دانشگاه علامه طباطباییمطالعات مدیریت صنعتی2251-80292520040621Proposing the Combinational Model of Service Quality and Analytic Network for Ranking Service Provider Enterprises: Case Study of Insurance Enterprises of Central Insuranceارائه مدل ترکیبی پیشنهادی کیفیت خدمات (سروکوال) و تجزیه و تحلیل شبکه ای برای رتبه بندی موسسات ارائه دهنده خدمات: مطالعه موردی موسسات ارائه دهنده بیمه تحت نظر بیمه مرکزی1264357FAاحمدجعفر نژاددانشیار گروه مدیریت صنعتی دانشگاه تهرانحسنرحیمیدانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی دانشگاه تهرانJournal Article20040126This research introduces an integrated method for ranking different service providing institutions based on their service quality level.
In this way the suitable criteria for assessing the service quality have been identified. In order to recognize the differences and gap analysis several hypotheses have been assumed. In these hypotheses we assumed that there are differences between customer expectations and his perceptions. Then these hypotheses have been investigated. An Analytical network process was used for ranking different insurance institutions based on this criteria. For these criteria are dependent.
Finally this research presents several suggestions for researchers that want to investigate this subject and presents other suggestions for improving the insurance institutions.هدف از این مقاله ارائه مدلی پیشنهادی برای رتبه بندی موسسات ارائه کننده خدمات با توجه به کیفیت ارائه خدمات می باشد؛ بگونه ای که ضمن در نظر گرفتن معیارهای مناسب برای سنجش کیفیت خدمات، وابستگی متقابل بین معیارها نیز لحاظ می گردد. در این مقاله با استفاده از مدل سروکوال ابتدا معیارهای مناسب سنجش کیفیت خدمات شناسایی شده و سپس با بکارگیری فرایند تجزیه و تحلیل شبکه ای موسسات مختلف ارائه کننده خدمت بیمه شده و بر اساس این معیارها رتبه بندی گردیده اند.دانشگاه علامه طباطباییمطالعات مدیریت صنعتی2251-80292520040621Study of Organizational Culture in new Industriesبررسی فرهنگ سازمانی در گروه صنایع جدید27474358FAسیدمحمداعرابیعضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطباییمحمودرحیم زادهکارشناس ارشد مدیریت اجراییJournal Article20031227این مقاله حاصل پژوهشی بمنظور بررسی فرهنگ سازمانی در یک گروه صنعتی می باشد. محقق پس از مطالعه کتابخانه ای و بررسی اجمالی روی چهارده الگوی فرهنگ سازمانی، الگوی گردن را هفت مولفه ی استانداردها، شفافیت سازمانی، مسئولیت ها، سازگاری، پاداشها، رهبری، صمیمیت و حمایت انتخاب نموده است.
در این تحقیق به پیروی از الگوی مذکور و با ساختاری تعریف شده و با هشت فرضیه عام و با تعیین نمونه هایی در چهارده واحد تولیدی و ستادی مجزا و مستقل در جامعه آماری، مقایسه ای میان فرهنگ سازمانی در وضعیت موجود و فرهنگ سازمانی در وضعیت مطلوب از نظر کارکنان صورت گرفته است. نتایج و یافته ها نشان می دهد:
در آزمون انجام شده برای هفت مولفه ی فرهنگ سازمانی مشخص شد که میان فرهنگ سازمانی و وضعیت موجود و وضعیت مطلوب از نظر کارکنان تفاوت معنی داری وجود دارد.
در بررسی فرهنگ سازمانی مشخص شد که فرهنگ سازمانی در وضعیت موجود در کلیه مراکز چهارده گانه جامعه آماری اعم از کارخانجات تولیدی و واحدهای ستادی بجز یک واحد ستادی یکسان است.
با تعیین میانگین نتایج آزمون در کلیه مراکز چهارده گانه مشخص شد که شرایط فرهنگ سازمانی در وضعیت موجود ضعیف است. زیرا میانگین نتایج آزمون کمتر از سه می باشد.
