زنجیره تأمین معکوس و حلقه بسته افزوده است. همچنین وجود عدم قطعیتهای ذاتی در پارامترهای ورودی، یکی دیگر از موارد مهمی است که عدم توجه به آن میتواند تصمیمات استراتژیک، تاکتیکی و عملیاتی سازمان را تحت تأثیر قرار دهد. به همین جهت این پژوهش به طراحی یک مدل شبکه زنجیره تأمین حلقه بسته چند محصولی و چند دورهای در شرایط عدم قطعیت میپردازد. در همین راستا ابتدا یک مدل برنامهریزی خطی عدد صحیح به منظور حداقل سازی هزینههای زنجیره تأمین ارائه میگردد. سپس جهت در نظر گرفتن عدم قطعیتهای ترکیبی مدل که شامل عدم قطعیت شناختی و تصادفی میباشد، پنج مدل استوار امکانی- تصادفی مختلف توسعه دادهشده و نقاط ضعف، قوت و کاربرد هر یک مورد ارزیابی و تحلیل قرار میگیرد و مناسبترین مدل جهت پاسخگویی به عدم قطعیتهای موجود در مدل پیشنهاد میشود. در پایان عملکرد و کاربردی بودن مدل پیشنهادی، از طریق مطالعه موردی در یک صنعت روغن خوراکی مورد ارزیابی قرار میگیرد.دانشگاه علامه طباطباییمطالعات مدیریت صنعتی2251-8029206420220321Design of Supply Chain Strategies Model Using System Dynamics (SD) in Wood and Paper Industryطراحی مدل استراتژی های زنجیره تامین با رویکرد پویایی سیستم در صنعت چوب و کاغذ1531821374010.22054/jims.2022.61101.2661FAمحمد علیعنایتی شیرازدانشجوی دکتری مدیریت صنعتی-تولید و عملیات، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران0000-0002-9970-5742سید عبداللهحیدریهاستادیار گروه مدیریت صنعتی، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان ،ایران.0000-0002-7523-2717محمدعلیافشارکاظمیداﻧﺸﯿﺎر، ﮔﺮوه ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﺻﻨﻌﺘﯽ، داﻧﺸﮑﺪه ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران.0000-0003-4327-8320Journal Article20210522Supply chain management can lead to a sustainable competitive advantage. The present study is in search of paper industry supply chain strategies with respect to supply chain dynamics and lean supply chain using dynamics in order to gain a competitive advantage in Iran Wood and Paper Industries Company (Chooka). For this purpose, first, using organizational data and decision makers' participation, the system dynamics model was designed and after validation, the model was simulated in a ten-year horizon. According to the behavior of target variables and model sensitivity analysis in the simulation horizon, policies in line with lean supply chain strategy and sustainable profitability strategy of Chooka business were designed and applied separately and in combination to the model. And analyzed. According to the findings of the model simulation, productivity promotion policies through the use of lean methods in internal processes, increasing the quality of paper products, increasing innovation in the production and supply of paper products, improving raw material supply management And strategic partnership with suppliers of raw materials, industrial waste management, waste and solid waste management and staff empowerment have been presented as the best combined policies of the supply chain strategy of Iran's wood and paper industries.