حسن ربیعی؛ فرهاد اعتباری
چکیده
در این تحقیق یک مدل مکانیابی- مسیریابی برای شبکه توزیع محصولات غذایی فاسد شونده چند محصولی در زنجیره تأمین سرد با قابلیت سوختگیری خودروها در جایگاههای سوختگیری، موردمطالعه قرار گرفته است. بهنحوی که مسئله با تکیه بر یک مدل تعیین میزان مصارف سوخت بهصورت متغیر و وابسته به میزان بار حملشده بین رئوس و لحاظ فسادپذیری محصولات ...
بیشتر
در این تحقیق یک مدل مکانیابی- مسیریابی برای شبکه توزیع محصولات غذایی فاسد شونده چند محصولی در زنجیره تأمین سرد با قابلیت سوختگیری خودروها در جایگاههای سوختگیری، موردمطالعه قرار گرفته است. بهنحوی که مسئله با تکیه بر یک مدل تعیین میزان مصارف سوخت بهصورت متغیر و وابسته به میزان بار حملشده بین رئوس و لحاظ فسادپذیری محصولات در پروسه توزیع با بهرهگیری از ناوگان با سوختهای مصرفی نامتعارف در جهت کاهش تولید دیاکسید کربن، بهصورت یک مدل برنامهریزی خطی عدد صحیح فرمولبندی گردیده است. مدل با حل مثالهای عددی در نرمافزار گمز اعتبارسنجی و نتایج نشانگر کاهش متوسط 14 درصدی مصرف سوخت در کنار قابلیت سوختگیری خودروها در طول تورها میباشد. به دلیل پیچیدگی مسئله، الگوریتمهای ژنتیک و شبیهسازی تبرید برای حل مسائل در اندازههای واقعی توسعه و کارایی آنها آزمایش گردیده است.
مدیریت زنجیره تامین
شقایق وزیری؛ فرهاد اعتباری؛ بهنام وحدانی
چکیده
در این تحقیق به بررسی نوع جدیدی از مسئله مسیریابی برداشت و تحویل به نام مسائل به نام همکاری ناوگان حمل و نقل (CC) پرداختیم. این مسئله شامل چندین مرکز برداشت و چندین مرکز تحویل است که مجموعه از وسایل نقلیه ناهمگن (یخچالی و غیریخچالی) با ظرفیت های مشخص برای سرویسدهی چندین کالای فسادپذیر را شامل میشود. هر وسیله نقلیه دو نوع درخواست رزرو ...
بیشتر
در این تحقیق به بررسی نوع جدیدی از مسئله مسیریابی برداشت و تحویل به نام مسائل به نام همکاری ناوگان حمل و نقل (CC) پرداختیم. این مسئله شامل چندین مرکز برداشت و چندین مرکز تحویل است که مجموعه از وسایل نقلیه ناهمگن (یخچالی و غیریخچالی) با ظرفیت های مشخص برای سرویسدهی چندین کالای فسادپذیر را شامل میشود. هر وسیله نقلیه دو نوع درخواست رزرو شده و انتخاب شده دارد که می بایست در پنجره زمانی مشخص سرویسدهی شود. ناوگان حمل و نقل به درخواستهای رزرو شده حتما پاسخ میدهد ولی درخواستهای انتخاب شده، میتواند سرویسدهی شود و یا نشود. کالاها با نرخ ثابتی فاسد می شوند نرخ فاسد شدن در وسیله نقلیه غیر یخچالی بیشتر از یخچالی است و همچنین هزینه بکارگیری وسیله نقلیه غیریخچالی کمتر از یخچالی میباشد. برای خصوصیات ذکر شده مدل ریاضی غیرخطی را توسعه دادهایم که هدف از این مدل پیدا کردن مسیر شدنی به منظور حداکثر کردن سود و کاهش هزینههای در عین حال بالا بردن میزان رضایت مشتری است. افزایش رضایت مشتری بر اساس میزان تازگی کالاها تعریف میشود. برای حل مدل ارائه شده الگوریتم ژنتیک توسعه داده شده است که برای هدفمندتر شدن الگوریتم برای تولید مقادیر اولیه از ساختار همسایگی استفاده کردهایم. به منظور اعتبارسنجی نتایج بدست آمده با نتایج روش شاخه وحد(نرم افزار گمز) با مثالهای عددی مقایسه شدند.
فرهاد اعتباری؛ نیلوفر ترابی
چکیده
از مهمترین مسائل شبکه های لجستیک، طراحی و تحلیل شبکه توزیع است. در سال های اخیر، دو مسئله اصلی در طراحی شبکه های توزیع یعنی مکانیابی مراکز توزیع و مسیریابی توزیع کننده ها با یکدیگر در نظر گرفته شده و مسئله مکانیابی-مسیریابی را به وجود آورده اند. در این مقاله یک مسئله مکانیابی-مسیریابی ظرفیت دار پویا در نظر گرفته شده است که در آن تعدادی ...
بیشتر
از مهمترین مسائل شبکه های لجستیک، طراحی و تحلیل شبکه توزیع است. در سال های اخیر، دو مسئله اصلی در طراحی شبکه های توزیع یعنی مکانیابی مراکز توزیع و مسیریابی توزیع کننده ها با یکدیگر در نظر گرفته شده و مسئله مکانیابی-مسیریابی را به وجود آورده اند. در این مقاله یک مسئله مکانیابی-مسیریابی ظرفیت دار پویا در نظر گرفته شده است که در آن تعدادی سایت بالقوه بعنوان دپو و تعدادی مشتری با تقاضا و مکان معین و همچنین تعدادی وسیله نقلیه با ظرفیت معین وجود دارند و تصمیم گیری در مورد مکان های مجاز تنها در اولین دوره از افق برنامه ریزی صورت میگیرد، اما تصمیم گیری مسیریابی ممکن است در هر دوره زمانی تغییر کند. در این تحقیق تقاضای مشتریان وابسته به قیمت در نظر گرفته شده اند. مدل ریاضی مربوطه ارائه شده و نتایج مربوط به اجرای مدل با بکارگیری مجموعه داده ها توسط روش قطعی بررسی شده اند، سپس روشی ترکیبی(ترکیب الگوریتم های ابتکاری و فرا ابتکاری)، بر مبنای الگوریتم بهینه سازی گروهی ذرات برای حل این مسئله پیشنهاد میشود. برای ارزیابی عملکرد روش پیشنهادی، این چارچوب با طراحی مسائل نمونه مورد بررسی قرار میگیرد و آزمایش های محاسباتی، کارایی روش پیشنهادی را در مقایسه با روش قطعی نشان میدهند.