در پایان پیشنهادهایی برای بهبود شرایط و دستیابی به وضعیت مطلوب ارائه گردیده است.دانشگاه علامه طباطباییمطالعات مدیریت صنعتی2251-80292520040621Information Technology Applications in Business Process Re-engineeringکاربردهای فناوری اطلاعات در مهندسی مجدد فرایند کسب و کار49704359FAکامرانفیضیعضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطباییعلیرضامقدسیعضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سبزوارJournal Article20031227This article sheds light on the main reasons of moving organizations toward business process reengineering and the basic characteristics of information technology based business process reengineering. Then the main information technology oriented effective factors in business process reengineering are described. Indeed specific relations between information technology and business process reengineering are described. Indeed specific relations between information technology and business process reengineering are reviewed. At the end of this article the main functions of information technology in this process are classified and defined.در این مقاله بعد از بیان مقدمه ای تفضیلی از دلایل روی آوردن سازمان ها به مهندسی مجدد فرایند کسب و کار، مهمترین ویژگی های این فرایند با تاکید بر فناوری اطلاعات معرفی شده و نتایج چند مطالعه عمده درباره زمینه های بکارگیری فناوری اطلاعات برای پیاده سازی آن تشریح در ادامه مهمترین عوامل موثر بر این فرایند با محوریت فناوری اطلاعات توصیف می گردد. سپس به ارتباط ویژه مهندسی مجدد و فناوری اطلاعات پرداخته می شود. در پایان عمده ترین کارکردهای مهندسی مجدد فرایند کسب و کار با استفاده از فناوری اطلاعات در افزایش بهره وری سازمان ها از نظر می گذرد.دانشگاه علامه طباطباییمطالعات مدیریت صنعتی2251-80292520040621Total Quality Management (TQM) and Information Technology (IT): Relationships and Performancesمدیریت کیفیت جامع و فناوری اطلاعات: روابط و کارکردها71894360FAمنوچهرانصاریاستادیار دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانجمشیدصالحی صدقیانیدانشیار دانشکده حسابداری و مدیریت دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20031227Modern and new technologies have changed the management view and the methods of problem solving and management of organizations. For effectively managing the organizations at todays changing environment managers should view different global economic, social, political and legal conditions and must pay attention to factors such as developing deformation and communication technologies and changing customers expectations. For with respect to each condition and factor they needs appropriate information to increase their knowledge and decrease their uncertainty to have effective performance. In this way it seems necessary to consider information technologies and total quality management and understand their impact on efficiency and effectiveness.
In this article through citing the relationships between information technology and total quality management we attempt to examine their impact on organizations efficiency and effectiveness. Therefore we study the concepts of effectiveness efficiency and productivity and then point to the relationships between information technology and total quality management and to the impact of these relationships on organizations efficiency and effectiveness. Because, today managers' attitudes and views to quality in firms is new. Production with desired quality requires not only clear definition of goals, specific policies and procedures for each part of work and each stage of process but also real time inspection, measurement and documentation systems.فناوری های جدید و پیشرفته، نگرش مدیریت و شیوه های حل مسائل و اداره سازمان ها را بکلی تغییر داده است. مدیریت در محیط متحول امروز، برای اداره موثر سازمان، باید شرایط گوناگون جهانی، اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و قانونی را در نظر گرفته و به عواملی نظیر توسعه فناوریهای اطلاعات و ارتباطات و تغییر انتظارات و سلیقه های مشتریان توجه نماید. چرا که در زمینه هر کدام از این شرایط و عوامل، نیاز به اطلاعات مناسب دارد که دانش او را افزایش داده و عدم اطمینان وی را کاهش دهد تا فعالیت موثری داشته باشد. از اینرو توجه به فناوریهای اطلاعات و مدیریت کیفیت جامع و درک اثر آنها بر کارایی و اثر بخشی، ضروری به نظر می رسد. در این مقاله ابتدا مفاهیم فناوری اطلاعات و مدیریت کیفیت جامع تاثیر آنها بر اثر بخشی و کارایی سازمان بررسی می شود. سپس به رابطه و کارکردهای فناوری اطلاعات و مدیریت کیفیت فراگیر اشاره کرده و بعد از آن فرایند بکارگیری مدیریت کیفیت جامع خدمت گرا بر پایه فناوری اطلاعات را مطرح می کنیم. امروزه طرز تفکر و دیدگاه مدیران در شرکتها نسبت به کیفیت، نگاه دیگری است. تولید با کیفیت مطلوب، مستلزم داشتن تعریف روشن و شفاف از اهداف، برنامه کاری و دستورالعمل مشخص برای هر بخش از کار و هر مرحله از فرایند، همچنین داشتن سیستم ردیابی، اندازه گیری، مستندسازی، ثبت وقایع در زمانها و مکانها و نیز چگونگی انجام کارها می باشد.دانشگاه علامه طباطباییمطالعات مدیریت صنعتی2251-80292520040621Proposing a Generic Model of industrial Policy making, with an Emphasis on Electronics Industryپیشنهاد مدل عمومی سیاستگذاری صنعتی با تاکید بر صنعت الکترونیک911254361FAرضابرادران کاظم زادهاستادیار دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه تربیت مدرسسید حبیب اللهطباطباییاناستادیار دانشکده مدیریت دانشگاه علامه طباطباییمجیدحسنی پارساکارشناس ارشد مهندسی صنایع و کارشناس شبکه تحلیلگران تکنولوژی ایرانJournal Article20040101TNA (Technology Needs Assessment), STIP (Scope, Technology, Impact, Policy) & MSTP (Market Stimulating Technology Policy) are three tools and frameworks that can used as policy making model in industry & technology.
