سعید رعیت پیشه؛ رضا احمدی کهنعلی؛ میثم عباسی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، بررسی شاخصهای زنجیره تامین پایدار در صنعت پتروشیمی است. رویکرد پژوهش، اکتشافی و توصیفی با استفاده از روش آمیخته برای جمعآوری و تجزیه و تحلیل دادههاست. این پژوهش با متاسنتز کیفی شاخصهای پایداری زنجیره تامین از پژوهشهای پیشین، و با استفاده از نرمافزار مکسکیودا شروع شده است. سپس شاخصهای شناسایی شده براساس ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر، بررسی شاخصهای زنجیره تامین پایدار در صنعت پتروشیمی است. رویکرد پژوهش، اکتشافی و توصیفی با استفاده از روش آمیخته برای جمعآوری و تجزیه و تحلیل دادههاست. این پژوهش با متاسنتز کیفی شاخصهای پایداری زنجیره تامین از پژوهشهای پیشین، و با استفاده از نرمافزار مکسکیودا شروع شده است. سپس شاخصهای شناسایی شده براساس روشهای کمی دلفی-فازی، دیمتل و فرایند تحلیل شبکهای تجزیه و تحلیل شدند.بنابراین در این گام پرسشنامهها توسط 23 خبره صنعت پتروشیمی که با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شده بودند، کامل شد. در مجموع 15 شاخص برای پایداری زنجیره تامین شناسایی و طبقهبندی شد. در روش کمی سه شاخص "سازمان و شرکت محور"، "مدیریت محیطی" و "فشارهای محیطی" به عنوان بحرانیترین شاخصها رتبهبندی شد. این پژوهش اهمیت شاخصها را و همچنین روابط بین شاخصهای پایداری زنجیره تامین صنایع پتروشیمی را پررنگ کرده است. نتایج پژوهش میتواند به تصمیمگیرندگان در اولویتبندی منابع، اقدامات و راهبردهای ادارهی زنجیره تامین سودمند باشد.
طاهره زعفریان؛ محمد اندبیلی؛ حسین مومنی؛ سید اسماعیل نجفی
چکیده
امروزه بیش از 055 نوع خودروی نو در بازار خودروی ایران وجود دارد که نسبت به دهه گذشته رشد قابلتوجهی داشته است. تنوع بالای مدلها امکان انتخاب خودرو را دشوار میسازد. تاکنون مدلی ریاضی جهتبخشبندی و رتبهبندی بازار خودرو توسعه داده نشده است که تعداد خوشههای بهینه توسط الگوریتم و بااستفاده از مدل ریاضی تعیین شود و نیز در رتبه بندی، وزن دهی ...
بیشتر
امروزه بیش از 055 نوع خودروی نو در بازار خودروی ایران وجود دارد که نسبت به دهه گذشته رشد قابلتوجهی داشته است. تنوع بالای مدلها امکان انتخاب خودرو را دشوار میسازد. تاکنون مدلی ریاضی جهتبخشبندی و رتبهبندی بازار خودرو توسعه داده نشده است که تعداد خوشههای بهینه توسط الگوریتم و بااستفاده از مدل ریاضی تعیین شود و نیز در رتبه بندی، وزن دهی به معیارها بهصورت خودکار صورت پذیرد. پژوهشفوق روشی ترکیبی را توسعه میدهد. ابتدا با استفاده از روش دیمتل، قیمت به عنوان تاثیرپذیرترین معیار انتخابمیشود و سپس براساس روش خوشه بندی دومرحله ای، بخشهای قیمتی بازار بهصورت خودکار شناساییمیشوند. سپس، با استفاده از روش وزندهی آنتروپی شانون دومرحله ای به تمامی امکانات خودروها وزن مناسبتخصیص داده میشود و با استفاده از تاپسیس، رتبه بندی خودروها براساس تمامی مشخصات عملکردی، امکانات،ارزش برند، ارزش استایل و نیز قیمت در داخل بخشهای قیمتی انجام میشود. آزمون همبستگی رتبه ای اسپیرمن نیزجهت مقایسه رتبه بندی مدل با رفتار بازار خودروی ایران انجام شده است. نتایج نشان میدهد که میتوان بازارخودرو را در شش سطح مختلف بخشبندی نمود و نیز در هر بخش قیمتی، قیمت تنها عامل تعیین کننده در مطلوبیتیک خودرو نمیباشد، بلکه ترکیبی وزنی از مشخصات عملکردی، امکانات و قیمت یک خودرو در مقایسه با رقبایموجود در آن بخش، تعیین کننده بهینه ترین انتخاب برای مشتری میباشد