مدیریت زنجیره تامین میتواند موجب دستیابی به مزیت رقابتی پایدار شود. پژوهش حاضر در جستجوی استراتژیهای زنجیره تامین صنعت کاغذ با توجه به پویایی زنجیره تامین و استراتژی زنجیره تامین ناب با استفاده از پویایی شناسی به منظور کسب مزیت رقابتی در شرکت صنایع چوب وکاغذ ایران (چوکا) است. برای این منظور ابتدا پس از مرور ادبیات با مشارکت تصمیمگیران و دادههای چوکا، مدل پویایی سیستم طراحی و پس از اعتبارسنجی، مدل در افق ده ساله شبیهسازی انجام گردید. با توجه به رفتار متغیرهای هدف و تحلیل حساسیت مدل در افق شبیه سازی، سیاستهایی در راستای استراتژی زنجیره تامین ناب و استراتژی سودآوری پایدار کسب و کار چوکا طراحی و به صورت جداگانه و ترکیبی بر روی مدل اعمال شد و نتایج مقایسه و رفتار تجزیه و تحلیل گردید. با توجه به یافتههای حاصل از شبیهسازی مدل، سیاستهای ارتقا بهرهوری از طریق بکارگیری شیوههای ناب در فرآیندهای داخلی، افزایش کیفیت محصولات کاغذی، افزایش نوآوری در تولید و عرضه محصولات کاغذی، بهبود مدیریت تامین مواد اولیه و مشارکت استراتژیک با تامینکنندگان مواد اولیه، مدیریت پسابهای صنعتی، مدیریت ضایعات و پسماند جامد و توانمندسازی کارکنان به عنوان بهترین سیاستهای ترکیبی استراتژی زنجیره تامین صنایع چوب و کاغذ ایران ارائه شده است.دانشگاه علامه طباطباییمطالعات مدیریت صنعتی2251-8029206420220321Extending the best-worst technique in the Miltenburg worksheet environment for the operational strategies formulationتوسعه تکنیک بهترین- بدترین در محیط کاربرگ میلتنبرگ بهمنظور تدوین راهبردهای عملیاتی1832141146410.22054/jims.2018.29544.1984FAایمنقاسمیان صاحبیدانشجوی دکتری تخصصی مدیریت تولید و عملیات، دانشگاه تهرانحمیدرضافلاح لاجیمیعضو هیت علمی گروه مدیریت صنعتی دانشگاه مازندران0000-0002-5802-4027علیرضاعربدانشجوی دکتری تخصصی تحقیق در عملیات، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران0000-0002-5024-2177Journal Article20180204Operational strategy is one of the essential tools for operations management in the current competitive environment. The operational strategy focuses on the activities of the operational levels in line with the competitive priorities of the organization. Hence, the present study tries to review and design the most appropriate operational strategies for increasing the efficiency of the Automotive manufacturing industry. However, given that the supply chain of this industry is dependent on the changing and unpredictable environment of the market and environment such as raw materials, suppliers' conditions, government policies and sanctions, and the price fluctuations caused by currency volatility, so the need for operational strategies is felt. Therefore, after determining the annual goals for each output, continuous flow production system was identified as the appropriate system for achieving the desired situation in the studied company. At last, adjustments were provided to improve the company's status in each of the production levers. Output Prioritization and development of the Miltenburg model with the Fuzzy Best-Worst Method took place for the first time According to the experts' opinion, which cost criterion identified as the most important output and the Quality criterion placed at the second level of important; and also Flexibility, performance and delivery criteria placed at the next level of important.از جمله ابزارهای ضروری مدیریت عملیات در فضای رقابتی کنونی، راهبرد عملیات است. راهبرد عملیات وظیفه تمرکز فعالیتهای سطوح عملیاتی همراستا و همجهت با اولویتهای رقابتی سازمان را برعهده دارد. از همین رو پژوهش حاضر در پی بررسی و تدوین مناسبترین راهبردهای عملیاتی برای افزایش کارایی صنعت قطعه سازی خودرو میباشد. چراکه این صنعت به عنوان موتور محرک صنایع و اقتصاد، نقش مهمی در رشد کشور دارد و همواره تحت فشارهای روزافزون و متنوعی بوده که میتوان به دو نیروی پرتوان تغییرات مکرر در ذائقه مشتریان و پیشرفت سریع در نوآوری فناوری اشاره کرد که تعدیل تاثیر این فشارها بازنگری و تدوین راهبردهای عملیاتی را میطلبد. به همین منظور پس از تعیین اهداف یکساله در خصوص هر یک از خروجیها، سیستم تولیدی جریان پیوسته بهعنوان سیستم مناسب جهت