In this paper we first introduce explain & study them and then we try to present a general model and framework of industrial policy making with attention to pros and cones of the three models above general points of policy making experiences of some successful countries in development of electronics industries and general condition and current situation of electronics industries in Iran.
Finally we design a questionnaire that has been filled in by some specialists to be sure about the accuracy of the proposed model.<strong> </strong>TNA ابزاری است که توسط Unido برای اطمینان از انتقال موفقیت آمیز تکنولوژی ابداع شده است. از آنجا که این ابزار در مورد نقاط قوت و ضعف زیرساختهای تکنولوژی در چهار زمینه سیاست گذاری، دستگاه های سیاست گذاری، عملکرد سیاسی و قابلیت سیاست گذاری بحث می کند لذا می تواند به عنوان ابزاری برای سیاست گذاری نیز بکار رود.
روش STIP نیز روشی برای ارزیابی تکنولوژی می باشد که با اندکی تغییرات و افزودن گامهایی به آن می توان آنرا به عنوان روشی برای سیاست گذاری بکار برد.
MSTP نیز چارچوبی برای سیاستگذاری تکنولوژی و مراحل مختلف آن پیشنهاد می کند.
در این مقاله پس از معرفی سه روش فوق و نقد و بررسی آن ها با توجه به نقاط ضعف و قوت سه مدل فوق و ملاحظات کلی سیاستگذاری، تجارت چند کشور موفق در توسعه صنایع الکترونیک و همچنین وضعیت فعلی صنایع الکترونیک در ایران، مدلی کلی برای سیاست گذاری توسعه الکترونیک در کشور ارائه می شود. در آخر نیز نتایج بدست آمده طی پرسشنامه ای مورد بررسی تنی چند از متخصصین قرار گرفته و نتایج آن ارائه می گردد.دانشگاه علامه طباطباییمطالعات مدیریت صنعتی2251-80292520040621Assessing Organizational Responsiveness in Iranian Manufacturing Companies of Radio and Television with Fuzzy Logicارزیابی پاسخگویی در شرکت های تولیدی لوازم خانگی (رادیو و تلویزیون) ایران با استفاده از منطق فازی1271454362FAغلامرضاخوش سیماکارشناس ارشد مدیریتکارولوکساستاد دانشگاه تهران، دانشکده فنی مهندسیمحمودحاجی باقریکارشناس ارشد مدیریتJournal Article20040102In today’s dynamic and uncertain environment responsiveness is one of the most important priorities and characteristics of manufacturing organizations. Responsiveness is a multidimensional concept and vague notion. For this reason we are often facing many problems when assessing it.
Thus, in this paper we explain a knowledge-based methodology for the measurement and assessment of organizational responsiveness. At first, we explain responsiveness dimensions (Strategic Alignment, People, Process and Technology). In the next stage we will use the knowledge that is presented via "IF {fuzzy antecedents} THEN {fuzzy consequents} rules", to assess organizational responsiveness.در محیط های تولیدی پویا و نامطمئن امروز، پاسخگویی یکی از مهمترین اولویت ها و ویژگی های سازمان های تولیدی می باشد. واژه پاسخگویی مفهومی چند بعدی و دارای ابهام است. بدلیل ابهام در این مفهوم، اغلب جهت ارزیابی آن به روش های معمولی به مشکل بر می خوریم. بنابراین ما در این مقاله به تشریح یک متدولوژی مبتنی بر دانش جهت ارزیابی پاسخگویی می پردازیم. ابتدا عناصر پاسخگویی را تشریح می نماییم. در مرحله بعد با استفاده از دانش ارائه شده از طریق قوانین اگر (مقدمه فازی) آنگاه (نتیجه فازی) یک سیستم فازی طراحی نموده به ارزیابی پاسخگویی سازمان می پردازیم.