رسیدن به وضعیت مطلوب در شرکت مورد مطالعه شناخته شد؛ و درنهایت تعدیلاتی بهمنظور بهبود وضعیت شرکت مورد مطالعه در هر یک از اهرمهای تولیدی ارائه شد. اولویتبندی خروجیها با توجه به نظر خبرگان و توسعه تکنیک بهترین- بدترین فازی (FBWM) برای اولین بار صورت گرفت که شاخص هزینه بهعنوان مهمترین خروجی دارای بیشترین اهمیت شناخته شد و شاخص کیفیت در سطح دوم اهمیت قرار گرفت؛ و همچنین شاخصهای انعطاف پذیری، عملکرد و تحویل در سطوح بعدی اهمیت جای گرفتند. نتایج حاصل از این پژوهش بیانگر این مطلب است که با بهرهگیری صحیح از مدل میلتنبرگ میتوان ضمن بررسی وضعیت جاری سیستمهای تولیدی و کنکاش محیط رقابتی، به دنبال زمینههایی بود که برای سازمان مزیت رقابتی ایجاد مینمایند.دانشگاه علامه طباطباییمطالعات مدیریت صنعتی2251-8029206420220321A Fuzzy Approach for Vehicle Routing Problem with Simultaneous Pickup and Delivery and Time Windows using Improved PSO (Case Study)ارائه یک رویکرد فازی برای مساله مسیریابی وسایل نقلیه با گذاشت و برداشت همزمان و پنجرههای زمانی با استفاده از الگوریتم PSO بهبودیافته (مطالعهموردی شرکت فراوردههای لبنی رامک)2152501145310.22054/jims.2020.22463.1778FAحامدعلی نژاددانشگاه علم و صنعت ایرانسعیدیعقوبیعضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران0000-0003-1218-9050سید مهدیحسینی مطلقاستادیار دانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه علم و صنعت ایرانJournal Article20170612Most studies on decision making issue have supposed the problem in deterministic environment, and because uncertainty makes the decisions taken suboptimal, so in this paper we propose a credibility based fuzzy model for the Vehicle Routing Problem with Simultaneous Delivery and Pickup and Time Windows (VRPSDPTW). The dispatching cost of vehicles and customers’ time windows are supposed to be trapezoidal fuzzy numbers. We also proposed a hybrid meta-heuristic algorithm called Improved Particle Swarm Optimization (IPSO) for solving the problem. The proposed algorithm is the combination of Particle Swarm Optimization (PSO) and some removal and insertion techniques which helps to improve the searching ability and maintain diversity of solutions. Finally, to demonstrate the applicability of the proposed model in the real world we studied the distribution of dairy products among customers by a distribution company in Fars province. The computational results show that distributors can use this method to reduce operating costs of the company.اکثر مطالعات موجود در مسائل تصمیمگیری مساله را در محیطی از دادههای قطعی فرض نمودهاند و با توجه به اینکه عدمقطعیت در زنجیرهی تامین منجر به غیربهینه شدن تصمیماتی میگردد که با فرض قطعیت گرفته میشوند، لذا در این مقاله یک مدل فازی بر مبنای اعتبار برای مساله مسیریابی وسایل نقلیه با در نظر گرفتن گذاشت و برداشت همزمان و همچنین پنجرههای زمانی (VRPSDPTW) ارائه میشود. هزینه اعزام وسایل نقلیه و پنجرههای زمانی مشتریان در حالت عدمقطعیت و در قالب اعداد فازی ذوزنقهای در نظر گرفته شدهاند. همچنین از یک الگوریتم فراابتکاری ترکیبی با نام بهینهسازی ازدحام ذرات بهبود یافته (IPSO) برای حل مساله استفاده شده است. الگوریتم پیشنهادی ترکیبی از الگوریتم بهینهسازی ازدحام ذرات (PSO) و تکنیکهای گذاشت و برداشت میباشد که موجب بهبود قابلیت جستجوی الگوریتم و همچنین حفظ تنوع جوابها میگردد. در نهایت نیز برای نشان دادن کاربرد مدل ارائه شده در دنیای واقعی، به بررسی مساله توزیع محصولات لبنی توسط یک شرکت توزیعکننده بین مشتریان در استان فارس پرداختهایم که نتایج محاسباتی نشان میدهد که توزیعکنندگان میتوانند با استفاده از این شیوه، هزینههای عملیاتی شرکت را کاهش دهند.